Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: SACD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 04:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt et rygte....og læst i det engelske hifi-world, at Sony lukker SACD-mediet og at de har villet det i nogen tid. Deres hardware division har strittet imod, formentlig grundet...ja...et lager af hardware. Har de ærede medlemmer hørt noget om dette rygte ?

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Nææ, har jeg ikke læst/hørt, men hvis der ikke er salg i sacd er det vel en naturlig årsag.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke kunne sige, om det er rigtigt eller forkert, men generelt tager jeg den slags rygter roligt, indtil de er officielle. På SACD-forummet http://www.audioasylum.com/forums/hirez/bbs.html

...er der stort set et nyt rygte om SACDens død hver uge og sådan har det været i årevis. Nogle gange er det folk, der overfortolker udsagn fra ex. Sony (hvis nogen nævner ordet Bluray må det jo nødvendigvis tolkes som om man reelt har opgivet SACD, ikke? Eller må det?), andre gange taler rygterne sikkert sandt i den forstand, at man uden tvivl kan finde ansatte hos Sony, der mener, at firmaet bør droppe formatet. Men som i alle store organisationer kan man ikke slutte fra delene til helheden.

Så svaret er et klart og rungende måske.

Et skidt tegn er, at det nye Bruce Springsteen-album, som kommer i april, og som er på Columbia Records under Sonys vinger, bliver udgivet som DualDisc, dvs. med DVD på den ene side og et surroundmix af pladen. Selvom det dog ikke er en DVD-audio kan det alligevel undre, at et Sony-selskab laver et 5.1.-mix af een af deres største releases og så ikke udgiver det som sacd, men på dvd.

Men igen - nu begynder jeg selv at læse tegn...det kan også være, at der to måneder senere kommer en sacd-udgave og at DualDisc blot er et supplement, så man med basis i den samme surroundmaster kan lave både et masseorienteret og et nicheprodukt. Who knows?

Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at sælge min sacd-maskine endnu.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

SACD og DVD-A formatet halter alvorlig. I følge en artikkel i Sound+Vision har antall utsalgssteder for formatet sunket.

Men DualDisc er et format jeg ikke ser meningen med, vi vet da alle sammen at prisen for den fysiske platen utgjør en brøkdel av hva en cd/dvd koster. Så hvorfor da ta alle kostnadene med at utvilke et nytt format i stedet for at pakke utgivelsene med 2 plater? DualDisc ser heller ikke ut til at kunne implementeres helt smertefritt, der er kompabilitetsproblemer pga platens økte tykkelse. Og selv om platen er tykkere er cd laget tynnere og vistnok meget mere følsomt for risser en vanlige cder. DualDisc er for lite, for sent. Hvis formatet hadde blitt presentert for 5 år siden ville det nok kunne ha bremset piratkopieringen og dermed fylt en funksjon.

Dette er så min mening, om den deles av den jevne forbruker vil tiden vise.

Selv så venter jeg fremdeles på muligheten for at tilkoble en SACD/DVD-A spiller til min receiver digitalt uten at det skal koste en mindre formue. Det har jeg ventet på nå i snart 5 år. Grunnen til at digital tilkobling ikke er utbredt er slik jeg forstår det mye pga plateindustriens redsel for piratkopiering. Mye av grunnen til at det piratkopieres er fordi lyden av en mp3 er av nesten samme kvalitet som en cdplate. SACD som kunne gitt oss en bedre lydopplevelse har så ikke fått den utbredelsen som den fortjener nok også pga de 6 analoge kablene som behøves, så redselen for piratkopiering har måske vært med på å utbrede piratkopieringen.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Her er så lige endnu et skrækscenario forSACD/DVD-A

http://www.avrev.com/news/0305/3.dualdisc.html

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Så hvorfor da ta alle kostnadene med at utvilke et nytt format i stedet for at pakke utgivelsene med 2 plater?

Det er der faktisk også nogle pladeselskaber, der gør. Der er fx lige blevet udsent remasters af hele REMs katalog som såkaldte DoubleDiscs, hvor man både får en cd og en DVD-audio i samme pakke til lidt over normalpris.

Så vidt jeg kan se, er målgruppen en anden for DualDisc. Ikke så meget audiofile som os, men mere den meget brede gruppe af befolkningen, der har fået dvd og surroundanlæg. Og desuden skal skiven tilbyde noget, der ikke er at finde i de MP3-filer, folk downloader.

Men principielt er jeg enig med dig. Lidt ligesom med DAB virker det skræmmende uambitiøst i 2005 at udsende et nyt format, der end ikke lever op til kvalitetsstandarden for en alm. cd (ligesom nogle kopisikrede lever en DualDisc heller ikke op til standarden og bruger heller ikke Compact Disc-logoet).

Selv så venter jeg fremdeles på muligheten for at tilkoble en SACD/DVD-A spiller til min receiver digitalt uten at det skal koste en mindre formue. Det har jeg ventet på nå i snart 5 år.

Hvorfor er det så vigtigt? For at spare kabler eller fordi du mener det vil forbedre kvaliteten? Min pointe er, at selv hvis man kunne få SACD/DVDA overført digitalt for billige penge, ville der være noget vundet ved at konvertere netop disse formater i en billig surroundreceiver? Så uanset hvad den har af tilslutninger tror jeg, at receiverens konvertere skal være på et vist niveau, før jeg ville drømme om at lade den konvertere dem.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Marts 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

DualDisc er for Joe-Bob som nå skal utnytte sitt $200 surround anlegget kjøpt hos Best Buy til det fulle :) Jeg frykter litt for at DualDisc kan bli en suksess siden apparaturet som skal benyttes allerede er installert i de fleste hjem. Hvis ikke ville nok DualDisc fått samme skjebne som CD+G. Jeg håper det kan kan bli slik du sier at DualDisc masteren benyttes til at lave en SACD. Jeg frykter dog for at DVD siden i de fleste tilfeller vil bli fylt opp med video?

Grunnen til at jeg ønsker digital tilkobling er litt pga kablene, men mest fordi jeg vil benytte receiverens bass managment.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg frykter dog for at DVD siden i de fleste tilfeller vil bli fylt opp med video?

Ja, der er bestemt ikke stillet i udsigt, at det er lydmæssige hensyn, der vil ligge bag udgivelsen af DualDiscs. Men i og med, at det ikke er tiltænkt de samme målgrupper, så er det måske alligevel fedt nok at få den ekstra DVD-skive med i handlen? - en slags fortjenstmedalje til os, der stadig køber og ikke kun downloader musik.

På den ny Springsteen-plade kommer DVD-siden vist også til at indeholde videooptagelser med alternative (akustiske) udgaver af pladens numre. Jeg vil ikke ligefrem sige, at det er værdiløst, men jeg ville stadig hellere have en SACD.

Grunnen til at jeg ønsker digital tilkobling er litt pga kablene, men mest fordi jeg vil benytte receiverens bass managment.

Igen, kan man ikke få det ligeså godt eller bedre i en god SACD-afspiller? Jeg har ikke stor erfaring med det, men det er da min umiddelbare forventning.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Marts 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Vistnok kan man ikke få bass management i spilleren til at fungere like så godt som receiveren. Det er inntrykket jeg sitter med etter å ha lest diverse tests, og har en kamerat med Pioneer DV575. Problemet står i å få send bassen fra de høytalerene som står satt til small til subwooferen.

Jeg vil avslutningsvis si at det ville være synd om SACD skulle gå i graven nå som hardwaren endelig har kommet ned i en pris som er til å betale, og hvor produsentene har begynt å finne ut av at bruke formatet.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 April 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Ok hvad sker der med dette format! Det er et super format, men hvorfor kommer alt nyt musik ikke på sacd? Hvad sker der for sony og de andre hoveder! ( pladeselskaberne! )

Rigtig træls!

sehested.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Ok hvad sker der med dette format! Det er et super format, men hvorfor kommer alt nyt musik ikke på sacd? Hvad sker der for sony og de andre hoveder! ( pladeselskaberne! )

Det er meget meget få mennesker som kan høre forskel på CD vs. SACD/DVD-A i en blindtest.

Så hvorfor betale for noget man ikke kan høre?

Desuden er mange tilfreds med den kvalitet man kan downloade musik i. F.eks. 128 kbps ACC / 192 kbps WMA, selvom flere kan høre forskel på disse formater og CD.

Markedet for højkvalitet er med andre ord stærkt vigende.

Til top Vis sehested.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sehested.

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 April 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Det kunne være spændende om nogle af branchemedlemmerne her på sitet havde hørt noget spændende om alt dette virvar af formater. Indtil videre holder jeg på min CD og nyindkøbte pladespiller og agter ikke at hoppe med på vognen førend der er hel klarhed over om der overhovedet kommer en afløser for CD....LP`en måske ????

Mvh

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 April 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

270961 skrev:

Hej

Det kunne være spændende om nogle af branchemedlemmerne her på sitet havde hørt noget spændende om alt dette virvar af formater. Indtil videre holder jeg på min CD og nyindkøbte pladespiller og agter ikke at hoppe med på vognen førend der er hel klarhed over om der overhovedet kommer en afløser for CD....LP`en måske ????

Mvh

Det gør du nok bedst i at gøre i langtid endnu .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Spindle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 April 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Sony er de eneste der ikke udgiver High Resolution på dualdisc pladerne..

Til top Vis Spindle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spindle

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
[QUOTE=270961]

Hej

Mvh

Det gør du nok bedst i at gøre i langtid endnu . 

----------------------------------

Hej Jensen

Ha ha...jeg er sikker på du har ret.

Mvh

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 April 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ihvertfald ikke at der kommer noget banebrydende som vipper cd af pinden i MEGET lang tid. CD´en er sjovt nok først rigtigt begyndt at udvikle sig i de sidste par år - potentialet er tydeligvis slet ikke udnyttet endnu og det er jo bare  en herlig ting, for så er der stadig en masse gode oplevelser i vente!

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2005 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Nej, det er der noget der kunne tyde på, men hvorfor ? Har vi samme forhold der nu gør sig gældende med CD kontra nyt format og analog aftastning kontra CD. At når man føler sig "truet", så sker der pludselig noget. Det må det næsten være. CD-lyden har nemlig aldrig været bedre. Det samme gør sig gældende med den nye hardware til analog aftastning.....det har jeg selv erfaret med min egen pladespiller.

Mvh

sehested.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Yes, yes - nybagt far d. 1. April til en herlig lille velskabt pige på 50 cm og 3490 gram!

Stort tillykke!

Til top Vis sehested.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sehested.

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 08 April 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hvis folk ikke kan se hvad de skal bruge DVD-A til, så burde de prøve at høre Beck's Sea Changes DVD-A. Selvom musikken ikke er noget for en, så kan man godt høre, at der er en verden til forskel. Hvis man ikke kan høre forskel på den og CD-udgaven, vil jeg vove at påstå man er halvdøv.
Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

THX1138
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Sendt: 08 April 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Adam skrev:
Hvis folk ikke kan se hvad de skal bruge DVD-A til, så burde de prøve at høre Beck's Sea Changes DVD-A. Selvom musikken ikke er noget for en, så kan man godt høre, at der er en verden til forskel. Hvis man ikke kan høre forskel på den og CD-udgaven, vil jeg vove at påstå man er halvdøv.

Ja, det giver jeg dig fuldstændig ret i. Nu er problemet bare at sådan nogle der sætter pris på sådan noget udgør 0,5% af det samlede marked for musik. Så det betyder ikke en meter for dens overlevelse. Se evt. på tidligere format kampe. Det var aldrig det bedste format der vandt, men det format der var mest brugervenligt og gjorde at folk skulle lave mindre...

Til top Vis THX1138's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THX1138

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes