| Forfatter |
|
dalle Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
| Sendt: 10 Januar 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
HK AVR 630 har indbygget mp3 decoder.
HVad bruges dette til?
Når man overfører mp3 filer digitalt fra pc til receiver, klarer pc jo decodningen, så hvordan bruger man mp3 decoderen?
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du afspiller mp3-cd'er på en cd/dvd-afspiller/computer/
nogetandet som er forbundet via et digitalkabel
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 03:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
dalle>>
I Din manual står der:
------------------------------------------------------------ - NOTES: • The AVR is only capable of playing signals in the MP3 (MPEG 1/Layer 3) format. It is not compatible with other computer audio codecs.
• The MP 3 DSP mode found in the new AVR requires an MP3 SPDIF stream. Presently, only a few units provide this but in the coming generations of motherboards and operating system updates this will follow, since SPDIF is the standard for audio & video hardware.
....
• If your computer or sound card’s digital output is not capable of direct connection to the AVR or if the output is not capable of delivering MP3 data stream, you may use an optional, external transcoder, such as those available from Harman Kardon to convert the USB output of a computer to a format compatible with the AVR. Contact your Harman Kardon dealer for additional details. ------------------------------------------------------------ -
Det kan så sikkert læses på forskellige måder, jeg læser det som om at et normalt signal gennem SPDIF IKKE går an, der skal sendes rå MP3 data, og det er ikke tilfældet normalt jo, hvordan ville en ikke_mp3_dekodende_ting reagere på mp3 data ?!? Jeg ved det ikke, men tror ikke det er sagen.. Jeg er sikker på at en computer normalt dekoder MP3 via software langt tid inden det når dit lydkort's SPDIF udgang.. Der skal en ændring til, du skal på en eller anden måde ha' lavet en indstilling så mp3 på computeren behandles anderledes end normal.. "Hvis det er muligt med det Software/Hardware du har"
- SPDIF = Sony Philips Digital InterFace hvis nogen ikke skulle videt det..
PS. Jeg er ikke sikker på det jeg skriver, men det virker mest logisk (efter mit hoved)
MvH. __________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.. Syntes det lyder MEGET underligt.
Sådan som jeg ser det, er det da fuld stændig lige meget om forstærkeren kan MP3 dekode.
Alt dette sker jo i afspilleren, og ikke i forstærkeren!
Det kan selvfølgelig være noget smart noget HK har lavet til deres CD/DVD afspillere, som på den måde kan afspille MP3, uden de selv er kompatible med det. (?)
Men alt i alt lyder det som et salgs triks!
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
gichael3257>>
Hele ide'en med at indbygge en dekoder i en receiver kan jeg godt se, så kan de lave den i den kvalitet de mener den skal være..
Men hvorfor de ikke bare laver et RJ-45 stik og noget tcp/ip kommunikation, det fatter man så ikke.. SPDIF har altid været noget fusk, en 1-vejs forbindelse, enhederne taler ikke sammen der, der er bare en sender og en modtager.. Det var meget mere fremtidssikker at lave noget protocol_trafik, så enhederne kan snakke sammen, så er der også mulighed for error_checking osv.. __________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår bare ikke hvad de mener med en MP3 Dekoder.
Når der kommer et digital signal ind i forstærkeren, er den da lige glæd med om det kommer fra en CD, DVD, MP3, Wave, eller ligende.
Den kører det da bare ind i en Digital to Analog Converter, og smider signalet videre.
Det kunne være fedt med en protokol kommunikation. Så ville der ikke være noget med dårlige kabler, o.s.v. pga error-checkin og correction.
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
gichael3257>>
En DAC acceptere kun en bestemt type rå data, jeg mener det er det der hedder PCM (pulse code modulation)..
Den data der ligger på en Audio CD er PCM, men så snart data'en kommer på computeren, og bliver encoded til MP3, så er data'en helt anderledes, og før MP3 kan blive konverteret i en DAC "Digital to Analog Converter" skal data'en konverteres "decodes" til PCM.. Denne decoding laver computeren normalt, men det Harman Kardon har lavet, er at putte en MP3 Decoder i receiveren, foruden DAC'en Men så kan du nok se at data'en der sendes, skal være det encoded data, ellers bruges decoderen i receiveren jo ikke..
Mvh. __________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |
dalle Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvordan skal mp3 filerne overføres til forstærkeren for at mp3 dekoderen udnytttes?
|
| Til top |
|
| |