Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvilken forstærker til min sub??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 22 September 2003 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa Alle

Jeg står og snart skal til at bygge en aktiv sub med en 15" Cerwin Vega Stroker enhed i... og så ville jeg lige høre nogle gode forslag til en forstærker som vil spille godt sammen med enheden...

Jeg har læst lidt rundt omkring, og har konkluderet at langt de fleste ville vælge en Digital Klasse D forstærker... Men hvad siger i???

I må gerne smide nogle links og evt. nogle priser for jeg har ikke rigtig kunnet finde nogen til salg på nettet...

Venlig hilsen

Mads Sørensen

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 September 2003 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hej

JEg er selv igang med at bygge en aktiv subwoofer. Jeg er også kommet til den konklusion at en Digital klasse D ville være bedst. 

Jeg regner stærkt med at jeg vil invistere mine penge i en fra www.lcaudio.dk  zappulse 2.1SE.

Men hvis man kunne få fingerne i dem der fra B&O Så ville det måske være bedre, og meget dyre. men har ikke kunne finde dem nogle steder og det kommer man nok ikke til :(

Ellers er der også mange gode bud på analoge effektmoduler, Et rigtigt godt bud ville være en Hypexx fra www.danskaudioteknik.dk men de er også noget dyre end de digitale moduler.

Håber det hjalp lidt.

Med venlig hilsen

Thomas Grau

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2003 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen... jeg havde kigget på LC Audio's produkter.... men hvad skal jeg lige nøjagtigt bruge for at bygge min sub???

Jeg har basenhed og kabinettet bygger jeg jo...

Venlig hilsen

Mads Sørensen

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 September 2003 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Heyza Mads...

For at bygge en forstærker af LCAudio's ZapPulse moduler skal du faktisk ikke bruge ret meget:

- 1 modul pr. kanal
- 2x10.000uF (gerne mere men ikke mindre)
- strømforsyning (min 500VA - gerne 1000VA)
- DC-Filter
- enretter broer
- Phonobøsninger samt højtalertilslutninger
- Diverse ledninger
- Kabinet/Køleplade

Men det kommer jo også an på hvorledes du har tænkt dig at bygge sub'en! Skal den være med indbygget forstærker, eller skal forstærkeren være et effekttrin der trækker sub'en?
Såfremt du vil bygge forstærkeren ind i kabinettet, bør du bygge et lille separat kammer til forstærkeren. Desuden kan du jo så undvære højtalerterminaler samt kabinettet - i stedet skal du erhverve dig en køleplade!!

Inde på LCAudio's hjemmeside kan du finde en byggevejledning til ZapPulse 2.1 modulerne - alternativt kan du jo trykke lige her

--
OceanMan
http://www.oceanman.dk

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 September 2003 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

En suveren digital forstærker til subs ville være en Crown K1 eller K2. Det amerikanske blad Pro audio skrev det var verdens bedste amp til bas. Det er en videreudvikling på PWM princippet som er benævnt Klasse I. En faktoriseret dæmpningsfaktor på 10000 ja ti tusinde...og en reel dæmpning der er højere end nogen anden amp da den recyklere feedback strømmen fra enheden ind i kredsløbet.....jeg vil vove at påstå at men ikke har hørt bas reproduceret før man har hørt en Crown K2 på bassen.

Jeg har selv rodet med stort set alle digitale konstruktioner på markedet..zappulse..icepower osv...de er alle totalt til grin i forhold til crownen. Hvis der er nogen der har hørt en K2 og som er uenig med mig vil jeg meget gerne høre fra jer....til alle andre lyt venligst til en k2 før i melder jeres uenighed.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 23 September 2003 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

En suveren digital forstærker til subs ville være en Crown K1 eller K2. Det amerikanske blad Pro audio skrev det var verdens bedste amp til bas. Det er en videreudvikling på PWM princippet som er benævnt Klasse I. En faktoriseret dæmpningsfaktor på 10000 ja ti tusinde...og en reel dæmpning der er højere end nogen anden amp da den recyklere feedback strømmen fra enheden ind i kredsløbet.....jeg vil vove at påstå at men ikke har hørt bas reproduceret før man har hørt en Crown K2 på bassen.

Jeg har selv rodet med stort set alle digitale konstruktioner på markedet..zappulse..icepower osv...de er alle totalt til grin i forhold til crownen. Hvis der er nogen der har hørt en K2 og som er uenig med mig vil jeg meget gerne høre fra jer....til alle andre lyt venligst til en k2 før i melder jeres uenighed.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 September 2003 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hey Hasselhoh

Hvor kan man så købe de der Crown K2?? og hvad koster de??

Er MEGET interreseret

Hvis du har haft fingerne i å magne Digitale amp har du så også haft den nye fra B&O? Hvis ja kan du så skaffe dem hjem??

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 September 2003 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej Exxtreme

Hvor har du fået fat i Stroker enheden fra?

Hilsen Saunter

Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 September 2003 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

se på disse sider her.........

http://www.thommessen.com/ og http://www.frequence.dk/

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2003 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hey Saunter

Den er købt i USA... men de kan sagtens importeres til danmark...

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 September 2003 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

til AkilleuZ

Du kan læse alt om crown her www.crownaudio.com

her er et link til et white paper om deres specielle klasse I digitale forstærkere : http://www.crownaudio.com/pdf/amps/bcapaper.pdf

her er det forklaret lidt mere enkelt : http://www.crownaudio.com/amp_htm/amp_info/bca.htm

En crown k2 koster ca 23k i dk og en k1 koster ca 18k. vejl udd.

hvis du er int kan jeg godt skaffe dig en noget billigere

Forstærkere i den prisklasse er uinteressante for de fleste, men vil man have det absolut bedste så er det dem.

Crown laver også linære forstærkere baseret på deres grounded bridge teknologi og de kan også virkelig kontrollere en bass. og der kan en forstærker skaffes til lidt mere menneskelige penge. En crown power tech 2.1 kan nok skaffes til 7500 så har man 2 * 460 watt eller 1000 brokoblet.

Når du siger den nye fra b&o mener du vel ICEpower ? hvis de er kommet med noget endnu nyere så har jeg ikke lige opdaget det. Icepower er en virkelig lækker amp, men den exelerer ikke til bass overhovedet. Der er heller ikke noget revolutionerende over deres teknoligi de har bare tilført en alm klasse d amp en ekstra feedback kredsløb. De klassiske problemer med timing osv har de ikke løst. Crowns teknoligi derimod løser de problemer.  Det eneste der i mine øjne er fedt ved icepower er størelsen. men som med det meste i b&o´s verden er form vigtigere end funktion. Prøv og ta en "2000" watts icepower og sæt den på en JBL 2242h (en enhed med meget stærk feedback) så vil du se isen smelte rimelig hurtigt :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes