Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 22:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hjemmelavet Audio CD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er begyndt at optage "lyde" med en lille digital optager (Edirol R09 Roland). Jeg optager WAV-filer i 16 bit 44,1 KHz, men optageren kan dog optage i 24 bit 48 KHz. Jeg redigerer lydfilerne med et "gratis-program" jeg har fundet på nettet (forslag til et godt redigeringsprogram modtages gerne). Når filerne skal brændes til Audio CD-formatet, gør jeg dette med Microsoft Medieplayer, som understøtter denne funktion. Medieplayeren kan dog ikke læse 24 bit 48 KHz, men sådan en fil vil kunne "gemmes som" 16 bit 44,1 KHz i mit "gratis-program", inden Audio skiven brændes.

Mit spørgsmål er nu: Vil der være nogen forskel på lydkvaliteten af slut-resultatet (Audio CD'en) om jeg optager i 24 bit 48 KHZ og bagefter konverterer til 16 bit 44,1 KHz, ELLER optager direkte i 16 bit 44,1 KHz og brænder CD'en fra original-filen, uden konvertering ?

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

http://audacity.sourceforge.net/

Det er et ret fedt program, som ovenikøbet er open source..

Mht om du får bedre lydkvalitet ved at starte med 24/48k...

Ja det kommer helt an på hvor "godt" det bliver downsamplet igen. Men det er jo aldrig en dårlig idé at lægge ud med et super godt kildemateriale. Jeg vil foreslå dig at prøve dig frem. Jeg er ikke sikker på at Audacity kan downsample 24/48k..
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

ZAP4EVER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 03:35 | IP-adresse registreret  

Hej K - hvis du ikke har tænkt dig at redigerer i lydfilerne el. brænde dem som DVD Audio el. afspille dem vha. en PC som 24/96 så kan du lige så godt optage i 16/44 format. Prøv at afspille dine 24/96 optagelser direkte fra PCen og ind i dit anlæg - det lyder skam bedre med lidt mere dynamik og lidt bedre opløsning. Sjovt nok er forskellen ikke så stor som man først forventer det - det virker som om lyden er mindre klemt/stresse. Der er ikke flere detaljer, men det lyder bare mere rigtigt... lidt svært at sætte ord på.

vh.

Ole

Til top Vis ZAP4EVER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZAP4EVER Besøg ZAP4EVER's Websted

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
http://audacity.sourceforge.net/

Det er et ret fedt program, som ovenikøbet er open source..

Udmærket program du har fundet der, Sjoenne. Jeg har eksperimenteret lidt med det, og der er jo mange muligheder. High pass, fade in/out, balance (som ikke virkede på det program jeg brugte tidligere), bass boost, niveauer og meget andet. Programmet kan tilsyneladende indstilles til at gemme en fil i 16 bit 44,1 KHz, men det viste sig at Microsoft Medieplayer alligevel godt kunne åbne en fil optaget i 24 bit 48 KHz. Når man blander filerne (16 bit hhv. 24 bit) ændres formatet sikkert automatisk til "RED BOOK", når der brændes Audio-CD via Medieplayer. Har lige lyttet til min seneste brænding. Det lyder fremragende, når det har været gennem mit  head-fi-setup

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

ZAP4EVER skrev:

Prøv at afspille dine 24/96 optagelser direkte fra PCen og ind i dit anlæg - det lyder skam bedre med lidt mere dynamik og lidt bedre opløsning. Sjovt nok er forskellen ikke så stor som man først forventer det - det virker som om lyden er mindre klemt/stresse. Der er ikke flere detaljer, men det lyder bare mere rigtigt.

vh.

Ole

Nu er det "kun" 48 KHz jeg kan "sample" i, men jeg har ikke sådan lige mulighed for at afspille direkte fra PC til mit anlæg, men når jeg har brændt en Audio-CD og den bliver upsamplet i min CD-afspiller til godt 700 KHz, lyder det aldeles fremragende og med rigelig mængde detaljer over hele frekvensspektret. Hvis jeg lytter med små hovedtelefoner direkte fra min PC kan jeg dog heller ikke klage. Det lyder som alt andet man kan afspille fra en Audio-CD via PC'ens DVD-drev, så du har sikkert ret i, at forskellen på konverteret 16 bit og original 24 bit ikke er den helt store. Jeg er helt tilfreds med kvaliteten

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Jeg er begyndt at optage "lyde" med en lille digital optager (Edirol R09 Roland). Jeg optager WAV-filer i 16 bit 44,1 KHz, men optageren kan dog optage i 24 bit 48 KHz. Jeg redigerer lydfilerne med et "gratis-program" jeg har fundet på nettet (forslag til et godt redigeringsprogram modtages gerne). Når filerne skal brændes til Audio CD-formatet, gør jeg dette med Microsoft Medieplayer, som understøtter denne funktion. Medieplayeren kan dog ikke læse 24 bit 48 KHz, men sådan en fil vil kunne "gemmes som" 16 bit 44,1 KHz i mit "gratis-program", inden Audio skiven brændes.

Mit spørgsmål er nu: Vil der være nogen forskel på lydkvaliteten af slut-resultatet (Audio CD'en) om jeg optager i 24 bit 48 KHZ og bagefter konverterer til 16 bit 44,1 KHz, ELLER optager direkte i 16 bit 44,1 KHz og brænder CD'en fra original-filen, uden konvertering ?

Ja.

Prøv selv

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Kalle_dk skrev:

Ja.

Prøv selv

Hej Ghammel og Suhr (godt der er et H og et H igen )

Det er jo så netop det jeg lige har prøvet. Jeg har ikke optaget nøjagtig den samme "lyd" i begge opløsninger, men har lavet  sammenlignelige lyd-optagelser i hhv. 16 og 24 bit. Når lyden har været gennem min CD-afspiller har jeg meget svært ved at høre forskel. Måske er det mine gamle ører

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes