Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 03:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: R.I.P min gamle forstærker... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Timidus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Hejsa allesammen.

Jeg har flyttet til en ny lejlighed, og min gamle surround receiver overlevede ikke R.I.P 5 minuters stilhed tak

En smule baggrunds historie omkring mit gamle anlæg.

Min forstærker, en Technics SA-GX505, købt i 1992, i en Fredgaar bix.
Jeg købte den fordi jeg lige havde anskaffet mig en Laserdisk afspiller, så det var jo super fedt at kunne se mine film i Dolby Pro Logic!
Ja ja det var hi-tech den gang.

Mine højtaler, Pioneer CS-656, jeg ved faktisk ikke så meget om disse højtaler andet end de er vist nok på 80w i 8ohm?
Jeg købte dem brugt af en god ven i tilbage i 1985 eller 1986 for 1000kr, og de har godt nok været i gennem mange fester.
På trods af deres alder syntes jeg nu at de spiller ganske godt.

Som baghøjtaler og center brugte jeg et Jamo set købt i Bilka, men dem har jeg siden hen smidt ud fordi de spillede så dårligt.

I mit gamle setup brugte jeg min combi Laserdisk/DvD player som cd-afspiller, en Pioneer DVL-909.
Men det skal være slut nu, jeg vil havde en rigtigt cd-afspiller.
Jeg er død træt af min combi spiller skal stå i 5 til 10 sekunder og tænke over hvad det er for en disk er kommet i skuffen.
Plus den fylder det samme som en stor flytte kuffert

Nu har jeg så brugt min computer som "musik anlæg" i et stykke tid, og det holder bare ikke, det er fint nok til spil og den slags, men til god musik er det ikke godt nok.

Nåh men jeg skal jo ud og kikke på nyt grej.  Jeg er på ud kik efter ny forstærker og cd-afspiller, og måske nye højtaler.
Jeg har nu ikke tænkt mig at kikke efter surround igen da min stue er for lille.

I min lokale Fona har de næsten kun LCD TV til salg, og små "Bilka" anlæg, så der var ikke meget hjælp at hente.
Så jeg har kikket lidt på nettet.  Men jeg er lidt på herrens mark, hvad er godt og hvad er NOT!

Min musik smag, tja...jeg høre næsten alt, jeg elsker musik, rock, pop, heavy, techno, dance, klassisk (soundtracks), og dansk top.
Jeg har ikke så meget plads i min nye stue, jeg tror den er på en små 20-30m2, så høj musik og store gulvhøjtaler er nok ikke en god ide

Kære Hi-Fi forum bruger, kom med nogle gode råd til hvad jeg skal kikke/lytte efter.

I min søgen på nettet er jeg dog faldet over et par ting, begge fra Hifiklubben.
Cambridge's Azur serie og NAD's, C320BEE og C352.
Disse er indenfor mit buget, men jeg aner ikke hvor godt eller skidt de spiller.(det er lige før at alle deres produkter drukner i salgs snak)

Summa summarum.
Forstærker og cd- afspiller til en samlet pris på 6000kr.
10.000kr hvis der også skal være højtaler med i prisen, men men 10.000 er min absolute øverste smerte grænse!
Efter som det er så mange år siden jeg har købt nyt anlæg sist, så vil jeg gerne havde helt nyt, ikke brugt

Til top Vis Timidus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Timidus

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Timidus skrev:

Summa summarum.
10.000kr hvis der også skal være højtaler med i prisen, men men 10.000 er min absolute øverste smerte grænse!
Efter som det er så mange år siden jeg har købt nyt anlæg sist, så vil jeg gerne havde helt nyt, ikke brugt

Kan ikke helt udrede om du vi have stereo eller surround?

Du skriver 6000 for forstærker og CD, eller 10.000 med højttalere underforstået at det måske er lidt skundært!! Jeg mener det er en forkert prioritering.

Punkt 1: Du burde i første omgang vælge de højttalere du ønsker. God forstærker og CD kan gøre gode højttalere bedre, men ikke rette op på noget håbløs dårligt.

Punkt 2: At bruge så lidt af budgettet på højttalere er helt hul i hovedet efter min mening.

Må jeg foreslå en mellemvej? Købe ny forstærker/CD og brugte højttalere…. Bevares der er en risiko ved at købe elektronik brugt, men ved højttalere er den minimal…. De går sku aldrig i stykker.

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
Timidus skrev:

Summa summarum.

Punkt 2: At bruge så lidt af budgettet på højttalere er helt hul i hovedet efter min mening.

Hov... ved ikke hvorfor men fik den idé at du kun ville bruge 2000 på højttaler.... men korrekt brug af regning giver 4000.... mere rimeligt  men ville stadig købe brugt højt.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også vælge et sæt brugt højtalere.... ELektronikken er der mere fronuft i at købe nyt.

SOm skumflum siger, så bør du ændre proteringen af økonomien. 40%af det samlede belæb til højtalere, er nok lige i underkanten. Hellere 50%, og så resten til CD+forstærker.

Men køber du brugte højtalere, kan du for 2000,- få et par virkelig seriøse kasser. Eks DALI 450, der MANGE ganga før er blevet anbefalet. Du finder næppe noget nyt under 8-10.000,. der gør det bedre.

anders_aak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foretrække dig at købe en Harman Kardon HK 3480 med 2x 120 watt med 7 audio indgange og 4 video indgange, og Harman Kardon har vundet mange priser for deres kvalitet, og den fantastiske lyd. Du kan få en HK 3480 inde på www.audiobutikken.dk, og de handler med meget billige priser. Har selv lige købt en Harman kardon AVR 130 til 2999 Kr, og nede i Expert kostede den 4200, så der sparer du altså ca. 1200.

Og med hensyn til cd afspilleren som skal være en rigtig cd afspiller, og hvis det også skal se pænt ud, så vil jeg foretrække dig at købe en Harman Kardon HD 970 som er en pæn kvalitets cd afspiller som sikkert hurtigt trækker cd'en op. Den kan også købes inde på www.audiobutikken.dk til 2999 kr, det ser sikkert meget dyrt ud, men det er KVALITET!     

Så er du altså oppe på 6000 Kr. Så har du altså 4000 Kr at købe Højttalere for, og til de penge kan du både få højttalere der spiller højt, og højttalere der ligger vækt på kvalitet og god lyd. Når du har en god Reciever og en god CD-afspiller skal du vel også have gode højttalere    

Men jeg synes ikke du skal købe 3-vejs højttalere så synes jeg at du skal bruge, 3000 på gode højttaler, og 1000 til gode på en god Subwoofer, hvis altså du hvil have en subwoofer.

Redigeret af moderator - billedestørrelsen var helt ude i hampen!

Til top Vis anders_aak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anders_aak

Timidus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
Timidus skrev:

Summa summarum.

Kan ikke helt udrede om du vi have stereo eller surround?

Du skriver 6000 for forstærker og CD, eller 10.000 med højttalere underforstået at det måske er lidt skundært!! Jeg mener det er en forkert prioritering.

Punkt 1: Du burde i første omgang vælge de højttalere du ønsker. God forstærker og CD kan gøre gode højttalere bedre, men ikke rette op på noget håbløs dårligt.

Må jeg foreslå en mellemvej? Købe ny forstærker/CD og brugte højttalere…. Bevares der er en risiko ved at købe elektronik brugt, men ved højttalere er den minimal…. De går sku aldrig i stykker.

Ja jeg kan godt se at jeg fik skrevet en masse overflødigt  sorry.

Jeg har højtaler, de er gamle men spiller stadivæk.

Så min plan var at købe en stereo forstærker og cd afspiller.

Og så i nær fremtid kikke på nye(gode) højtaler.

Jeg har 6000 til at købe for men kan godt lige klemme 4000 extra ind hvis det skulle være at der var et godt bud på højtaler i den pris klasse.(er lige flytted så vil gerne spare så meget så muligt)

[edit] ops jeg glemte lige at sige tak for de gode råd i er kommet med

Og jeg vil da også lige kikke på Harman Kardon og se om det falder i min smag

Timidus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hmm nåh men det lader til at det er en svær mission jeg er kommet ud på, at finde en forhandler af Harman Kardon i nærheden hvor af jeg bor.(Hvidovre)

Expert skulle havde Harman Kardon i deres sortiment?
Afsted til nærmste Expert butik...øv øv de havde kun lcd tv og B&O anlæg, når ja og 3 micro anlæg i bilka klassen.

Fint tænkte jeg, nu smutter jeg da over og kikker den Fona der ligger i det storcenter lige i nærheden.
Til min store overraskelse havde de Harman Kardon HK 970 forstærker og Harman Kardon HD 970 cd afspiller...men *suk*...
Det var ikke muligt at høre det spille, og de stakkles sælger havde mere travlt med at sælge nye fladskærme til familen danmark.

Pyt med det, min mission foresætter, næste stop hifiklubben.

To be continued.....

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 01 April 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Timidus; Spurgte du efter H/K i Expert?

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Timidus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Ja men det var ikke noglet de havde i den afdeling, men den ellers flinke sælger ville gerne sægle mig en surround reciver og en DvD afspiller.

Timidus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Så lykkes det!

Jeg er nu den lykkelige ejer af et stk:

NAD C320BEE Forstærker og NAD 521BEE Cd afspiller.

Og hold da op hvor er det dejligt at kunne spille musik igen.

Nu hvor jeg har mine rigtige højtaler sat til igen, så kan jeg rigtigt høre alle de små detaljer der gik tabt når jeg lyttede på mine computer højtaler.

Jeg skal bare flytte lidt rundt på min stue så jeg kan rigtigt kan sidde og hygge til musikken, ahh skønt

En lille sjov detalje er at jeg syntes at mit nye anlæg kan spille hammer højt, jeg tænkte på om det er fordi at jeg har været vant til mit "computer hifi"
Eller er det fordi det faktisk kan spille hammer højt, hæ hæ nåh men pyt med det, jeg er bare en meget glad mand nu og ville gerne dele min glæde med jer.

Go Lørdag allesammen, og nyd musikken!

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 April 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Det afhænger af hvad man er vant til tror jeg.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Har du fået købt noget?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes