Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 11:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Extern D/A Converter - HJÆLP! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MrCase
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 71
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Mine damer og herrer

Jeg har brug for et crash-course i externe D/A Convertere...

Jeg er en stereo-nørd. Jeg er ude efter at lave en fed stereo-løsning. Dvs. jeg har en 100% analog forstærker. Sagen er imidlertidigt den at jeg har et større antal lydkilder af svingende kvalitet, men fælles for dem er at de har en coaxial digital udgang.

For så at få det bedst mulige resultat tænkte jeg at jeg ville købe en ekstern D/A converter så jeg slipper for at f.eks. min skod-komputer laver min D/A konvertering..

Hvad skal jeg så købe? Hvor kan jeg købe det? Hvad er pris-niveauet? Hvor gode er de? Jeg havde tænkt noget der svarer til kvaliteten i en ca. 5k-10k dvd/cd maskine. Sådan cirka...

Og kan man få både surround dekodere og stereo-dekodere.... (Jeg har så brug for det sidste) Og en stereo konverter skal vel så have et PCM stereo signal, right?

Så det er der hvor jeg står. Er der nogen der har noget erfaring med den type produkter (D/A'ere) der kan give mig et lynkursus?

Til top Vis MrCase's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrCase
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Tjahh...der er ikke specielt mange på markedet, og de der er, er vist allesammen kun til stereo (PCM).

Jeg har faktisk så sent som i går købt een med henblik på at opgradere cd-lyden. Den lyder rigtig godt (så meget jeg har nået at lytte) og koster omkring 5.000.

Den hedder Musical Fidelity X-DAC V3 og lyder nok bedre end maskinerne i det prisleje, du nævner.

Der er to inputs - eet coaxialt og eet optisk, så du kan kun have een coax sat til af gangen.

Hvis du vil have noget billigere må du mig bekendt over i noget brugt.

Endnu dyrere er der en Benchmark DAC1, som er blevet meget rost, men som også koster omkring 9-10.000

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hvor mange digitale indgange skal du bruge?? Man ser sjældent nogen med mere end 2 eller 3 indgange. Hvis det ikke er nok, skal du nok selv i gang med loddekolben. Det er til gengæld ikke det store problem at lave flere indgange.



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Kan bakke Vanderlay's indlæg 100 % op. Har netop købt en identisk Musical Fidelity her til eftermiddag, og lige ud af kassen spiller den forbløffende godt. Til prisen et fint produkt. Alternativer kunne være Audio Note hvis du vil rør vejen.

Pas på med omskifter i digital indgangen. Hvis du søger på Lars Nielsen DAC her i forummet, er der én der har skrevet hvordan han byggede sin, men fik hvis probelmer med lydkvaliteten da han eksperimenterede med omskifter i indgangen. Det kræver hvis specielle relæer eller tilsvarende.

mvh

Thomas P 

Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Hej...

En god konverter koster mellem 500 kr og op efter, men det er nok tvivlsomt at du kan få med alle de indgange du har brug for, men så findes der sikkert en del af dine maskiner som har "optisk" digital údgange, og de kan sagten anvendes uden at det er meget ringere end feks. Coax....det er min holdning til det.

Mvh



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:

Hej...

En god konverter koster mellem 500 kr og op efter, men det er nok tvivlsomt at du kan få med alle de indgange du har brug for, men så findes der sikkert en del af dine maskiner som har "optisk" digital údgange, og de kan sagten anvendes uden at det er meget ringere end feks. Coax....det er min holdning til det.

Mvh

Hej Bradford...

Hvis det er Toslink du tænker på (optisk ud/indgang) vil jeg mene at det er temmelig ødelæggende for lyden. Men hvis man ikke stiller de helt store krav, kan det vel gå an...i en snæver vending.

Hilsen

Nilau

 

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Thule DAC200 med 3 ingange har balancerede udgange og alm phono stik spiller super

den er til salg du kan jo skrive en PB hvis interesse

 



__________________
Audio Analogue puccini SE
Audio Analouge Belini tuner
Audio Analouge Paganini MK2
MIT2 Biwire Højtaler kabel
MIT MI-330 series two til CD
Kimber PBJ til Tuner & Kiss HD Rec
Mirage biopolar 1090i
Til top Vis Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortensen
 
MrCase
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 71
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar!

X-DAC V3'en lyder som et meget interessant bud.
Jeg mindes også at have set en anmeldese i High-Fidelity af en anden maskine til ca. 10k tror jeg det var, men nu vel.
De er jo ret høje i hatten om kvaliteten af dette produkt, så helt slemt kan det vel ikke være.

Hvor meget farver en DAC ? Jeg kunne finde på argumenter for både meget og lidt... Hvor meget påvirker den 'måden' lyden bliver formidlet på? (ikke kun mht. kvalitet bedre-dårligere men farven)

Måske overdrev jeg lidt da jeg sagde at jeg havde et hav af lyd-kilder...
Jeg har da flere, men et hav er måske overdrevet.
(Den opmærksomme læser havde måske gættet at manden, guderne nåde og trøste ham, har tænkt sig at trække lyd ud af sin computer).

Jeg var faktisk ikke klar over at Thule havde lavet én, men det gør de da vist ikke mere, kan jeg se...


Til top Vis MrCase's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrCase
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Bradford skrev:

Hej...

En god konverter koster mellem 500 kr og op efter, men det er nok tvivlsomt at du kan få med alle de indgange du har brug for, men så findes der sikkert en del af dine maskiner som har "optisk" digital údgange, og de kan sagten anvendes uden at det er meget ringere end feks. Coax....det er min holdning til det.

Mvh

Hej Bradford...

Hvis det er Toslink du tænker på (optisk ud/indgang) vil jeg mene at det er temmelig ødelæggende for lyden. Men hvis man ikke stiller de helt store krav, kan det vel gå an...i en snæver vending.

Hilsen

Nilau

 

 

Hej igen...

Jeg er faktisk slet ikke enig. En god forbindelse med toslink kan i mange tilfælde være bedre end et "digital-kabel" af ringe kvalitet! Jeg bruger selv et Argento coax med hele fire sølvleder istedet for deres normale to. Det spiller da ganske fint, men har man en minidiscmaskine, en DVD osv som har brug for at opgraderer lyden, så er et toslink-løsning helt fint i min hverden. Jeg prioriterer selvfølgelig mit CD-drev har bedst forbindelse, men jeg sidder ikke og krummer tæer når jeg ser film og er bange for at oplevelsen er ødelagt fordi jeg bruger toslink til DVDen! Men jeg kan leve med andre synes jeg er useriøs, blot jeg selv kan se mening i mit makværk!

cheers

 Min forfænglighed er let undertrygt af en funktionalistisk tilgang til tingene. Nogle gange må man nøjes med det næstebedste - og det kan også være fint.



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Man skal ikke lave selve indgangsvælgeren med hverken omskifter eller relæer. Man skal lave et kredsløb hvor man i nogle digitale kredse vælger indgang. Og det er ganske enkelt...

__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

MrCase skrev:

Hvor meget farver en DAC ? Jeg kunne finde på argumenter for både meget og lidt... Hvor meget påvirker den 'måden' lyden bliver formidlet på? (ikke kun mht. kvalitet bedre-dårligere men farven)

En DAC farver hverken mere eller mindre end f.eks. en CD-afspiller. Med andre ord, det afhænger i kraftig grad af hvad det er for et produkt der er tale om - og hvorvidt en ekstern DAC er en forbedring eller ej, afhænger udelukkende af hvilket produkt det skal erstatte. DAC'en udfører jo bare en opgave som du ellers ville lade afspilleren/PC'en gøre selv.

Jeg har haft en X-DAC indtil for nyligt. Om man synes den lyder godt kan jo altid være individuelt, men i forhold til MF's andre produkter vil jeg mene at den ligger et sted imellem A 3.5 og A5 cd-afspillerne, naturligvis afhængigt af hvilken kilde der benyttes (i mine ører er den en svag forbedring i forhold til A 3.5, men en forringelse på en A5). Derfor kan man vel godt sige at lydkvaliteten, alt efter kilden, kan siges at svare til CD-afspillere i 10-15k klassen.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
lidsmoes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 23 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale Ontech. se på hjemmesiden http://www.1tech.dk/index.htm eller søg her i forum.

med venlig hilsen

Til top Vis lidsmoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lidsmoes
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hej!

Hvis du kan finde en Parasound DAC-2000 Ultra eller DAC-1600 så er du godt kørende! Suveræne konvertere... 4 indgange, 1600 er opbygget med fire dac's 2 i hver kanal push-pull altså ægte balanceret.
Se dem her:
http://www.parasound.com/service_information/discontinued/da c2000.html
http://www.parasound.com/service_information/discontinued/da c1600.html

Søg evt. i Tyskland: http://www.audio-markt.de/

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
MrCase
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 71
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

En DAC farver hverken mere eller mindre end f.eks. en CD-afspiller. Med andre ord, det afhænger i kraftig grad af hvad det er for et produkt der er tale om - og hvorvidt en ekstern DAC er en forbedring eller ej, afhænger udelukkende af hvilket produkt det skal erstatte. DAC'en udfører jo bare en opgave som du ellers ville lade afspilleren/PC'en gøre selv.



Ahrem... nu kunne man jo godt gå hen og blive lidt pinlig.
Selvfølgelig er det at sammenligne med hvor meget en CD-afspiller farver. Det er jo netop en af CD-afspillerens hovedopgaver, at lave en D/A konvertering (nåh ja, og så læse data'ene).
Klart. Det var lige den ti-øre der trængte til at falde...

Til top Vis MrCase's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrCase
 
RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 292
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hejza alle

Hørte i weekenden lidt på en DAC1. Det lød som om det der "jeg-er-ligeglad-med-jitter-i-inputsignalet" teknologi virkede, for det var den bedste diskant fra en CD nogensinde. Resten var også OK, men det var i fremmede omgivelser. Jeg har dog bestilt en alligevel, da jeg ofte tvangsindlægges til at høre ungernes CDer. Det skulle være lidt ligemeget også, om man fordrer den fra sin 200 kr. Netto DVD spille. Ska' nok melde tilbage, om det er rigtigt.

Hilsen RolfeZ



__________________
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
Til top Vis RolfeZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RolfeZ
 
highwaystar
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Tjahh...der er ikke specielt mange på markedet, og de der er, er vist allesammen kun til stereo (PCM).

Jeg har faktisk så sent som i går købt een med henblik på at opgradere cd-lyden. Den lyder rigtig godt (så meget jeg har nået at lytte) og koster omkring 5.000.

Den hedder Musical Fidelity X-DAC V3 og lyder nok bedre end maskinerne i det prisleje, du nævner.

Der er to inputs - eet coaxialt og eet optisk, så du kan kun have een coax sat til af gangen.

Hvis du vil have noget billigere må du mig bekendt over i noget brugt.

Endnu dyrere er der en Benchmark DAC1, som er blevet meget rost, men som også koster omkring 9-10.000

Til top Vis highwaystar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highwaystar
 
highwaystar
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

MrCase skrev:

Mine damer og herrer

Jeg har brug for et crash-course i externe D/A Convertere...

Jeg er en stereo-nørd. Jeg er ude efter at lave en fed stereo-løsning. Dvs. jeg har en 100% analog forstærker. Sagen er imidlertidigt den at jeg har et større antal lydkilder af svingende kvalitet, men fælles for dem er at de har en coaxial digital udgang.

For så at få det bedst mulige resultat tænkte jeg at jeg ville købe en ekstern D/A converter så jeg slipper for at f.eks. min skod-komputer laver min D/A konvertering..

Hvad skal jeg så købe? Hvor kan jeg købe det? Hvad er pris-niveauet? Hvor gode er de? Jeg havde tænkt noget der svarer til kvaliteten i en ca. 5k-10k dvd/cd maskine. Sådan cirka...

Og kan man få både surround dekodere og stereo-dekodere.... (Jeg har så brug for det sidste) Og en stereo konverter skal vel så have et PCM stereo signal, right?

Så det er der hvor jeg står. Er der nogen der har noget erfaring med den type produkter (D/A'ere) der kan give mig et lynkursus?

[/QUOTE] Er selv ejer af en Benchmark DAC 1 og må sige at den har gode diskantegenskaber, men den skal ikke sættes sammen med højttalere, der har en lys klang, som f.eks Dynaudio.Overvejer at skifte mine nuværende dynaudio`er ud med  højttalere med en mere mørk klang.Lige en vigtig bemærkning.Du kan spare ca 2000 kr ved at købe Benchmark´en i USA.Der koster den 975 $.Med fragt og moms bliver det ca 8000 kr.Her er et par links til hvor du kan købe den. www.benchmarkmedia.com www.audioadvisor.com. Du må bare have for øje at sikringerne der sidder i, skal udskiftes til to 0.25 A sikringer af Slo-Blo typen.Så vil den understøtte 230 V.Det er et indgreb du selv kan foretage, ved at åbne containeren bagpå med et klik og udskifte sikringerne.Ruden der viser 110 V på bagsiden skal vendes, så der står 220 V.Det er bare en klods der skal vendes i containeren.Et netkabel, f.eks et computerkabel beregnet til vores lysnet skal selvfølgelig benyttes, i stedet for det leverede kabel.Jeg ønsker dig god fornøjelse med DAC´en, hvis du overvejer at købe den.
Til top Vis highwaystar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highwaystar
 
K.Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Maj 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

hey. har selv en MAYA EX5 ce. externt lydkort. det koster ca 700,- det sidder mellem pc og forstærker. er det sådan et ?
Til top Vis K.Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af K.Jensen
 
Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

K.Jensen skrev:
hey. har selv en MAYA EX5 ce. externt lydkort. det koster ca 700,- det sidder mellem pc og forstærker. er det sådan et ?


Hvordan er du tilfreds med lyden på det kort - er der forskel, der gør det pengene værd?

__________________
Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
Til top Vis Thulemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thulemanden Besøg Thulemanden's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes