Emne: Fejl på DTS-sporet? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Clive Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
10/07/05 - NB: Kig venligst i mit indlæg, i svar nr. 2, efter at have læst nedstående! Hej, jeg har et spørgsmål, som primært retter sig til ejere af Jurassic Park 3 på DVD: Når man i opsætnings menuen vælger DTS 5.1 fremfor DD 5.1 har jeg op til flere gange været ude for, at der kommer en meget høj og konstant hyletone fra mine højttalere. Hvis jeg derimod vælger DTS medens jeg ser filmen kommer der ikke nogen hyletone, men derimod den gode DTS lyd. Umiddelbart vil jeg tro, det er en fejl på DTS-sporet, men det forekommer kun nogle gange. Er der flere, som har oplevet dette på Jurassic Park 3 DVD'en? Eller evt. andre DVD'er med DTS lyd?
Mvh. Clive
Ps. man advarer kraftigt om ikke at afspille en film i DTS, hvis ens receiver ikke har DTS dekoder, og det samme gælder med Dolby, men min receiver har altså både DD-EX og DTS-ES dekodere!
|
| Til top |
|
| |
Nicolai18 Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 908
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm lyder godt nok underligt. jeg tjekkede lige med min jurassic park 3 film der var ikke noget den fungere perfekt både i DD og DTS. så jeg tror det er filmen de forstærker gør det ikke med andre film??
Nicolai __________________ Mine Film
Min Biograf
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
UPDATE: 10/07/05 Dette er en uddybning af mit indlæg ovenfor (26/12/04). Problemet retter sig indenfor utallige DVD-film med DTS-lydspor! Stort set hvergang jeg skal se en DVD-film med enten Dolby eller DTS lydspor vælger jeg altid DTS! Men det er ikke det, som er problemet..Problemet ligger i, at jeg næsten gang på gang oplever en skarp hyldtone (ligesom en advarselstone, bare kontinuerlig), så snart jeg starter selve filmen. Men hvis jeg så stopper filmen helt, og sætter DVD-skiven i igen, og gør alt på samme måde i opsætnings menuen osv. kan jeg godt komme ud for, at der ikke fremgår nogen hyletone, men filmen istedet kører med DTS-lyd som den skal. Hvis der er nogle, som har kendskab for lign. eller sammen problem, vil jeg meget gerne høre fra jer, for det er bestemt ikke meningen, at man ikke kan få lov til at se en film med DTS-lyd uden der skal fremgå forstyrrelser.
Jeg vil også indskyde, at min surround receiver har DTS-dekoder, samt at min DVD-afspiller er sat op til at gengive DTS-lyd. Dette kan jeg også se ud fra displayet på min DVD-afspiller hhv. surround receiver, som begge viser teksten "DTS", når jeg afspiller film i DTS-lyd. Endvidere kører jeg lydsignalet fra min DVD-afspiller til surround receiver gennem den optiske (EDIT:Coaxiale) udgang, dog med et almindeligt phonokabel indtil videre.
Jeg har forsket lidt i problemet, ved f.eks. at skifte kapittel, når jeg oplever hyletonen, lige efter filmen er startet. Resultatet bliver, at hyletonen forsvinder fuldstændigt og jeg kan nu nyde filmen med DTS-lyd. Umiddelbart vil jeg tro at det så er receiveren, men jeg tør ikke love noget. For lige at indskyde det, kan jeg fortælle at jeg aldrig har oplevet noget usædvanligt, når jeg ser film i Dolby format - uanset om det er Dolby Digital, Pro Logic eller Prologic 2 ! Det samme gjaldt også for min gamle surround receiver, som kun havde Dolby Pro Logic dekoder indbygget! Hertil kan jeg fortælle, at min DVD-afspiller har fulgt mig lige fra min første surround receiver (den omtalte med Pro Logic dekoder) til min nuværnde med både DTS og Dolby dekoder. Altså to gange! Da jeg kun havde den gamle surround receiver til at starte med, blev jeg advaret mod ikke at afspille film med DTS-lyd, i det at min surround receiver ikke havde DTS-dekoder! Herpå ville der nemlig komme en meget skarp hyletone frem - altså et signal, som receiveren ikke kan dekode (netop den tone, som jeg tit og ofte oplever, selvom jeg har en DTS-dekoder i min surround receiver)! På et tidspunkt, kom jeg da alligevel til en film, som kun havde DTS-lydspor. Jeg stod nu i den situation, at jeg enten kunne lade helt vær med at se den - eller jeg kunne tage chancen.. Mit valg faldt på den sidste mulighed, og resultatet var at jeg alligevel kunne se- og høre filmen. Efter det, havde jeg både prøvet at vælge DTS til "til" og "fra" i opsætningsmenuen på min DVD-afspiller. Lige meget hvad, kunne jeg stadig få lyd gennem mine højttalere. Da jeg så blev lidt klogere på mit emne, fandt jeg ud af, at DTS kun kan transmitteres gennem en digital ind/ud-gang. Hertil havde min daværende surround dekoder ikke nogen digital indgang (coaxial/optisk), så jeg har hele tiden kørt med den analoge transmittion fra min DVD-afspiller til min surround receiver! Derved må signalet hele tiden have været Dolby..! Jeg har vurderet, og tror dermed ikke, at DVD-afspilleren på nogen må kan være beskadiget, efter min situation jeg har beskrevet. Stadigvæk går min tanke på min surround receiver, som i øvrigt er en Magnum AV-440, som er købt i Aldi i 2004. Den er billig, og det er absolut ikke en surround receiver i særklasse, selvom der står "High End Dolby/DTS reciever" på emballagen. Min DVD-afspiller er en Sony DVP-S325, hvis nogle skulle være interesset i det!
Nu vil jeg afslutte mit indlæg, og håber virkelig, at jeg kan få noget hjælp, for jeg er pt. lost i denne situation! Det kunne også være, at der er andre, som har et lign. problem, de ville have løst eller fortælle om!
Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 11 Juli 2005 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver at du bruger den optiske udgang men med et almindelig phonokabel? Du mener vel den coaxiale udgang, for du kan ikke overføre et optisk signal med et almindelig kabel. Du skal nok helst bruge et coaxial kabel (75 Ohm ligesom antenne kabel) men om det kan være årsagen ved jeg ikke.
Mit umiddelbare bud er at din receiver er defekt, når nu fejlen er så konsekvent. Har du prøvet at låne et rigtig kabel og/eller en anden dvd afspiller og set om problemet er det samme? __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
kvs78 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 11 Juli 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det, som du skriver, virker med Dolby Digital, kan du udelukke at det skulle være kablet, der giver hyletonen. Mit bud er at det ER en advarselstone genereret i receiveren pga en fejl, der enten kan være opstået i DVD afspillerens DTS-del eller receiverens egen DTS-del. Jeg vil også anbefale at du låner en anden afspiller og/eller receiver, og på den måde ser, om du så kan identificere kilden til problemet.
__________________ /Karsten
|
| Til top |
|
| |
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 11 Juli 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvs78 skrev:
| Hvis det, som du skriver, virker med Dolby Digital, kan du udelukke at det skulle være kablet, der giver hyletonen. Mit bud er at det ER en advarselstone genereret i receiveren pga en fejl, der enten kan være opstået i DVD afspillerens DTS-del eller receiverens egen DTS-del. Jeg vil også anbefale at du låner en anden afspiller og/eller receiver, og på den måde ser, om du så kan identificere kilden til problemet. |
|
|
Det kan ikke udelukkes det er kablet. Jeg har op til flere gange oplevet at DTS kan have problemer, hvis man bruger et alm. phono kabel mod et coax - Hvorimod DD virkede fint og det kan jo være dekoder delen er lidt sart.
|
| Til top |
|
| |
kvs78 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 11 Juli 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
lorx skrev:
kvs78 skrev:
| Hvis det, som du skriver, virker med Dolby Digital, kan du udelukke at det skulle være kablet, der giver hyletonen. Mit bud er at det ER en advarselstone genereret i receiveren pga en fejl, der enten kan være opstået i DVD afspillerens DTS-del eller receiverens egen DTS-del. Jeg vil også anbefale at du låner en anden afspiller og/eller receiver, og på den måde ser, om du så kan identificere kilden til problemet. |
|
|
Det kan ikke udelukkes det er kablet. Jeg har op til flere gange oplevet at DTS kan have problemer, hvis man bruger et alm. phono kabel mod et coax - Hvorimod DD virkede fint og det kan jo være dekoder delen er lidt sart.
|
|
|
Du har ret - den højere bit-rate kan være grunden til at følsomheden for støj/reflektoner skulle være forskellig. __________________ /Karsten
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart er mit bud, at det nu også kan være kablet, for det er absolut ikke skærmet! Og jeg har været mindre smart, at samle ALLE kabler (netledninger, signal ledninger, mm) i én kabelbakke, hvilket måske kan resultere i forstyrrelser? Men jeg vil, så snart det er muligt, låne en anden DVD-afspiller, og stadig bruge samme kabel og samme indstillinger på min receiver og så dernæst se om problemet igen opstår. Men kan lige tilføje, at jeg har visse film med DTS-lyd, hvor jeg aldrig har oplevet noget problem. Dette gælder f.eks. Austin Powers: In Gold Member, The Accidental Spy og Danser Med Ulve. Men så er der utallige andre film, hvor jeg konstant oplever det. F.eks. Jurassic Park 3 og Saw for bare at nævne nogle af dem. Men I vil høre nærmere, når jeg finder ud af noget
Tak for hjælpen! Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 11 Juli 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skriver din dekoder i diplayet, hvilken lydformat (DD eller DTS) den afkoder, når den hyler, så check om den stadigvæk står i DD mode. Det kan være det.
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
| Skriver din dekoder i diplayet, hvilken lydformat (DD eller DTS) den afkoder, når den hyler, så check om den stadigvæk står i DD mode. Det kan være det. |
|
|
Sjovt nok står der DTS i displayet (både på DVD-afspilleren og Surround Receiveren), når der afspilles i DTS og hyletonen fremkommer! Og faktisk har jeg læst at jeg kan styre dekodeningen manuelt, men den står til automatisk og ved ikke hvordan jeg kan ændre den indstilling, men jeg tror ikke dette vil gøre nogen forskel i DTS dekodeningen. Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|