Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DEQ2496 rumkorrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 September 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Jeg har fået fingre i en Behringer DEQ2496 og forsøger lige nu at få den justeret ind

Er der nogen, som ved hvordan man gør dette optimalt ?

Mit mål er, at komme tæt på den gengivelse, som jeg har i mine hovedtelefoner. Typisk lytter jeg til musik med en lydstyrke omkring 80-85dB(A).

Først har jeg v.h.a. den automatiske grafiske equalizer benyttet en retlinet target kurve fra 20-500Hz. Fra 500 Hz falder den med ialt 7dB ved 20KHz. Herefter har jeg ladet DEQen tilpasse v.h.a. pink noise. Højre og venstre kanal er blevet justeret hver for sig.
Dette giver et ganske godt udgangspunkt.
Der var et par steder, hvor der var stående bølger i modfase. Her har jeg dæmpet korrektionen ned til 6dB.

Derefter har jeg lyttet til en masse forskellig musik og kommet frem til, at stemmer nok var en anelse for kraftige i de høje frekvenser. Dette blev dæmpet 1,5db (1/2 oktav ved ca. 4KHz) i den parametriske equalizer.

Har i nogen erfaringer med justering af Behringer DEQ2496 eller evt. viden om, hvordan Lyngdorfs target frekvens karakteristik ser ud i deres rumkorrektions modul ?

Venligst

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 15 September 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Hej Amigo

Jeg har også lige købt sådan en fætter - lytter lige med fra sidelinien.

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Sendt: 16 September 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Tillykke med den !

Ja - der er vist ikke såmange, der roder med den, selvom den faktisk gør det rigtig fint til prisen - det er nok ikke alle, der har lyst til at smide 30-40K efter en Tack eller lign.

Her og nu kører jeg med et par reolhøjtalere + en lille sub og lytter normalt ved et lydniveau på ca. 80-85dB(a).

Jeg arbejder nu ud fra 2 grundsetup, som jeg begge har gemt i memory. Den første er med en lille hævelse i bassen og den anden er uden.

Setup med bashævelsen:
Hz;dB
20;2
25;4,5
31,5;4
40;3,5
50;3
63;1,5
80;0
100;-0,5
125;-0,5
160;-1
200:-1,5
250;-2
315;-2
400;-2
500:-2
630;-2
800;-2
1000;-2
1250;-2,5
1600;-2,5
2000;-2,5
2500;-3
3150;-3
4000;-3
5000;-3
6300;-3,5
8000;-3,5
10000;-4
12500;-5
16000;-6,5
20000;-10

I det andet setup skal der for 20-80Hz sættes til 0dB.

Jeg benytter separat setup for højre og venstre kanal - sættes i Utility menuen - Channel mode.

Det er en fordel at gemme de to grundsetup i memory, da de så kan hentes ind inden man går i Auto Equalizeren. Her kan man så prøve med og uden Room corr.

De to setups dæmper begge i diskanten, da ingen (lydstudier) kan leve med en ret frekvensgang - der er ganske enkelt alt for megen diskant - det lyder frygteligt ! 

Hvis du får nogle frekvenser, hvor niveauet hæves meget f.eks. +15dB, da tyder det på stående bølger i modfase. Det er en god ide, at sænke disse til et lavere niveau, da du formentlig ikke kan høre disse frekvenser alligevel og samtidig sender en masse effekt ud i dine højtalere. Samtidig risikerer du at brænde højtalerne af.

Omvendt hvis du har frekvenser, hvor niveauet sænkes meget f.eks. -15dB, da har du stående bølger i fase. Hvis dette er i bas området, da vil dine naboer også nyde, at disse booms bliver dæmpet og du vil pludselig høre en meget mere detaljeret bas. Man kan evt. forbedre dette med opsætning af f.eks. membrandæmpeplader og lign.
Min påstand er, at alle stuer og værelser, der ikke har en eller anden form for basdæmpning har dette problem. Din nye equalizer vil her åbne en ny verden med meget mere detaljeret bas.

Refleksioner fra vægge kan dæmpes med simple og tynde dæmpeplader. Ofte vil reoler og maleriet etc. hjælpe ganske meget.

Jeg håber du kan bruge info og håber, at du lige giver lidt info om hvordan du syntes, at det lyder.
Du skulle meget gerne kunne høre væsentlig flere detaljer og have en meget klarere gengivelse.

Venligst

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

amigo skrev:
Hej Thomas

Tillykke med den !

Tak

amigo skrev:

Ja - der er vist ikke såmange, der roder med den, selvom den faktisk gør det rigtig fint til prisen - det er nok ikke alle, der har lyst til at smide 30-40K efter en Tack eller lign.

Her og nu kører jeg med et par reolhøjtalere + en lille sub og lytter normalt ved et lydniveau på ca. 80-85dB(a).

Jeg arbejder nu ud fra 2 grundsetup, som jeg begge har gemt i memory. Den første er med en lille hævelse i bassen og den anden er uden.

Setup med bashævelsen:
Hz;dB
20;2
25;4,5
31,5;4
40;3,5
50;3
63;1,5
80;0
100;-0,5
125;-0,5
160;-1
200:-1,5
250;-2
315;-2
400;-2
500:-2
630;-2
800;-2
1000;-2
1250;-2,5
1600;-2,5
2000;-2,5
2500;-3
3150;-3
4000;-3
5000;-3
6300;-3,5
8000;-3,5
10000;-4
12500;-5
16000;-6,5
20000;-10

I det andet setup skal der for 20-80Hz sættes til 0dB.

Jeg benytter separat setup for højre og venstre kanal - sættes i Utility menuen - Channel mode.

Det er en fordel at gemme de to grundsetup i memory, da de så kan hentes ind inden man går i Auto Equalizeren. Her kan man så prøve med og uden Room corr.

De to setups dæmper begge i diskanten, da ingen (lydstudier) kan leve med en ret frekvensgang - der er ganske enkelt alt for megen diskant - det lyder frygteligt ! 

Ok, jeg skriver mig det bag øret

amigo skrev:

Hvis du får nogle frekvenser, hvor niveauet hæves meget f.eks. +15dB, da tyder det på stående bølger i modfase. Det er en god ide, at sænke disse til et lavere niveau, da du formentlig ikke kan høre disse frekvenser alligevel og samtidig sender en masse effekt ud i dine højtalere. Samtidig risikerer du at brænde højtalerne af.

Omvendt hvis du har frekvenser, hvor niveauet sænkes meget f.eks. -15dB, da har du stående bølger i fase. Hvis dette er i bas området, da vil dine naboer også nyde, at disse booms bliver dæmpet og du vil pludselig høre en meget mere detaljeret bas. Man kan evt. forbedre dette med opsætning af f.eks. membrandæmpeplader og lign.
Min påstand er, at alle stuer og værelser, der ikke har en eller anden form for basdæmpning har dette problem. Din nye equalizer vil her åbne en ny verden med meget mere detaljeret bas.

Refleksioner fra vægge kan dæmpes med simple og tynde dæmpeplader. Ofte vil reoler og maleriet etc. hjælpe ganske meget.

Jeg håber du kan bruge info og håber, at du lige giver lidt info om hvordan du syntes, at det lyder.
Du skulle meget gerne kunne høre væsentlig flere detaljer og have en meget klarere gengivelse.

Venligst

Nu er jeg ganske velbefaret inden for akustikken mysterier

Jeg har studeret det på DTU, men jeg må da indrømme, at jo mere man lærer, jo mere ved man at man ikke har styr på.... Min nyeste viden kommer primært fra bib og www

Jeg har købt det nye legetøj, fordi den er nem at have med at gøre, og så er den billig! Det er faktisk ikke meningen, at den skal bruges derhjemme - i hvertfald ikke fast.... Jeg har lidt PA-grej den skal trylle med, men det er en helt anden historie

Mit mål er at få et lytterum, der er akustisk velegnet - dvs at det måler godt. Jeg har ikke lagt mig fast på et mål for denne måle/modificerings runde, men der er jo flere targetkurver man kan gå efter. Jeg vil nok mest forholde mig til efterklangskurven, og prøv at få den rettet ind, så den ikke har for mange toppe/dale og så rette den ind til en targetkurve (ikke valgt endnu)

Jeg skal nok give lidt info, når jeg får leget med dyret, men de to små banditter tager lidt meget af min tid lige nu - der var vist også et par andre projekter der halter lidt....

(Nogen der vil bytte et par unger, kun lidt brugt - byttes med et par timer mere i døgnet.....)

Hilsen Thomas

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Kig evt her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10016&K W=Meier&PN=0&TPN=1

Den er godt nok af ældre dato, men ideen er jo god nok

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes