Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: tilslutning af alchemy dac 1.0? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har netop fået en alchemy dac 1.0 ind af døren, og ville høre hvordan lyden var i sådan en. Men jeg kan slet ikke få det til at fungere. det er selvfølgelig en brugt dac, men den ser fin, så jeg ved ikke om det måske er den, den er gal med.

Mit setup:
Fra ibook til trends ud 10 med usb.
Fra Trends UD 10 digitalt til DAC med hjemmelavet sølv IC (Kan det være her jeg er gået galt? skal et digitalt kabel nødvendigvis være anderledes lavet end et almindeligt interconnect? Mener da bare det helst skal være væsenlig bedre isoleret, men det er vel ikke et krav for funktionalitet som sådan?)
Dernæst fra DAC til quad 303, ligeledes med sølv, som altså fungere:-)

Problemet:
Det spillet alt alt for højt!! Selv når jeg sætter computeren på lydløs skratter højtalerne næsten, og det er slet ikke til at justere volumen. På selv det aller laveste, er det alt for højt. Er det udgangen på dac'en, der har forkerte specifikationer i forhold til min quad? Eller er det (som jeg lidt håber, blot mit IC der ikke kan bruges som digitalt kabel?

HJÆLP!

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Forsøgte at sætte dac'en til min cyrus forstærker. Først var der samme knas, men så holdt det pludselig op:-) Og så spiller den jo dejligt! Men af en eller anden grund virker "master"volumen på min ibook ikke til at have noget indflydelse på dac'en. Jeg kan altså kun skrue op og ned for lyden i selv itunes, og det får den til at spille alt for højt. På min cyrus (integrerede II'er) kan jeg selvfølgelig bare skrue ned, hvad jeg ikke har mulighed for at gøre på min quad 303, da jeg plejer at køre direkte fra trends UD - 10:-(

Nogen der har en forklaring på volumenbesynderligheden?  - Og knaset før?

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Fra kilde til DAC skal du bruge et coaxial kabel med enten 75 Ohm eller 110 Ohm modstand - jeg kunne forestille mig at det er der det går galt.

Om dit kabel er sølv eller kobber har ingen betydning - kun for lyden i det - ved digital overførsel bruges enten coax eller lysleder (Toslink).

Jeg bruger et Harmonic Technology Digital Silver coax mellem min Squeezebox til en Audio Alchemy DAC - det fungerer fint.

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er dit kabel der ikke har de 75 Ohm som det er baseret på til DAC'en og så nogle normale kabler fra DAC'en til dit anlæg!

Du skal være meget opmærksom dette system fra CD osv. til DAC'en skal være enten 75 Ohm eller 110 Ohm som Plafitracer skriver oppe over.
DAC'en er bygger så vidt jeg husker til 75 Ohm

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej henrik!
Tak for dit svar.

Jeg har nu i mellemtiden lavet et coax ud af noget kraftig kobbercoax kabel jeg havde liggende. Og nu duer det jo tilsyneladende også:-) Eneste problem er stadig at jeg ikke rigtig kan skrue ned. Dvs, mastervolumen på min mac, er ligesom slået fra? har aldrig oplevet noget lignende. Omkring kablet: Vil det sige jeg blot skal lodde en modstand 75 ohm på i serie med kernen i kablet? Hvis det er sådan, hvorfor i alverden er modstanden så ikke blot fastmonteret i dac'ens indgang? hmm

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Nej, nej, nej - du kan ikke bare lodde en 75 Ohms modstand på, hverken i serie eller parallelt.

Det har ikke noget med 'modstand' i den forbindelse at gøre, f.eks har mit kabel en modstand på 0,015 Ohm pr fod, en capacitans på 16pF og induktans på 0,51 uH, kobberudgaven har en modstand på 0,008 Ohm pr fod, en capacitans på 22pF og en induktans på 0,46 uH.

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hmm hvad skal der så forstås ved de 75 ohm? fortæl nu..:-)
Hvis dit kabel er godt, og måler 0,025 ohm på fod, må det være et forbasket lang kabel, for at nå de 75 ohm. Eller hvad betyder de 75 ohm da?

Jeg har målt mit til at være på ca 0.5 ohm, målt på et billigt ohmmeter fra fakta. (altså fra den ene til den anden)

Må bygge mig en passiv forforstærker tror jeg... det må være løsningen.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

The Sandman skrev:
Jeg tror det er dit kabel der ikke har de 75 Ohm som det er baseret på til DAC'en og så nogle normale kabler fra DAC'en til dit anlæg!

Du skal være meget opmærksom dette system fra CD osv. til DAC'en skal være enten 75 Ohm eller 110 Ohm som Plafitracer skriver oppe over.
DAC'en er bygger så vidt jeg husker til 75 Ohm

Det er bestemt ikke kablets impedans, der giver de omtalte problemer. Det skal selvfølgelig helst være 75 Ohm ved coaxial tilslutning (noget som ikke mange producenter overholder!) men problemerne med op- og nedskruning af volumen har ikke noget med kablets impedans at gøre.

Jeg har ikke nogen konkret løsning på dét med volumenreguleringen...

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er 100% sikker på, at det intet har med dit kabel at gøre.
Alchemy 1.0 er en DAC med SPDIF indgang, og det du skal sørge for er, at den får et SPDIF signal. Intet andet end det.
Volumenkontrol på din MAC skal herefter være uden virkning.
Hvis den har virkning, så er den ødelæggende for lydkvaliteten.
Alchemy DAC´en leverer et linelevel signal videre, som skal passe ind i en normal linieindgang.
Quad 34 har så vidt jeg husker, en regulering bygget ind i hver indgang.
Er dte ikke noget med, at dre sidder nogle dipswitches til at regulere følsomheden der?

Lydstyrken skal herefter reguleres på dit analoge set-up.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej Kubik og Nilau.

Jeg beholder altså mit coaxkabel og er glad for det. Omkring forforstærker, så har på det sidste helt undladt at have noget, imellem dac (dengang blot en trends ud 10 omformer) og effekt (quad 303).
Og her kunne jeg altså justere signalet fra min ibook, både på volumenkontrollen i itunes, og "main" volumen, på computeren. Nu er det, af mystiske årsager, kun itunes volumenkontrollen der har noget at skulle have sagt. Så jeg vil derfor gå tilbage til at bruge en passiv forforstærker.
Kubik, ved du hvordan udgangsignalet ser ud på min dac? Tænker i hvad jeg skal bruge af potmeter i min forforstærker, men kan ikke finde nogen specificationer på dac'en. Måske den slet ikke egner sig til passiv pre? min quad har en indgangsimpedans på 22 k.ohm.

Mange tak for hjælpen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes