Har faktisk et slikt system oppe og kjøre. Har riktignok ikke trådløst nettverk, men kun vanlig nettverk 100Mb. Har en server plassert i et annet rom slik at harddisk-støyen ikke kommer inn i musikkrommet. I stuen=musikkrommet har jeg satt sammen en svært stillegående PC som jeg så har satt i en støydempende kasse (fungerer også som sittebenk). Årsaken til at jeg ikke valgte bærbar, var at lydkortene som skal gi digtalt signal ut med god kvalitet kun fantes som PCI-kort da jeg satte denne sammen. Jeg bruker M-audio 2496 kortet. Har nå senere "oppgradert" dette til den eksterne M-audio USB audiophile. Dette er det samme kortet som kobles til via USB kontakt. USB-kortet har også egen strømforsyning, slik at man slipper å basere seg på støyende PC-strømforsyninger. Sånn sett skulle jeg kunne kjørt med en bærbar idag. Da jeg også bruker denne som signalkilde til min VP12S2 filmprojector blir jeg nok værende med stasjonær-PC for å kunne overføre bildet via DVI. ATI-skjermkort, er kort sagt er de beste skjermkort for film fra PC (Theatertek og Cineplayer er bla forhåndskalibrert for å passe med ATI skjermkort)
Hvordan lyder det så? Jeg bruker Theta Casablanca II som har innebygd "jitter jail". Ved direkte sammenligning med Sony DVP7700 klarte verken jeg eller mine venner å høre forskjell. Har dessverre ennå ikke fått testet med et skikkelig High End drivverk.
Fordelen med eksternt lydkort er at man slipper PC-strømforsyning, samt flytter digitalsignalet ut fra selve PC-boksen som er full av radiostøy. Ulempen som fulgte med var at lydkortet ble mer sensitivt for støy på nettet (les: når kjøleskapet slår seg av/på). Dette ble løst ved å sette en Ladac Iso-trafo foran kjøleskapet. (prøvde først foran lydkortet, men uten effekt!)
Hva så med jitter? Har prøvd forskjellige "audio-extraction"programmer, og så lenge man har en kompetent DVD/CD-rom vil disse "rip"ene resultere i identiske filer. Som du ser lenger oppe kan (http://www.exactaudiocopy.de/) brukes. De har også litt mer informasjon liggende om forskjellige CD-rom og kvalitet. Jeg har selv kun "rippet" fullversjon wav.filer. Fordelen med en PC fremfor en CD-rom, er at en harddisk ikke har teknisk mulighet til å introduserre jitter! Dette fordi dataene leses og sendes som en asynkron datastrøm. Asynkron betyr i dette tilfellet at det ikke er noe informasjon om "klokken" i signalet. Denne datastrømmen kan man så sende over nettverket uten at jitter oppstår, da det fortsatt ikke er noe "klokke" i signalet. Det er først ved utgangen på lydkortet at datastrømmen blir (og må bli) synkron, og så klokkes ut med velkjente 44,1KHz. Her vil det komme jitter avhengig av nøyaktigheten til klokken og stbiliteten på denne.
Jeg forsøkt å se om det er noen måte å få oppgradert den innebygde klokken i lydkortet, men har (foreløpig?) ikke hatt noe hell. Den eksterne strømforsyningen som fulgte med lydkortet får jeg snart en spesialbygd utgave av. Gleder meg til å teste den, men er usikker på om jeg kommer til å høre noen forbedring...
Problemer: Serverharddisker er til vanlig SCSI-disker som er lagd slik at de tåler å spinne/snurre kontinuerlig. Disse er derfor dyre. Vanlige IDE-disker tåler ikke å spinne over lengre tid (uker-måneder) (noen tåler det nok, men feilprosenten og antall disk-krasj 4-5 dobles), de må derfor ha en power down aktivering. Når denne "slår inn" mens du spiller musikk/leser filer fra disken, kan man få et brudd i datastrømmen som kan bli hørbart. Løses ved å sette power-down til 2-3 timer slik at dette ikke skjer mens du hører musikk (om du ikke hører over lengre tid). Ulempe: idet du skal søke etter første musikk-fil bruker harddisken ca 10 sek på å spinne opp fra "idle"/power-down-status. En småting, men fortsatt irriterende.
Plan: Har tenkt mye på bærbar PC etter at USB-lydkortet kom. Kommet til at USB-kabelen kommer til å irritere meg. Planlegger derfor en "Tablet-PC" f.eks. HP/Compaq TC1000 som jeg så via trådløst nett fjernstyrer min stue-PC med. Programvare som PC-anywhere bør kunne brukes. Da kan man sitte i godstolen med all musikk tilgjengelig via Tablet-PCen sin touchscreen.
Lykke til!