Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 00:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DVD/CD-afspiller med optisk udgang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 22 September 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Der snakkes meget om, at der er stor forskel på kvaliteten af forskellige CD- og DVD-afspillere. Det må selvfølgelig være rigtigt, hvis man bruger phono-udgangene.

Hvis man i stedet bruger en optisk udgang kan forskellen vel ikke være ret stor? Så lægger det begrænsende led vel nærmere i forstærkeren, der modtager og omsætter det optiske (digitale) signal? For der sker vel ingen digital til analog konvertering i en CD-/DVD-afspiller når man bruger den optiske udgang?

Er der i øvrigt forskel på hvor stort et frekvensområde CD/DVD-afspillere "afspiller" i? Jeg har lagt mærke til, at i manualen til en billig DVD-afspiller står der, at dens frekvensområde er fra 20Hz til 20000Hz.    

På forhånd tak!

Mvh.

Kim

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 September 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Der er stadig forskel i lyden, selvom man kører ud gennem digitaludgangen. Bl.a. er der forskel på hvor godt drevet er til at aflæse korrekt, og dermed hvor ofte der skal "gættes" for at udfylde huller.

Et større problem er jitter, som nok er digital audios største problem. Det kan til dels sammenlignes med wow&flutter på en båndoptager, men problematikken er noget anderledes i forbindelse med en CD/DVD, da de tidsmæssige ustabiliteter moduleres ind i signalet. Det høres ofte som mudret lyd, hvor alting råber i munden på hinanden, og man ikke kan finde ro i musikken... meget trættende. Og netop jitter kommer der masser af, når man transporterer et digitalsignal fra et drev til en ekstern converter.

Det med frekvensområdet lyder mærkeligt... almindelig DVD-lyd er jo typisk i 96kHz sampling. Derfor kan lyden indeholde signaler helt op til 48kHz (48000Hz). Det bør maskinen som minimum også kunne klare. Til DVD-audio kræves 192kHz convertere, som muliggør gengivelse af op til 96kHz.

Det kan virke unødvendigt at gengive over 20kHz, da man alligevel ikke kan høre dette. Men det har jo vist sig, at det kan man rent faktisk alligevel, hvis det er i form af overtoner til noget der ligger under 20kHz. Det er disse overtoner der giver lyden sin karakteristiske klang.

Når alt dette er sagt, så skal det også siges, at det ikke nødvendigvis er det dyreste drev der er bedst. Mange folk tror, at flotte kabinetter med 20mm tykke frontplader i massiv alu er ensbetydende med god lyd. Ofte betyder det i stedet, at pengene er brugt på flot design, i stedet for på lyden!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 September 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Tak for forklaringen Hurtig.

Jeg har nok misforstået/mistolket et eller andet i de tekniske specifikationer mht. frekvensområdet. Hvor almindeligt er det at en DVD-afspiller kan klare DVD-audio?

Jeg var lige inde og læse lidt om timingsproblemet jitter:

http://www.audioadvisor.com/store/productintro.asp?CategoryI D=28

og der står en række ting man kan sikre sig og gøre. Bl.a. sørge for at købe en afspiller med et "jitter output" mindre end 50 pico Sekunder. Der står desværre ikke noget om det i manualen til min billige dvd-afspiller, men den er nok ikke under de 50 pS ... så måske jeg bliver nødt til at investere i en anden på et tidspunkt. Jeg har dog aldrig rigtigt lagt mærke til jittering under afspilning af en cd, men det er nok fordi jeg ikke var klar over problemet. Jeg er dog stadig ikke 100% sikker på hvordan det lyder, og hvor tit jeg kan forvente at høre det?

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes