Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: SPdif - decodning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Optimist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har et problem, jeg har fået fingerne i en lille digital forstærker, "den rå del" (kun forstærker delen). dvs jeg skal selv konstruere lydinterfacet, hvilket heller ikke er det store problem.

min problem ligger i at jeg nu gerne vil holde signalet digitalt ( skal lig siges at det skal bruges som forstærker fra mit Soundblaster audigy 2 ZS), hvilket kræver konstruktionen af en SPdif decoder/reciver om man vil. det jeg leder efter er SPdif protocollen, altså den måde SPdif signalet ser ud hvis man vælger at bruge 6.1 højtalere.
Jeg har googlet det og fundet et eksempel på et 2 kanals signal, hvilket jeg ikke kan bruge til noget, da jeg ikke er sikker på hvordan den ser ud for Soundblaster.

håber det giver mening det jeg skriver, er ikke den største haj med hensyn til HIFI ting.

på forhånd tak.
Til top Vis Optimist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Optimist

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Optimist skrev:
Jeg har et problem, jeg har fået fingerne i en lille digital forstærker, "den rå del" (kun forstærker delen). dvs jeg skal selv konstruere lydinterfacet, hvilket heller ikke er det store problem.

min problem ligger i at jeg nu gerne vil holde signalet digitalt ( skal lig siges at det skal bruges som forstærker fra mit Soundblaster audigy 2 ZS), hvilket kræver konstruktionen af en SPdif decoder/reciver om man vil. det jeg leder efter er SPdif protocollen, altså den måde SPdif signalet ser ud hvis man vælger at bruge 6.1 højtalere.
Jeg har googlet det og fundet et eksempel på et 2 kanals signal, hvilket jeg ikke kan bruge til noget, da jeg ikke er sikker på hvordan den ser ud for Soundblaster.

håber det giver mening det jeg skriver, er ikke den største haj med hensyn til HIFI ting.

på forhånd tak.

Hej,

der findes desværre ikke så mange DIY løsninger til at implementere DD-dekodning, da Dolby har sikret sig ganske effektivt at alle skal købe licens til deres teknologi (samme gælder for DTS). Det er bla. derfor at de mindre danske hifi producenter ikke laver surround udstyr.

Nu ved jeg så ikke om dit SB-kort "kun" har en enkelt S/PDIF out (dvs. 5.1 i AC-3 kodning via S/PDIF) eller om den outputter et dekodet signal på tre S/PDIF outputs; altså har en S/PDIF til front, en til surround og en til center/sub? Hvis det sidste er tilfældet er du heldig, for så skal du ikke dekode, men blot bygge tre identiske ("stereo") S/PDIF modtagere. Kig f.eks. på www.cirrus.com efter deres kredse, f.eks. CS8416.

En slut kommentar - du siger at du ikke er den største haj mht. hifi-ting - i så fald ville jeg nok genoverveje projektet, det er ikke helt ukompliceret det du har gang i.

Optimist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2005
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

hmm .. ok tror jeg holder mig til en 3xADC'er og får lyde ind den vej.

jeg har siden i går studere lidt på mit lydkort samt være inde på Creatives hjemme  side, hvor jeg læste at, den port jeg trorede var SPdif, kalder de bare digital ud ( er ikke helt klar over om det er det samme), men den skulle efter signe "køre hele tide" dvs den skal ikke kobles til eller noget, og igennem den skulle det være muligt at hente alle 6 højtaler signaler ud, da det er et stik som creative selv bruger til de højtaler sæt man kan få.

musifix skrev:

En slut kommentar - du siger at du ikke er den største haj mht. hifi-ting - i så fald ville jeg nok genoverveje projektet, det er ikke helt ukompliceret det du har gang i.

tror jeg sagde det forkert. det jeg mente var at jeg ikke er inde i alle termerne.
det med at behandle digitale eller analog signaler er intet problem, det ser jeg heller ikke ummidlbart som HIFI men mere noget som høre ind under Signalbehandling, og jeg har lavet ADC convertering før, samt at digital signal behandling, er noget jeg får meget tid til at gå med, bla ved programere af FPGA hvis du kender det. hvilket også er derfor jeg kun ledte efter en SPdif/DTS/AC3 protocol (som du nu har forklaret mig ikke helt er til at få fat på ).

men mange tak for hjælpen.
Til top Vis Optimist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Optimist

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes