Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lydkvalitet på DAB ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Er der nogen erfaringer her med DAB-tunere til Hifibrug ? Hvis man læser på nettet hvad et par af landets største Hifi-butikker mener kan man godt blive lidt forvirret.

Citat Hifiklubben.:

At gå fra FM til DAB er som at gå fra kassette til CD. Så stor forskel er der faktisk!

” DAB-radioprogrammer via Thule TU150 har en lydkvalitet, som kan nærme sig gengivelsen fra en meget god CD-afspiller. ”

Citat KTradio :

Men det er altså ikke kvaliteten, men kvantiteten der bærer DAB´en frem. Lyden er for nuværende lige som MP3, men vi kan jo håbe???. Derfor er vores overbevisning at DAB kommer til at vinde på de mindre og transportable modeller.

Det lyder ikke som om de er helt enige, medmindre en meget god cdafspiller fra Hifiklubben lyder som en transistorradio fra KT.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Hej Stanley

Jeg har prøvet med en Cambridge DAB 500 i min stue, og min erfaring svarer til KTRadios. Efter DR spillede et nummer, som jeg har på CD, prøvede jeg at skifte til denne og oplevede en stor forskel i CDens farvør. Tilsyneladende satser DR på de mindre transportable radioer og processerer lyden til disse.

Til top Vis SACD user's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SACD user

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Problemet ligger to steder. DAB understøtter som regel ikke højere end 192 kbps, og de fleste stationer sender ikke over 160 kbps. Derfor er sammenligningen med MP3 helt reel.

Sammenligning med CD er ikke god - man bør sammenligne med anden type radio dvs. FM. FM kan under de rette forhold være bedre end DAB og endda tæt på eller bedre en CD. For det meste er sendekvaliteten fra stationerne dog ikke god. Om DAB eller FM er bedst beror derfor i høj grad på ydre omstændigheder.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Rent teknisk er DAB efterhånden en ældre sag, og den anvendte komprimering er MP2. 192 kbps / MP2 som nogle kanaler udsendes i svarer derfor nogenlunde til 128 kbps / MP3.
Til top Vis SACD user's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SACD user

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Nogen der har et bud på hvornår det er slut med FM?
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

ja... slutning af september 2009

Og er ening... FM kan giver en super meget bedre lyd, hvis der er ordentlige forhold til stede.
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for svarene.

Jeg kan så forstå at DAB er noget man køber for at få de ekstra programmer. Lydkvaliteten skal man ikke forvente for meget af, som KT jo også skriver. Så er det bare trist at Hifiklubben igen er useriøse ( uærlige ) når de skal beskrive deres produkter.

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Ok, tak for svarene.

Jeg kan så forstå at DAB er noget man køber for at få de ekstra programmer. Lydkvaliteten skal man ikke forvente for meget af, som KT jo også skriver. Så er det bare trist at Hifiklubben igen er useriøse ( uærlige ) når de skal beskrive deres produkter.

Hvis du vil investere i DAB, så anskaf en model der også indeholder en FM tuner (f.eks. Denon 1800, mener jeg den hedder, og den har fået gode anmeldelser (uanset hvor seriøse eller useriøse HFK er...)).

Med DAB undgår du den støj, der præger FM i radiotætte områder eller i udkanten af sendeområderne, men du må leve med en kvalitet der oftest ligger under hvad FM kan præstere under gode forhold, som flere andre her også skriver. DAB kvaliteten er dog mere ensartet uanset dækningsforhold (til en hvis grænse), hvilket appelerer til nogen og der er vist også mulighed for ekstra tekst-information i transmissionerne på DAB (a la RDS, bare mere udviklet).

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved DAB er at man får nogle flere kanaler at vælge imellem hvis man er træt af at P3 kun spiller musik for de 15-20 årige og bliver ved med at spille de samme numre.

http://www.dr.dk/dab/dabkanaler.asp

Med hensyn til valg af tuner har jeg set på flere, men det ender nok med en Marantz ST 7001. Den spiller også både FM og DAB.

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Med hensyn til valg af tuner har jeg set på flere, men det ender nok med en Marantz ST 7001. Den spiller også både FM og DAB.

Denne Marantz er vist i bund og grund den samme som den af mig omtalte Denon 1800 - se evt. test af den begge (med kommentarer om deres ligheder - de er fra samme firma) i et ret nyligt Hi-Fi Choice (UK) - så vidt jeg husker vinder Denon'en marginalt over Marantz'en, men jeg husker ikke hvorfor...

adamt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Tillad mig at gengive noget jeg læste om DAB-problematikken:

DAB bruger et forældet codec, der skal op i 192kBps for at lyde som 128kBps mp3, eller noget i den stil. Men at sende i 192kBps bruger for
meget båndbredde. For at få plads til flere stationer sænker man kvaliteten, og dermed forringer man lyden. I england er man vidst endda ude
for at der broadcastes i mono (!) fra nogle kanaler.

Nå, jeg kom lige i tanke om dette link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_audio_broadcasting

der står en del om problematikken..
Til top Vis adamt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamt

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 29 Juli 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Kaizers skrev:
Taurus skrev:

ja... slutning af september 2009

Hvor har du hørt det? Blander du det ikke sammen med TV? Det er de analoge TV transmissioner, der slukkes okt. 2009.

Det lader ikke til, at der slukkes for FM. Det findes reelt kun i England og så lidt her i DK. Så det er - heldigvis - nok DAB  og ikke FM, der er på vej ud.

http://www.dabradio.dk/dabnyheder/nyheder.php?a=102

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er super fedt med DAB i bilen pga. program udbuddet - f.eks. Oline til børnene - det giver ro på bagsmækken. I nogle tilfælde under kørsel på landet er lyden endda bedre end FM omend det er undtagelsen  Jeg vil ikke have det ind på mit Hifi anlæg - her bruger jeg bare computeren hvis ikke FM slår til og så er kulturudvalget endnu større.

Pris og dækning gør, at FM ikke bliver afskaffet. Men DAB er supert pga. DR gode programudbud.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Det er ikke så længe siden, jeg skiftede stereo i vogntøjet. Jeg ville faktisk gerne have haft DAB, men der er jo ikke rigtig noget i udbud? Bevares, der findes da nok noget, men det er sandelig ikke almindeligt. Så det droppede jeg igen. Det ser jeg blot som endnu et tegn på, at ideen er død.

Hvordan går det med modtagelsen på fire hjul? Jeg synes bestemt ikke min DAB radio er lige så flink til at modtage som FM, så i bilen må det da gå rent galt? KRZZZZ fnut kaskrat?

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 August 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Hej,

Prøv at se udbud på digitalsounddirect.co.uk

Jeg har en sony 6650, den koster vel nærmest det halve i uk ift. dk i øvrigt. 

Der bliver solgt super godt med dab i uk. Halvdelen af befolkningen har en dab !

Dækningen er stadig lidt bedre med FM. Men jeg vil tro at jeg pt. er dækket geografisk omkring 95%, og dvs. tæt på 98% af hvor jeg kører. Men det afhænger selvfølgelig af antenne, montering og bil i kombination. Dækningen skal nok komme om et års tid. Lyden bliver selvfølgelig decideret ringe i yderområderne, inden den kolapser til krzzzz.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

greve skrev:
Stanley skrev:

Denne Marantz er vist i bund og grund den samme som den af mig omtalte Denon 1800 - se evt. test af den begge (med kommentarer om deres ligheder - de er fra samme firma) i et ret nyligt Hi-Fi Choice (UK) - så vidt jeg husker vinder Denon'en marginalt over Marantz'en, men jeg husker ikke hvorfor...

Det er i Hi-Fi Choice Issue 283 August 2006. Jeg citerer nogle stykker fra den sammenlignende test:

"[om Marantz ST7001]...Indeed, the specification list of this model looks very similæar to that of the [Denon] TU-1800DAB. And under the hood? Well, the same DAB tuner module resides in each, the same DAC, the same FM tuner module, the same mains transformer... and very nearly the same circuit board. It's not quite identical - the odd component here and there seeming unique to one model or the other..."

og det fortsætter i konklusionen:

"...we found this tuner [Marantz ST7001] to be more immediately appealing than the Denon, but not necessarily more involving to listen to in the long run..."

Denon'en fik et "Best Buy" mærke med en score på 86% mens Marantz'en ikke fik noget mærke med en score på 84%.

[dB1]
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2006 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Det at HiFi Klubben sammenligner DAB med CD lyd er selvfølgelig ikke relevant for alt udstyr - men med Thule's DAB/FM modtager er det faktisk muligt, hvis man vel og mærke får fat i den model med DiGiT II modul der opmikser signalet netop til en ganske hæderlig kvalitet, forudsat at man har et godt signal, uden for meget DAB mumlen (den dybe støj der kan opstå på en digital radio).

Generelt giver jeg nogle af jer andre HELT ret - DAB er bedst til køkkenradioer eller små anlæg hvor lydkvaliteten i forvejen måske ikke er Hi-Fi lyd.

Hvis man seriøst lytter til radio, på samme måde som man lytter til CD eller Vinyl, så bør man klart stadig vælge en FM radio!

Bare sådan en lille ting som bas gengivelse - den er virkelig elendig gennem DAB.... Buldrende,  tilbagetrukket og generelt kedelig.

En rigtig rigtig god ren FM tuner kunne fx. være den som Rega laver - og hvis man virkelig vil prøve hvad DAB er men samtidig ikke vil gå på kompromis med sin FM lyd, så kunne det fx. være Denon TU1800 der klarer begge dele i fin stil - men igen, hvor FM stadig er at foretrække til den seriøse lytning.

Jeg syntes personligt man bliver "træt" af DAB radio - det er ikke energisk og levende nok som det er nu - ville fx. aldrig bruge en DAB radio som vækkeur!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes