Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 03:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Vector-TV!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 06 December 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hej HiFi-geeks! 

Jeg sad netop i dag i kommunikation/IT timen og tænkte over hvorfor man laver fjernsyn med pixel... Er det ikke muligt at bruge vector i stedet, sådan så man formår at få en meget bedre billede som ikke fylder meget plads på f.eks. dvd'er?

• Pixel er som vi fleste kender dem, nogle små firkanter og opløsningen bestemmer hvor mange der er på den bredde og den lange led.
  • Vector er informationer om et punkt, og kan derfor skaleres utrolig mange gange uden det bliver forringet!

Hvorfor er det ikke muligt at fremstille et TV, med vector i stedet for pixel? Hvis nogen af jer kender Flash (f.eks. det som bannerne foroven er lavet med), så ved i hvor flot man kan lave ting som ikke fylder mere end et par få kb...

- Hvis der var en som opfandte dette TV ville han blive millardær, da det vil slå XXHD-format!

Håber at nogle kan svare på min uvidenhed, nu hvor jeg ikke selv kan...men jeg er også lidt træt efter 3 timers gymnastik i dag!

På forhånd tak!

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 December 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Vector er kun godt til simple objekter, f.eks. når der skal gengives en cirkel:

Center: X=123 Y=43
Radius: 73mm
Farve: Blå

Du får en præcis gengivelse af objektet med meget få informationer, men forstil dig at du skal gengive et helt billede på den måde. Det er også en af grundende til, man ikke bruger vectorgrafik til f.eks. fotos, informationerne ville blive så mange at det ville blive uoverskueligt.

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 December 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Der er jo ingen point i at lave en vektor fladskærm, hvis det overhovedet er muligt. Et video kamera kan jo ikke optage en film, som man kan opstørre til det uendelig uden tab af kvalitet. For det helt andet kan du heller ikke optage film i vektor format, da det ikke kan give et detaljeret billede som RGB. Men du kan se jo sagtens se en vektor tegnefilm på en fladskærm, der er i pixel. Men det er der heller ikke ingen, der laver det i.

Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 December 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart tror jeg slet ikke man kan tale om et vector tv. et hvert billede vil altid bestå af nogle punkter, om de så er runde, sekskantede eller firkantede som vi kender dem idag. Vi opfatter på et eller andet punkt også selv i punkter, da der i øjet sidde små tappe og stave som modtager lyset, og sender signaler til hjerne om hvad der kommer ind.
Det man evt. ville kunne bruge det til, vil jeg formode, ville være et komprimerings format af en art. Men man skal sikkert have mere styr på det end det man får ud af A-niveau på gym, ofr at kunne sige om det kan bruges.
På sin vis bruger man jo heller ikke det der må svare til bitmap formatet til at lagre video i, derimod mepg-2 og et hav af andre og bedre formater. Måske nogen af dem allerede bygger på vektor regning...

Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes