Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 00:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Usb/firewire DAC/lydkort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten Fog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

vil lige høre om der er nogle der har nogle erfaringer med sådan nogle, da jeg er ve at være træt af cd der flyder overalt og ikke kan leve med den lyd som mp3 og almindelige lydkort levere. så min tanke var at rippe mit musik i WAV(fuld kvalitet) og så få fat i en ordenlig DAC så man kan bruge pc'er som juke-box og stadig beholde den gode lyd.

glæder mig til at høre hvad i har af erfaringer.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Du kan jo købe et lydkort med SPDIF udgang, og så koble en almindelig DAC til.
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Morten Fog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

det ser da rigtig godt ud.

hvordan spiller de 2 versioner at dit eget usb lydkort? altså her tænker jeg på hvilken prisklasse cd afspiler skal man op i for at få en tilsvarende lyd?

har selv en denon dvd 3910 som jeg gå og overvejer og opgradere, da den kan komme til at spile meget fornuftig for nogle 1000 kr. men gider jo ikke åbne den hvis jeg kan lave sådan et lydkort som vil spille lige så godt eller bedre.

har du prøvet og lave nogle sammen ligninger med nogle cd afspillere?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Morten Fog skrev:

det ser da rigtig godt ud.

hvordan spiller de 2 versioner at dit eget usb lydkort? altså her tænker jeg på hvilken prisklasse cd afspiler skal man op i for at få en tilsvarende lyd?
Hvis du kender Lars's DIY DAC, så vil jeg sige af de giver den godt og grundig baghjul, og den sammenligner de vist med afspillere i 6000kr. klassen. Men da jeg egentlig kun benytter mig af "komponenterne" inde i selve konverteren, og hverken har udgangstrin eller noget, men kun en udgangs kondensator, så er lyden jo helt som TI har lavet den! Men lyden påvirkes dog ekstremt meget af kondensatorene, og alt efter hvilke man benytter, kan man godt få en custom lyd ud af den ;-) Har selv prøve med SCR's polypropylene som lyder meget varme og analogt, men også BlackGates som lyder meget præcise og kolde(high-tech og digital lyd...)

Men det kommer jo helt an på de data du har liggende på pc'en! For det lyder jo ikke bedre end kilden... ;-)

har selv en denon dvd 3910 som jeg gå og overvejer og opgradere, da den kan komme til at spile meget fornuftig for nogle 1000 kr. men gider jo ikke åbne den hvis jeg kan lave sådan et lydkort som vil spille lige så godt eller bedre.

har du prøvet og lave nogle sammen ligninger med nogle cd afspillere?
Jeg har da sammenlignet med min NAD dvd afspiller... Men det kommer jo også meget an på hvilken lyd man ønsker, for nu er dvd afspilleren udstyret med en Crystal konverter, og den lyder helt helt anderledes, lidt mere musikalsk vil jeg måske nok kalde det, selvom prisen for konverteren i dvd afspilleren, nok ikke kan måle sig med det leje som de andre ellers ville ligger i... men den er jo nok knap så raffineret og præcis i lyden, og desuden er der en del støj på, som virkelig kan høres, hvis man bruger høretlf.

Morten Fog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

selvfølgelig vil der kommer til at bliver spiller noget mp3 på den også, men det er mest lyden fra wav filer som jeg interressere mig for, rent lytte mæssigt.

hvordan klare du dig udengangstrin? kan en normal forforstærker  godt håndtere det signal den giver? er det bare en alm. indgang du køre den over?

og skal lige være sikker. du siger at lars DIY DAC bliver sammenlignet med cdafspiller omkring 6k kr og dine er noget bedre?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Morten Fog skrev:

selvfølgelig vil der kommer til at bliver spiller noget mp3 på den også, men det er mest lyden fra wav filer som jeg interressere mig for, rent lytte mæssigt.
Det kan den self. også sagtens ;-) Men prøv evt FLAC formatet, så spare du lidt iforhold til WAV, uden at miste kvaliteten...

hvordan klare du dig udengangstrin? kan en normal forforstærker  godt håndtere det signal den giver? er det bare en alm. indgang du køre den over?
Der sidder en linie udgang i kredsen, som godt kan drive en alm. høj impedanset indgang, f.eks. i en forforstærker...

og skal lige være sikker. du siger at lars DIY DAC bliver sammenlignet med cdafspiller omkring 6k kr og dine er noget bedre?
Ja, men der skal self. tages forbehold for at det er et DIY projekt, og der er forskel på de komponenter som folk bruger, så der findes jo nok ikke to udgaver af den som er 100% ens...

Morten Fog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

hvor mange % er der og spare i FLAC i forhold til WAV? for hd plads koster jo ikke det, det har gjort. hvordan er det og afspile FLAC? for WAV køre jo i de fleste gense afspiller og det tiltaler mig meget, da mit musik kommer til at ligge på externe HD'er og vil gerne have at jeg kan tage det med rundt uden de store problemmer.

så lyder det jo til at jeg heller ikke har brug for et udgangstrin, ville det kun være bygget på hvis den skulle trække et sæt passive høttaler/computer højtaler?

den lyd jeg går efter er ren reference lyd, vil gerne have at det er indspillingen der bestemmer og den skal ikke farves af mit udstyr(så vidt muligt). der er jo altid lige pengene som altid spiller ind her

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Morten Fog skrev:

hvor mange % er der og spare i FLAC i forhold til WAV? for hd plads koster jo ikke det, det har gjort. hvordan er det og afspile FLAC? for WAV køre jo i de fleste gense afspiller og det tiltaler mig meget, da mit musik kommer til at ligge på externe HD'er og vil gerne have at jeg kan tage det med rundt uden de store problemmer.
Der er vel ca. 25% at spare, og du skal bruge et FLAC codec, som de fleste afspillere kan gå ind og benytte sig af. Du kan finde codec her: http://www.burn-it.dk/index.php?type=download&id=5

så lyder det jo til at jeg heller ikke har brug for et udgangstrin, ville det kun være bygget på hvis den skulle trække et sæt passive høttaler/computer højtaler?
Du kan ikke trække højtalere eller for den sags skyld hovedtlf. med linie udgangen!

den lyd jeg går efter er ren reference lyd, vil gerne have at det er indspillingen der bestemmer og den skal ikke farves af mit udstyr(så vidt muligt). der er jo altid lige pengene som altid spiller ind her
Hvad er reference lyd... det er jo noget du sammenligner med noget andet, og så vælger man hvad man forholder det til, og det er jo så reference lyden... Hvis du er ude efter mindst mulig forvrængning, så er det jo helt nede på 0,002% og med nogle BlackGate kondensatorer, så er farvningen nok minimal...

Morten Fog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

25% er jo en betragtlig besparrelse, hvordan ripper du i FLAC? og hvis det er kunne er et codec det skal til så er det jo til at leve med.

skal heller ikke trække noget med det lydkort. det skal kun bruges sammen med mit stereo anlæg. så det vil være fint med mig, hvis det ikke er nødvendigt med et udgangstrin.

er godt klar over at reference lyd ikke kan defineres sådan, men når jeg tænker reference, så tænker jeg et minimun af farvning. ok vil heller bruge de penge der skal til at lave det så godt som muligt(inden for rimeligheden grænser) til at starte med, end at spare nogle 100 kr på kondensatore. har kigget på kommercielle high end externe lydkort til omkring 1000 dollars, så det er der oppe rent lydmæssigt jeg gerne vil ende.

men jeg har også en kammerart som læser elektronik ingenør på DTU som også går meget op i lyd, og han er også ved ar rode i at lave noget selv, så jeg er da meget interreseret i det du har lavet, da det ret pris mæssigt lyder til at være en god handle/ god pris/ydelse forhold.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Der er en encoder med i den pakke med FLAC codec'et ;-)

Men du kan jo læse i det link jeg skrev i svar #2, hvordan det bedst kan lade sig gøre at rippe en cd ind i computeren osv.

Morten Fog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

har læst i det link, og det er meget interressant. men er ikke helt med på hvordan FLAC fungerer. ripper du i WAV med fx exact audio copy og derefter pakker det til FLAC?

men takker da for hjælpen, det har da i hvert fald hjulpet mig et stykke af vejen.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Juli 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop fået et setup at køre med netop PC koblet til en DAC. Det var absolut ingen success at koble mit lydkort til anlæget direkte (som man heller ikke bør af sikkerhedsmæssige årsager.) Det er ellers et halvejs fornuftigt lydkort. I stedet kører jeg nu SP/DIF til min Xindac DAC 3 og lyden er forbavsende meget bedre end før.

Summa summarum, en DAC til PC er bestemt en god ide. Selv kører jeg optisk (5 m) men jeg har hørt tale om at coaxialt er bedre fordi konverteringen er lettere, men så er PC jo stadig koblet elektrisk til anlæg og så er man lige langt. Mit bundkort har også en SP/DIF udgang.

Kompression, ja FLAC er udbredt men se evt. Monkeys Audio, som jeg i øvrigt selv bruger. Her er en sammenligning mellem et par formater foretaget af Monkeys Audio ophavsmanden. Det skal dog siges at FLAC er et åbent format, mig bekendt, og i modsætning til Monkeys Audio.

http://www.monkeysaudio.com/comparison_compression.html

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 23 Juli 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

exotic skrev:

Jeg har netop fået et setup at køre med netop PC koblet til en DAC. Det var absolut ingen success at koble mit lydkort til anlæget direkte (som man heller ikke bør af sikkerhedsmæssige årsager.) Det er ellers et halvejs fornuftigt lydkort. I stedet kører jeg nu SP/DIF til min Xindac DAC 3 og lyden er forbavsende meget bedre end før.

Summa summarum, en DAC til PC er bestemt en god ide. Selv kører jeg optisk (5 m) men jeg har hørt tale om at coaxialt er bedre fordi konverteringen er lettere, men så er PC jo stadig koblet elektrisk til anlæg og så er man lige langt. Mit bundkort har også en SP/DIF udgang.
Når du bruger optisk så bliver signalet konverteret yderligere 2 gange... Så det er nok primært derfor coax bliver betegnet som et bedre løsning... Men kablet, såvel både optisk som coax, har også betydning for lyden! Tro det eller ej, og jeg kan ikke give nogen fornuftig forklaring på hvorfor, men jeg kan høre forskel på kablerne, så det må jo ske et eller andet!
Men hvis du kobler coax kablet på imellem udstyret, når det er slukket, så sker der ikke noget, for så eliminere du jo muligheden for at spændingen på stel'ene kan være forskellig, da du i princippet har kortsluttet dem med skærmen i coax kablet. 

Kompression, ja FLAC er udbredt men se evt. Monkeys Audio, som jeg i øvrigt selv bruger. Her er en sammenligning mellem et par formater foretaget af Monkeys Audio ophavsmanden. Det skal dog siges at FLAC er et åbent format, mig bekendt, og i modsætning til Monkeys Audio.

http://www.monkeysaudio.com/comparison_compression.html

Ser spændene ud, det skal jo også prøves ;-)

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Juli 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Det med forskel på optiske kabler er da værd at undersøge, jeg undres men man kan altid blive overrasket.

red. http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_fibre

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes