Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 07:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: 4,6 ell. 8 Ohm på Pioneer 915 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cargo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej..

Jeg har lige købt mig en Pioneer VSX-915, og sidder her og læser i manualen at den kan køre 6 og 8 Ohm på højtalerne.

Mine "Avance Sigma 680" er så på 4 Ohm.. Så mit spørgsmål er; Er det godt/skidt eller ligemeget at jeg kører med 4 Ohms højtalere?

Og er det bedre at skifte ned på 6 Ohm, på forstærkeren?

Fungerer det ligesom på en bil-forstærker, hvor den kan afgive flere watt, desto lavere ohm på enhederne?

Til top Vis Cargo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cargo

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Marts 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Skift den ned til 6 ohms drift hvis den kan det. Og så spiller det uden problemer.

I mellemklasse recievere er der ikke helt samme headroom i strømforsyningen som i high-end receviere ( hos pioneer er det fra 1015 og op), og derfor 'tør' producenterne ikke garantere 4 ohms drift. Men med almindelige højttalere er det sjældent noget problem. Og AVANCE er jo kendt for at lave nogen meget letdrevne (og vellydende )  højttalere, så du får sikkert ingen problemer.

Om en højttalere er angivet til 8ohm eller 4 ohm er ikke en særlig pålidelig parameter. På måleblade i hi-fi magasiner ( hvorfor er der aldrig målinger i test hos hifi4all?) kan du se at højttaleres impedans cykler op og ned afhængigt af frekvensen. Det afhænger ligeså meget af fasedrejningen.

Jeg skal lige understrege at du risikerer ikke at brænde noget af, højst at sikringkredsløbet ved max lydstyrke, slukker receiveren et par dB før, end hvis du havde 8 ohms højttalere.  Og så tænder du bare igen og skruer lidt ned, så kan du spille videre.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Cargo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Okay, det vil jeg gøre så.

Tak for et fyldestgørende svar :)

Til top Vis Cargo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cargo

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

"Skift den ned til 6 ohms drift hvis den kan det. Og så spiller det uden problemer."

Nej, nej, nej og atter nej ! ...........og - igen, igen, igen ......."Ohm omskiftningen" på Japanske forstærkere/recivere er ikke en impedans-tilpasning, men derimod en "strømbegrænser" - ganske som NriK skriver, er det "seler og livrem" - især over for det Amerikanske markede.....sikrings-kredsløbne skal nok klare evt. u-tilsigtede udsving.....

Altså - 8 Ohm-indstillingen !  ......du burde, uden problemer, kunne høre tydelig forskel

Bond

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes