Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 09:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB tuner Vs. Squeezebox? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SilentDragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hej til alle i forumet

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har lavet en A-B sammenligning mellem: En god stand-alone DAB tuner (fx DENON TU-1800DAB) og en Squeezebox formidling af 128kbps DR kanaler.

Jeg forventer ikke at det kommer i nærheden af FM transmissionerne desværre.  

Det jeg har hørt af DR´s netradio afspillet fra min computers lydkort kørt analogt over i stereoanlægget er på ingen måde imponerende. Det går vel til at hører radioaviser osv men musik er ikke rigtig til at holde ud at høre på. 

Det må da ved at være tid til at DR sætter bitraten op på Netradio nu da bredbåndsforbindelserne er så billige. Det kunne kompensere for at deres DAB-strategi er kvantitet frem for kvalitet.

På forhånd tak for kommentarer og erfaringer

Jacob 

Til top Vis SilentDragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilentDragon

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet det ganske kort - DAB versus SB, altså. Og jeg må sige, at jeg havde svært ved at høre forskel. Jeg ville have forventet, at SB'en lød bedre - men det lød af det samme. Underligt nok. Til gengæld må jeg sige, at netradio via mit M-audio lydkort lyder værre end DAB. Så SB'en er trods alt en fiks lille boks.

Jeg kunne også godt tænke mig, at DR hævede bitraterne - meget endda -  men det vil jo kompromittere deres DAB projekt. Og de vil jo under ingen omstændigheder hæve bitraterne så meget som det mindste på DAB. De skal vel også mindst fordobles fra det nuværende før det kan bruges til andet end baggrundsstøj i en køkkenradio.  Ind i mellem kunne man godt ønske lidt mere kritisk sans hos brugerne....

Hvis det skal konkurrere med FM på lydkvaliteten, tror jeg man skal op i nogle virkeligt høje bitrater, adskillige hundrede kbit/s mindst.

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Det er ikke nok at hæve bitraten, der skal også et helt andet format til, som er mere tidssvarende. Desværre bli'r det nok ikke før om 10-20 år (måske mere).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes