Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Eet skridt frem.to tilbage;SONY SCD555ES (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Skulle have ny CD/DVD maskine – den 5 år gl. Pioneer kunne ikke mere – og ville som så mange andre gerne have en DVD maskine med en GOD hifi-lyd……..det skulle vise sig at blive sværere end som så

Budgettet var kr. 5-6.000, men var villig til at smide et par ”tusser”  el. fem oveni til ”det helt rigtige”

Som udgangspunkt have jeg disse DVD maskiner i kikkerten; Denon DV 2910, Pioneer DV 668, Marantz DV 7500 og evt. ”noget” Arcam – men Marantz’en kommer først ”engang i 2005”, så den var ikke en mulighed alligevel.

Aftalte tid til en demo i KT-radio ( - er vel snart én af de få ”rigtige” Hifi-forretninger i KBH ? )…jeg glædede mig ….lagde ud med at lytte til Arcam’en ( kan ikke huske modelnummeret; men den kostede ca. kr. 13.000 og havde DVI udgang ), og må sige at den spillede RIGTIG godt…specielt i bunden, som måske var en smule volumiøs…men meget musikalsk, og var ”behagelig” at lytte til – men følte alligevel at toppen var en anelse ”klemt”.

Skiftede om til Pioneer 668 – en helt anden lyd; meget stram bas, og en meget velopløst top – minder meget om Sony’s CD-maskiner måde at gengive diskant på……har en eller anden fornemmelse om at Pioneer’en spillede mere ”rigtigt”, hvorimod Arcam var mere ”musikalsk”…men synes ikke at nogen af dem nåede de ”store højder”..men hældte meget til Arcamen, og imens at jeg lyttede, spekulerede jeg på hvordan jeg skulle finde de sidste penge, for jeg var godt i gang med at overskride mit budget med adskillige tusinder.

Dog ville jeg også gerne lige se hvordan billedet var på Arcam’en, før en endelig beslutning blev taget – ”fint nok” sagde ekspedienten, og satte den til en projektor.

Kørte først via component udgang, hvor billedet stod fint, dernæst via DVI, og kunne skam godt se forskel…men indrømmet; sad 3 m. fra et kæmpelærred, og SÅ stor forskel var der heller ikke…..skulle også lige se hvordan Pioneer’ens billede var – desværre var en anden i fuld gang med at se på den i et andet rum, men jeg kunne da lige se billedet på en Pioneer DV 575 i stedet for, sagde sælgeren. Som sagt så gjort, tilsluttede DV 575, og ”pang”…billedet var en klasse bedre end Arcam’ens!!!!!!!!!......tror selv Sælger kunne se, at den var ”helt gal”, set med ”Arcam-øjne”…

Billedet fra Pioneer’en var mere farverigt, mere kontrastrigt, mere mættet….og det blot via component-udgangen…..og der er altså ca. kr. 10.000 i forskel på disse maskiner.

Hvad nu ?.......køber altså ikke en maskine til kr. 13.000, hvor billedet er bedre på en kr. 3.000 maskine……går i tænkeboks……overvejer om en Arcam CD maskine + en Pioneer DVD vil være løsningen ?.......men VIL sgu’ helst have en kombineret CD/DVD maskine……

Over til HFK, møder en venlig sælger, som forsikrer mig om at Denon DVD 2910 spiller r…. ud af bukserne på enhver CD –maskine til kr. 10.000…er simpelthen state of the art, og fortæller ligeledes hvor mange priser Denon DVD maskiner har vundet….joh, tydeligt at Sælgeren havde været på salgskursus . Men en gammel hifinut lader sig ikke så let dupere, og spørger til muligheden for at låne den hjem på prøve – ”no problem”, kom lørdag før lukketid, og kom med den igen mandag morgen, hvis du ikke finder den tilfredsstillende – fin service ( - der kunne KT godt lære noget; ingen returret hos dem ).

Sælger spørger dog til hvilken CD jeg har i dag ?.....- ingen, men låner min broders 10-15 år gammel Sony ES 2-et-eller-andet, og siger at jeg forventer at en ”state of the art” Denon  kan blæse Sony’en hen på de evige hifi-marker………pludselig blev tonen en lidt anden….jahhh, nu skulle jeg må jo lige huske på at der er forskel på decideret CD-maskiner og så multi-maskiner som Denon’en….der faldt humøret og forventningerne lige et par grader.. 

Låner dog alligevel Denonen med hjem, og må sige at skulle den vinde en pris……burde det være for designet – den ser altså hamrende flot ud .

Men lyden…aiii..skuffelsen var udtalt…efter blot ét minuts lytning stod det klart at ”hifi” CD-lyd var der ikke meget af….lyden var indeklemt, bassen gik på sin vis ganske dybt ned, men mudrede meget, og toppen var…tja…bum-bum…”ok”, er vist et dækkende ord, men ikke meget luft omkring instrumenterne…og den gamle Sony spillede simpelthen bedre på alle punkter…vel unødvendigt at skrive at min bror nød at se sin Sony ”stadig kunne være med”.

’Spillede højst 10 min. på Denon’en, så blev den pakket ned. – og efterfølgende returneret til HFK.

Måtte erkende at hvis mine ønsker/krav om en god Hifi-lyd skulle indfries, så var en separat CD/DVD løsningen……..fandt pludselig en Sony SCD 555 ES i den Blå avis….undersøgte dens specs, søgte div. Info om maskinen, også her på sitet, og virkede som om at det skulle være en rigtig god maskine…rask beslutning tages, og køber Sony’en uden at nærlytte til den først + bestiller en Pioneer DV 575.

- og må sige at Sony’en spiller som englene synger……..har en klippefast og meget kontrolleret bund…som går dybt ned…og mellemtone/diskanten, er simpelthen så letflydende og fuld af luft…& man får lyst til at høre alle sine plader på én gang.

Og har selvfølgelig ikke kunne nære mig for at åbne maskinen….og imponeringen fortsætter……maskinen er simpelthen oversået med elektronik, og strømforsyningen er en 100watts forstærker værdig, og den vejer da også over 13 kg.

- er der en morale her ?.....tja, se overskriften….jeg blev ihvertfald skuffet over at mange producenter tilsyneladene helt har glemt – eller bort prioriteret – god stereolyd til fordel for alverdens gimmicks…en anden morale er at der ikke er voldsomt stor forskel i billedkvaliteten på – postuleret – high-end DVD maskiner, og så ”konsumer-produkterner” til et par tusind kr.

En tredie morale er, at stole på egne ører/øjne, og give dig tid til at finde det DU synes er det rigtige….......

- så, ikke flere ”moraler” …vil i stedet sætte LOTR på DVD’en…og bagefter mark Knopfler på CD’en

mvh

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper

Fed historie, men mange gode "gags".

Dejligt at du har fundet lykken med din Sony, disse Sony modeller bliver jo også rost meget her på sitet.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Herlig historie som bestemt sætter markedsføringen i perspektiv - moralen må være at man SKAL være grundig og selv prøve sagerne i aktion, for der er kun en til at vurdere og det er dig selv - uanset hvor dygtig sælgeren tror han er!

marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Dejligt at høre om en positiv oplevelse med sony. Jeg synes ellers tit at det er et ugleset mærke på dette board.

Men er det ikke en SACD maskine du har fået dig? scd...
Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Marty; yep en CD/SACD maskine ...............

mvh

Jesper

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

synd du ikke lytter til MAZ .

Jeg har en Denon 2900 til at stå nu min P DV360 følger den lige op også lamer den ikke når den spiller .

men over i en DVD12S2 så sker der ting og sager .
Den tør jeg godt stille op mod ja alle de max dyre high-end maskiner .

I kan øffe så meget i vil men den maskine er en ren kriller og skal være basis i mit SS setup .
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Jeg må give Jesper ret, jeg har også haft en Denon DVD-2910 hjemme men den kan ikke hamle op med min gode gamle Pioneer DV-717 som båder i billed og lyd er betydelig bedre, hvilket den jo ikke skulle være i følge spec. så stol kun på dine egne øjne og øre, alt andet tæller ikke .
Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Du kunne også have sparet lidt mere op, og fundet en brugt Primare DVD30 til ca. 15000 - den kan det hele
Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Erik D skrev:
Du kunne også have sparet lidt mere op, og fundet en brugt Primare DVD30 til ca. 15000 - den kan det hele
har den hdmi udgang ?
Til top Vis mikp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikp

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Erik D skrev:

Indrømmet; jeg kender ikke Primare'ens kvaliteter ( men har store forventninger herom ), meeeeen jeg fik Sony'en & Pioneer'en for den samme pris som en Denon DVD2910 koster, så der er da lidt af et spring op til kr. 15.000. - brugte istedet de 10.000 til et par nye ICE monoblokke 

mvh

Jesper

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

mikp skrev:
Erik D skrev:
har den hdmi udgang ?

Det ved du sikkert mere om, end jeg http://www.primaresystems.com/swwwing/app/cm/Browse.jsp?PAGE =19763&PARENT=1072 

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

Erik D skrev:

Indrømmet; jeg kender ikke Primare'ens kvaliteter ( men har store forventninger herom ), meeeeen jeg fik Sony'en & Pioneer'en for den samme pris som en Denon DVD2910 koster, så der er da lidt af et spring op til kr. 15.000. - brugte istedet de 10.000 til et par nye ICE monoblokke 

mvh

Jesper

Lyder som et smart move  

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Kun en gang har jeg hørt en DVD levere rigtig god CD-lyd. Det var Cyrus's DVD til omkring 16000 kr. Den kan godt hamle op med CD maskiner til omkring 10000 kr.

Min valg ville dog stadig være separat CD og DVD. Dette kunne jo være man ville benytte begge dele på samtidig ind i mellem.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes