Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: coax eller lysleder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

jeg skal have "overført" lyd fra PC til anlæg

hvad er bedst........ når det drejer sig om 7M

Lysleder eller minijack-coax ???

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at svare på.

Normalt ville jeg foretrække coax. Men jeg kan forestille mig at PC'en ender en del støj ud på stelplanet, så en galvanisk adskillelse er at foretrække, hvilket peger på en lysleder forbindelse..

Hvad skal den sluttes til ? Jeg formoder næsten at det er TACT'en . Måske har den en form for jitter reduktion ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Det er minijax-coax ville jeg bestemt mene....da lyden ikke skal ændres fra start til slut...hvilket den skal ved lysleder...altså vil risikoen for tab eller forvranskning være mindst ved coax

Kvaliteten af kablet spiller selvfølgelig også en rolle

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hvad skal den sluttes til ? Jeg formoder næsten at det er TACT'en . Måske har den en form for jitter reduktion ?

ja det er mellem Tact'en og PC (HTPC)
billede til projektor..... lyd til anlægget

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2005 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg kan se at TACT'en har reclocking på digital input. Så jeg vil anbefale at du bruger lysleder, også for ikke at degradere lyden fra din Rega Jupiter.. .

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej.

Jeg kan se at TACT'en har reclocking på digital input. Så jeg vil anbefale at du bruger lysleder, også for ikke at degradere lyden fra din Rega Jupiter.. .

hvad mener du med degradere lyden fra CD'en

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hallo

er der ikke andre der ved noget om det her......

er blevet anbefalet lysleder fra flere sider........ så det bliver lysleder til at starte med

hvor køber jeg kvalitet's lysleder kabel helst 7m langt

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Dette her er hvad jeg har læst om forskellen .. det er taget fra norsk og er blevet rettet til dansk af undertegnede :)

Det Digitale Optiske signal er først moduleret på kilden fra det originale Digitale elektriske signal til Infrarød (IR) Optisk og så demodulert til Digital elektrisk igen. Disse to processer giver rigelig anledning for typen av Digital signaldegradering som får jitter til at opstå og sænker opløsningen av det Digitale signalet gennem introduktionen af Data/timingfejl.

Ved at bruge det Elektriske Digitale Coax tilsluttet så er moduleringen og den demoduleringen undgået og det originale Digitale signale sendes fri af Data/Tidsberegnings jitter artifakter.

Det typiske Optiske Toslink med en plastfiberleder har en båndbredde av tilnærmelsesvist 6M hz. Når du sammenligner den typiske båndbredden av Digital Coax som er 50M hz så ser man visdommen i hifi folks anbefaling, at bruge denne forbindelse med den større båndbredden.

Undtaget for den inskrænkede båndbredde som er fælles for de fleste Optisk Toslink kabel er Smeltet silisiumoksydGlass Toslink som har en båndbredde på 30M hz og er en signifikant forbedring over plastfiber Toslink.

PS: Har selv testet flere gange via dyre anlæg og der vinder coax altid med mere info i lyd, strammere og mere fyldig bass. En forskel der var tydelig at høre i mit tilfælde, med de kabler jeg brugte .. er nogle år siden så kan ikke huske hvad kablerne hed. Og det var ikke bilde mig selv ind "forskel" .. det var tydeligt .. selv min tonedøve ven, som var på besøg, kunne høre det ;)
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Thunderstokke skrev:
Dette her er hvad jeg har læst om forskellen .. det er taget fra norsk og er blevet rettet til dansk af undertegnede :)

Det Digitale Optiske signal er først moduleret på kilden fra det originale Digitale elektriske signal til Infrarød (IR) Optisk og så demodulert til Digital elektrisk igen. Disse to processer giver rigelig anledning for typen av Digital signaldegradering som får jitter til at opstå og sænker opløsningen av det Digitale signalet gennem introduktionen af Data/timingfejl.

Ved at bruge det Elektriske Digitale Coax tilsluttet så er moduleringen og den demoduleringen undgået og det originale Digitale signale sendes fri af Data/Tidsberegnings jitter artifakter.

Det typiske Optiske Toslink med en plastfiberleder har en båndbredde av tilnærmelsesvist 6M hz. Når du sammenligner den typiske båndbredden av Digital Coax som er 50M hz så ser man visdommen i hifi folks anbefaling, at bruge denne forbindelse med den større båndbredden.

Undtaget for den inskrænkede båndbredde som er fælles for de fleste Optisk Toslink kabel er Smeltet silisiumoksydGlass Toslink som har en båndbredde på 30M hz og er en signifikant forbedring over plastfiber Toslink.

PS: Har selv testet flere gange via dyre anlæg og der vinder coax altid med mere info i lyd, strammere og mere fyldig bass. En forskel der var tydelig at høre i mit tilfælde, med de kabler jeg brugte .. er nogle år siden så kan ikke huske hvad kablerne hed. Og det var ikke bilde mig selv ind "forskel" .. det var tydeligt .. selv min tonedøve ven, som var på besøg, kunne høre det ;)

Tak for svaret......

hvis jeg skal køre Coax-Coax skal jeg have nyt lyd kort da der kun er minijack

hvor stor er forskellen på lydkort når man "kun" tager det digitale output

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hej jakobsen, når du nu bruger lydkortet i din pc, skulle du da lige læse denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16684&K W=Go4it&PN=0&TPN=1

Alternativt kunne du undgå kabler ved at anskaffe en sender/modtager til lyden - det skulle virke  Kan dog ikke lige huske hvad sådan noget hedder... Koster under 1000 kr

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Thunderstokke skrev:

Tak for svaret......

hvis jeg skal køre Coax-Coax skal jeg have nyt lyd kort da der kun er minijack

hvor stor er forskellen på lydkort når man "kun" tager det digitale output

Mht test af coax-optisk på almindeligt anlæg, så vil jeg altid mene at coax er at foretrække. Thunderstokke forklarer fint hvorfor..

Men fordi det er en PC der skal tilsluttes kunne jeg forestille mig at der er en del støj på stel. Hvis Tact'en ikke afbryder forbindelsen til enheder der ikke er i brug, er der en risiko for at støjen har en negativ indflydelse på andre tilsluttede apparater(giver jitter).

mht til forskellen på lydkort så tror jeg forskellen på lyden fra digitaludgangene mindst er lige så store som på forskellige drev.. 

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Jeg vil opfordre jer alle til at læse denne informative test, inden I dømmer Toslink ude:

http://www.6moons.com/audioreviews/toslink/toslink.html

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Jeg vil opfordre jer alle til at læse denne informative test, inden I dømmer Toslink ude:

http://www.6moons.com/audioreviews/toslink/toslink.html

mange tak for linket....... spændende

det kan jo være at lysleder faktisk har potientiale til at overgå "alm" elektrisk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes