| Forfatter |
|
Nick Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 14 August 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har efterhånden søgt google tyndt og spurgt i flere hifi forretninger om digital forvrængning.
- "Du kan høre forskel på om kilden bliver afspillet fra computer eller seperat cd afspiller" siger manden bag disken.
Jeg synes også at kunne høre forskel på om lyden leveres fra computeren
igennem S/P DIF udgangen eller fra cd/dvd afspilleren igennem digitalt
coaxial kabel. Men hvad er det lige der sker? Jeg kan simpelt hen ikke
finde noget kvalificeret svar nogle steder... er der nogle herinde som
kan hjælpe mig med en forklaring?
|
| Til top |
|
| |
callme911 Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 14 August 2004 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
sög inde på dvdforum.nu eller prisjakt.nu's fora - der er flere sidelange diskussioner om hvorvidt det er hörbart eller ej - kig eventuelt i diskussioner om kvalitet af coaxial-kabler eller forskellen mellem optisk og koaxial.
umiddelbart burde både en PC og en DVD-afspiller videresende lige netop den information der er på disken - UDEN at göre noget som helst ved den. Personligt kan jeg ikke höre forskel på om jeg bruger optisk eller koaxial-kablet på min DVD-afspiller, men det er muligt at det teoretisk set er muligt at måde forskelle - teorier heromkring må du dog, som sagt, kigge efter på dvdforum.nu
http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&threa d=109301&forum=9#new
ovenstående er måske et sted at starte
|
| Til top |
|
| |
callme911 Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 14 August 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nick Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
For selv at svare på det nye spørgmål du stiller, så skal signalet
konverteres til lys. Jeg ville mene at et bit er et bit, og hvis det
vendes undervejs er det en fejl! Derimod har jeg fået forklaret at ved
konverteringen fra elektrisk->optisk opstår der en forvridning af
tiden mellem samplingerne, så signalet bliver upræcist. Det var lige
lidt ved siden af det opringelige spørgsmål....
Hvis der er forskel på det digitale output fra en comp og en cd/dvd
afspiller, hvad er det så der forårsager dette? Hvis
samplingsfrekvensen ændres undervejs amp er det klar at måtte opstå
"forvrængning" (eller ændring af lyden). Hvad sker der i comp når den
læser fx en cd med ukomprimeret lyd som forvrænger lyden i forhold til
cd/dvd afspilleren der afspiller samme cd?
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 14 August 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der opstår jitter, når signalet kommer ind på en hvilkensomhelst gate i en IC, fordi stige / falde tiderne aldrig kan blive 100% perfekt, og dermed bliver tiden imellem spændings niveauerne forvrænget (jitter)... Og det er klart, jo flere gange signalet passere en gate, jo mere bliver signalet forvrænget, (det kommer self. også meget an på kvaliteten af den pågældene gate.)
Men stort set så er forskellen på en "Coax" S/PDIF signal og et "Optisk", at der ved den optiske løsning, skal signalet passere mindst én gate mere i, hver ende! Så kan man jo diskutere om hvad der er bedst til hvilket behov, for det ville jo være en teoretisk fordel at benytte Optisk, hvis signalet skulle passere et meget støjfyldt miljø (eks. kabelbakke), eller transporteres over en længere afstand, hvorimod den Coaxiale løsning ville man få et signal med mindre jitter, men måske med flere forstyrrelser på...
Jeg har prøvet begge dele, og jeg synes ikke umiddelbart jeg kan høre nogen tydelig forskel på den Coaxiale og den Optiske løsning, men jeg har også prøvet med 2 forskellige Optiske kabler, og der synes jeg godt jeg kunne fornemme en forskel på lyden... Jeg kan ikke forklare hvorfor, for jeg ville syntes at hvis siganelet blev forstyrret undervejs, så ville hele den pågældene svingning blive en fejl, og der burde komme et klik eller lign. i højtaleren?
|
| Til top |
|
| |
Nick Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene!
Jitter gør vel ingenting så længe det kan aflæses som den oprindelige
værdi. Et bit kan jo ikke forvrænges - jo så meget at værdien
inverteres. Jeg kunne ikke forestille mig at en sampling kunne skifte
værdi fra det blev læst på cd'en, til det lå i cpu registret. Eller
herfra og til lydkortes dsp.
Tager jeg fejl?
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 14 August 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
bittet er jo enten eller... men tiden imellem bittene er dem forvrænginingen har indflydelse på!
|
| Til top |
|
| |
Nick Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig! Tidsforskydelse sker der mange steder fordi værdier
converteres fra at ligge som lands og pits på cd'en, aflæses ved lys
osv.
Mit lydkort foretager gensampling til 44.1, 44.8 eller 96kHz for at
kompensere for denne forvrængning. Jeg ville mene at hvis ellers
hardwaren her var i orden, skulle forskellen på pc vs. cd/dvd
afspilleren være uden betydning.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nick skrev:
Helt enig! Tidsforskydelse sker der mange steder fordi værdier converteres fra at ligge som lands og pits på cd'en, aflæses ved lys osv. Mit lydkort foretager gensampling til 44.1, 44.8 eller 96kHz for at kompensere for denne forvrængning. Jeg ville mene at hvis ellers hardwaren her var i orden, skulle forskellen på pc vs. cd/dvd afspilleren være uden betydning.
|
|
|
Det lyder meget besnærende at det forholder sig således når man taler om digitale signaler.
Men i princippet går mange af de analoge problematikker igen i digital behandling.
Siden her er rigtig god til at forklare hvorfor det forholder sig således.
http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Nick Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super side... mange tak! jitter.de kan anbefales!!  :
Når lyden skal igennem computeren tilføres jitter mange steder, inden
lyden når forstærkerens digitale coax indgang - modsat cd/dvd
afspilleren hvor lyden har langt færre stationer.
Da jitter amplituden varierer og ikke tiltager/fratager, er det så ikke
muligt at foretage en gensampling, for at korrigere lidt for denne
amplitude? Jitter.de kommer desværre ikke ind på gensampling, men
skriver at det tværtimod ikke er muligt at rette op på et signal med
jitter...
|
| Til top |
|
| |
xbeeps Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom alle bit's bliver opfattet korrekt af modtageren, så er det stadig nødvendigt at have et signal med lav jitter, og fornuftige signalflanker. Dette er ikke af hensyn til modtagelsen af de enkelte bit, men fordi at det clocksignal der senere skal bruges til D/A-konverteringen udledes fra det digitale signal med en PLL (Phase-locked loop). Jitter på ledningen undertrykkes i de fleste gode PLL-kredsløb, men kun til en hvis grad.
Ikke kun jitter er et problem for en D/A-konverter - også signalets udseende mht. f.eks. undershoot og overshoot på firkantpulserne har stor indflydelse på specialt sigma-delta konvertere (der er den mest anvendte type til audio). Et dårligt signal til en PLL, kan i høj grad forringe dennes evne til at levere et stabilt og velformet signal til andre kredsløb (herunder D/A-konverteren).
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
xbeeps skrev:
|
Selvom alle bit's bliver opfattet korrekt af modtageren, så er det stadig nødvendigt at have et signal med lav jitter, og fornuftige signalflanker.
En stabil digital afsender er at sammenligne med en stabil pladespiller der roterer med præcist samme hastighed hele tiden.
Flanke stejlheden er kun aktuel i forbindelse med støjfølsomhed på indstrålingen af det digitale signal. For stej flankestejlhed kan give problemer i modtagelsen for mindre hurtige kredse,- specielt hvis de ikke er tilstrækkeligt afkoblet.
Der skal anvendes en optimal og balanceret afvejning af hastighed gennem hele konstruktionen.
At lave en optimal kontruktion jittermæssigt er en afvejning af mange forhold. Jeg vil mene at det specielt drejer sig om at undgå også lavfrent jitter.
Dette er ikke af hensyn til modtagelsen af de enkelte bit, men fordi at det clocksignal der senere skal bruges til D/A-konverteringen udledes fra det digitale signal med en PLL (Phase-locked loop). Jitter på ledningen undertrykkes i de fleste gode PLL-kredsløb, men kun til en hvis grad.
Jeg viser i min selvbyg artikkel om optimer din dac/drev hvordan denne pll funktion kan forbedres markant. Det koster ikke mere end 5 kr, men lydmæssigt noget der virkeligt rykker.
Ikke kun jitter er et problem for en D/A-konverter - også signalets udseende mht. f.eks. undershoot og overshoot på firkantpulserne har stor indflydelse på specialt sigma-delta konvertere (der er den mest anvendte type til audio). Et dårligt signal til en PLL, kan i høj grad forringe dennes evne til at levere et stabilt og velformet signal til andre kredsløb (herunder D/A-konverteren).
Jitter påvirker ikke kun ind på clocksignalet men også gennem alle datasignalerne, måske pga. signal interferens internt i kredsene.
Overshoot er ikke i sig selv et problem, men det er et sandsynligt symptom på underliggende jitter problemstillinger. Overshootet på eks. en clock kan fjernes med kondensator i signalvejen, og det vil se pænt ud på et også meget godt oscilloscope, men det vil kun gøre jitter værre. Overshootet skal fjernes ved at minimere groundbounce, dvs. sørge for større stivhed, mindre impedansvariation i stelplanet, og ved at anvende integrerede kredse der ikke lider i så stor grad under problemstillingen. Afkobling af strøm men også stel, skal være små (805 kondensator typer), ekstremt tæt -> hurtigt.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nick skrev:
Super side... mange tak! jitter.de kan anbefales!! :
Når lyden skal igennem computeren tilføres jitter mange steder, inden lyden når forstærkerens digitale coax indgang - modsat cd/dvd afspilleren hvor lyden har langt færre stationer.
Da jitter amplituden varierer og ikke tiltager/fratager, er det så ikke muligt at foretage en gensampling, for at korrigere lidt for denne amplitude? Jitter.de kommer desværre ikke ind på gensampling, men skriver at det tværtimod ikke er muligt at rette op på et signal med jitter... |
|
|
Nej. Det er muligt at flytte jitter til et andet frekvensområdet. En gensampling der er styret af en højfrekvens clock giver selvfølgeligt et bedre signal, men clocken alene vil lydmæssigt være at foretrække. Al digital signalbehandling, tilfører en eller anden form for jitter.
Da man ikke har en skid styr på hvordan jitter påvirker vores hørelse (struktur/frekvens mm), vil jeg mene at det er et godt princip i den digitale signalbehandling at gøre det så simpelt som muligt, da vi dybest set ikke har et begreb om de lydmæssige konsekvenser af de meget komplicerede digitale signalbehandlingsformer. Det må være et sundt designmæssigt princip.
Hvis du iøvrigt vil vide mere om emnet skal du bare bruge søgefunktionen her på hifi4all og gå efter brugernavne lgrau og kramer71. De er dygtige på jitterfeltet :)
|
| Til top |
|
| |
xbeeps Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg viser i min selvbyg artikkel om optimer din dac/drev hvordan denne pll funktion kan forbedres markant. Det koster ikke mere end 5 kr, men lydmæssigt noget der virkeligt rykker.
Har du et link ?
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|