Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Svalander, rørlyd, Behringer og CD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 April 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

I min søgen efter en billig, men god CD afspiller er jeg faldet over Svalanders setup. For dem der ikke lige ved det, var han i 80'erne kendt for at lave en dyr rørforforstærker i klasse med de bedste amerikanske.

Til min store overraskelse kører han både cd, (fra et billigt værk) samt signalet fra riaaen igennem en Behringer A/D, D/A forstærker. Først troede jeg det var et eller andet dyrt grej, men man kan få både cd og converter for ca. 2000 kr i alt??

Hans pladespiller er ren vintage: Thorens TD124/SME3012/Denon DL103 og det er ikke til at kimse af.

Er der nogen her der har erfaring med den type CD setup?

Hans anlæg er beskrevet her: http://www.svalander.se/anlag/overblick.htm

(Jeg har en ældre Parasound CDP 1000, som ikke rigtig længere kan følge med vinyllyden)

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 April 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

svalander har vel erkendt at man ikke får specielt meget bedre lyd på den anden side af 2000kr når cd er software!!

denon dl 103 er en kedelig skodpickup i mine ører,men thorens 124/sme 3012 funker fint.

har din parasound nogensinde kunnet følge med vinyllyden???

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

mvh/slowon

Jah, dengang jeg brugte en Thorens TD 321 mk/RB 300/Tekni fi K3

Bortset fra "skodpickuppen" bruger denne italienske tonearms fabrikant også samme converter:

http://www.audiocostruzioni.com/p_u/incontri/visita-carlo-mo rsiani/carlo_morsiani.htm

edit: rettet fejl i web adressen, næh det kan ikke lade sig gøre??? Der er et mellemrum der ikke må være der i mo rsiani, mellemrummet skal slettes, så virker det.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 April 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Noget af det virkeligt specielle ved hans setup er vist hans højttalere ...

De kan nok i særlig grad betegnes som "anderledes"

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

indrømmet at jeg farer lidt hårdt ud mht "skodpickups" - men set i lyset af hvad folk ofrer på cdrelateret gear,er det trist at se hvor lidt man er villig til at give for analoge aftastere -

min påstand er at pengene er givet godt ud,idet en grammokombo bliver ved at yde stedse bedre lyd krone for krone,i langt højere grad end cdgear!

mvh/slowon

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

indrømmet at jeg farer lidt hårdt ud mht "skodpickups" - men set i lyset af hvad folk ofrer på cdrelateret gear,er det trist at se hvor lidt man er villig til at give for analoge aftastere -

min påstand er at pengene er givet godt ud,idet en grammokombo bliver ved at yde stedse bedre lyd krone for krone,i langt højere grad end cdgear!

mvh/slowon

Tja, for mig vil en 103 nok være en "upgrade", men vi har vel alle forskellige indstillinger til lyd og hvad det må koste.

Anyway, det jeg studsede over var, at det var 2 analogt indstillet personer med et vist brancheindblik der havde valgt lige netop den billige converter.

Et andet alternativ er åbenbart en billig Pioneer DVD: http://www.soundimage.dk/Friends/Hans%20Henrik.htm

Lidt pudsigt at folk med dyrt analoggrej køber det billigste digitale, måske har du (slowon) ret i at de bare har opgivet.....................

jero
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 April 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
slowon skrev:

mvh/slowon

Tja, for mig vil en 103 nok være en "upgrade", men vi har vel alle forskellige indstillinger til lyd og hvad det må koste.

Anyway, det jeg studsede over var, at det var 2 analogt indstillet personer med et vist brancheindblik der havde valgt lige netop den billige converter.

Et andet alternativ er åbenbart en billig Pioneer DVD: http://www.soundimage.dk/Friends/Hans%20Henrik.htm

Lidt pudsigt at folk med dyrt analoggrej køber det billigste digitale, måske har du (slowon) ret i at de bare har opgivet.....................

Denon DL 103 er også  en fremragende pickup efter min mening, den giver faktisk meget pr investeret krone.At påstå det er en skodpickup er vel blot udtryk for at man enten ikke kan lide lydfilosofien eller måske ikke rigtigt har hørt pickupen under de rette omstændigheder.De mange år den har været på markedet taler også for at den indeholder nogle kvaliteter der er et puplikum til.

Til top Vis jero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jero

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

svalander har vel erkendt at man ikke får specielt meget bedre lyd på den anden side af 2000kr når cd er software!!

denon dl 103 er en kedelig skodpickup i mine ører,men thorens 124/sme 3012 funker fint.

mvh/slowon

Prøv at tag propperne ud af ørerne eller gå til lægen og få skyllet ørerne.....

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

jero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 22 April 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Jaja, har man ikke noget fornuftigt at sige kan man altid på efter manden istedet for bolden...
Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

mammon skrev:
Jaja, har man ikke noget fornuftigt at sige kan man altid på efter manden istedet for bolden...

Jeg synes da det er rigtig fornuftigt at gøre grin med manden hvis han alvorligt mener der ikke er noget at henter på cd-afspillere over 2k.

Enten så er han jo hørehæmmet eller også er han faldet for fristelsen til at teoretisere oplevelsesmulighederne inden for hans egen begreændsede abstraktionsramme.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 22 April 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Det ville da være mere interessant at høre hvilke maskiner der ligger til grund for hans holdning og i hvilken opsætning de var testet..istedet for bare at disse ham, det kunne jo også være med et glimt i øjet han skrev det..der er mange muligheder, man behøver ikke nødvendigvis at være døv eller en "forum trold" for at sige den slags.

Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

mammon skrev:

Jeg synes da det er rigtig fornuftigt at gøre grin med manden hvis han alvorligt mener der ikke er noget at henter på cd-afspillere over 2k.

Enten så er han jo hørehæmmet eller også er han faldet for fristelsen til at teoretisere oplevelsesmulighederne inden for hans egen begreændsede abstraktionsramme.

Nåh, jeg tror bare slowon mener at i forhold til en god grammofon er CD afspillere noget for dyre.

Jeg skulle måske have spurgt om Behringeren over på analog forumet, det er åbenbart kun folk med gode grammofoner der køber billige digital afspillere. Der er altså ingen der har erfaring med den type setup?

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 April 2006 kl. 04:14 | IP-adresse registreret  

"Nåh, jeg tror bare slowon mener at i forhold til en god grammofon er CD afspillere noget for dyre."

bingo i den grad! for hver en krone over 20 kilo kommer cd i den grad til kort,og skulle der være tvivl er i velkomne til at teste jeres digitale grej kontra lp hos mig.
mvh/slowon

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

"Nåh, jeg tror bare slowon mener at i forhold til en god grammofon er CD afspillere noget for dyre."

bingo i den grad! for hver en krone over 20 kilo kommer cd i den grad til kort,og skulle der være tvivl er i velkomne til at teste jeres digitale grej kontra lp hos mig.
mvh/slowon

Men der jo stadig god musik som kun er kommet på CD, så hvad så?

Edit: Og det overraskende var jo netop at Svalander kører pladespiller lyden gennem denne A/D konverter, videre gennem en digital eq og et digitalt delefilter, der også har D/A konverter ud til sine mange effekttrin.

jero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
slowon skrev:

mvh/slowon

Men der jo stadig god musik som kun er kommet på CD, så hvad så?

Edit: Og det overraskende var jo netop at Svalander kører pladespiller lyden gennem denne A/D konverter, videre gennem en digital eq og et digitalt delefilter, der også har D/A konverter ud til sine mange effekttrin.

Se det er jo ganske vist , for der udkommer stadigvæk kun en brøkdel af de digitale skiver på den gammeldags vinyl , vinylkvaliteten idag kan også diskuteres når ikke der er tale om produktioner af audiofilt tilsnit , da er udgivelserne endnu mere begrænset.

Nogle hardcorevinyl fans er af den opfattelse at der ikke er udgivet noget af værdi (produktionsteknisk ) siden tresserne på vinyl og hvad skal man så ?

Jeg tror de to principper begge er uundværlige når talen kommer på at udvide sine horisonter.

Der findes endda meget spændende vinyl af ældre tilsnit der aldrig kommer ud på cd og her er den eneste chance at have en plov.

Omvendt er udgivelserne somsagt begrænsede af nye udgivelser på vinyl i forhold til cd udgivelser så cd kan efter min mening heller ikke undværes.

Mht plov kontra cd , tjah jeg har da selv hørt Peter Forsell ´s luftbårne cd duo og der er ikke meget vinyl der kan følge med her , uagtet prisniveau.

Det lyder nu ganske interessant med Svalanders setup for han er om nogen en konstruktør der tager sin hobby alvorlig.

Jeg mindes iøvrigt dårligt hvornår jeg sidst så en Tuba pre amp til salg overhovedet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes