| Forfatter |
|
urte Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver du sikkert glad for, men jeg synes den Terastation virker meget dyr for et kabinet, 4 250gb harddiske og en raidcontroller. Hvor meget gav du for den?
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg fik den til en god pris. Men den er klart valgt ud fra udseende,at den er så godt som lydløs og at den hacket kan køre som UNPN server. Jeg er ikke Linux specialist men det skal da nok gå. Samtidigt er mine data beskyttet.
|
| Til top |
|
| |
morkaj Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal være opmærksom på at levetiden i den 5 kofiguration vil medføre et temmeligt forøget slid på paritets disken havde der været en mulighed for en spare på denne så ok, men jeg havde nok valgt noget mirroring hvis det er kritiske data.
Hvilke diske er der tale om? De må sidde ganske tæt, der er så vidt jeg kan se en 80mm blæser på bagsiden, hvis den er lydløs må rpm på den være ganske lave, er der køøling nok?
Min erfaring med mange diske på lille plads uden spares er ganske ubehagelig.
Ikke for at strø malurt i bægeret, bare som info.
MHV Morten - dre har grædt mange tårer - mænd og backup.....
|
| Til top |
|
| |
morkaj Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt nok noget ævl at skrive...." Du skal være opmærksom på at levetiden i den 5 kofiguration vil medføre et temmeligt forøget slid på " skulle være:
Du skal være opmærksom på at den 5 kofiguration vil medføre et temmeligt forøget slid på .....
BEklager
Morten
|
| Til top |
|
| |
Brisse Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
morkaj skrev:
|
Du skal være opmærksom på at levetiden i den 5 kofiguration vil medføre et temmeligt forøget slid på paritets disken havde der været en mulighed for en spare på denne så ok, men jeg havde nok valgt noget mirroring hvis det er kritiske data.
|
|
|
Ikke for at være på tværs, men RAID5 fordeler da paritets-data på alle diske i raidet. Det er RAID4 der har en dedikeret paritetsdisk. Så 3 disk i RADI5 + 1 hotspare, så bliver det ikke meget bedre til prisen mht. sikkerhed (hvis man altså husker at smide en frisk disk i når hotsparen bliver taget i brug )
/B
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brisse skrev:
morkaj skrev:
|
Du skal være opmærksom på at levetiden i den 5 kofiguration vil medføre et temmeligt forøget slid på paritets disken havde der været en mulighed for en spare på denne så ok, men jeg havde nok valgt noget mirroring hvis det er kritiske data.
|
|
|
Ikke for at være på tværs, men RAID5 fordeler da paritets-data på alle diske i raidet. Det er RAID4 der har en dedikeret paritetsdisk. Så 3 disk i RADI5 + 1 hotspare, så bliver det ikke meget bedre til prisen mht. sikkerhed (hvis man altså husker at smide en frisk disk i når hotsparen bliver taget i brug )
/B
|
|
|
Det er ikke alle RAID controllere der understøtter hot-spare, og det pågældende RAID level plejer også at hedde RAID5+ hvis der er en hot-spare disk... Men i det hele taget ekstremt fornuftigt med noget redundans!!!! Meget surt at miste 750Gb. hvis man nu havde sat dem i RAID0!
|
| Til top |
|
| |
Brisse Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
SoftwareRAID er din ven (incl hotspare) - især på linux... Der er godt nok ikke hotswap men lidt nedetid på en mediaserver til stuebrug kan nok godt accetpteres 
Undskyld urte hvis vi snakker hen over hovedet på dig - sig til hvis du vil ha' noget uddybet
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ikke jeg er forhenværende chef for New business development i et Maersk data datterselskab. Men for folk der ikke forstår diverse RAID opsætninger bør se her, forklaret på en skæg måde.
Men tak for venligheden, det kende tegner dette forum
http://tigger.uic.edu/~kayiwa/raid.html
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
urte skrev:
|
Slet ikke jeg er forhenværende chef for New business development i et Maersk data datterselskab. Men for folk der ikke forstår diverse RAID opsætninger bør se her, forklaret på en skæg måde.
Men tak for venligheden, det kende tegner dette forum
http://tigger.uic.edu/~kayiwa/raid.html
|
|
|
hehe - nice one 
|
| Til top |
|
| |
calimero Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
I Raid 5 ligger paritets bit'en ikke på nogen speciel disk, men lidt skiftevis rundt omkring. Bryder en af diskene sammen, kan controlleren regne ud hvad der mangler ved at læse de andre diske (det går dog noget langsommere, men man skal jo skifte den dårlige disk ud!).
Jeg syntes raid 5 er en af de fedeste opsætninger, da læse hastigheden er i top og skrive hastigheden også er hurtigere end en stand alone disk. Plus at sikkerheden jo også er der.
Mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
virtual Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
FEEEEEEEEEEEED forklaring på RAID systemerne :)
__________________ Johnny
|
| Til top |
|
| |