| Forfatter |
|
niels31 Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop investeret i en Creative Zen Micro, så jeg ville derfor lige høre hvilket format der er bedst? Jeg skal bl. a. afspille fra den udover mit anlæg: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18855&K W=niels31 ... Gamle billeder.
Hvilket format er bedst? / MP3 / WAV / WMA / WMA DRM. Plads er intet problem...
Nogen der har erfaringer med gode in-ear hovedtelefoner?
|
| Til top |
|
| |
niels31 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ingen forslag?
|
| Til top |
|
| |
Jehg Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en, den bruger jeg med WMA 128Kb, det lyder rimeligt, jeg har ikke prøve andet. Hovedtelefonerne er Sennheiser MX500, de lyder betydeligt bedre end dem der følger med, hvor lang tid kan din spille før du løber tør for strøm ( WMA filer )?
Jehg
|
| Til top |
|
| |
niels31 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke modtaget den endnu... Men den kommer i morgen, så skal jeg nok lige vende tilbage.
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
WAV er det eneste ukomprimerede format af de 3 du nævner, det giver den bedste kvalitet, til gengæld fylder det meget mere. Jeg bruger selv mp3 (fra 192 til 320 kbits, både VBR og CBR) med min Zen Micro og synes kvaliteten er helt fin (har dog ikke prøvet på anlæget endnu).
Af in-ear hovedtelefoner bruger jeg selv Sennheier MX300, men vil klart anbefale MX500 til prisen. Alternativer er Sharp MD33 eller Sony EX71 (sig lige til hvis du kan finde dem til rimelige priser nogle steder ;)). Hvis kvaliteten skal være bedre, kan du jo kigge på Shure e2c eller Etymotic 6/6i, men så er det en noget andet prisklasse.
|
| Til top |
|
| |
niels31 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået min Zen Micro nu. Og jeg må sige lyden er bedre end jeg havde forventet, selvom det er et par alt for gode in-ear hovedtelefoner der medfølger. Jeg har også prøvet den over anlægget. Det lyder også godt. Men jeg synes nu der er lidt mere dynamik når jeg sætter en cd på, men det skulle der så også gerne når cd/dvd afspilleren har kostet 10.000kr. og Creative Zen Micro 1.600 kr.
Alt i alt er jeg meget glad for mit køb! Jeg har alle Mp3-filerne indkodet i 320kkbits.
|
| Til top |
|
| |
sehested. Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med det anlæg du har vil jeg anbefale at du gemmer dine musik filer på computeren i to udgaver:
- lossless til afspilning over dit super gode anlæg
- lossy til afspilning på din Zen Micro
192 kbps MP3 er normalt mere end tilstrækkeligt til en portabel MP3 spiller. Afhænging af hvilken slags musik du lytter til burde du kunne gå ned til 160 kbps uden problemer og muligvis 128 kbps. Dette forudsætter selvfølgelig at du anvender en top MP3 encoder som LAME.
Mit råd er: lad det komme an på en prøve.
Hvis dine musik filer er lossless er det nemlig en smal sag at omkode filerne til din MP3 spiller til et andet format.
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
sehested. skrev:
| Med det anlæg du har vil jeg anbefale at du gemmer dine musik filer på computeren i to udgaver: <snip> |
|
|
Har du errfaring med den metode? Har selv overvejet det, men er hver gang kommet til den konklusion, at det er for besværligt at have to identiske musikbiblioteker.
|
| Til top |
|
| |
niels31 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
sehested. skrev:
|
Med det anlæg du har vil jeg anbefale at du gemmer dine musik filer på computeren i to udgaver:
- lossless til afspilning over dit super gode anlæg
- lossy til afspilning på din Zen Micro
192 kbps MP3 er normalt mere end tilstrækkeligt til en portabel MP3 spiller. Afhænging af hvilken slags musik du lytter til burde du kunne gå ned til 160 kbps uden problemer og muligvis 128 kbps. Dette forudsætter selvfølgelig at du anvender en top MP3 encoder som LAME.
Mit råd er: lad det komme an på en prøve.
Hvis dine musik filer er lossless er det nemlig en smal sag at omkode filerne til din MP3 spiller til et andet format
Okay. Det vil jeg prøve. Men er Mp3-320kbits formatet det bedste, eller er WMP bedre? |
|
|
|
| Til top |
|
| |
sehested. Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
sehested. skrev:
| Med det anlæg du har vil jeg anbefale at du gemmer dine musik filer på computeren i to udgaver: <snip> |
|
|
Har du errfaring med den metode? Har selv overvejet det, men er hver gang kommet til den konklusion, at det er for besværligt at have to identiske musikbiblioteker.
|
|
|
Ja, jeg anvender den selv.
Jeg bruger iTunes og har to smarte spillelister, en med lossless og en uden.
Derudover tilføjer jeg en kugle (arabics nul) til album navnet på de sange jeg har komprimeret,
|
| Til top |
|
| |
sehested. Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
niels31 skrev:
|
Okay. Det vil jeg prøve. Men er Mp3-320kbits formatet det bedste, eller er WMP bedre?
|
|
|
Jeg vil anbefale dig at blive i MP3 af tre grunde:
- Du skal vælge et format Zen Micro anvender
- MP3 kan bruges alle vegne
- Uafhængige test viser at MP3 er bedre end WMA som det fremgår nedenfor:

Bemærkninger til graf:
En værdi på 5 betyder at lyden ikke kan skelnes fra CD lyd.
En værdi på 3 betyder at der høres generende forskelle i lyden i forhold til CD.
Vorbis = OGG, Lame = MP3, iTunes = AAC, SONY = Atrac3, Microsoft = WMA Std
Yderligere information om resultatet er tilgængeligt her:
http://www.rjamorim.com/test/multiformat128/results.html
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Jeg bruger iTunes og har to smarte spillelister, en med lossless og en uden. |
|
|
Tænkte nok det havde noget med iTunes at gøre ;-)
Men tror jeg holder mig til lossy mp3, selvom kvaliteten på anlæget ville få et løft, ville det kræve noget mere arbejde at få et album på Micro'en (for ikke at snakke om at re-encode hele cd-samlingen). Men hvis man nu havde en iPod, var det jo en anden sag...
|
| Til top |
|
| |