Emne: Hjemmelavet Audio CD ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er begyndt at optage "lyde" med en lille digital optager (Edirol R09 Roland). Jeg optager WAV-filer i 16 bit 44,1 KHz, men optageren kan dog optage i 24 bit 48 KHz. Jeg redigerer lydfilerne med et "gratis-program" jeg har fundet på nettet (forslag til et godt redigeringsprogram modtages gerne). Når filerne skal brændes til Audio CD-formatet, gør jeg dette med Microsoft Medieplayer, som understøtter denne funktion. Medieplayeren kan dog ikke læse 24 bit 48 KHz, men sådan en fil vil kunne "gemmes som" 16 bit 44,1 KHz i mit "gratis-program", inden Audio skiven brændes. Mit spørgsmål er nu: Vil der være nogen forskel på lydkvaliteten af slut-resultatet (Audio CD'en) om jeg optager i 24 bit 48 KHZ og bagefter konverterer til 16 bit 44,1 KHz, ELLER optager direkte i 16 bit 44,1 KHz og brænder CD'en fra original-filen, uden konvertering ?
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://audacity.sourceforge.net/
Det er et ret fedt program, som ovenikøbet er open source..
Mht om du får bedre lydkvalitet ved at starte med 24/48k...
Ja det kommer helt an på hvor "godt" det bliver downsamplet igen. Men det er jo aldrig en dårlig idé at lægge ud med et super godt kildemateriale. Jeg vil foreslå dig at prøve dig frem. Jeg er ikke sikker på at Audacity kan downsample 24/48k..
|
Til top |
|
|
ZAP4EVER Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 58
|
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 03:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej K - hvis du ikke har tænkt dig at redigerer i lydfilerne el. brænde dem som DVD Audio el. afspille dem vha. en PC som 24/96 så kan du lige så godt optage i 16/44 format. Prøv at afspille dine 24/96 optagelser direkte fra PCen og ind i dit anlæg - det lyder skam bedre med lidt mere dynamik og lidt bedre opløsning. Sjovt nok er forskellen ikke så stor som man først forventer det - det virker som om lyden er mindre klemt/stresse. Der er ikke flere detaljer, men det lyder bare mere rigtigt... lidt svært at sætte ord på.
vh.
Ole
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udmærket program du har fundet der, Sjoenne. Jeg har eksperimenteret lidt med det, og der er jo mange muligheder. High pass, fade in/out, balance (som ikke virkede på det program jeg brugte tidligere), bass boost, niveauer og meget andet. Programmet kan tilsyneladende indstilles til at gemme en fil i 16 bit 44,1 KHz, men det viste sig at Microsoft Medieplayer alligevel godt kunne åbne en fil optaget i 24 bit 48 KHz. Når man blander filerne (16 bit hhv. 24 bit) ændres formatet sikkert automatisk til "RED BOOK", når der brændes Audio-CD via Medieplayer. Har lige lyttet til min seneste brænding. Det lyder fremragende, når det har været gennem mit head-fi-setup  __________________
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ZAP4EVER skrev:
Prøv at afspille dine 24/96 optagelser direkte fra PCen og ind i dit anlæg - det lyder skam bedre med lidt mere dynamik og lidt bedre opløsning. Sjovt nok er forskellen ikke så stor som man først forventer det - det virker som om lyden er mindre klemt/stresse. Der er ikke flere detaljer, men det lyder bare mere rigtigt.
vh.
Ole |
|
|
Nu er det "kun" 48 KHz jeg kan "sample" i, men jeg har ikke sådan lige mulighed for at afspille direkte fra PC til mit anlæg, men når jeg har brændt en Audio-CD og den bliver upsamplet i min CD-afspiller til godt 700 KHz, lyder det aldeles fremragende og med rigelig mængde detaljer over hele frekvensspektret. Hvis jeg lytter med små hovedtelefoner direkte fra min PC kan jeg dog heller ikke klage. Det lyder som alt andet man kan afspille fra en Audio-CD via PC'ens DVD-drev, så du har sikkert ret i, at forskellen på konverteret 16 bit og original 24 bit ikke er den helt store. Jeg er helt tilfreds med kvaliteten  __________________
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Jeg er begyndt at optage "lyde" med en lille digital optager (Edirol R09 Roland). Jeg optager WAV-filer i 16 bit 44,1 KHz, men optageren kan dog optage i 24 bit 48 KHz. Jeg redigerer lydfilerne med et "gratis-program" jeg har fundet på nettet (forslag til et godt redigeringsprogram modtages gerne). Når filerne skal brændes til Audio CD-formatet, gør jeg dette med Microsoft Medieplayer, som understøtter denne funktion. Medieplayeren kan dog ikke læse 24 bit 48 KHz, men sådan en fil vil kunne "gemmes som" 16 bit 44,1 KHz i mit "gratis-program", inden Audio skiven brændes.
Mit spørgsmål er nu: Vil der være nogen forskel på lydkvaliteten af slut-resultatet (Audio CD'en) om jeg optager i 24 bit 48 KHZ og bagefter konverterer til 16 bit 44,1 KHz, ELLER optager direkte i 16 bit 44,1 KHz og brænder CD'en fra original-filen, uden konvertering ? |
|
|
Ja. Prøv selv  __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Kalle_dk skrev:
Mit spørgsmål er nu: Vil der være nogen forskel på lydkvaliteten af slut-resultatet (Audio CD'en) om jeg optager i 24 bit 48 KHZ og bagefter konverterer til 16 bit 44,1 KHz, ELLER optager direkte i 16 bit 44,1 KHz og brænder CD'en fra original-filen, uden konvertering ? |
|
|
Ja.
Prøv selv 
|
|
|
Hej Ghammel og Suhr (godt der er et H og et H igen  ) Det er jo så netop det jeg lige har prøvet. Jeg har ikke optaget nøjagtig den samme "lyd" i begge opløsninger, men har lavet sammenlignelige lyd-optagelser i hhv. 16 og 24 bit. Når lyden har været gennem min CD-afspiller har jeg meget svært ved at høre forskel. Måske er det mine gamle ører  __________________
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|