Forfatter |
|
BUELL-RIDER Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 82
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan det fungerer med balanceret ind/udgange.. Hvad er fordele, og er der nogen ulemper..?
Skal der bruges specielle kabler til forbindelse mellem CD og forstærker.?
På forhånd tak.
Anders __________________ Det vi ikke når idag, skal vi ikke lave om imorgen...
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
BUELL-RIDER skrev:
Hejsa.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan det fungerer med balanceret ind/udgange.. Hvad er fordele, og er der nogen ulemper..?
|
|
|
Princippet er at du har to signalførende leder + stel, hvor du "normalt" har en signalførende og en "stel-førende" ledning.
Den ene signalførende ledning får signalet i modfase (spejlvendt) mens den anden er "normal".
Fordelen er at man nu kan fjerne den støj der kommer på ledningen. Man "vender" signalet i den spejlvendt ledning og vupti, nu er det støjen der er i modfase Lægges de to signaler nu sammen, så udfases støjen - smart ik 
Ulempen er, at man skal "vende" signalet - og samle det igen. Det er dog rimeligt simpelt, specielt, hvis udstyret er balanceret opbygget
BUELL-RIDER skrev:
Skal der bruges specielle kabler til forbindelse mellem CD og forstærker.?
På forhånd tak.
Anders
|
|
|
Der skal bruges kabler og stik med 3 ledere (f.eks XLR) - ellers ikke noget specielt
|
Til top |
|
|
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Balanceret fordel: send og retur strøm foregår på samme type leder. Dvs signal transporteres ens for + og -. Ubalanceret bruger man somregel skærm til - retur. Den er jo som set ikke samme beskaffenhed som +. Dermed er modtager enden ikke ens for + og -. Det indebære at kablet får stor lydmæssig betydning. Den balancerede teknik kan have en bedre lyd HVIS sender og modtager har kvaliteten. Hvis sender og modtager har kvaliteten kan man sort set bruge hvad som helst som kabel BARE at lederne er lige lange og ens type. Bedst vil være at de er snoede.
|
Til top |
|
|
Lestat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 456
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulempen må jo være at det gør signal vejen mere kompleks, og dermed er der større risiko for at der et sted sker en forringelse af signalet, men det afhænger jo som sagt af kvaliteten af udstyret. L.
__________________ visit wireframed
Mit setup
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anders,
Det er jo næsten en "religionskrig", du her lægger op til
For tiden bruges der kun balanceret/XLR her i huset, og det er efter lang tids eksperimenteren frem og tilbage, hvor der er gjort følgende iagttagelser:
- Bruges samme type kabel på hhv. RCA og XLR, så lyder XLR (balanceret) klart bedre.
- Selv om forbindelsen ikke er balanceret, så lyder XLR bedre.
Og hvorfor så det?
Jow, den tekniske del af den balancerede forbindelse er givet, så hertil kan jeg blot tilføje, at en balanceret forbindelse typisk har et output, der ligger 6-10 dB højere, end en RCA forbindelse. Dette sænker således støjgulvet tilsvarende.
Lyder XLR så reelt også bedre, selv om signalet ikke er balanceret?
Det synes jeg. Og det gør jeg fordi det første, der normalt går tabt på en dårlig forbindelse, er ruminformation. På en RCA forbindelse synes det hele at stå en smule længere fremme i lydbilledet, samtidig med at der tilføjes en lille smule hørbar kompression, der i mange tilfælde kan virke befordrende/positivt for lyden. Og dette er fælles for alle de typer RCA stik, jeg har prøvet (omkring en 15-20 stykker i den høje ende er det vel blevet til gennem årene).
Ved XLR og et ubalanceret signal opleves der som sagt en mindre forbedring, idet den føromtalte kompression er stærkt formindsket, ligesom mængden af ruminformation og dermed instrumenternes relief er klart bedre. Dette skyldes således alene selve stikforbindelsen, det mekaniske interface, ikke andet.
Ved XLR og et balanceret signal opleves både det ovenstående, plus et langt højere detaljeringsniveau, bedre dynamik, endnu bedre ruminformation. Bruger man et rigtig godt kabel, kan der opleves en nærmest enestående holografi i lyden, hvor det er ekstremt nemt, at placere alle de udøvende i lydbilledet, både i dybden og i bredden.
Den mest slående forskel synes at være, at med en balanceret XLR forbindelse er det pludselig muligt at "høre rundt om" de udøvende, hvor RCA som sagt giver en tand mere "flad" lyd.
Med fuldt balanceret hilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
BUELL-RIDER Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pyha, sikke nogle forklaringer der kommer, jeg prøver at forstå det bedste jeg kan.. 
Grunden til spørgsmålet er at jeg har købt an afspiller der kan kører balanceret(Primare D30.2), men min forstærker kan ikke(A20)..
Ville gerne vide om en investering i en ny forstærker der kan kører balanceret ville kunne forsvares overfor konen... 
Indtil videre tak for forklaringerne.. __________________ Det vi ikke når idag, skal vi ikke lave om imorgen...
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en forstærker hvor der er en balanceret indgang. På min cd afspiller er der alm. ubalanceret rca stik. Selv om jeg har læst jeres fine foklaringer, så er jeg stadig ikke helt med.
Kan man gå fra RCA udgang til XLR indgang med et sådan kabel, hvis det findes. Og vil man få noget ud af det. Håber det er forståeligt det jeg har skrevet.
Hilsen Michael
|
Til top |
|
|
BUELL-RIDER Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan desværre ikke svarer dig, så meget er jeg heller ikke med endnu..   __________________ Det vi ikke når idag, skal vi ikke lave om imorgen...
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok
Vi må vente til der kommer en eller anden og hjælper os
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
BUELL-RIDER skrev:
Ville gerne vide om en investering i en ny forstærker der kan kører balanceret ville kunne forsvares overfor konen...  |
|
|
Det kan besvares forholdsvis enkelt: Hvem af dem kan du nemmest slukke for?
Ellers vent til du engang får en amp, der også kan.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
Jeg har en forstærker hvor der er en balanceret indgang. På min cd afspiller er der alm. ubalanceret rca stik. Selv om jeg har læst jeres fine foklaringer, så er jeg stadig ikke helt med. Kan man gå fra RCA udgang til XLR indgang med et sådan kabel, hvis det findes. Og vil man få noget ud af det. Håber det er forståeligt det jeg har skrevet.
Hilsen Michael |
|
|
Jo, du kan snildt gå fra RCA til XLR, blot skal pin 1+3 kortsluttes i RCA-enden - pin 2 og 3 benyttes til hhv. + og -, pin 1 til stel.
Umiddelbart vil du efter min mening få en mindre forbedring i lyden pga. XLR stikket. Men om det vil være besværet værd, det afgør du selv.
At køre fuldt balanceret mellem apparaterne vil derimod altid give det bedste resultat.
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Ghammel & Suhr
Tak for dit svar. Tror jeg lader det være som det er.
Hilsen Michael
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever ingen forbedring ved balanceret - tværtimod oplever jeg en "overeksponering" af lyden, med en negativt analytisk tendens - jeg synes det lyder mere naturlig og ægte med "singleended"
balanceret drift er reklamegøgl og religion
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg oplever ingen forbedring ved balanceret - tværtimod oplever jeg en "overeksponering" af lyden, med en negativt analytisk tendens - jeg synes det lyder mere naturlig og ægte med "singleended" balanceret drift er reklamegøgl og religion |
|
|
På og med hvilket grej er det du oplever, hvad du betegner som "reklamegøgl og religion"?
|
Til top |
|
|
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
mhansen skrev:
Jeg har en forstærker hvor der er en balanceret indgang. På min cd afspiller er der alm. ubalanceret rca stik. Selv om jeg har læst jeres fine foklaringer, så er jeg stadig ikke helt med.
Kan man gå fra RCA udgang til XLR indgang med et sådan kabel, hvis det findes. Og vil man få noget ud af det. Håber det er forståeligt det jeg har skrevet.
Hilsen Michael
|
|
|
Jo, du kan snildt gå fra RCA til XLR, blot skal pin 2+3 kortsluttes i RCA-enden, da disse benyttes til hhv. + og -, pin 1 til stel.
Umiddelbart vil du efter min mening få en mindre forbedring i lyden pga. XLR stikket. Men om det vil være besværet værd, det afgør du selv.
At køre fuldt balanceret mellem apparaterne vil derimod altid give det bedste resultat.
|
|
|
Den nævnte kobling er nu desværre forkert. Ved kortslutning af pin 2 & 3 udfaser det balancerede signal sig selv. pin 3 (eller alternativt pin 2 alt efter apparatets fasning) skal være signal, pin 2 (alt. 3) kobles sammen med pin1 og er stelvej. __________________ Kim
|
Til top |
|
|
Ørstrøm Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 394
|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 02:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at gøre diskussionen lidt bredere (forhåbentlig uden at gå OT) har jeg et spørgsmål.
Jeg har en Exposure XVII forforstærker, og med den kan man, så vidt jeg
kan forstå, køre ubalanceret med et XLR stik imellem exposure for- og
effektforstærkere. Jeg har fået en forklaring en gang hvor de sagde at
det var fordi de mente XLR var et overlegent stik i forhold til
RCA. Begge forstærkere er ubalancerede, det er simpelthen
stikkene/kablet der er forskellen.
Hvad mener I om dette? Altså at køre med et ubalanceret signal
over XLR. Hvad er forskellen rent teknisk (hvordan gør de) og gør det
en forskel?
__________________ My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
|
Til top |
|
|
Peter21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
mhansen skrev:
Kan man gå fra RCA udgang til XLR indgang med et sådan kabel, hvis det findes. Og vil man få noget ud af det. Håber det er forståeligt det jeg har skrevet. Hilsen Michael
|
|
|
Jo, du kan snildt gå fra RCA til XLR, blot skal pin 1+3 kortsluttes i RCA-enden - pin 1 og 2 benyttes til hhv. + og -, pin 1 til stel. Umiddelbart vil du efter min mening få en mindre forbedring i lyden pga. XLR stikket. Men om det vil være besværet værd, det afgør du selv. At køre fuldt balanceret mellem apparaterne vil derimod altid give det bedste resultat. |
|
|
Den nævnte kobling er nu desværre forkert. Ved kortslutning af pin 2 & 3 udfaser det balancerede signal sig selv. pin 3 (eller alternativt pin 2 alt efter apparatets fasning) skal være signal, pin 2 (alt. 3) kobles sammen med pin1 og er stelvej. |
|
|
Hej KimG,
Du har fuldstændig ret, det var da noget af en bommert - takker
Det er nu rettet, men lad os for god ordens skyld tage den igen:
Ved XLR->RCA skal pin 1+3 lægges sammen i RCA stikket - men check for en sikkerheds skyld polariteten først, da nogle få fabrikanter stadig vender fasen (der i dag en AES standard, der beskriver pin1=stel, pin2=plus og pin3=minus).
|
Til top |
|
|
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|