Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital lydforvrænging? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Status: Offline
Sendt: 14 August 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden søgt google tyndt og spurgt i flere hifi forretninger om digital forvrængning.

- "Du kan høre forskel på om kilden bliver afspillet fra computer eller seperat cd afspiller" siger manden bag disken.

Jeg synes også at kunne høre forskel på om lyden leveres fra computeren igennem S/P DIF udgangen eller fra cd/dvd afspilleren igennem digitalt coaxial kabel. Men hvad er det lige der sker? Jeg kan simpelt hen ikke finde noget kvalificeret svar nogle steder... er der nogle herinde som kan hjælpe mig med en forklaring?

Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

callme911
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 14 August 2004 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

sög inde på dvdforum.nu eller prisjakt.nu's fora - der er flere sidelange diskussioner om hvorvidt det er hörbart eller ej - kig eventuelt i diskussioner om kvalitet af coaxial-kabler eller forskellen mellem optisk og koaxial.

umiddelbart burde både en PC og en DVD-afspiller videresende lige netop den information der er på disken - UDEN at göre noget som helst ved den. Personligt kan jeg ikke höre forskel på om jeg bruger optisk eller koaxial-kablet på min DVD-afspiller, men det er muligt at det teoretisk set er muligt at måde forskelle - teorier heromkring må du dog, som sagt, kigge efter på dvdforum.nu

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&threa d=109301&forum=9#new

ovenstående er måske et sted at starte

Til top Vis callme911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callme911

callme911
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 14 August 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Til top Vis callme911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callme911

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

For selv at svare på det nye spørgmål du stiller, så skal signalet konverteres til lys. Jeg ville mene at et bit er et bit, og hvis det vendes undervejs er det en fejl! Derimod har jeg fået forklaret at ved konverteringen fra elektrisk->optisk opstår der en forvridning af tiden mellem samplingerne, så signalet bliver upræcist. Det var lige lidt ved siden af det opringelige spørgsmål....

Hvis der er forskel på det digitale output fra en comp og en cd/dvd afspiller, hvad er det så der forårsager dette? Hvis samplingsfrekvensen ændres undervejs amp er det klar at måtte opstå "forvrængning" (eller ændring af lyden). Hvad sker der i comp når den læser fx en cd med ukomprimeret lyd som forvrænger lyden i forhold til cd/dvd afspilleren der afspiller samme cd?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 August 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Der opstår jitter, når signalet kommer ind på en hvilkensomhelst gate i en IC, fordi stige / falde tiderne aldrig kan blive 100% perfekt, og dermed bliver tiden imellem spændings niveauerne forvrænget (jitter)...
Og det er klart, jo flere gange signalet passere en gate, jo mere bliver signalet forvrænget, (det kommer self. også meget an på kvaliteten af den pågældene gate.)

Men stort set så er forskellen på en "Coax" S/PDIF signal og et "Optisk", at der ved den optiske løsning, skal signalet passere mindst én gate mere i, hver ende! Så kan man jo diskutere om hvad der er bedst til hvilket behov, for det ville jo være en teoretisk fordel at benytte Optisk, hvis signalet skulle passere et meget støjfyldt miljø (eks. kabelbakke), eller transporteres over en længere afstand, hvorimod den Coaxiale løsning ville man få et signal med mindre jitter, men måske med flere forstyrrelser på...

Jeg har prøvet begge dele, og jeg synes ikke umiddelbart jeg kan høre nogen tydelig forskel på den Coaxiale og den Optiske løsning, men jeg har også prøvet med 2 forskellige Optiske kabler, og der synes jeg godt jeg kunne fornemme en forskel på lyden... Jeg kan ikke forklare hvorfor, for jeg ville syntes at hvis siganelet blev forstyrret undervejs, så ville hele den pågældene svingning blive en fejl, og der burde komme et klik eller lign. i højtaleren?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene!

Jitter gør vel ingenting så længe det kan aflæses som den oprindelige værdi. Et bit kan jo ikke forvrænges - jo så meget at værdien inverteres. Jeg kunne ikke forestille mig at en sampling kunne skifte værdi fra det blev læst på cd'en, til det lå i cpu registret. Eller herfra og til lydkortes dsp.
Tager jeg fejl?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 August 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

bittet er jo enten eller... men tiden imellem bittene er dem forvrænginingen har indflydelse på!
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Helt enig! Tidsforskydelse sker der mange steder fordi værdier converteres fra at ligge som lands og pits på cd'en, aflæses ved lys osv.
Mit lydkort foretager gensampling til 44.1, 44.8 eller 96kHz for at kompensere for denne forvrængning. Jeg ville mene at hvis ellers hardwaren her var i orden, skulle forskellen på pc vs. cd/dvd afspilleren være uden betydning.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 August 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Nick skrev:
Helt enig! Tidsforskydelse sker der mange steder fordi værdier converteres fra at ligge som lands og pits på cd'en, aflæses ved lys osv.
Mit lydkort foretager gensampling til 44.1, 44.8 eller 96kHz for at kompensere for denne forvrængning. Jeg ville mene at hvis ellers hardwaren her var i orden, skulle forskellen på pc vs. cd/dvd afspilleren være uden betydning.

Det lyder meget besnærende at det forholder sig således når man taler om digitale signaler.

Men i princippet går mange af de analoge problematikker igen i digital behandling.

Siden her er rigtig god til at forklare hvorfor det forholder sig således.

http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Super side... mange tak! jitter.de kan anbefales!! :

Når lyden skal igennem computeren tilføres jitter mange steder, inden lyden når forstærkerens digitale coax indgang - modsat cd/dvd afspilleren hvor lyden har langt færre stationer.

Da jitter amplituden varierer og ikke tiltager/fratager, er det så ikke muligt at foretage en gensampling, for at korrigere lidt for denne amplitude? Jitter.de kommer desværre ikke ind på gensampling, men skriver at det tværtimod ikke er muligt at rette op på et signal med jitter...

xbeeps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 August 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Selvom alle bit's bliver opfattet korrekt af modtageren, så er det stadig nødvendigt at have et signal med lav jitter, og fornuftige signalflanker. Dette er ikke af hensyn til modtagelsen af de enkelte bit, men fordi at det clocksignal der senere skal bruges til D/A-konverteringen udledes fra det digitale signal med en PLL (Phase-locked loop). Jitter på ledningen undertrykkes i de fleste gode PLL-kredsløb, men kun til en hvis grad.

Ikke kun jitter er et problem for en D/A-konverter - også signalets udseende mht. f.eks. undershoot og overshoot på firkantpulserne har stor indflydelse på specialt sigma-delta konvertere (der er den mest anvendte type til audio). Et dårligt signal til en PLL, kan i høj grad forringe dennes evne til at levere et stabilt og velformet signal til andre kredsløb (herunder D/A-konverteren).
Til top Vis xbeeps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xbeeps

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 August 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

xbeeps skrev:
Selvom alle bit's bliver opfattet korrekt af modtageren, så er det stadig nødvendigt at have et signal med lav jitter, og fornuftige signalflanker.
En stabil digital afsender er at sammenligne med en stabil pladespiller der roterer med præcist samme hastighed hele tiden.

Flanke stejlheden er kun aktuel i forbindelse med støjfølsomhed på indstrålingen af det digitale signal. For stej flankestejlhed kan give problemer i modtagelsen for mindre hurtige kredse,- specielt hvis de ikke er tilstrækkeligt afkoblet.

Der skal anvendes en optimal og balanceret afvejning af hastighed gennem hele konstruktionen. 

At lave en optimal kontruktion jittermæssigt er en afvejning af mange forhold. Jeg vil mene at det specielt drejer sig om at undgå også lavfrent jitter.

Dette er ikke af hensyn til modtagelsen af de enkelte bit, men fordi at det clocksignal der senere skal bruges til D/A-konverteringen udledes fra det digitale signal med en PLL (Phase-locked loop). Jitter på ledningen undertrykkes i de fleste gode PLL-kredsløb, men kun til en hvis grad.

Jeg viser i min selvbyg artikkel om optimer din dac/drev hvordan denne pll funktion kan forbedres markant. Det koster ikke mere end 5 kr, men lydmæssigt noget der virkeligt rykker.

Ikke kun jitter er et problem for en D/A-konverter - også signalets udseende mht. f.eks. undershoot og overshoot på firkantpulserne har stor indflydelse på specialt sigma-delta konvertere (der er den mest anvendte type til audio). Et dårligt signal til en PLL, kan i høj grad forringe dennes evne til at levere et stabilt og velformet signal til andre kredsløb (herunder D/A-konverteren).

Jitter påvirker ikke kun ind på clocksignalet men også gennem alle datasignalerne, måske pga. signal interferens internt i kredsene.

Overshoot er ikke i sig selv et problem, men det er et sandsynligt symptom på underliggende jitter problemstillinger. Overshootet på eks. en clock kan fjernes med kondensator i signalvejen, og det vil se pænt ud på et også meget godt oscilloscope, men det vil kun gøre jitter værre. Overshootet skal fjernes ved at minimere groundbounce, dvs. sørge for større stivhed, mindre impedansvariation i stelplanet, og ved at anvende integrerede kredse der ikke lider i så stor grad under problemstillingen. Afkobling af strøm men også stel, skal være små (805 kondensator typer), ekstremt tæt -> hurtigt. 

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Nick skrev:
Super side... mange tak! jitter.de kan anbefales!! :

Når lyden skal igennem computeren tilføres jitter mange steder, inden lyden når forstærkerens digitale coax indgang - modsat cd/dvd afspilleren hvor lyden har langt færre stationer.

Da jitter amplituden varierer og ikke tiltager/fratager, er det så ikke muligt at foretage en gensampling, for at korrigere lidt for denne amplitude? Jitter.de kommer desværre ikke ind på gensampling, men skriver at det tværtimod ikke er muligt at rette op på et signal med jitter...

Nej. Det er muligt at flytte jitter til et andet frekvensområdet. En gensampling der er styret af en højfrekvens clock giver selvfølgeligt et bedre signal, men clocken alene vil lydmæssigt være at foretrække. Al digital signalbehandling, tilfører en eller anden form for jitter.

Da man ikke har en skid styr på hvordan jitter påvirker vores hørelse (struktur/frekvens mm), vil jeg mene at det er et godt princip i den digitale signalbehandling at gøre det så simpelt som muligt, da vi dybest set ikke har et begreb om de lydmæssige konsekvenser af de meget komplicerede digitale signalbehandlingsformer. Det må være et sundt designmæssigt princip.

Hvis du iøvrigt vil vide mere om emnet skal du bare bruge søgefunktionen her på hifi4all og gå efter brugernavne lgrau og kramer71. De er dygtige på jitterfeltet :)

xbeeps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 August 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Jeg viser i min selvbyg artikkel om optimer din dac/drev hvordan denne pll funktion kan forbedres markant. Det koster ikke mere end 5 kr, men lydmæssigt noget der virkeligt rykker.

Har du et link ?
Til top Vis xbeeps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xbeeps

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes