Forfatter |
|
Kim F. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1618
|
Sendt: 26 August 2003 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har man jo hørt meget om alle de fordele, digital radio skulle give..
Men hvordan er det lige det fungerer? Er det stadig almindelig antennekabel det skal gøre i gennem? Skal man have en tdc tekniker til at lave nogle ændringer?
Min receiver er digital, betyder det så at jeg er klar til digital radio? Hvordan ser sådan en indgang ud?
Jeg er lidt forvirret... 
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 26 August 2003 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital Audio Broadcast (DAB) bliver sendt digital gennem luften på UHF båndet. Dvs. der kræves en antenne. Lyden er komprimeret i et format der ligner MP3, og har i Danmark typisk en bit rate på 160 kb/sek. som er at sammenligne med rimelig mp3 standard. Der er dog ikke noget i vejen for at sende med endnu højere bitrater. DAB radioen skal blot tilsluttes en normal indgang på forstærkeren. Nogle typer har dog digital udgang og kan derfor også tilsluttes en digital indgang. Hvad der lyder bedst kan man kun finde ud af, ved at prøve begge dele. Yderligere information kan findes på www.nordini.dk
|
Til top |
|
|
DKMIK Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 559
|
Sendt: 26 August 2003 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener af de modeller der bliver solgt i Hifiklubben følger der en stue antenne med det skulle være nok til DR 8 kanaler.
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 27 August 2003 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis lyden ikke er bedre end mp3, så tror jeg sku jeg beholder min gamle tuner lidt endnu.
Jeg troede faktisk at lyden var på højde med cd, det mener jeg faktisk at min gamle tuner godt kan leve op til.
der skulle da gerne være en gevindst ved sådan et nyt system!
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
MHP74 Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 108
|
Sendt: 27 August 2003 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes nu nok at der er en stor gevinst ved det system(DAB). Kald mig gammel, men man slipper for totalt overgearede studieværter og et hav af reklamer, som man normalt udsættes for hvis man vil høre et stykke populær musik i æteren.
DR sender ofte DAB i 192 kbps, både pop, jazz og klassisk, hvilket sammenlignet med almindelige 128 kbps mp3'er er langt mere musikalsk at lytte til.
Glem heller ikke den information man modtager sammen med DAB signalet (hvilket nummer man hører og hvilket nummer der kommer efterfølgende)
mvh
Martin __________________ Mvh
Martin
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 27 August 2003 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps det er 192 kb der er ved at være standard my mistake.
Jeg vil stadig mene at selv 160 kb lyder bedre end de fleste analoge tunere.
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 27 August 2003 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jeps det er 192 kb der er ved at være standard my mistake.
Jeg vil stadig mene at selv 160 kb lyder bedre end de fleste analoge tunere.
|
|
|
Personligt synes jeg at selv en billig DAB lyder bedre end de fleste dyrere analoge. Der er bare mere hul igennem.
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
Sendt: 27 August 2003 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som forholdsvis ny ejer af en Pure DAB tuner vil jeg også lige give mit besyv med. Jeg mener at DAB har nogle helt klart fordele frem for FM, god dynamik og udvidet frekvensområde med deraf følgende klarere lyd, det er ikke kvalitetsmæssigt på højde med en god CD-afspiller, der lider det lidt under de samme mangler som MP3 og Minidisk men klart bedre end den lidt svampede FM-lyd.
|
Til top |
|
|
falk Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 23 December 2003 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænker selv på at købe en digital radio - nogen der har erfaring med cambridge fra hifiklubben???
Er personligt uendelig træt at reklamer, latterlige konkurencer, ingen "stil" i et program mere, så man kan høre alt fra dødsmetal til opera i en udsendelse - svært at fravælge det musik man ikke bryder sig om, og deruover er lyden fra stortset alle andre en DR direkte elendig (ihvertfald i min tuner)
|
Til top |
|
|
MHP74 Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 108
|
Sendt: 23 December 2003 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Falk
jeg har haft en Cambridge DAB300 i lidt over et halvt år og er ganske godt tilfreds. Jeg lavede en sammenligning med den og den noget dyrere PURE og der var ikke den store forskel, det meste afhænger af signalet.
Jeg har læst at Cambridge kommer med to nye DAB-radioer, en i den gamle classic-serie og en i den nye Azur-serie. det har betydet at DAB300 i england nu kun koster £130 og det er sgu billigt, hvornår bliver den sat ned i HiFi-klubben???????.
med hensyn til FM versus DAB, ja så har FM jo potentialet på papiret, men det sgu meget sjældent i den virkelige verden at det når DAB til sokkeholderne når man taler fylde og klarhed i signalet.
God jul
Martin __________________ Mvh
Martin
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 23 December 2003 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHP74 skrev:
Jeg har læst at Cambridge kommer med to nye DAB-radioer, en i den gamle classic-serie og en i den nye Azur-serie. det har betydet at DAB300 i england nu kun koster £130 og det er sgu billigt, hvornår bliver den sat ned i HiFi-klubben???????.
|
|
|
de sætter nok først prisen ned, når de andre modeller står i butikken...
det kunne være man skulle ofre penge på en sådan maskine, jeg har 0 radiokanaler her, måske med en antenne kunne det bliver anderledes, og så i bedre kvalitet end det man er vant til...
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 24 December 2003 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
At DAB-radio, bitraten underordnet, skulle lyde bedre end de fleste analoge FM-radioer, tyder kun på at du aldrig har hørt en ordenlig FM udsendelse på en god antenne. Hvis jeg sagde, at MP3 lyder lige så godt som de fleste analoge grammofoner, ville jeg blive korsfæstet!!! RDS-funktionerne findes også på det analoge UHF-bånd.
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 25 December 2003 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
Sendt: 25 December 2003 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
At DAB-radio, bitraten underordnet, skulle lyde bedre end de fleste analoge FM-radioer, tyder kun på at du aldrig har hørt en ordenlig FM udsendelse på en god antenne. Hvis jeg sagde, at MP3 lyder lige så godt som de fleste analoge grammofoner, ville jeg blive korsfæstet!!! RDS-funktionerne findes også på det analoge UHF-bånd. |
|
|
Hej F.Christians
Jeg tror nok at det er ligesom at diskuterer agurker og agurkesalat nogle er mest til det ene og andre mest til det andet, men hvis man nu er så uheldig at modtage signalet til FM-modtageren via totalt inkompetente TDC-kabel, hvor deres eneste bekymring omkring kvaliteten er om der nu også er plads til alle de ligegyldige "lokal" radioer med 0 dB komprimering ( The Voice og andet skrammel af samme skuffe) ( så fik jeg da lidt luft under aggressionerne) ja så er DAB sgu’ lige godt den eneste måde at få en bare nogenlunde fornuftig lydkvalitet på de æterbårne medier. Men den der sang om at det skulle være nærmest CD-kvalitet den må de altså længere ud på landet med, så snakker vi da højest en CD-spille til 1200 – 1500 kr.
|
Til top |
|
|
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
Sendt: 28 December 2003 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et stort problem med DR og DAB.
Hvis man, som jeg, er vant til sendefladen på P1-P2-P4, P3
hører jeg ikke, er det et problem at disse kanaler IKKE sendes
ud på DAB.
Så man kan f.eks. ikke erstatte sin transistorradio på arbejdet
med en DAB modtager og fortsætte med at høre den kanal man
plejer.
Jeg har talt med en del der som jeg ikke forstår dette og ville
overveje at skifte hvis man kunne høre de gode gamle kanaler.
Jeg har skrevet og brokket mig til DR angående dette. De er nu
bare ligeglade.
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 28 December 2003 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
micjac skrev:
Jeg har skrevet og brokket mig til DR angående dette. De er nu bare ligeglade.
|
|
|
det lyder underligt at de skulle være ligeglade, der er trods alt en del mennesker der lytter til p1, p2 og p4 og mange af disse lyttere er begyndt at få ørene op for DAB...
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 28 December 2003 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har for ca. 1 år siden købt en Pure direkte fra England fra Pure's hjemmeside, leveret 2 dage senere og ca. 1000kr. billigere end HiFi-klubben, og så endda med balancerede udgange (tilvalg).
Lyden er langt fra cd-kvalitet, noget pumpet i bassen. Den største fordel er, at der ikke er nogen baggrundsstøj, hvilket gør lyden mere dynamisk, og det lyder ikke, som om DR komprimerer særlig meget. Man skal dog være omhyggelig med at placere antennen for at få signal nok, ellers bliver lyden rigtig dårlig.
Den seneste Pure har i øvrigt både DAB og FM og også AM, så man behøver ikke vælge fra.
|
Til top |
|
|
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 29 December 2003 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Hvis lyden ikke er bedre end mp3, så tror jeg sku jeg beholder min gamle tuner lidt endnu. Jeg troede faktisk at lyden var på højde med cd, det mener jeg faktisk at min gamle tuner godt kan leve op til. der skulle da gerne være en gevindst ved sådan et nyt system! |
|
|
Så vidt jeg ved ligger sangene (og reklamerne) på de fleste lokal-radioer som MP2 filer på servere inden de sendes ud i luften som FM. Så kan det være være lige meget om man modtager DAB signalet som MP3, hvis signalet allerede er komprimeret inden det forlader stationen som det er i dag. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 29 December 2003 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal en af de nærmeste uger besøge et fuldt digitalt radio studie jeg kommer med billeder og andet fra besøget.
|
Til top |
|
|