Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: digital forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 22 April 2005 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har gået og lyttet til et par digital forstærker, på det sidste og jeg kan simpelthen ikke lide lyden og hvorfor kan jeg så ikke.

Jo fordi lyden er simpelthen for kold og har ingen sjæl jeg har lyttet, lige fra de billigste (6000 til 250000) og er kommet til den konklusion at det bare ikke er mig.

Lyden er da ren ikke det der er problemet men af den simple årsag, at lyden ikke har sjæl og varme som man forbinder med solid state forstærker. Men er meget interressert i at høre hvad andrer herinde har at sige, hmmm er det bare mig der er noget helt galt med....

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Hvilke klasse D-forstærkere har du lyttet til?

ICEpower rulez er den mest suveræne jeg har lagt øre til. Tripath er også godt hvis man kan nøjes med mindre effekter, især hvis man smider et filter på udgangen for at få den til at "forvrænge"

Klasse D er i mine øjne og øre meget stram i bunden og lidt lys i toppen. Man skal derfor tænke sig lidt om når man vælger højttalere og især kabler. ICEpower og B&W er i mange mennesker øre lidt for lys i toppen, men det er vel et spørgsmål om smag og behag (reference).

Når du skriver at der ikke er sjæl og varme i klasse D, så er det måske fordi du hælder mere til rør-lyd? Eller?

Venligst,
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

einis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005
Sendt: 22 April 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

jeg forbinder ikke sjel og varme med transistor i det hele tatt der må rør inn.
er likevel ovveraska over de små tripath forsterkerene med sin lille pris. det låter klart, luftig og dynamisk. og spesielt -ufarget... men sjelen i mellomtonen som blandt annet rør gir tror jeg aldri de altfor enkle digitalampene vil få..
Til top Vis einis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af einis

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 April 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Kan du give et par eksempler på klasse-D forstærkere du har lyttet til så vi kan forsøge at følge dig lidt bedre?
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 April 2005 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er gammel rør-freak, og spiller normalt på 2 X 30w Cary Audio rørtrin, med tilhørende forforstærker. Jeg lånte en Tact integreret forstærker i HiFi-klubben for et par måneder siden. Din beskrivelse af lyden passer fint på Tacten, men kun indtil den var tilspillet (50-100 t). Langsomt, men sikkert løsnede den op, blev mere varm i lyden, og ikke mindst diskanten blev bedre og bedre. Efter 14 dage var lyden faktisk suveræn god: Supergodt perspektiv, extrem fast basgengivelse, superdynamisk og musikalsk.

Da jeg koblede over på rørene igen, må jeg dog tilstå, at det var som at træffe en gammel kæreste igen. Gammel kærlighed ruster ikke. Nu var der igen "sjæl" i musikken. Godt nok manglede der lidt dynamik, men alt andet var bedre.

Ergo: It´s a whole new ballgame!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Mumrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Sendt: 23 April 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Bare så det er klart hvad vi snakker om her: Ice-power er da vist ikke rigtigt klasse-D, så hvad forstås her ved digitale forstærkere?
Til top Vis Mumrik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mumrik

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 April 2005 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Ja, så vidt jeg har forstået, er ICEPower ikke en digitalforstærker. Ligesom Zappulse heller ikke er (?)

Klasse D er vel heller ikke digitalt?

Kunne være rart lige at få styr på begreberne.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 April 2005 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

ICE er semidigitalt.
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 24 April 2005 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ide om at skal man have den såkaldte sjæl tilbage i musiken, med klasse D/digitale forstærkere, skal de såmænd have rørteknik, i form af en udgangstrafo (galvaniskadskillelse).Jeg ved det lyder tåbeligt, men det er hvad mine og andres forsøg fortæller vores øre.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 24 April 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Ja, så vidt jeg har forstået, er ICEPower ikke en digitalforstærker. Ligesom Zappulse heller ikke er (?)

Klasse D er vel heller ikke digitalt?

D står faktisk for "digital" . Alle effektforstærkerne i den nævnte kategori inklusive icepower og tripath benytter PWM eller PDM i en eller anden form. For alles vedkommende er der tale om 1bit systemer.

Kunne være rart lige at få styr på begreberne.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 24 April 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hej

For dem der evt. er interesseret i Klasse D forstærkerens historie, har jeg skrevet lidt.

Klasse D eller PWM forstærkeren blev opfundet i England i starten af 50'erne af Dr. A. H Reeves. Den samme person, der stod bag Pulse Code Modulation. Det var udelukkende et engelsk anliggende og man arbejdede faktisk på den allerede i slutningen af 40'erne. Den var et hot emne i de engelske HIFI blade i 60'erne, men forsvandt sidst i 60'erne. Da DMOS transistoren blev udviklet mellem 1979 og 1983, kom der igen fokus på klasse D i nogle år. Primært pga. englænderen Brian Attwood.

Da klasse D forstærkeren blev opfundet for et halvt århundrede siden, var det ikke meningen at D skulle stå for det digitale. Klasse A princippet blev opfundet først. De øvige klasser, B,  D, G, H blev opfundet efterfølgende og med få undtagelser navngivet i rækkefølge (Mener iøvrigt B&O har kørt med noget de kalder klasse C). PWM teknologien havde på dette tidlige tidspunkt heller ikke nogen relation til den PCM teknologi, der bl.a. bruges i CD'er og DAT maskiner. PWM er nok nærmere en hybrid mellem en switchmode forsyning og en FM radio transceiver.

I de fleste PWM forstærkere op til nu, er sammenligningen af input og output i modkoblingspunktet sket analogt som i andre modkoblede konstruktioner. Forskellen der opnås ved denne sammenligning modulerer så pulsbredden (PWM), så den ene switchtransistor trækker strøm i længere tid end den anden. TacT er vist nok de eneste hvor sammenligningen i modkoblingspunktet sker digitalt. Men dette er jeg ikke sikker på. 

Som andre har beskrevet det, finder jeg også lyden fra de klasse D forstærkere jeg har hørt, lidt kolde og uinteressante. I de perioder jeg har haft en, blev meget af mit musik ikke hørt. Specielt de dårligere optagelser. Nogle af de bedste optagelser, gik det bedre med. Hvis man lader setupet bestemme musiksamlingen, kan et rimelig resultat sikkert opnås. Men når jeg vælger musik, går jeg udelukkende efter indholdet/fremføringen af musikken. F.eks. er de fleste af Beatles egne indspilninger, efter min mening, bedre end de nye. Også selvom kvaliteten kan være dårlig på dem. Om min indstilling så er rigtig HIFI ved jeg ikke. Men musikinteresseret er jeg i høj grad.

Venligst

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Sendt: 24 April 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

jo icepowery er en ren digital forstæker og klasse d er digital håber det hjælper lidt .....
Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 April 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Indenfor digital signal behandling defineres det analoge signal som det signal der er kontinuert i tiden, i modsætning til det diskrete/adskilte signal, der består af samples. Amplituden kan også være enten kontinuert eller adskilt (bit opløsningen tillader kun enkelte værdier på den kontinuerte akse). Et signal der er diskret i både tid og amplitude er et digital signal.

Dette har ikke noget med det kontinuerte PWM princip at gøre, men hvis ICE sammenligner digitalt i modkoblingspunktet (jeg mener TacT gør dette) kan dele af signalet vel betragtes digitalt i forstærkeren.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Se det fik jo ikke helt afklaret forskellene.

Som @Bundgård er inde på, så er klasse D IKKE nødvendigvis digital, og "D" har ikke stået for "digital" på de første klasse D forstærkere jeg har hørt - der forresten lød forfærdeligt

F.eks. er Sunfires forstærker heller ikke digital, men benytter sig af noget de kalder Tracking Downconverter.

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 24 April 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

eks tact s2150 er digital og s2175 semidigital, kan man så ikke sammenligne 2175 med icepower?eller er det helt ude i hampen?
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

cantaloop
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 April 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Novisad skrev:
jo icepowery er en ren digital forstæker og klasse d er digital håber det hjælper lidt .....

Vås, ICEpower er ikke en ren digital forstærker. Den er semidigitalt, og der hører lighederne så også op!

Til top Vis cantaloop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cantaloop

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 April 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:
eks tact s2150 er digital og s2175 semidigital, kan man så ikke sammenligne 2175 med icepower?eller er det helt ude i hampen?

Signalet på udgangen må som udgangspunkt skulle være perfekt analogt uden den mindste antydning af digital støj. Det må vel siges at være målet. Så når TacT'erne kaldes digitale er det vel stadig kun et stykke ind fra indgangen der refereres til.

Mvh

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Definitionen på en digital forstærker må vel være "modulation af et digitalt signal" - der så efterfølgende konverteres til analogt og sendes ud til højttalerne.

Dvs. at en digitalforstærker må have en A/D D/A konverter indbygget. Den tager et analogt signal fra en CD (m/DAC) eller en pladespiller, konverterer det til digital, forstærker det, og konvertere det til analogt, og sender det ud til højttalerne.

Er det ikke korrekt?

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 April 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Jo sådan mener jeg TacT gør. Andre PWM forstærkere sammenligner analogt og modulerer kontinuert. Det eneste der er digitalt i dem (hvis man kan kalde det digitalt), er så at switchtransistorerne også her kun er åbne eller lukkede.

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 April 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

En switchmode forsyning virker efter samme princip, men har da aldrig fået betegnelsen digital forsyning. Ikke mig bekendt. Switchmode antyder jo bare noget, der ændre tilstand (switch transistorerne). Her sammenlignes med en fast spænding der ønskes på udgangen (ikke noget varierende musik signal) og så moduleres efter den.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes