| Forfatter |
|
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 07 Februar 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 07 Februar 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben
Kunne man ikke bare bruge en 'almindelig'ekstern HD? 3000kr er efter min mening en del penge for en HD.
Lige et spørgsmål ang. Squeezebox. Er det en fordel at bruge Squeezebox som "mellemled" mellem computer og forstærker/receiver istedet for den traditionelle løsning med computer --> skilletrafo -->>forstærker? Håber du forstår, hvad jeg mener. Ellers skal jeg nok lige præcisere mig.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Hej Torben
Kunne man ikke bare bruge en 'almindelig'ekstern HD? 3000kr er efter min mening en del penge for en HD.
Lige et spørgsmål ang. Squeezebox. Er det en fordel at bruge Squeezebox som "mellemled" mellem computer og forstærker/receiver istedet for den traditionelle løsning med computer --> skilletrafo -->>forstærker? Håber du forstår, hvad jeg mener. Ellers skal jeg nok lige præcisere mig.
|
|
|
Hej
Du kan ikke bruge en almindelig ekstern HD. Squeezebox kræver noget software som installeres på computeren. Men i den Qnap TS-101 harddisk er der installeret software som kan styre Squeezeboxen. Fordelen ved Qnap TS-101 er at du ikke behøver have din computer være tændt (spare strøm) men jeg er enig at den virker dyr. Jeg har bare skrevet indlægget for at vise at Squeezebox kan bruges på anden måde.
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål... men Squeezebox kan tilsluttes som ses på dette link http://www.slimdevices.com/pi_overview.html
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben skrev:
AM-E skrev:
Hej Torben
|
|
|
Hej
Du kan ikke bruge en almindelig ekstern HD. Squeezebox kræver noget software som installeres på computeren. Men i den Qnap TS-101 harddisk er der installeret software som kan styre Squeezeboxen. Fordelen ved Qnap TS-101 er at du ikke behøver have din computer være tændt (spare strøm) men jeg er enig at den virker dyr. Jeg har bare skrevet indlægget for at vise at Squeezebox kan bruges på anden måde.
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål... men Squeezebox kan tilsluttes som ses på dette link http://www.slimdevices.com/pi_overview.html
Mvh
Torben |
|
|
Ok, så lad mig lige omformulere: Opnår jeg lydmæssige fordele ved at bruge Squeezebox istedet for bare at tilslutte min computer til min forstærker? For du kan jo spare en del penge ved at bruge en simpel kabel med minijack til 2xphono (og evt. en skilletrafo for at undgå kortslutning). __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
| [QUOTE=Torben]
[QUOTE=AM-E]Hej Torben
|
|
|
Lydkvaliteten er bedre med Squeezebox end hvis du bruger et kabel fra lydkort til din forstærker. I Squeezebox er der en DAC som laver lyden om til analog eller man kan bruge den digitale udgang i Squeezeboxen hvis man har ekstern DAC.
Det vil sige den lydforringelse som er fra lydkort til din forstærker igennem kabel slipper du for. Musikfilen fra din computer til Squeezebox bliver overført med et normalt ethernetkabel eller trådløst (wireless)
Ved ikke om det er forståeligt?
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben skrev:
AM-E skrev:
| [QUOTE=Torben]
[QUOTE=AM-E]Hej Torben
|
|
|
Lydkvaliteten er bedre med Squeezebox end hvis du bruger et kabel fra lydkort til din forstærker. I Squeezebox er der en DAC som laver lyden om til analog eller man kan bruge den digitale udgang i Squeezeboxen hvis man har ekstern DAC.
Det vil sige den lydforringelse som er fra lydkort til din forstærker igennem kabel slipper du for. Musikfilen fra din computer til Squeezebox bliver overført med et normalt ethernetkabel eller trådløst (wireless)
Mvh
Torben |
|
|
Ok, tak for forklaringen. Hva' med den trådløse løsning? Vil det stadig lyde godt, og er den stabil ved trådløsoverførsel? Jeg kunne forestille mig, at man ville tabe lidt lydkvalitet ved denne metode? __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Torben skrev:
AM-E skrev:
| [QUOTE=Torben]
[QUOTE=AM-E]Hej Torben
|
|
|
Mvh
Torben
|
|
|
Ok, tak for forklaringen. Hva' med den trådløse løsning? Vil det stadig lyde godt, og er den stabil ved trådløsoverførsel? Jeg kunne forestille mig, at man ville tabe lidt lydkvalitet ved denne metode?
|
|
|
Der er ingen problemer med trådløs forbindelse selvom du lytter til ukomprimeret WAV filer hvor datamængden er størst. Der er ingen forskel på lydkvaliteten om det er ethernet eller wireless.
|
| Til top |
|
| |
BlackWarp Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 07 Februar 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej der er ingen forskel på lyden. Det er det samme digitale signal der overføres.
Kan i øvrigt tilslutte mig at lyden er MEGET bedre via Squeezebox end direkte fra lydkortet i din PC.
|
| Til top |
|
| |
JALAIR Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.advancedmp3players.co.uk/shop/shopping_basket.php
hmm er både dyr og virker ikke til at være specielt fleksibel mht opgradering. De sange jeg har til at ligge til min squeezebox runder snart 300Gb Tror jeg ender med at bygge mit eget mediecenter og dermed at slå to fluer med et smæk!!
Men ja... Squeezebox'ens lydkvalitet er klart bedre end et tilfældigt lydkort. Det er yderst sjældent jeg at jeg smider en cd i anlægget Og den er ganske fantastisk til at lave A/B tests med, hvis man har adgang til en ekstra 
Min fætter lavede forresten en fremvisning i Hifiklubben i aalborg for noget tid tilbage og her var de yderst imponerede over lyden, der kom ud af det lille stykke hardware.
Godt spg om ovenstående kan bruges, men jeg tvivler
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
nogen der har et godt bud på en box til almindelig str harddisk med mulighed for lydafspilning?
|
| Til top |
|
| |
beol Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan bruge alle net harddiske (NAS) der har indbygget en UPNP server
|
| Til top |
|
| |
JALAIR Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
beol skrev:
| Man kan bruge alle net harddiske (NAS) der har indbygget en UPNP server |
|
|
Hjælp: Hvad er UPNP?
Og har Synology Disk Station DS-101g+ SATA Edition, det for jeg kan ikke se det i specifikationerne.
Er der nogen der kan anbefale Synology eller andre NAS systemer?
MVH
Jimmy
|
| Til top |
|
| |
beol Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=305&Sort=Wanted& amp;Parent=50&Soegeord=upnp
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121447 <- den er hvis den de kloge forslår ... dog skal der en usb disk til da dette "bare" er en USB -> 10/100mbit/s
|
| Til top |
|
| |
HansC. Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg undrer mig... hvad er forskellen på at tænde en HDD kontra en PC???
Jeg kører SB via en wireless til en PC som står i et fjernt kontor. Til PC'en er tilsluttet en 500GB USB disk som lagrer ca. 1.000 CD'ere i FLAC. Jeg kan så sidde i stuen med en bærbar og bladre musik på PC'en via en RDP, hvilket jeg mener er intet mindre end genialt..
Kør den da bare over PC'en - den er lige så nem at starte som en HDD, man behøver jo ikke at logge ind eller andet for at starte Slimserver - blot trykke på "ON" 
/HC
|
| Til top |
|
| |
beol Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
HansC. skrev:
Jeg undrer mig... hvad er forskellen på at tænde en HDD kontra en PC??? |
|
|
Jeg tror det er hvad folk er til .... En lille HDD boks er jo næmmere og have med og gøre ... men hvis man har en pc stående så kan man jo godt bruge den ... Men så nærmer vi os lidt et helt andet spørsmål
|
| Til top |
|
| |
HansC. Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
beol skrev:
HansC. skrev:
|
Jeg undrer mig... hvad er forskellen på at tænde en HDD kontra en PC???
|
|
|
Jeg tror det er hvad folk er til ....
En lille HDD boks er jo næmmere og have med og gøre ... men hvis man har en pc stående så kan man jo godt bruge den ...
Men så nærmer vi os lidt et helt andet spørsmål 
|
|
|
Hvis man har rippet sin CD samling gætter jeg på at man har en PC stående... 
/HC
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der er fordel ved sådan en HDD er vel, at den bruger kun 40 watt i strøm fremfor 300-500 watt fra en PC.
Men jeg er enig. Det er nemmere fra en PC og hvis den alligevel står tændt 
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
beol skrev:
http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=305&Sort=Wanted& amp; amp;Parent=50&Soegeord=upnp
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121447 <- den er hvis den de kloge forslår ... dog skal der en usb disk til da dette "bare" er en USB -> 10/100mbit/s
|
|
|
Tor nu ikke at disse kan bruges uden en pc, for som skrevet ovenfor så skal der kunne installeres slimserver.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 28 Februar 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|