Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 10:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Er der virkelig forskel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 01 December 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Når man køber et sæt i dag koster cdafspilleren ligeså meget (eller mere!) end tilhørende forstærker. Men er der virkelig forskel på en billig kontra dyr cdafspiller?

Istedet for en cdafspiller til 9.000 tror jeg pengene er bedre brugt på en DVD spiller til 2-2.500 kr og så bruge de 6.5 - 7.000 sparet kr til bedre forstærker (eller højtalere) F.eks. en forstærker til 15.000 istedet for 9.000, Problemmet er bare de så ofte ikke passer sammen designmæssigt.

Eller hvad synes I?

mvh-

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 01 December 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Du kunne også spørge på en anden måde;

Er det kilden, der skal være den bedste del eller er det den del, der videreformidler kildens lyd, der skal være den bedste.

Hvis vi går ud fra, at et givent anlæg ikke er bedre end det svageste led, så vil CD/DVD'en være et svagt led i mine øjne.

Jeg ville bruge lidt mere på CD'en end forstærkeren, hvis budgettet var fastlagt til en CD og en integreret forstærker.

Alternativt ville jeg købe en rigtig god brugt forstærker - dem er jeg ikke så nervøse for at købe brugt og så bruge en stor del af pengene på en ny rigtig god afspiller...

Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 December 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Min påstand er, at hver krone investeret i en cd-asfspiller op til 30k-40k er hørbar på de fleste anlæg, kommer vi længere op end det skal det øvrige grej virkeligt være absolut high-end komponenter før lydforbedringen retfærdiggør merprisen  Så nej, invester meget i din signalkilde men også i forstærkeren....tingene skal dog helst balancere, der er ikke meget ved at købe en cd til 20k og en forstærker til 1500,-.....så er man bedre tjent med en cd og en forstærker til hver 10k. Men glem alt om DVD'ere i 2k-5k klassen....de duer ikke til cd-afspilning - har skal du op på den anden side af 10k før end DVD'erne begynder at lyde anstændigt . En brugt Denon DVD A11 var måske en mulighed ?     

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 December 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Men glem alt om DVD'ere i 2k-5k klassen....de duer ikke til cd-afspilning

Ja, det er også min erfaring. Jeg mener absolut man er bedst tjent med, at købe en dedikeret CD-afspiller til stereoanlægget, og så kun bruge DVD afspilleren til at vise film på.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 01 December 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Det er afgjort forskel på lyden... også på cd-afspillere der normalt betragtes som high-end.

Jeg fik for alvor lært lektien, da jeg skiftede fra min tidligere Denon DCD S10MKII til min nuværrende Sony. Dynamik, detaljer og entusiasme imponerede, så jeg måtte have den gamle Denon sat til igen, for at afkræfte at det var mig der var ved at blive småtosset

Mangler du en cd-afspiller i 10.000,- klassen har jeg for et par dage siden set en Sony SCD777ES som min til salg her på siden. Det kan KUN anbefales

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Der er utrolig stor forskel på cd maskiner, ikke bare dac's og resten af den digitale del, men udgangen er jo analog og dertil hører der også en strømforsyning, hvor der er rigtig stor forskel på hvad der er lagt i. Men om det kan betale sig rent pris/ydelse, ja så er min erfaring at det koster kassen at få de sidste 5-10% med. Så du oplever at en maskine i 10000 kr. klassen ikke er 1/5 så god som en til 50000 kr, men måske mangler den lidt rum, detaljer og bund mv. Så spørgsmålet er endnu engang, hvad er man villig til at hoste op med? hvor langt ude er du? 
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 December 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået fortalt at de sidste 10 - 15% kan fåes med en "billig" pladespiller til omkring 2500 bobs. Dog vil jeg mene det er en smagssag, men det er rigtigt at går man fra en komponent til 10000 bobs til en der koster 50000 bobs er resultatet ikke 5 gange bedre, men det hjælper måske 10 %

Altså kan vi konkludere at folk der invistere 50000 eller mere på anlæg er meget rige, eller syge i hovedet

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 03 December 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Ascari, tror du rammer plet mere end du aner!
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Sendt: 05 December 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har nok ikke de mest analytiske ører, men kunne høre stor forskel da jeg skiftede min Sony x779ES med en Accuphase DP65. Der er simpelthen mere "attack", intensitet og varme over hele linjen. Og selv om jeg var godt tilfreds med x779'eren er Accu'en bare i en anden klasse.

Det er bare min mening.

Mvh

Svanen

Til top Vis svanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svanen

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2005 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Der er helt sikkert forskel på cd-afspillere, men som Acer også er inde på, så skal det hele passe sammen.

Du kan ikke få noget bedre ud af anlægget end du putter ind i det, så med den indgangsvinkel er cd-afspilleren den absolut vigtigste komponenet i anlægget.
Når det så er sagt, så kan du sagtens købe en god cd-afspiller til f.eks. 10K og være i den situation at det ikke kan betale sig at opgradere cd-afspilleren før resten af anlægget er blevet forbedret´, ganske simpelt fordi anlægget ikke er godt nok til at videregive forbedringen.

Det er jo sjovt at ens cd-afspiller kan blive bedre når man køber en ny forstærker eller nye højttalere

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 December 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Dette spørgsmål kan da vist anskues fra utallige vinkler.
Selv kører jeg ikke surround, og er udelukkende til to-kanals lyd. Mit anlæg, som er listet under mit brugernavn, består af en DVD/CD-afspiller i high end kvalitet til 12000.-, en amp i samme kvalitet til 11000.- og jeg vil vove at påstå, at jo dyrere CD-afspiller, desto bedre lyd (naturligvis med rimelige ht'ere). Man kan heller ikke generelt hævde, at en CD- og en DVD-afspiller ikke kan kombineres, endda med et rigtig fint resultat. Lyt selv!
Michael WB har i øvrigt ret i sit indlæg.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 December 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Der er forskel - ingen tvivl om det. Men alting med måde, som det også er indikeret tidligere i tråden.

Mit eget eksempel (da jeg endelig overgav mig) var: Pioneer DV668 - super god DVD-afspiller, hvor nyprisen var noget nær 10K fik bank da jeg købte en brugt Sony 555ES CD-afspiller til 1K brugt.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 08 December 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Som nogen her er inde på, har DAC's og Op-amps kæmpestor betydning, ligesom løbeværket o.a. kan have indflydelse på lydkvaliteten.

Flixotide
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 December 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Der hvor faren vel i bund og grund ligger i dag, modsat de seneste mange år hvor CD-mediet har hersket som stereo-musik medie, er at dvd-audio er tæt på at blomstre for alvor..

I mine øjne ville det være en pebret sag at investere 10K i en cd/dvd afspiller i dag.. j eg ville bruge 2-3K og så vente til næste december og så bruge 10K på en solid dvd afspiller...
Til top Vis Flixotide's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flixotide

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 17 December 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Flixotide skrev:
Der hvor faren vel i bund og grund ligger i dag, modsat de seneste mange år hvor CD-mediet har hersket som stereo-musik medie, er at dvd-audio er tæt på at blomstre for alvor..

Siger hvem? Jeg har da ikke hørt andet i branchen det sidste års tid end at DVD-A er stendødt?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Flixotide skrev:

Siger hvem? Jeg har da ikke hørt andet i branchen det sidste års tid end at DVD-A er stendødt?

SACD er vel også på vej til de evige jagtmarker ? CD'ens afløser lader vente på sig......det er nok ikke så ringe et medie igen

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Otto, TC skrev:

Flixotide skrev:

SACD er vel også på vej til de evige jagtmarker ? CD'ens afløser lader vente på sig......det er nok ikke så ringe et medie igen

Næe og så er der jo lige den detalje, at de fleste af os vel har en hel del musik på cd, så hvorfor bruge penge på en "dårlig" afspiller, der ikke får det bedste ud af den samling man allerede har, mens man venter på et bedre format?

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Acer skrev:
Otto, TC skrev:

Flixotide skrev:

Næe og så er der jo lige den detalje, at de fleste af os vel har en hel del musik på cd, så hvorfor bruge penge på en "dårlig" afspiller, der ikke får det bedste ud af den samling man allerede har, mens man venter på et bedre format?

jooo, hvem udover Sony og Marantz laver ellers SACD-afspillere ? Jeg ved godt at Audio Aero og Accuphase også har spillere men de ligger vist udenfor økonomisk rækkevidde for de dødelige   

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 December 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er forøvrigt ikke selv sprunget på SACD elller DVD Audio, for når man har tæt ved 1000 cd'er Ja så vil man have en afspiller som afspiller dem bedst muligt (inden for ens økonomiske grænse) Men det er jo ikke sikkert industrien igen (i nær fremtid) kommer med cd'ens "afløser" når folk ikke er intereseret.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
MichaelWB skrev:
Acer skrev:
Otto, TC skrev:

Flixotide skrev:

jooo, hvem udover Sony og Marantz laver ellers SACD-afspillere ? Jeg ved godt at Audio Aero og Accuphase også har spillere men de ligger vist udenfor økonomisk rækkevidde for de dødelige   

Pioneer laver jo afspillere der kan afspille det hele.

Når jeg engang skal have en ny dvd-afspiller kunne jeg da godt finde på at overveje sådan en, men der er bare alt for få titler ude på SACD og DVD-A som jeg reelt er interesseret i, så det har meget lav prioritet. Jeg vil ikke give afkald på en god cd-afspiller de næste mange år.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum