Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 23:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Fremtidssikring er en illusion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finnbrodersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 November 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Under min sædvanlige rundtur på www (25-30 faste links) faldt jeg over
følgende:

kunne godt tænke mig at høre kommentarer til ovenstående artikel. Jeg synes i
bund og grund han har fat i den lange ende.

Hvad er din mening ?

Finn
Silkeborg

Til top Vis finnbrodersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnbrodersen

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Ham Gert Skipper flyver højt, hvem kan udholde lavopløst tv-standard (kan du)...

Er det ikke sådan at  alle vil have bedre kvalitet og gerne vil betale for  denne...

finnbrodersen, det er ikke en diskusionskritik af dit spørgsmål, men blot min umiddelbare tanke OK

Clouseau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 November 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:
Ham Gert Skipper flyver højt, hvem kan udholde lavopløst tv-standard (kan du)...

Er det ikke sådan at  alle vil have bedre kvalitet og gerne vil betale for  denne...

finnbrodersen, det er ikke en diskusionskritik af dit spørgsmål, men blot min umiddelbare tanke OK

Der er altid nogen der holder fast i en af prøvet teknologi og prøver at få det yperste ud af det , og nogle der hele tiden vil være på forkant i håb om teknologiske fremskridt gør det så meget bedre , det er et spørgsmål om indstilling (og romantik).Men fremtidssikring det opnår man vist aldrig..

Mvh Clouseau

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 November 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

finnbrodersen skrev:
Hej

Under min sædvanlige rundtur på www (25-30 faste links) faldt jeg over
følgende:

Jeg er langt hen ad vejen enig. Ingen ved med sikkerhed hvad fremtiden bringer, men man behøver selvfølgelig ikke lukke øjnene helt for hvor udviklingen bærer hen. Den bedste fremtidssikring man kan give sig selv, er at købe kvalitetsudstyr. Hvis du har et sæt højttalere med grundlæggende god lyd, så får du god lyd uanset hvilket format du propper i dem. Hvis du har et display med et grundlæggende godt billede, så får du et godt billede uanset hvad du propper i det. Nye (bedre) formater kan _aldrig_ gøre et godt tv dårligere end det er.

Mht. lavopløsnings-billeder: Hvis jeg ellers havde valget, så ville jeg hellere se på en "perfekt" PAL udsendelse på en god projektor-løsning, end en dårligt komprimeret HD-udsendelse på et gennemsnitligt LCD-tv med høj opløsning. Eller sagt på en anden måde: Jeg vil hellere se HDTV på et godt 32" CRT med lav-opløsning end på et dårligt 32" LCD med høj opløsning. Intet nyt format overtrumfer kvalitet.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 November 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

finnbrodersen skrev:

Hvad er din mening ?

Enig i at han har ret for så vidt angående fremtidens standarder. Det er også et faktum at mange unge ser film og musikvideoer på mobiltelefoner. En ting kan siges med sikkerhed; Det er ikke kvaliteten der er afgørende for fremtiden, men prisen og mangfoldigheden af muligheder.

Vi herinde, der under normale omstændigheder, forsøger at opnå en fornuftig kavlitet i både lyd og billede, må siges at være forbrugermæssig minoritet. De fleste tror at 500 kr. må alt rigeligt når det drejer sig om telefoner og dvd-afspillere. Mange ofrer 20 kilo på en 50" skærm, men gider ikke bruge 200 kr. på at få et ordentligt antennesignal.

Så hvis bare tilstrækkelig mange får probbet en DAB i halsen, bliver standarden svær at komme af med igen. Og skulle politikerne få lyst til at prøve noget andet, så resulterer det vel bare i en forbrugerdemonstration mod kvalitetsforbedringer. Det er set flere gange i tidens løb (dog ikke lige på radioområdet).

Der er dog lige en ting Hr. Skipper har fået galt i halsen. PMS er altså den ældste kendte standard af dem han nævner og ikke fremtidens. Den er ligeså gammel som menneskeheden selv. Også her kan indholdet og sendestyrken være af skiftende kvalitet.....
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 November 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Der er også nogle, som ikke tror på DAB
Sverige lukker iflg. denne artikel ned for DAB nettet, og i samme artikel står der at Norge udvider DAB nettet?! Gad vide om DAB overhovedet overlever i den nuværende form?

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 November 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Gert skriver:
"Hvis du har lyst og råd  til at anskaffe dig en DAB-radio (eller et fladskærms-tv/mobiltelefon/MP3-afspiller/pc/GPS/digitalkamer a/videokamera eller andet digitalt grej), så køb! Alternativet er at blive hængende foran FM-slæden (og billedrøret, båndoptageren, fonografen, Kalundborg Langbølge...fortsæt selv)."

Han får det til at lyde lidt nedladende, at man kan blive hængende foran båndoptageren og billedrøret... Det er jeg absolut ikke enig i.
Det er fint at folk er helt febrilske for at skifte deres billedrørs tv ud med nye flade typer, og at FM radioen er en oldsag, der hurtigst muligt skal skiftes med en DAB.
Jeg kan bare konstatere, at jeg endnu ikke har set fladskærme der kan måle sig med tilsvarrende billedrørs TV. Det er klart at et 50.000 kroners plasma er bedre end et billedrørs til 799,-. Men i samme prisklasse er fladskærme jo helt ude i hampen. Og hvis ikke jeg tager meget fejl, så er volumen-salget af fladskærme i de billige tilbudsmodeller. Dem hvor man nærmest bliver søsyg af at se tv-avisen. Det har intet at gøre med, at man skal være med fremme, men nærmere en eller anden snop-effekt i at have en fladskærm.... Også selvom kvaliteten er jammerlig.

På samme måde har jeg endnu ikke hørt en DAB-radio der måler sig med FM... Brugervenligheden på DAB er i top, men lyden er et stort skridt tilbage.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes