Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Surround eller Stereo ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
akoed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Status: Offline
Sendt: 10 November 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hej Experts

Jeg er ved at være træt af mine små computere højtalere, og vil gerne anskaffe mig noget ordentligt udstyr.   

Der er dog et par ting som jeg er lidt i tvivl om.

Skal det være Stereo eller Sorround ?

Hvilket system skal jeg vælge ?

Jeg havde forestillet mig et komplet sæt for omkring 5-7000 kr. Kan god være at jeg er helt ved siden af ?

Jeg har ikke nogen stor DvD samling, og bruger ikke så meget tid på film osv. Men jeg hører dog meget musik. Så er det Stereo jeg skal vælge ? Og hvis jeg så på et tidspunkt vil til at bruge det til film osv. kan man så godt udbygge det, eller lyder det også ok på stereo.

Jeg ved godt at det ikke er altafgørende, men det må gerne være stilrent og ikke med alt for mange dingenoter osv. Små højtalere der ikke fylder hele stuen op. Jeg er også mest til silver look. Men det er selvfølgelig ikke et must.

Som i kan læse, så er jeg totalt new i det her.

Men hvis i har tid, så må i meget gerne komme med nogle forslag
Til top Vis akoed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akoed

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hvis du mest er til musik, er det selvfølgelig stereo du skal vælge. Du får selvfølgelig meget bedre stereolyd for pengene, i forhold til at købe et surroundanlæg.

Personligt synes jeg at surround falder lidt til jorden, hvis man ikke har projektor (eller et meget meget stort fjernsyn), og det kan jo nok ikke rigtig lade sig gøre indenfor budgettet.

I rent stereo kan du komme ganske langt for nævnte beløb. Jeg vil klart anbefale dig at købe brugt. Så kan du få ganske meget for pengene. Måske noget med nogen dali-højtalere, og måske noget nad/denon eller noget helt andet foran.

For at give dig en idé om hvor langt du kan komme på brugtmarkedet kan du kigge på det anlæg jeg har stående på mit kollegieværelse. Det har stået mig i ca. 7.500.
Du kan se billede og beskrivelse af det på linket i min signatur.

Mvh. JBL

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 10 November 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

akoed skrev:
Jeg ved godt at det ikke er altafgørende, men det må gerne være stilrent og ikke med alt for mange dingenoter osv. Små højtalere der ikke fylder hele stuen op. Jeg er også mest til silver look. Men det er selvfølgelig ikke et must.

Film kan sagtens ses i stereo. Det er efter min mening meget bedre end, at se film i dårlig surround. Så er også færre højttalere .

Mit grej er ganske nyt, og slet ikke i samme prisklasse som meget af det andet du kan se her i forummet. Forstærker og cdafspiller ~ 5500 kr. højttalere 3000- uden subben. Du kan se det her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16139&P N=1&TPN=1

akoed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Ok, det ser rigtig godt ud, det i har.

Så tror jeg at jeg vil gå efter Stereo. Nu kommer det store problem så bare. Hvilke dele går godt sammen teknisk ?

Altså der skal vel være et hvis sammenhæng mellem højtaler specifikationer og reciever etc. ?

Hvis i har tid til det, kan i så ikke finde mig nogle specifikke løsninger ? Er ikke særlig hård til at finde de gode tilbud.

Hvis de nu ikke skal have de helt vilde specifikationer, kan man så komme længere ned i prisen, hvor der så stadig er god kvalitet ?

Hvis der er nogen der har noget brugt noget, og i tror at det kunne være en god løsning, så skal i endelig poste det her. :D

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 10 November 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Vil du helst have brugt eller nyt?

Vil du spille virkelig højt til fester, eller lidt mere behersket og til gengæld have god gengivelse af musikken?

JBL

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

akoed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være brugt, så skal det være billigt og i nogenlunde stand. Hvis det er brugt, behøves specifikationerne ikke at ryge i vejret, det gør ikke noget at der spares lidt penge på det.

Det skal ikke kunne spille specielt højt, men det skal være en god lyd. Men det er selvfølgelig svært at sige hvad højt er. Men det skal være sådan at man sagtens kan opholde sig normalt i rummet, hvis du ved hvad jeg mener ?

Har du måske nogle gode forslag ?

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 November 2004 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Skal der være radio og skal det kunne afspille DVD?

Her et par konkrete muligheder for brugt traditionelt anlæg til pengene:
  • Thule IA100, Thule CD100
  • Denon DCD755, Denon PMA1500
  • NAD522, NAD319
Højtalere: Dali 202/350/450, B&W602, Avance Dana MKII...

Det er meget smag og behag, men ovenstående er ikke så ringe endda efer min mening

akoed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Der behøves ikke at være radio og dvd. I den forbindelse har jeg lige et spørgsmål mere.

Er det den samme lydkvallitet fra en dvd afspiller som en cd afspiller ?

Hvis det er det, så skal jeg vel bare have en dvd afspiller der matcher revieveren/forstærkeren.

Frede1977 -> de forslag du har fundet, er det noget du har set brugt et sted ?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 November 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

nej til de samme penge får du mere vellyd ved at købe en CD afspiller. iøvrigt går DVD udviklingen stærkt, så billedmæssigt er en ældre DVD ikke specielt god.

Hvorimod CD afspillerne ikke har udviklet sig i samme hast de seneste år.

andet godt bud på HT kunne være SA, de har også nogle rimelige modeller der kan findes til få penge. Eller tror jeg at Dali 450 er et godt bud.

Du finder brugt under køb og salg, eller på www.dba.dk eller www.guloggratis.dk

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Sendt: 11 November 2004 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Er det ikke lidt svært at skaffe en god stereoforstærker til en overkommenlig
penge efterhånden? Jeg så en gammel Technics AA forstærker på QXL med gaffatape på tænd/sluk knappen (virkede ikke) 2x90 watt og nok ca. årgang 1985. Den røg op på en ca. 1300 kr. , jeg tror at der er ved at gå lidt inflation i stereoforstærker, man skal jo også tænke på at de med en 15 år eller mere på bagen ikke spiller helt så godt mere. Så måske er en ny kvalitets surround forstærker i virkeligheden bedre? Der er jo også en vis teknisk udvikling, men sjovt nok så virker det som om, at der i HI-FI verdenen stadigvæk gælder paradigmer fra engang i halvfjerdserne. 

Dengang var der fx. en vis mening med ikke at købe en reciever, men i dag hvor recieverdelen kan integreres i en chip, der har jeg svært ved at se det kan påvirke lyden. Man kan jo også bare købe en Surround reciever med analog directe!

Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 November 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke set de nævnt kombinationer til salg nogen steder, men det er alt sammen komponenter der jævnligt er til salg på dba eller her på side.

Så sent som i dag har jeg set en Denon PMA1500R til 1500,- her på siden. Det er et godt tilbud, et rigtig godt sted at starte. Den er heller ikke ret meget mere end 5 år gammel.

Jeg synes brugt udstyr - forstærkere inkl. er rystende billigt. Jeg gøler jeg forære mine ting væk, hver gang jeg sælger noget!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes