Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 18:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hjælp !! Vedr. S/PDIF til Analog (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Niw4200
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2007 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.. Jeg er ny her i forummet, og har brug for lidt rådgivning vedr. hvorledes man bedst fører fra S/PDIF til Analog..

Min opsætning er på spørgsmålet må være:

Jeg har pt. lyd fra mit (computer) MCE til min forstærker via minijack.. 

Jeg har Coaxial S/PDIF udgang på lydkortet, men IKKE S/PDIF ind i min forstærker, altså "kun" ganske alimindelig (vist nok) analog indgange til cd, aux, mv. Vil også lige nævne jeg kun har brug for stereo og ikke surround..

Findes der en løsning coverter/kabel der kan gøre jeg kan overføre fra den digitale udgang til indgang på forstærker, og vinder man egentlig lydkvalitet ? Ville det være ok "bare" invistere i et super minijack til forstærker kabel i stedet ?

Håber det jeg skriver er til at forstå, og at I derude kan råde mig,, 1000 tak.

PS. har ledt efter artikler i forummerne, men har lidt svært ved at finde ud af andet end det vist skulle være en fordel for at udligne spændinger så man ikke beskadiger lydkort og eller forstærker.

Til top Vis Niw4200's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niw4200

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Januar 2007 kl. 03:03 | IP-adresse registreret  

Der findes ingen digital-->analog kabel. Det er en kompliceret proces at omforme digital lyd til analog, og dette kan ikke gøres uden en D/A konverter. Og ikke alle D/A konvertere er lige gode...

Mit råd er at købe et godt lydkort (går ud fra at du bruger onboard lyd nu) og bruge et par hundrede kroner til et hæderligt minijack-->phono kabel. Du kan selv søge i forummet efter lydkort med gode konvertere.

En anden løsning kunne være at købe en digital forstærker/receiver, som du så kan tilslutte direkte til PC'en. Men, hvis du er glad for din nuværende forstærker og ikke vil bruge flere penge end nødvendigt, er mit forrige råd nok bedre.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Niw4200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
Der findes ingen digital-->analog kabel. Det er en kompliceret proces at omforme digital lyd til analog, og dette kan ikke gøres uden en D/A konverter. Og ikke alle D/A konvertere er lige gode...

Mit råd er at købe et godt lydkort (går ud fra at du bruger onboard lyd nu) og bruge et par hundrede kroner til et hæderligt minijack-->phono kabel. Du kan selv søge i forummet efter lydkort med gode konvertere.

En anden løsning kunne være at købe en digital forstærker/receiver, som du så kan tilslutte direkte til PC'en. Men, hvis du er glad for din nuværende forstærker og ikke vil bruge flere penge end nødvendigt, er mit forrige råd nok bedre.

Hej Da_Saint.. 1000 tak for dit svar, regnede også med det nok måtte være sådan det hang sammen, men var ikke sikker.. Jeg er ret tilfreds med min nuværende NAD integratet stereo forstærker, og har efter læsning i forummet også forståelsen af at der vist ikke sådan fnedes særlig manget i udvalg mht. til alm. stereo forstærkere.. Så jeg tror jeg nok i 1 omgang vil gå efter 1. løsning, men så vil jeg høre dig/jer, om hvilket lydkort der kan anbefales primært til musik, og kan det også surround er det jo OK :), men som sagt primært stereo til musik..

Igen tak for svar..

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 Januar 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt!

Der er en del gode lydkort på markedet lige nu. For under 1000 kr. kan man få noget der duer, både til musik og surround. Spørgsmålet er bare: vil du have et eksternt USB-lydkort, eller internt PCI??

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD

Niw4200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:

Det var så lidt!

Der er en del gode lydkort på markedet lige nu. For under 1000 kr. kan man få noget der duer, både til musik og surround. Spørgsmålet er bare: vil du have et eksternt USB-lydkort, eller internt PCI??

Tjaa,, Egentlig er det underordnet om det er USB eller PCI, det det drejer sig om er nemlig at få bedst mulig lyd ud af maskinen, du ved for musikkens skyld.. Igen tak for svar.

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Hardwaremæssigt har PCI-lydkort en fordel. Hvis man sætter et PCI og et USB lydkort op imod hinanden, får man altid mest for pengene med en PCI løsning, hvis de to kort er i samme prisleje, vel at mærke.

Personligt foretrækker jeg USB, da jeg mener at man på den måde undgår elektrisk støj fra PC'en. Taler af egen erfaring...
Andre mener, at dette ikke er noget problem.

Prøv at tjekke www.aage.dk De har nogle gode lydkort, af både den ene og den anden slags.

Selv bruger jeg Creative SB Live! 24 Bit External. Dog kun fordi den bruges som pass-through. Min receivers DACs gør alt arbejdet. Hvis jeg var i din situation, ville jeg selvf. vælge en bedre (og dyrere) løsning.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Niw4200 skrev:
Da_Saint skrev:

Det var så lidt!

Tjaa,, Egentlig er det underordnet om det er USB eller PCI, det det drejer sig om er nemlig at få bedst mulig lyd ud af maskinen, du ved for musikkens skyld.. Igen tak for svar.

Som Da_Saint siger. Prøv Aage Jensen. www.aage.dk. Skal det være en desideret 2 kanals lydkort (for musikkens skyld), mener jeg ikke du kan komme uden om M-Audio Audiophile 2496. Bedre kort skal man IMO lede længe efter. Og den har alm RCA udgange. (både digital og analog udgang) Koster 800,-

Surround, det er jeg ikke så meget inde i

Niw4200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Niw4200 skrev:
Da_Saint skrev:

Det var så lidt!

Hej Da_saint.. Jeg vil forsøge mig med et godt kort fra Aage, og I skal ha 1000 tak for alt jeres rådgivning.. Go søndag :)

Niw4200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:
Niw4200 skrev:
Da_Saint skrev:

Det var så lidt!

Som Da_Saint siger. Prøv Aage Jensen. www.aage.dk. Skal det være en desideret 2 kanals lydkort (for musikkens skyld), mener jeg ikke du kan komme uden om M-Audio Audiophile 2496. Bedre kort skal man IMO lede længe efter. Og den har alm RCA udgange. (både digital og analog udgang) Koster 800,-

Surround, det er jeg ikke så meget inde i

Hej Micahel.. Jeg vil forsøge mig med et godt kort fra Aage, og I skal ha 1000 tak for alt jeres rådgivning.. Go søndag :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes