Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Gamle Denon CD - afspiller de alt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har p.t. en Marantz CD17MK2KI som jeg anvender som løbeværk over i en DAC. Det er egentlig lidt synd, idet Marantz'en lyder ganske udmærket. Derfor overvejer jeg at anskaffe en ældre CD-afspiller der blot skal være løbeværk, men samtidig kunne føde min hovedtelefonforstærker på fornuftig vis.

Efter denne tanke følger selvfølgelig den med at slå lidt kroner løs

Tanken falder umiddelbart på f.eks. Denon 3560 og 1700, men kan jeg være sikker på at disse æder alle discs, inkl. copy protected? Er der andre maskiner jeg skal holde øje med?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Februar 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Jeg har p.t. en Marantz CD17MK2KI som jeg anvender som løbeværk over i en DAC. Det er egentlig lidt synd, idet Marantz'en lyder ganske udmærket. Derfor overvejer jeg at anskaffe en ældre CD-afspiller der blot skal være løbeværk, men samtidig kunne føde min hovedtelefonforstærker på fornuftig vis.

Efter denne tanke følger selvfølgelig den med at slå lidt kroner løs

Tanken falder umiddelbart på f.eks. Denon 3560 og 1700, men kan jeg være sikker på at disse æder alle discs, inkl. copy protected? Er der andre maskiner jeg skal holde øje med?

Nej! kan du ikke!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Kim Petersen skrev:
Tanken falder umiddelbart på f.eks. Denon 3560 og 1700, men kan jeg være sikker på at disse æder alle discs, inkl. copy protected?

Nej! kan du ikke!

Hvilke discs kan den ikke læse? Hjemmebrændte gør måske ikke så meget, men copy protected'e skal den kunne tage.

Hvad med Sony's de lidt ældre? Måske ligefrem bare en XA20 eller XA30...

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Sonyerne er altædende, alt hvad jeg har puttet i mine Sony cd afspillere har de afspillet uden problemer, hjemmebrændte, copy protectede osv.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

jeg har en S10, og den har efterhånden nogle år på bagen. Den æder alt jeg fordrer den med.. pgså cd-r og copyprotected..
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
jeg har en S10, og den har efterhånden nogle år på bagen. Den æder alt jeg fordrer den med.. pgså cd-r og copyprotected..

S10 MK1 eller MK2?

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

MK 1
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
MK 1

Tak for det. Men jeg kan nu se at brugtpriserne på S10, uanset MK1 eller MK2, ligger lidt deroppe ad, så det nok ikke kan betale sig at skille mig af med min lækre Marantz

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Min Denon 2560 er ved at være lidt mat i koderne, men spiller alt andet end re-writable cd'er. Der kan så være noget bøvl med almindelige brændte plader, men med et antal indlæsningsforsøg plejer det at gå. Den skulle vistnok have samme værk, rent mekanisk, som 3560 og 2700. Men jeg tror altså aldrig den har kunnet klare de sletbare hjemmebrændte. Der har aldrig været problemer med copy-protected.

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Kan du uddybe det med at føde din hovedtlf forstærker? Er det uden om DAC'en?

Et godt, billigt drev er Sony's gamle DVD afspiller DVP-7000S den er meget meget svær at slå - gælder også til langt højere pris. Du burde vel kunne få sådan en i dag for omrking en 1200 - hvis ikke mindre.. Og ja - den tager det hele.

PS: 7700 er IKKE det samme som 7000 - der er en stor forskel som rene drev på de to..

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Min Denon 2560 er ved at være lidt mat i koderne

Det du mener er at konverterne er utidssvarende?  

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

øææææ

Har lige set priserne på DBA for 7000. Glem den, folk tager helt urimelige priser for den..

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Cool Blade skrev:

Ja. Jeg kører almindeligt signal fra RCA-udgangen på afspilleren til RCA-input på hovedtelefonforstærkeren.

Cool Blade skrev:
Et godt, billigt drev er Sony's gamle DVD afspiller DVP-7000S den er meget meget svær at slå - gælder også til langt højere pris. Du burde vel kunne få sådan en i dag for omrking en 1200 - hvis ikke mindre.. Og ja - den tager det hele.

PS: 7700 er IKKE det samme som 7000 - der er en stor forskel som rene drev på de to..

Hmm, interessant... Det var måske ikke nogen dårlig ide. Sådan én kan jeg da prøve at holde øje med.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Cool Blade skrev:
Har lige set priserne på DBA for 7000. Glem den, folk tager helt urimelige priser for den..

He he, ja sådan er det jo

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Kom lige i tanke om at jeg da har en Sony DVP-S725D stående til ingen verdens nytte, den var der ingen der ville have. Den er ikke nogen 7000, men jeg kunne da prøve med den

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Cool Blade skrev:

Det er der faktisk ikke - drevene er de samme, og jeg har haft begge maskiner. Den store forskel er billed-delen og den generelle opbygning af resten af maskinen. Kun som ren lydafspiller gennem egne konvertere er der forskel og her er 7000 bedst. Som drev er det hip som hap!

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Ronin

Der er nu forskel på de to, specielt når det gælder drevet. Som jeg har hørt historien ville Sony for enhver pris nå at blive de første med at lancere en dvd afspiller - men de havde store problemer med drevet og blev derfor nød til at bruge et drev fra deres største cd afspiller - selvfølgelig med en anden optik. Det skulle dog kun gælde de første modeller - dem der også havde de famøse switche internt til region dekodning. De senere modeller har dem ikke.

Men, har hørt en senere 7000 op mod en 7700 som drev og synes stadig at 7000 lød bedre. Kan ikke sige hvorfor, men det synes jeg nu engang.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Jeg havde 7000´eren med switch i - det skal lige siges at det godt nok ændrede regionskodningen, men den forblev NTSC-baseret, så indgrebet var håbløst fordi den stadig skulle moddes. Ved siden af min 7700 var der INGEN forskel på drevet. Problematikken med optikken var udbredt og fortsatte i den første europæiske pendant til 7000´eren i form af 715 som også benyttede dette drev. Da 725 blev introduceret var det da også med et helt andet og meget billigere drev der var knap så stærkt som den gamle version.

Problematikken med det gamle drev var dog ikke værre end at det var fordi at det var væsentligt dyrere at fremstille end de nye versioner. Drevet har desuden aldrig siddet i nogle af Sony´s cd-afspillere. Drevene heri er af en helt anden støbning og konstruktion - man har bare luret nogle af de væsentlige finesser af, men der er slet ingen ligheder når man holder dem op mod hinanden.

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Ronin

Nej - de har ikke siddet direkte i en cd afspiller, men nogle af stumperne blev taget derfra. Faktum er at Sony tabte penge på hver eneste af de 7000'ere de solgte. Prisen for at være først..

Der er dog også en del andre forskelle på 7700 vs 7000. På power supply siden blev der lavet om på tingene og drevet sad også et andet sted. Ved ikke om det var med virkende - men sporingen var så vidt jeg husker også bedre på 7000.  Men faktum er stadig at 7000 er et godt løbeværk. Så hvis han falder over en til rimelige penge så prøv står min anbefaling ved magt.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 02 Marts 2005 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Du har ret i to ting - den ene er den åbenlyse, at drevet er centermonteret i 7700 og at det sidder i venstre side på 7000. Strømforsyningen er ganske rigtigt også anderledes og lidt pænere dimensioneret i 7000´eren. 7700 og 715 er iøvrigt meget identiske, da 715 som sagt var den første konvertering af 7000´eren i europa, og senere blev modificeret og forfinet og kom igen som DVP-S7700!

Ingen af delene fra drevet stammer fra cd-afspillerne - den rigtigt historie bag drevet er, at selve optikken var rasende dyr at lave med selve husene til laserne i støbt zink, selve styringen til laserskiftet og ikke mindst faktummet med to helt separate lasere - denne løsning var særdeles dyr at producere og på sigt kunne det ikke betale sig. Derfor udviklede man afløseren i form af Precision Drive, som var væsentligt billigere, med integreret dual-laser blok, skuffe i alm. plast i forhold til forgængerens bulk moulding compound-skuffe og i en generel knap så god kvalitet som dual-laser drevet. Selve optikkens opbygning var den der kostede denne transport livet. 

Selve drevet i cd-afspillerne er opbygget omkring en metalramme. Herpå er der lavet en laser-blok af et støbt component-materiale i lyddøde materialer meget lig Bulk Moulding Compund fra 7000/7700/715´s skuffe. Dette hedder et G-chassis i Sony-sprog. Selve laseren er fikseret/styret ved hjælp af en glider og tre separate magneter. Motoren i disse er special-konstrueret og i topmodellerne baseret på et såkaldt slørfrit rubinleje. Selve pladestrammeren er ligeledes af G-chassis´ets materiale med undtagelse af topmodellernes pladestrammerbro af en speciel polyester/keramikblanding. Skuffen er en blanding af aluminium og forskellige lyddøde materialer fikseret med hhv. en eller to glidere. Intet af dette er konverteret til løbeværket i 7000/7700/715 som udelukkende er baseret på plastik-komponenter, tandhul til styring af laseren og bulk moulding compound-skuffen, som i sig selv dog også har fremragende lyddøde/vibrationsdøde egenskaber. Hele basen der udgør og omgiver drevet minder meget om et modificeret cd-rom drev hvor laserblokken gør forskellen. Deri ses den store forskel også idet at 7700/7000/715-drevet ikke er så resistent overfor vibrationer da der ikke er meget dæmpning i modsætning til cd-afspillerne.

Når jeg referer til cd-afspillerne er det fra 339 og op til 707ES som alle havde løbeværker baseret på samme konstruktionsprincip med små forskelle som afgørende faktor. Ved siden af hinanden er der ingen ligheder på drevene mellem cd´erne og dvd-afspillerne - ikke engang i småtingsafdelingen. De billeder jeg har er desværre for store til at jeg kan lægge dem op!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes