| Forfatter |
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Inspireret af tråden "pladespiller - entusiaster" har jeg oprettet denne tråd, og lad det være sagt med det samme, at det ikke er ment som en provokation eller har til hensigt at starte en krig (cd-afspiller mod pladespiller). Jeg synes bare CD-formatet mange gange ikke får den ros formatet fortjener.
Her er min ros til formatet:
Da jeg første gang hørte og så potentialet i CD-formatet, det må være tilbage i 1987, var jeg solgt. Jeg købte hurtigt en afspiller og solgte mine LP'er samt pladespiller. CD'en var det jeg havde gået og længes efter, bare i med skiven og så nyd musikken. Fra den ene dag til den anden havde jeg pludselig ingen musik. LP'erne var jo solgt og på SU går man ikke lige ud og køber 100 CD'er, så samlingen blev langsomt bygget op. Og herligt er det jo at lyden på CD'erne og afspillerne er blevet bedre og bedre. Dog er der CD'er (desværre) som er komprimeret til døde, men det er jo ikke formatets skyld. På det seneste er jeg begyndt at købe en del brugt, og er der en ridse, bli'r den bare poleret væk. I nyere tid er det blevet muligt (teknisk og økonomisk) at kopiere sin egen musik og giver dermed mulighed for at lave en sikkerhedkopi, hurtigt og nemt. Der kan sikkert siges en masse mere positivt om formatet, så lad mig høre.
Konklusion: Cd'en er en herlig opfindelse, lad os beholde den længe endnu. Dog ser jeg gerne SACD-formatet mere udbredt end nu, men det er jo en anden snak.
Her er afspilleren jeg bruger til dagligt og har gjort det siden 1990.

Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja den der gamle Technichs husker jeg. Men der er godt nok sket en hel del siden da.
Har du en ekstern konverter på, eller spiller du med den "alene"? __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke vær dag man se en sådan en maskine, hvor holdbar er den, er den skifte lser på den.
Er det ikke den første model der var bygget til Radio stationer ?
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jo, der er skiftet laser på den en gang og det er vel 8 år siden nu.
Der har ikke digital udgang på (desværre), så jeg bruger maskinen som den er. Skal man ha' digital udgang skal den hedde sl-p1300.
Jeg er også tit blevet drillet med, at det er noget gammelt l... jeg har, men jeg er nu godt tilfreds.
Mit store ønske er en Accuphase cd-afspiller, jeg har aldrig hørt en, men jeg synes de oser at kvalitet.
Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er da et relativi lille ingreb at få lavet en digital udgang, f.eks I2S ud til en DAC som kan håndtere dette. hvis ellers du er glad for afspilleren vil det jo være super at få top lyd også!
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kyhn
Det ku' være meget fedt men en digital udgang, men jeg har et princip om ikke at ændre på anlægget. Det eneste jeg tweaker med er kabler. Og iøvrigt har jeg heller ikke en dyt forstand på elektronik .
Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
du har ret, egentligt er jeg heller ikke meget for dte, men hvis målet er bedre lyd har jeg ikke noget imod at kyndige hænder tilføjer ind eller udgange
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Fedt ide med tråden. Det er snart tid til "Vintage CDer" kommer på banen. Den gamle Philips CD-100 vil altid være en folkeminde som en forsvundet tid. Da CDen kom i starten af 80erne viste vi ikke ret meget om det. Tanken som perfekt lyd og på flotte skinnende skiver forsvand ret hurtigt, og Cden kunne ikke leve op til de løfter som var afgivet.
Min første var en Denon DCD 1400.....vil tro det var 1987, indkøbt hos hifiklubben i Silkeborg da Århus afd. ikke havde flere. Valget kunne også falde på en DCD 1500 Mk II, men den kostede lidt mere og kunne sikkert lidt mere, men jeg måtte vælge en af dem. Bare det at der var digitaludgang var for vildt. Jeg havde købte to CDer at føde den med, den ene var Police "Syncronicity" og den anden var Depech Mode "Black Celebration". Efter at have hørt lyden over høretelefoner, så var jeg solgt. Det næste mål var at få et anlæg som kunne formidle denne fantastisk opløsning via nogle højttalere. Det sidste er desværre ikke blevet opfyldt på noget tidspunkt....det var nok "As good as it gets".
Af andre spændende CDer fra "dengang" kunne være Philips 880eren, Marantz CD 94/ CD 85. Allesammen nogen som kan noget særligt. Det er ikke langt tid siden jeg ombyggede en Philips CD-880 med svøb/træsider fra Marantz CD 94. Jeg havde endda et sæt org. Marantz "Guld fødder" som man kunne købe til deres serie i 80erne......bl.a. kunne man opgraderer sin Pm94 eller 84/IIer med disse forgylde fødder. De to mærker delte teknologi dengang (noget med ejerskab i den ene.....var det Philips som havde aktier i Marantz?), så træsider huller passede. Jeg måtte sig skære lidt i det sort eloxeret alulåg.
Jeg vil stadige holde på at nogle af de Philips´maskiner er noget det det bedste der er lavet målt i byggekvalitet/holdbarehed. Hvis man lytter til en gammel CD-94 eller en Philips 880, så falder de faktisk ikke helt igenenm. Jovist.....diskanten er lidt spids og fjern, bunden lidt fyldig og uden definition. Men det er alligevel ikke så tosset, og lytter man længe nok, så kan det være svært at forstå 20 år gamle maskiner virker og spiller helt hæderligt.
Mvh
Peter
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
|
Mit store ønske er en Accuphase cd-afspiller, jeg har aldrig hørt en, men jeg synes de oser at kvalitet.
|
|
|
Accuphase spiller helt fint. Har nu en DP78 og havde DP77 før. Har også haft Electrocompaniet og Meridian.
Her et billede af den "gamle" Accuphase:

... og den nye (bemærk det let ændrede design):

Synes det kniber noget med billlederne .... hvor bliver de af? __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Janils
Du skrev:
"Synes det kniber noget med billlederne .... hvor bliver de af?"
Hvad hentyder du til????
Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå jeg mener såmænd bare at pladespiller tråden er oppe på 50 sider og der er MASSER af billeder. Hvor bliver billederne af jeres CD-afspiller af? Eller måske blot billeder af nogen i synes er lækre eller ser mærkelige, spændende, anderledes eller sjove ud? __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jammen ok da. Her er min:

|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige erhvervet mig et nyt lille klenodie. Har været uden decideret cd-spiller i et års tid, men så faldt jeg lige over denne her:

En Denon DCD-1420. Ikke nogen supermaskine, men til den nette sum af 150 gode danske kroner, så er man som fattig studerende godt tilfreds. Synes iøvrigt den lever ret godt op til min gamle Kenwood L-1000. Lidt skarpere i lyden, men også en del mere punch. Min første cd-dåse var iøvrigt en Denon DCD-810 fra '89. Kan rigtig godt lide opbygningen af maskiner fra dengang.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjovt at se noget godt gammelt grej... min første var også en gammel technics...
|
| Til top |
|
| |