Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 09:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Squeezebox ekstern harddisk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Her er en smart ekstern harddisk til Squeezebox, så man ikke behøver at have pc'en tændt når man lytter til musik.

http://www.advancedmp3players.co.uk/shop/product_info.php?pr oducts_id=1039

Mvh

Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hej Torben

Kunne man ikke bare bruge en 'almindelig'ekstern HD? 3000kr er efter min mening en del penge for en HD.

Lige et spørgsmål ang. Squeezebox. Er det en fordel at bruge Squeezebox som "mellemled" mellem computer og forstærker/receiver istedet for den traditionelle løsning med computer --> skilletrafo -->>forstærker? Håber du forstår, hvad jeg mener. Ellers skal jeg nok lige præcisere mig.

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Hej Torben

Kunne man ikke bare bruge en 'almindelig'ekstern HD? 3000kr er efter min mening en del penge for en HD.

Lige et spørgsmål ang. Squeezebox. Er det en fordel at bruge Squeezebox som "mellemled" mellem computer og forstærker/receiver istedet for den traditionelle løsning med computer --> skilletrafo -->>forstærker? Håber du forstår, hvad jeg mener. Ellers skal jeg nok lige præcisere mig.

Hej

Du kan ikke bruge en almindelig ekstern HD. Squeezebox kræver noget software som installeres på computeren. Men i den Qnap TS-101 harddisk er der installeret software som kan styre Squeezeboxen. Fordelen ved Qnap TS-101 er at du ikke behøver have din computer være tændt (spare strøm) men jeg er enig at den virker dyr. Jeg har bare skrevet indlægget for at vise at Squeezebox kan bruges på anden måde.

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål... men Squeezebox kan tilsluttes som ses på dette link http://www.slimdevices.com/pi_overview.html

Mvh

Torben 

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Torben skrev:

AM-E skrev:
Hej Torben

Hej

Du kan ikke bruge en almindelig ekstern HD. Squeezebox kræver noget software som installeres på computeren. Men i den Qnap TS-101 harddisk er der installeret software som kan styre Squeezeboxen. Fordelen ved Qnap TS-101 er at du ikke behøver have din computer være tændt (spare strøm) men jeg er enig at den virker dyr. Jeg har bare skrevet indlægget for at vise at Squeezebox kan bruges på anden måde.

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål... men Squeezebox kan tilsluttes som ses på dette link http://www.slimdevices.com/pi_overview.html

Mvh

Torben 

Ok, så lad mig lige omformulere: Opnår jeg lydmæssige fordele ved at bruge Squeezebox istedet for bare at tilslutte min computer til min forstærker? For du kan jo spare en del penge ved at bruge en simpel kabel med minijack til 2xphono (og evt. en skilletrafo for at undgå kortslutning).

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
[QUOTE=Torben]

[QUOTE=AM-E]Hej Torben

Lydkvaliteten er bedre med Squeezebox end hvis du bruger et kabel fra lydkort til din forstærker. I Squeezebox er der en DAC som laver lyden om til analog eller man kan bruge den digitale udgang i Squeezeboxen hvis man har ekstern DAC.

Det vil sige den lydforringelse som er fra lydkort til din forstærker igennem kabel slipper du for. Musikfilen fra din computer til Squeezebox bliver overført med et normalt ethernetkabel eller trådløst (wireless)

Ved ikke om det er forståeligt?

Mvh

Torben

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Torben skrev:
AM-E skrev:
[QUOTE=Torben]

[QUOTE=AM-E]Hej Torben

Lydkvaliteten er bedre med Squeezebox end hvis du bruger et kabel fra lydkort til din forstærker. I Squeezebox er der en DAC som laver lyden om til analog eller man kan bruge den digitale udgang i Squeezeboxen hvis man har ekstern DAC.

Det vil sige den lydforringelse som er fra lydkort til din forstærker igennem kabel slipper du for. Musikfilen fra din computer til Squeezebox bliver overført med et normalt ethernetkabel eller trådløst (wireless)

Mvh

Torben

Ok, tak for forklaringen. Hva' med den trådløse løsning? Vil det stadig lyde godt, og er den stabil ved trådløsoverførsel? Jeg kunne forestille mig, at man ville tabe lidt lydkvalitet ved denne metode?

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Torben skrev:
AM-E skrev:
[QUOTE=Torben]

[QUOTE=AM-E]Hej Torben

Mvh

Torben

Ok, tak for forklaringen. Hva' med den trådløse løsning? Vil det stadig lyde godt, og er den stabil ved trådløsoverførsel? Jeg kunne forestille mig, at man ville tabe lidt lydkvalitet ved denne metode?

Der er ingen problemer med trådløs forbindelse selvom du lytter til ukomprimeret WAV filer hvor datamængden er størst. Der er ingen forskel på lydkvaliteten om det er ethernet eller wireless.

BlackWarp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Nej der er ingen forskel på lyden. Det er det samme digitale signal der overføres.

Kan i øvrigt tilslutte mig at lyden er MEGET bedre via Squeezebox end direkte fra lydkortet i din PC.
Til top Vis BlackWarp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWarp

JALAIR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Kan man ikke også bruge følgende NAS Filserver, til Squeezebox.

Link: http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=158290

Sådan som jeg læser det er der også en slags styresystem på denne som burde kunne køre SlimServer?

Til top Vis JALAIR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JALAIR

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

http://www.advancedmp3players.co.uk/shop/shopping_basket.php

hmm er både dyr og virker ikke til at være specielt fleksibel mht opgradering. De sange jeg har til at ligge til min squeezebox runder snart 300Gb
Tror jeg ender med at bygge mit eget mediecenter og dermed at slå to fluer med et smæk!!

Men ja... Squeezebox'ens lydkvalitet er klart bedre end et tilfældigt lydkort.
Det er yderst sjældent jeg at jeg smider en cd i anlægget
Og den er ganske fantastisk til at lave A/B tests med, hvis man har adgang til en ekstra

Min fætter lavede forresten en fremvisning i Hifiklubben i aalborg for noget tid tilbage og her var de yderst imponerede over lyden, der kom ud af det lille stykke hardware.

Godt spg om ovenstående kan bruges, men jeg tvivler

Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

nogen der har et godt bud på en box til almindelig str harddisk med mulighed for lydafspilning?

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

beol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Man kan bruge alle net harddiske (NAS) der har indbygget en UPNP server
Til top Vis beol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beol Besøg beol's Websted

JALAIR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

beol skrev:
Man kan bruge alle net harddiske (NAS) der har indbygget en UPNP server

Hjælp: Hvad er UPNP?

Og har Synology Disk Station DS-101g+ SATA Edition, det for jeg kan ikke se det i specifikationerne.

Er der nogen der kan anbefale Synology eller andre NAS systemer?

MVH

Jimmy

Til top Vis JALAIR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JALAIR

beol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=305&Sort=Wanted& amp;Parent=50&Soegeord=upnp

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121447 <- den er hvis den de kloge forslår ... dog skal der en usb disk til da dette "bare" er en USB -> 10/100mbit/s
Til top Vis beol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beol Besøg beol's Websted

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig... hvad er forskellen på at tænde en HDD kontra en PC???

Jeg kører SB via en wireless til en PC som står i et fjernt kontor. Til PC'en er tilsluttet en 500GB USB disk som lagrer ca. 1.000 CD'ere i FLAC. Jeg kan så sidde i stuen med en bærbar og bladre musik på PC'en via en RDP, hvilket jeg mener er intet mindre end genialt..

Kør den da bare over PC'en - den er lige så nem at starte som en HDD, man behøver jo ikke at logge ind eller andet for at starte Slimserver - blot trykke på "ON"

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

beol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

HansC. skrev:

Jeg tror det er hvad folk er til ....

En lille HDD boks er jo næmmere og have med og gøre ... men hvis man har en pc stående så kan man jo godt bruge den ...

Men så nærmer vi os lidt et helt andet spørsmål 

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

beol skrev:
HansC. skrev:

Jeg tror det er hvad folk er til ....

En lille HDD boks er jo næmmere og have med og gøre ... men hvis man har en pc stående så kan man jo godt bruge den ...

Men så nærmer vi os lidt et helt andet spørsmål 

Hvis man har rippet sin CD samling gætter jeg på at man har en PC stående...

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Det der er fordel ved sådan en HDD er vel, at den bruger kun 40 watt i strøm fremfor 300-500 watt fra en PC.

Men jeg er enig. Det er nemmere fra en PC og hvis den alligevel står tændt

Mvh

Torben

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

beol skrev:
http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=305&Sort=Wanted& amp; amp;Parent=50&Soegeord=upnp

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121447 <- den er hvis den de kloge forslår ... dog skal der en usb disk til da dette "bare" er en USB -> 10/100mbit/s

Tor nu ikke at disse kan bruges uden en pc, for som skrevet ovenfor så skal der kunne installeres slimserver.

Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Slettet

Hilsen

"dolph"