Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: hjælp, min stereo spiller uden krop og li (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

For tiden består anlægget af Squezebox3-holfi integra 8-Dynaudio Focus 140. Det har mange kvaliteter som detaljer og forholdsvis dyb bas i forhold til højttalernes beskedne størrelse.

Men det er som om der mangler noget varme, et eller andet der i midten. Diana Krall lyder som en kold bitch der er kravlet om bagerst på scenen med sit klaver der har været inde i en af de her maskiner der trykker biler sammen. Okey, det var måske lidt overdrevet, men der mangler altså varme, nærværd og krop.

Jeg har oftest læst at forstærkeren er "blød" og "varm" i lyden, men har også læst en anmelder der beskriver den som lidt "harsh", som vel er det modsatte af varm, eller...?

Højttalerne har jeg også en mistanke om at de er, om ikke kølige, så tørre i lyden, på trods af mange detaljer...

Er der nogen der kan hjælpe? Jeg har eventuelt overvejet om en ekstern dac kunne afhjælpe problemet...

Hvordan får jeg de der instrumenter til at fylde lidt mere, hvordan får jeg dem ind i min stue?

På forhånd tak for hjælpen

Krstian
Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

hejsa ...Dynaudio er da ikke så slemt igen de laver nogle gode højtaler ... har du hørt på nogle af deres gulv højtaler ....???????? kan forstå at du sukker efter en vildt go lyd ... men jeg vil lige høre lidt om hvad krav du har til det.... (størrelse..) efter min mening så kan man ikke få vil meget kraft ud at en kompakt højtaler ..

vil man går efter rå styrke fra 1000 hz og ned ad.... skal man min .. op i en 8 " enhed..  den skal max spille ned til 200 hz

jeg har bygget mine selv .. da det ikke var muligt at finde noget jeg syntes om .. som man kunne betale sig fra ..........

det begrunder jeg med egen viden fra forsøg....  det jeg er kommet til nu ..er en 10 " til dyb mellem tone ... hold op der er smæk på den .. trommer og dybe stammer står helt klar.. kan nemt høre den fra hinanden .. der er intet som mudder sammen som små højtaler kan gøre...

spørg hvis du vil vide mere

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Når du nu bruger en squeezebox, har du så prøvet om lidt leg med eq'en kan få det frem du mangler?

Alternativt tror jeg mere på at flytte lidt rundt på højttalere og eller lyttestol/sofa end på at skifte noget ud i første omgang.

og at højttaleren skal være større er efter min mening noget sludder, størrelse har intet med krop og nærvær at gøre.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Smid den squeezbox ad helvede til.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

JJAZ... jeg vil meget gerne lige høre hvorfor  du mener at størrelsen på en højtaler ikke har noget betydning...  ..???

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svar indtil videre

Jeg er helt med på at højttalerens størrelse har stor indflydelse på lyden. Men jeg har også lige været inde i hifiklubben og høre Thule-B&W685 og her synes jeg der var meget mere krop. 685 er jo ikke større end  dynaudio focus 140 og den går ikke så dybt i bassen...

Så hvor er det så det går galt.

Hvor finder jeg eq'en på SB3??? Jeg kan ikke finde den

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også mene at SB3 ikke er et godt udgangspunkt for vellyd....

Hilsner,

Karsten

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er virkelig faldet for SB'ens bekvemmeligheder og er ikke meget for at skulle hive cd-pladerne ned fra loftet igen.

Kan man nå CD kvalitet på SB med hjælp fra en ekstern dac? Jeg har selvfølgelig gemt min musik ukomprimeret på min computer???

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

dybt ....  det er stor forskel på hvad de forskellige mærker ligger vægt på ..  og om bassen er lidt dyber på dynaudio  kan jeg ikke udtale mig om ... Squezebox3 ved ikke lige held hvad det er for noget .. hvad gor den ..___

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Squeezeboxen henter (streamer) musik fra computerens harddisk, som så bliver et bibliotek og du når al din musik fra SB'ens fjernbetjening. Fra Squeezeboxen kan du vælge at spille en plade, et enkelt nummer, eller lave en hel playliste eller spilde en favoritplayliste som du allerede har gemt på computeren. Det digitale signal converterer den til analogt (der findes også digital udgang) og så stopper du den i en alm. forstærker som hvis det havde været en CD-afspiller.

Du slipper bare for at rejse dig når du skal bytte plade, smart...

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Ja, med en ekstern DAC kan du opnå et udemærket resultat med en Squeezebox. Vel sammenligneligt med en cd-spille til ca. samme pris som Squeezebox & DAC. Nogle ville måske hævde bedre.

/Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

oki .. hvis det er den type kvalitet´s musik du høre .. så drop det med at skifte højtaler og forstærker ud .. så er det ikke der problemet er .. alt hvad det hedder musik skal ikke være på pc eller md.. det skal gøre fra cd eller lp..  begynder man at lave det om til mp3 eller wma så er det som at høre på noget det kommer fra en billigt bilka anlæg...  ud  med det og på med nogle cdér.... 

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:

Ja, med en ekstern DAC kan du opnå et udemærket resultat med en Squeezebox. Vel sammenligneligt med en cd-spille til ca. samme pris som Squeezebox & DAC. Nogle ville måske hævde bedre.

/Jonas

Hmm, det har jeg prøvet uden held her... Min formodning er at det digitale signal er ret forurenet/inficeret med jitter.

Karsten

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Smid den squeezbox ad helvede til.

Ja det var jo også min første tanke.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
oki .. hvis det er den type kvalitet´s musik du høre .. så drop det med at skifte højtaler og forstærker ud .. så er det ikke der problemet er .. alt hvad det hedder musik skal ikke være på pc eller md.. det skal gøre fra cd eller lp..  begynder man at lave det om til mp3 eller wma så er det som at høre på noget det kommer fra en billigt bilka anlæg...  ud  med det og på med nogle cdér.... 

Jep med WMA eller MP3 er jeg ganske enig; det lyder forfærdentligt! Men man kan jo rippe sine CDer ukomprimeret til eksempelvist FLAC. Så er det - efter min mening - en anden sag.

Dermed ikke være sagt, at du ikke kan få bedre lyd ud af en CD afspiller; det kan du givetvis. Min pointe er bare at med en ordentlig DAC spændt efter og med dine CDer rippet ukomprimeret (til FLAC) kan Squeezeboxen lyde udemærket.

/Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

hmm .. desværre kan jeg ikke give dig ret .. da mine højtaler meget følsom over for kvaliteten .. efter jeg har bygge dem her jeg store problemer med at finde cdér hvor kvalitet er ok .. de afsløre bare for meget ... jeg har selv gjort en del i det med musik på pc.. men er helt gået fra det igen .. for det bliver ikke godt nok ...  men har det da stadig koblet til .. køre optisk fra min pc til forstærkeren .. det er bedre .. men godt er det nu ikke .... 

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Kender du ikke en som har en ok cd afspiller som du kan låne en dag eller to.tilslut den og hør om det lyder ok,hvis ja, så må det jo være squeezeboxen den er gal med,hvis nej så må du lede et andet sted i kæden.

lige for en god ordens skyld så er det vel ordentlige kabler du bruger i dit system,evt prøv at vende netstik på aparaterne(en af gangen og så lyt hvilken stilling der lyder best)

Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Det går da fint at få vellyd ud ur en Squeezbox men det kræver at du har rippet dine CD:er til et losslessformat, WAV e.dyl med et godt program for rippning f. eks EAC.

Det kan ikke jæmføres med at afspille det direkt på PC då, PC:ens lydkort ikke har nogen som helst påvirken og det via SB3 (og dess syskon) blir Bit-perfect, dvs er rippningen i orden så blir det det som afspilles uden fejl. Den en meget større chans at det blir korrekt en en CD-afspiller då det ikke kan læse noget fejl.

Den Burr Brown-DAC der sitter i SB3 er en god DAC men min erfaring er at det til trots krævs en extern DAC før vellyd bedre en en CD-afspiller i samme prisklass.

Sandsynlig hænger det sammen med den billige strømførsyning og en analogdel der ikke er topklasse.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er pågrund af erfaring ikke i tvivl om at squeezeboxen er synderen. Det er kompliceret at få den til at spille godt men det kan lade sig gøre.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Squeezebox

Ud med den og ind med en hæderlig mellemklasse cd afspiller. F.eks set en Sony XA5ES til salg for ca 3000kr her på HIFI4ALL. Det vil være som nat og dag. Ekstern DAC vil selvfølgelig også være en stor gevinst, hvis du vil beholde din Squeezebox.
Hvis du vælger den sidste løsning har coax kablet mellem Squeezebox og evt DAC meget stor betydning for lydkvaliteten.F.eks et std kabel til ca 100kr kontra TMC kabel var som nat og dag ( nu gentager han sgu sig selv den gamle)

Håber du finder en løsning du kan leve med
Til top Vis Gonz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonz

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum