| Forfatter |
|
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teknologien bag DAB radioer er jo meget smart. Jeg fatter bare ikke
hvorfor folk køber de modeller i stil med Henry Kloss og PURE og så
videre. Hvis man skal bruge de tilhørende højttalere, er de sikkert
helt fine, men hvis man vil bruge den i anlægget kommer problemet. Det
er ikke engang alle der har mulighed for at tilsluttes et anlæg. Hvis
man så endelig finder en der kan, er den ikke til at få integreret med
ens anlæg designmæssigt. Istedet for produkter på 43 cm i bredden og
noget lign. i dybden, har man nu en 20 cm bred og 10 cm høj og 10 cm
dyb DAB radio stående, som for mange (incl. mig selv) vil være en torn
i øjet. Også alle de billige man kan købe i supermarkeder, er af dette
design. Jeg fatter det stadig ikke rigtigt. Alle de billige
DVDafspiller er da ikke på 10*10*20, nej de er sku da stadigvæk på 43
cm i bredden og X i dybden, selvom der sikkert ville være plads til
indholdet i 10*10*20 cm. Jeg synes at DAB radioer (når de skal
integreres i et stereoanlæg) er en skamplet på denne jord. En kæmpe
fejltagelse af producenterne.
Dog ved jeg godt at fx H/K og sikkert også andre laver DAB radioer på
den måde jeg ville foretrække, og det er også dejligt. Det er sådan
noget jeg vil se mere af..
Andre der har en mening om dette emne?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes da både 42 cm og de køkkenradioer med DAB. På den måde kan
man både få en køkkentransistor og 42 cm hifi DAB, det er sgu da smart
man sådan kan vælge. PURE laver eksempelvis begge dele. Cambridge laver
kun 42 cm. Henry Kloss her en hel designserie hvor 42 cm ville være
helt malplaceret, derfor producerer de naturligvis ikke denne størrelse.
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
udover cambridge, laver både Pure og Denon også dab-radioer i 42 cm..
iøvrigt kombineret med alm FM-radio. Så der sku være noget til de
fleste anlæg, uanset om designet er japansk eller engelsk..
De små transistor-radioer er primært til køkken eller soveværelse osv - hvor deres berettigelse er god nok!
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm. Ja jeg ved godt at der er producenter der laver de store modeller
også. Og selvfølgelig er det smart at der er forsk. modeller til fx
køkken og anlæg. Da jeg sammenlignede med DVD-afspilleren, var det på
baggrund af at selv den billigste DVDafspiller (200 kr.?) kan
integreres med et anlæg så det ser pænt ud - det kan de billigste
DABradioer (500-1000 kr) oftest ikke. Der skal man altså op og betale
en god sum mere, og hvis DAB ikke er noget man virkelig dyrker, men
bare er noget man vil høre en gang i mellem, er en sådan udbetaling jo
lidt overdreven.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mortus skrev:
udover cambridge, laver både Pure og Denon også dab-radioer i 42 cm.. iøvrigt kombineret med alm FM-radio. Så der sku være noget til de fleste anlæg, uanset om designet er japansk eller engelsk..
De små transistor-radioer er primært til køkken eller soveværelse osv - hvor deres berettigelse er god nok!
|
|
|
Yes...DAB til køkken og soveværelse osv. Men med den nuværende teknologi har DAB-systemet intet at gøre sammen med hifikomponenter. Og får det nok heller aldrig!
Det ser desværre ud til at lydkvaliteten går efter den "laveste fællesnævner". Vi der er interesseret i god lyd er i sørgeligt mindretal. Det er ufatteligt hvad "den gennemsnitlige lydforbruger" lader sig spise af med! Og det gælder også produktionskvaliteten på 'moderne' CD-indspilninger - der ofte er blevet ganske forskækkeligt lydmæssigt maltrakterede. Nogen gange kan man svagt ane at en given cd sandsynligvis kunne have haft en fin lyd, hvis ikke der lige skulle en inkompetent producer ind over... Og så er der alle de uduelige og komplet indifferente masteringfolk...pyyh!
Findes der egentlig nogle gode folk i dag, der er i stand til at lave en 'simpel' mikrofonopstilling - der kunne gi' os illusionen af (selv) at være til stede ved indspilningen??
Der er åbenbart kun én vej frem, og det er....tilbage!
Rød Tuborg! 
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
peterakastorm Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 373
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krog skrev:
| Hmm. Ja jeg ved godt at der er producenter der laver de store modeller
også. Og selvfølgelig er det smart at der er forsk. modeller til fx
køkken og anlæg. Da jeg sammenlignede med DVD-afspilleren, var det på
baggrund af at selv den billigste DVDafspiller (200 kr.?) kan
integreres med et anlæg så det ser pænt ud - det kan de billigste
DABradioer (500-1000 kr) oftest ikke. Der skal man altså op og betale
en god sum mere, og hvis DAB ikke er noget man virkelig dyrker, men
bare er noget man vil høre en gang i mellem, er en sådan udbetaling jo
lidt overdreven.
|
|
|
Nu kan DVD-afspillere jo heller ikke bruges praktisk talt ALLE steder. Man forventer vel, at en DVD-afspiller, skal være et sted hvor der også befinder sig et fjernsyn - og der hvor folk har fjernsyn, har folk sandsynligvis også andre hifi-enheder at stå, og derfor vil en given standard være god at følge. De DAB-radioer der er kasse-formede, osv, forventes netop IKKE at blive stillet sammen med det dyrt indkøbte stereoanlæg, men forventes - som det også er blevet nævnt - at blive stillet i køkkenet, på badeværelset, i sommerhuset, soveværelset, eller helt andre steder... og altså som stand-alone enheder... Og DAB-radioer er jo alligevel en forholdsvis ny ting, så derfor er de givet vis ikke særlig billige endnu - men det skal nok komme.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 06:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo heller ikke få billige FM tunere i 42 cm's bredde. Dog
begynder man at se DAB integreret i de billige systemer og receivere.
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Mortus skrev:
udover cambridge, laver både Pure og Denon også dab-radioer i 42 cm.. iøvrigt kombineret med alm FM-radio. Så der sku være noget til de fleste anlæg, uanset om designet er japansk eller engelsk..
|
|
|
Yes...DAB til køkken og soveværelse osv. Men med den nuværende teknologi har DAB-systemet intet at gøre sammen med hifikomponenter. Og får det nok heller aldrig!
Det ser desværre ud til at lydkvaliteten går efter den "laveste fællesnævner". Vi der er interesseret i god lyd er i sørgeligt mindretal. Det er ufatteligt hvad "den gennemsnitlige lydforbruger" lader sig spise af med! Og det gælder også produktionskvaliteten på 'moderne' CD-indspilninger - der ofte er blevet ganske forskækkeligt lydmæssigt maltrakterede. Nogen gange kan man svagt ane at en given cd sandsynligvis kunne have haft en fin lyd, hvis ikke der lige skulle en inkompetent producer ind over... Og så er der alle de uduelige og komplet indifferente masteringfolk...pyyh!
Findes der egentlig nogle gode folk i dag, der er i stand til at lave en 'simpel' mikrofonopstilling - der kunne gi' os illusionen af (selv) at være til stede ved indspilningen??
Rød Tuborg! 
Hilsen
Nilau
|
|
|
Hvor har du ret Med fare for at blive lynchet, vil jeg her spørge om der ikke er noget galt med TV2's nye cd. Det lyder som om Steffen Brandt synger igennem et rør. Efter min mening kunne det have været gjort meget bedre.
vh Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 07:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Mortus skrev:
|
|
|
Rød Tuborg! 
Hilsen
Nilau
|
|
|
Nu er der en række andre faktorer, der skaber en god lyd i forbindelse med DAB. Jeg har en DAB integreret i mit hifi-anlæg, der spiller aldeles fremragende. Men jeg ville aldrig bruge den til nærlytning af mit ynglingsmusik. Jeg ville slet ikke bruge en FM-udsendelse til det!! Radio er til nyheder, øvrige oplysninger og musik i baggrunden.
Lars
|
| Til top |
|
| |
bøje Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke helt hvad du mener, du skriver først at der ikke findes nogen DAB i 43cm, og skriver så til sidst at du godt ved at fx. H/K og andre har DAB i 43cm. ??!!
Jeg synes ikke det er svært at finde 43cm. DAB både som løs tuner og integreret i en reciever, Sony har en løs DAB radio til ca. 2.600,- og en 5x100 watt Reciever til ca. 5.000,- Onkyo har en reciever til ca. 5-6.000,- Yamaha har en reciever til 5-5.500,- Pure har en 2 løse DAB tuner, H/K har som sagt en, Cambridge har, Acoustic Solution har en løs tuner til 2.300,- alle i 43 cm. og der er sikkert flere jeg ikke har nævnt, derudover er der Genus 1 DAB Adapter som godt nok er i den forbudte størrelse iflg. din mening men den har en optisk ud gang og der er faktisk glimrende lyd i de små DAB add on's.
Du har tydligvis ikke scannet markedet for DAB radioer, men jeg kan da godt se, at hvis du forventer at kunne købe en DAB radio til 200,- i 43cm ligesom de der sølvfarvede kasser man kan købe i et supermarked og som nogle kalder for en DVD maskine gud forbyde det, ja så bliver det lidt svært.
mvh. Crede
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Nu er der en række andre faktorer, der skaber en god lyd i forbindelse med DAB. Jeg har en DAB integreret i mit hifi-anlæg, der spiller aldeles fremragende. Men jeg ville aldrig bruge den til nærlytning af mit ynglingsmusik. Jeg ville slet ikke bruge en FM-udsendelse til det!! Radio er til nyheder, øvrige oplysninger og musik i baggrunden.
Lars
|
|
|
Hej Lars...
Jeg er ikke en rigtig FM-freak, men jeg kan regne ud, at du aldrig har hørt en rigtig god FM-tuner. Jeg har en ældre Accuphase-tuner som virkelig er fantastisk. F.eks kan det være noget af en oplevelse at høre en direkte transmission. Ja, det er vist lige før, at det overgår dét man kender fra cd og vinyl! Det må bare opleves...
Men-men-men...det kræver at du har din egen antenne. Ikke noget med tilslutning til fællesantenne, hybridnet osv. Dét duer bare ikke! Når jeg skriver 'egen antenne' betyder det ikke at det skal være særlig 'eksotisk'. Det kan sagtens gøres for 100 kroner! 
Glædelig Jul!
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udemærket, mange gode argumenter. Denne tråd var måske mest
af alt et udbrud af at markedet mere og mere går over i plastik og
skavadder og ikke kvalitetsvarer. Målet retter sig mere mod den
gennemsnitlige forbruger der næsten er ligeglad med kvalitet, bare det
virker. Det er noget af det der er så ærgerligt ved udviklingen. For
mig at se går en stor del af udviklingen ikke fremad, den går tilbage.
Og det er lidt ærgerligt, da man pludselig står og betaler 799,- for en
plastikklods der kan modtage DABradio. Jeg ved godt jeg trak en billig
DVDafspiller ind i emnet tidligere. Den affære har jeg svært ved at
argumentere for nu. Jeg tror jeg havde et svagt øjeblik  .
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 21 December 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krog skrev:
Teknologien bag DAB radioer er jo meget smart. Jeg fatter bare ikke hvorfor folk køber de modeller i stil med Henry Kloss og PURE og så videre. Hvis man skal bruge de tilhørende højttalere, er de sikkert helt fine, men hvis man vil bruge den i anlægget kommer problemet. Det er ikke engang alle der har mulighed for at tilsluttes et anlæg. Hvis man så endelig finder en der kan, er den ikke til at få integreret med ens anlæg designmæssigt. Istedet for produkter på 43 cm i bredden og noget lign. i dybden, har man nu en 20 cm bred og 10 cm høj og 10 cm dyb DAB radio stående, som for mange (incl. mig selv) vil være en torn i øjet. Også alle de billige man kan købe i supermarkeder, er af dette design. Jeg fatter det stadig ikke rigtigt. Alle de billige DVDafspiller er da ikke på 10*10*20, nej de er sku da stadigvæk på 43 cm i bredden og X i dybden, selvom der sikkert ville være plads til indholdet i 10*10*20 cm. Jeg synes at DAB radioer (når de skal integreres i et stereoanlæg) er en skamplet på denne jord. En kæmpe fejltagelse af producenterne.
Dog ved jeg godt at fx H/K og sikkert også andre laver DAB radioer på den måde jeg ville foretrække, og det er også dejligt. Det er sådan noget jeg vil se mere af..
Andre der har en mening om dette emne?
|
|
|
Thule har også en DAB på programmet, men også her kan designet jo diskuteres....og prisen
|
| Til top |
|
| |
Frandsen Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 600
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA!  De fleste DAB-radioer har også FM indbygget. __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Frandsen Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 600
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå Ejeren har lige skrevet at det er en DAB-only Mp ud og lede efter en... Ved du hvor man kan finde sådan nogle billige?
Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |