Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Bedste afspillesoftware til wav? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

HVAD ER DEN BEDSTE FREEWARE PC-AFSPILLESOFTWARE TIL WAV-FORMATET?

KOM MED DIT BUD - SAMMENLIGN GERNE MED NEDENSTÅENDE...

Ja - vi ender sgu nok alle der - jeg smed al min musik ind på pc'en i wma format (192 kbps).

Synes dog det lød for sløjt sammenlignet med wav-format - så jeg slettede hele molevitten igen, købte en ordentlig ekstern harddisk (uden blæser), indlæser musikken igen i cd-format (wav) - og nyder det ... indtil fanden tager ved mig: Spekulerer på om der er hørbar forskel mellem de forskellige afspille-programmer?

Lad mig fastslå, at det er der: Brugte førhen Windows Media Player version 10, men er nu skiftet til dBpowerAMP Audio Player, som jeg fandt på www.tucows.com. (http://www.tucows.com/preview/254893 - der er tale om freeware)

Jeg kører udenom lydkortet, men via USB-porten og en Xitel Pro Audio adapter digitalt ind i forstærker. Referencetracket er Doug McLeod's "Norfolk County Line", som starter med akustisk guitar. Strengene er sprødere og blødere via dBpowerAMP Audio Player ift. WMP, og overordnet set mere "organisk".

Så - frem med dit bud - tankevækkende at softwaren OGSÅ betyder noget.

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Det vigtigste er nok, at den software du bruger ikke tilføjer nogle effekter eller volumen-regulering og at det understøtter ASIO eller Kernel Streaming (for at gå unden om Windows' Kmixer). Jeg havde egentlig skrevet en del om det i en tråd, men den er ikke til at finde mere.

Jeg bruger selv WinAmp med volumen-regulering slået fra, ASIO-out plug-in til WA og så ASIO4ALL som ASIO-driver til mit lydkort.

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 15 Januar 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hej Mark
Tak for besvarelsen - jeg fandt din tråd lidt tilbage i dette forum - og det gav mig yderligere blod på tanden. Jeg har haft downloadet et hav af afspillere i løbet af weekenden - nogle af dem duede ikke pga manglende brugervenlighed - men én afspiller blev stående tilbage, da røgen lagde sig:

dbPowerAMP Audio Player 2.0, freeware på http://www.download.com/dBpowerAmp-Audio-Player/3640-2139_4- 10194700.html?pn=12&sb=2&v=0

Så mangler jeg bare at finde den ultimative (og brugervenlige cd-ripper)

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:

dbPowerAMP Audio Player 2.0, freeware på http://www.download.com/dBpowerAmp-Audio-Player/3640-2139_4- 10194700.html?pn=12&sb=2&v=0

Jeg har egentlig aldrig prøvet andet end WinAmp, men vil da lige give dbPowerAMP et forsøg. Hvorfor vandt den over de andre programmer?

Juspur skrev:

Så mangler jeg bare at finde den ultimative (og brugervenlige cd-ripper)

Du vil nok få et meget entydigt svar her, fra alle der går op i computer-as-source; ExactAudioCopy. Det er ikke nemt at sætte op, men der findes adskillige guides rundt omkring på nettet. Og når det først er sat op, er det bare at trykke på "Rip"-knappen, så kører det. Hvis du vil være fuldstændig paranoid med dine CD-rips, kan du bruge Accuraterip til at sammenligne dit rip, med alle dem der er uploaded til databasen. Det er dog ikke en feature jeg benytter mig af.

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 15 Januar 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 15 Januar 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hej Mark

dbPowerAMP Audio Player 2.0 vinder udelukkende på lydkvaliteten - den er mere organisk/differentieret - det er lidt svært at beskrive, men hørbart.

Og tag lige i betragtning at jeg er en doven rad - intet ville være nemmere end at anvende eks. WMP til alt - men som sagt, lyden vinder.

Minus ved dbPowerAMP er manglende overførsel af ID3 tags - men jeg vil sgu hellere ha' god lyd og så selv klampe det resterende ind - og playlisten er lidt mindre smidig end eks. i WMP - men igen: outputtet.

Mht. ripper er jeg principielt enig med dig - Exact Audio Copy er sandsynligvis hamrende godt, men jeg har bøvlet med opsætningen - og endte med en "Exact Audio Copy light" i form af CDex, som dog skeler til jitterniveauet i forbindelse med ripningen - men mange tak for tippet.

Det var den der "LAME"-ting, der lam(m)ede mig - så det kan være jeg fanger dig på en PM, når jeg har sundet mig med en snaps - Men atter en gang tak for tippet.

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Har nu fået EAC op at køre - og det er overbevisende.

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Fra Pioneers nye blueray - "I tillæg kan BDP-HD1 ”snakke sammen” med hvilket som helst PC med Windows Media Connect software og DLNA (Digital Living Network Alliance) kompatibel server."

Jeg håber det bliver standard!
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
Har nu fået EAC op at køre - og det er overbevisende.

Det var godt

Kan da også lige tilføje, at jeg har fået hørbar bedre resultater med EAC end CDex og div. andre programmer. Så det lønner sig altså at bruge lidt tid på at sætte det op

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes