| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant læsning , men jeg kan dog ikke lade være med at trække på smilebåndet over forventningen om, at Toshiba forventer at sælge en million HD-DVD afspillere i Europa inden udgangen af 2007. Deres forventninger om at den brede befolkningsgruppe vil begynde at tage formatet til sig efter blot 6 måneder lyder også 'noget' optimistiske. 
Der gik 2-3 år herhjemme før DVD begyndte at få et solidt fodfæste på markedet og de almindelige forbrugere begyndte at købe afspillere på lige linie med VHS gg forskellen imellem VHS -> DVD er nok markant større i folks bevidsthed end forskellen vil være imellem DVD -> HD-DVD/Blu-ray.
I USA (som jo er et land hvor HDTV har været standard i en generation) er der på 2½ måned shipped op imod 50.000 Toshiba HD-DVD afspillere, hvoraf det forventes at ca. halvdelen står i amerikanske hjem pt. Der er solgt ca. 70.000 HD-DVD discs (tallet dækker over ca. 70-80% af de forhandlere som har HD-DVD i sortimentet, så læg 25% til) hvilket passer meget godt med at hver Toshiba HD-DVD ejer har ca. 4 HD-DVD film i snit.
Så overfører man tallene og erfaringerne fra det amerikanske marked til europæiske tilstande, tror jeg Toshiba skal være glade for at sælge 1/20 af det antal de har sat sig for inden 2008. Europæerne er endnu ikke blevet vænnet til tanken om at HD er noget man bare har derhjemme og har ikke samme incitament for at investere i HD grej som amerikanerne har, men det er så blot min mening.
Det her gælder jo så selvfølgeligt også for Blu-ray produkter som jeg også spår en svær opstart i Europa. Men de CE producenter der pt. bygger Blu-ray afspillere står betydeligt stærkere i Europa end Toshiba - måske vil det blive udslagsgivende for hvilket format Fona og Merlin vil prøve at sælge til os indenfor et par år?  __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|