Forfatter |
|
MichaelJDK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 674
|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Danmarks Radio og den nye Digital Audio Broadcast (DAB) er en forvirrende sag.
I december lukkede DR den utimativt bedste radiokanal på DABs sendeflade, og nu er den så åben igen! Det er jo dejligt, men hvad er problemet med dette format? Vi kender det gamle FM, og én kanal ligger på en frekvens (og 30% af det der bliver sendt - lige omkringe denne frekvens - godt og grundigt tværet ud). Det sker ikke på DAB, men DR hoster hele tiden omkring at der ikke er plads til flere kanaler, og jeg KAN altså ikke lade være tænke: Hvorfor udvikle et produkt - afløseren for FM - som har plads til 15 kanaler? Det virker elendigt  DAB lyder godt, men min TU-970 kan da finde så mange frekvenspladser når den står i "DAB mode", at DR kun benytter en meget lavt procentdel.
Som sagt er SOFT kanalen åben igen og dét er sgu en dejlig ting. Jeg faldte lige over denne side, og ville lige skrive dette med... citat:
Så selvom Gallups Lyttertal fra oktober 2005 viser at DR Soft ligger klart i spidsen på DAB radioen med 24.000 lyttere mod DR Boogie 13.000 og DR Rock 13.000, så er det ikke succeskriterie nok for DR. For dem handler det om indhold og ikke lyttertal.
Citat:
DAB placeres på S11 og S12
Hvis vi så samtidigt til den tid påbud om at fordele DAB, Digital Audio Broadcast, så er det så smart, at vi kan genbruge K11 og K12 til DAB.
Okay, godt så. S11, S12, K11 og K12 ligger i forlængelse af hinanden
Kilde og oversigt: http://www.tunenet.dk/radio_tv/pakketering.asp
Lidt mere:
" Forum på DR's hjemmeside vidner om den utilfredshed lytterne sidder tilbage med, efter at DR har besluttet at lukke for DAB-kanalen DR Soft, der er DR's populæreste digitale kanal. 2949 indlæg er der i øjeblikket skrevet, og det skorter ikke med forslag til, hvordan danskerne skal få DR Soft tilbage på DAB-frekvenserne.
En af opfordringerne lyder på at stile de utilfredse røster til generaldirektør Kenneth Plummer, radiodirektør Leif Lønsmann og radioudviklingschef Ole Mølgaard. De ivrige debattører har sågar fundet frem til mailadresser og mobilnumre på de tre herrer.
Så selvom Gallups Lyttertal fra oktober 2005 viser at DR Soft ligger klart i spidsen på DAB radioen med 24.000 lyttere mod DR Boogie 13.000 og DR Rock 13.000, så er det ikke succeskriterie nok for DR. For dem handler det om indhold og ikke lyttertal. "
kilde: http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3473628/
Kommentarer? Håber vi kan få lidt DAB debat herinde, og at der er NOGEN som kan fortælle de mindre begavede, som mig, hvorfor faen der - groft talt - skal sendes i 64 Kbit/s for at der er plads til SØLLE 15 kanaler? manner... 
__________________ Mvh, Michael Jensen
|
Til top |
|
|
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er for dårligt at der ikke er nogen FM- eller DAB-kanal som spiller techno!   __________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal da være glad for at der ikke er lagt flere kanaler ind i det danske DAB spektrum, for det ville jo bare betyde at endnu flere kanaler skulle deles om den samlede båndbredde...
|
Til top |
|
|
corneille Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der mangler også en DAB kanal som spiller industrial.
|
Til top |
|
|
MichaelJDK Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joeh, men... min H/K TU-970 har indekseret frekvenserne med (hæng mig ikke helt op på det eksakte. Sidder ikke lige i nærheden af det), men noget i denne dur for f.eks. frekvens #12 (som DAB bl.a. kører på, hvis jeg ikke tager meget fejl), og det ligger således: 12a (frekvens), 12b (frekvens b), 12c (frekvens c) osv. det gælder også for 8,9,10,11,12 og de andre, så hvad er problemet med plads til på DAB nettet? Den spændvidde som min DAB radio kan søge på (på DAB nettet) er rimeligt stor, så jeg må tilstå, at jeg ikke kan se problemet i mere end 15 kanaler (og forrygende -13db på DAB2 masterne  - eller på dansk: jeg skal have en rigtig antenne i stedet for ledningen for at kunne høre DAB2 hvis vejret ikke er helt godt!) __________________ Mvh, Michael Jensen
|
Til top |
|
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Makrelsalat skrev:
Jeg synes det er for dårligt at der ikke er nogen FM- eller DAB-kanal som spiller techno!   |
|
|
Nååå, men der er da andre børnekanaler  __________________ HYGGE HEJSA!
|
Til top |
|
|
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klippet fra debat på DR:
Da en del af de kære SOFT lyttere, tit undrer sig over at der er pladsproblemer på DAB kanalerne, samt svingende lydkvalitet, kommer her lidt teknisk fnidder der måske forklarer problematikken. DR udsender idag 2 multiplex - DAB & DAB2 - kanal 11c & 12c (kan ses i din modtagers display). Hver af disse 2 multiplex kan indeholde max 12 timeslot (12 dab programmer) med en maximal båndbrede på 1050 mbit/s. Hvis man ønskede at få den bedste lyd (192 kbit/s) på alle programmer ville der i dette tilfælde kun være plads til 5 musik programmer pr. multiplex ( 5x192 = 960 kbit/s ), og så et enkelt taleprogram der som regel kun bruger 64 kbit/s. Men da DR gerne vil have min. 8-9 programmer pr. multiplex går det ud over lydkvaliteten som på musikprogrammer så sænkes til 160 kbps i grelle tilfælde til128 kpbs - øv! Hvis man ønsker den bedste lyd når man lytter til f.eks SOFT, kan jeg anbefale at man tuner ind efter midnat, for når nogle af de andre programmer (olivia, litteratur osv.) på det multiplex man lytter på stopper, bliver den oveskydende båndbrede frigivet til de resterende programmer på multiplexet. Den eneste løsning på problemet er at der åbnes endnu et multiplex (DAB3) og man spreder de 18-22 programmer ud på alle 3 multiplex, så vil der både være flere programmer og en bedre lydkvalitet. Denne ide er til fri afbenyttelse DR! - håber af det gav lidt klarhed i problematikken.
|
Til top |
|
|
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
Sendt: 07 Januar 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv har jeg købt 2 DAB radioer kun for at høre SOFT.
Hans
|
Til top |
|
|
MichaelJDK Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for klargørelsen, Hans!  Så venter vi bare på at de åbner for DAB III... (ikke at vi regner med at det sker i dette årti, men...)  __________________ Mvh, Michael Jensen
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jaaa, der kommer vel på et eller andet tidspunkt en techno kanal...tror i ik? men der er da meget andet godt
|
Til top |
|
|
zaboom Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvordan vil DAB klare sig mod internet radio mm.?
Spørgsmålet har de også set på i denne norske artikel, der fortæller at Sverige nu har bestemt sig for at nedlægge DAB.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=283725
|
Til top |
|
|
MichaelJDK Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
jaaa, der kommer vel på et eller andet tidspunkt en techno kanal...tror i ik? men der er da meget andet godt |
|
|
Tjaeh... Jo mere jeg læser om DAB, des mere bliver jeg i tvivl. Der skal ikke herske tvivl om at jeg synes at DAB lyder godt, men én af de ting der er alt for LÆKKERT ved DAB, er:
1) DAB mangler (på visse kanaler... deriblandt DR SOFT) studieværter! Musik, musik og mer' musik! 
2) DAB har (som det ser ud nu): Jazz kanal, klassisk kanal og nyhedskanalen for at nævne tre. Tre "tema" kanaler, og dét er fedt. Man trykker bare lige over og vupti så er der dét i radioen! 
Okay, det var så to ting, men det er jo netop dét der er med til at gøre DAB til en lækker sag. Jeg er en af dem som har invisteret 3000 gode danske kroner på en DAB radio, og det ER sgu da irriterende og lige en metode til at splitte en dag ad ved at høre om DRs måde at satse på DABben på! Gammel teknologi, eller ej!  __________________ Mvh, Michael Jensen
|
Til top |
|
|
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg ved ikke så meget om DAB, men har længe gået og overvejet at købe en DAB-radio (Denon TU 1800).
Noget som dog undre mig er at der flere gange i DAB-debatten, bliver skrevet at "det lyder godt" - min undren i denne forbindelse går på at der tales om 128 --> 192 Kb/sek. Når man køre med Kb-hastigheder i dette område inden for MP3, så lyder det efter min mening som "en prut i et par spejderbukser", altså dårligt - kan disse to ting overhovedet sammenlignes ??
Håber der er nogen som kan belyse dette for mig 
M.v.h.
MrForce 
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrForce. Så er DAB ikke noget for dig. DAB som bruger mp2 lyder dårligere end mp3 ved samme bitrate.
|
Til top |
|
|
MrForce Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sir Round
Tak for dit hurtige svar 
OK, jeg er lidt rystet over at man så i fuld alvor på sigt tænker på at erstatte FM med DAB. Ved godt at FM's frekvensområde ikke er helt optimalt, men med en god tuner og en god antenne, så lyder det da efter min mening meget bedre end den hårde og "kantede" MP3 lyd 
Kan da godt ærgre mig lidt, for jeg synes at ideen bag og de tekniske muligheder ved DAB er spændende 
M.v.h.
MrForce
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg giver dig fuldstændig ret MrForce, jeg har testet DAB tunere mod min McIntosh MR71 og de er alle faldet helt til jorden.
|
Til top |
|
|
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos mig hører jeg FM via McIntosh MR65B eller Revox A76. DAB hører jeg med det digitale signal fra modtageren via Audio Note DAC2 signature. Desværre hører jeg yderst sjældent DAB. Efter min mening er det ganske enkelt en katastrofe. Det lyder forfærdeligt. Det ville også være for utroligt, hvis MP2 kompression ved så lave bitrater lød anderledes. DAB er en misforståelse. Desværre.
|
Til top |
|
|
MrForce Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen...
Er sgu glad for at jeg lige kigged indenfor i dette DAB-indlæg, for nu vil jeg da glemme alt om at indkøbe en DAB radio til "stereo'en" - troede at digital lyd skulle være et forsøg på at lave bedre lyd - lidt rystende synes jeg - vi skriver da 2006 gør vi ikk'........ 
Nu forstår jeg bedre at 90% af alle DAB-radioer er i Transistor-look, for de er vidst kun til køkken og garage brug !!!
M.v.h.
MrForce 
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja DAB er bare ment som en metervare, desværre. Hans123 har kun vækkeure som dab så han er undskyldt
|
Til top |
|
|
Kristiankk Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 280
|
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også en lille DAB Radio i køkkenet og den står enten på DR Soft eller 100fm. Men den kommer ikke i nærheden af HIFI anlægget...
|
Til top |
|
|