Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 23:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Kan min CD16 reddes? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sandkassen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 August 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej lidelsesfæller.

Glad var jeg, da jeg i eftermiddags fik tømt bilen for de 'nye' højttalere, jeg hentede i aftes, og dagen igennem har jeg hørt masser af musik på dem. Endelig har jeg fået højttalere, der - synes jeg - matcher min Marantz CD16. Men hvad skete der så? Sent på eftermiddagen syntes jeg, at afspilleren begyndte at have problemer med nogle skiver, der så plet- og ridsefri ud, når den havde spillet lidt af dem. Og så her til aften - mens man har gæster, der skal imponeres - ender afspilleren med at strejke helt. Jeg kan bare ikke tro, at det er rigtigt, men ikke desto mindre læser maskinen ikke skiverne længere. Der sker et eller andet, når jeg lægger en CD i, men det er tilsyneladende kun optikken, der bevæger sig, for når jeg åbner skuffen, ligger skiven, som da den blev lagt i. I displayet lyser både 'ERROR' og 'DISC'.

Har nogen her et bud på, nøjagtigt hvad der er galt, om det kan laves, i givet fald hvor man går hen, og om det overhovedet kan betale sig. Jeg er jo svært glad for afspilleren, og min frygt er, at det er selve drevet, der er stået af, og at maskinen ikke står til at redde.

Den fedeste og værste hifi-relaterede oplevelse på matriklen her på en og samme dag! NEDEREN!!!

Jeg håber nogen her kan hjælpe på en eller anden måde - ja jeg er godt klar over, at i ikke kan poste en besværgelse, der blot skal siges til maskinen, men ... altså, hvor er det ikke skægt at være mig lige nu.

Venlig hilsen

Carsten

Til top Vis Sandkassen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandkassen

elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Alpha Akustik

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 August 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har igennem de sidste 8-10 år haft en Marantz cd16 og den har bare virket uden problemer og er iøvrigt en ganske god spille. Men så for et års tid siden begyndte den også at brokke sig, og jeg tænkte at det var da også utroligt at den havde holdt så længe. Det viste sig dog at det bare var en af de små gummidutter (eller hvad de nu hedder) som man lægger cd`en på i skuffen, der havde sat sig forkert. Dette gjorde at "dutterne" ramte ind i cd'en og stoppede den og ved at sætte dem på plads fik jeg den til at spille igen.

Så hvis du er heldig er det bare "dutternes" skyld :-)

Held og lykke !

Til top Vis elovelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elovelo

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 August 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Det kan også være laseren der kal renses. En blød klud og noget sprit burde kunne klare det, det har jeg da holdt en ældre Sony afspiller kørende med uden problemer.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Sendt: 13 August 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

. . .og hvis det viser ikke at være nok med rensning af laseren, så fortvil ikke. Det er rimelig billigt at få en ny laser.  En CDM4 laser koster typisk omkring kr. 500 som reservedel. Og den måde du beskriver fejlen på, tyder på fejl på laseren (enten snavs eller andet).

mvh

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 August 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Det kan også være laseren der kal renses. En blød klud og noget sprit burde kunne klare det, det har jeg da holdt en ældre Sony afspiller kørende med uden problemer.

Jeg har hørt at man ikke må bruge alkohol til at rense en laser med, og det må man sige der er i sprit... Jeg fik fortalt at det kunne opløse belægningen på laserhovedet...

Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Sendt: 13 August 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Ascari skrev:

Jeg har hørt at man ikke må bruge alkohol til at rense en laser med, og det må man sige der er i sprit... Jeg fik fortalt at det kunne opløse belægningen på laserhovedet...

Ja belægningen opløses - men der er jo det der er meningen! Du mener sikkert at linsen på laserhovedet kan blive opløst eller skadet - og det er nok rigtigt at der kan være risiko for det. Nu skal man under INGEN omstændigheder bruge almindeligt husholdnings sprit til disse ting / jeg ved faktisk ikke hvad man skal bruge husholdningssprit til - det eneste jeg bruger det til er til at blande sammen med sæbe og vand og så sprøjte mod lus på roserne med denne blanding.

Brug en blød/blød klud eller bedre en vatpind let fugtet med lunkent vand og opvaskemiddel til at rense med. det skader ikke.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

walin skrev:
Exxtreme skrev:

Ascari skrev:

Ja belægningen opløses - men der er jo det der er meningen! Du mener sikkert at linsen på laserhovedet kan blive opløst eller skadet - og det er nok rigtigt at der kan være risiko for det. Nu skal man under INGEN omstændigheder bruge almindeligt husholdnings sprit til disse ting / jeg ved faktisk ikke hvad man skal bruge husholdningssprit til - det eneste jeg bruger det til er til at blande sammen med sæbe og vand og så sprøjte mod lus på roserne med denne blanding.

Brug en blød/blød klud eller bedre en vatpind let fugtet med lunkent vand og opvaskemiddel til at rense med. det skader ikke.

Vodka skulle efter sigende virke fint, og ikke efterlade en tynd hinde bagefter, som flere andre rensemidler kan gøre.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 August 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Isopropyl alkohol skulle efter sigende være løsningen, det var det tidligere til tonehoveder, jeg har selv brugt til cd (PC), det har virket fint. Fås så vidt jeg husker hos materialisten. De rensemidler man køber færdig indeholder vist primært dette.
Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe

elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Alpha Akustik

Sendt: 13 August 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Enig jeg har brugt isopropylalkohol til min laser mange gange, og det er også det man bruger til professionelle båndmaskiner osv. det æder nemlig ikke gummiet på trykruller og derfor æder det nok heller ikke en hård laserlinse.
Men som Carsten skriver bliver skiven ikke drejet rundt, og det er derfor ikke laseren der er noget galt med, men enten motoren der er i stykker (eller dens styreelektronik), eller skuffen der blokerer for skivens rotation.

Sandkassen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg ved ikke, om det med rotationen har været et mærkværdigt tilfælde, eller om det faktisk er motoren, den er gal med. Tidligere i dag åbnede jeg kalorius og kunne nu konstatere, at fejlen havde muteret en anelse (der må være tale om virus!) - nu ville den spille ca 10 sek. af et nummer, hvorefter den stoppede. Jeg havde forinden forsøgt yderst forsigtigt med en tør vatpind, idet jeg ikke lå inde med de ovenfor beskrevne mirakeldråber.

Apparatus er nu indleveret ved JJ Teknik - som straks var friske med at tilbyde nye spændingsregulatorer, hvis ellers de får gang i min fnullepus igen, da dette efter (deres) sigende skulle påvirke lyden i ganske positiv retning - kan nogen bekræfte dette? Det skulle blandt andet udmønte sig i strammere bas. Anyone?

Rare mennesker i øvrigt og med ganske lækkert grej i butikken - et kig værd! Nu venter jeg så med bævende underlæbe på dommen.

Hilsen

Carsten

elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Alpha Akustik

Sendt: 13 August 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

fik du set om de der dutter var problemet ?

Jeg har loddet nye opamps i min, de gamle var surface mount så det krævede en rolig hånd. Og jeg har bypasset de fleste lytter i analogdelene med med gode kondensatorer. Opamps'ne gav umiddelbart bedre dynamik og flere detaljer, kondensatorerne fjernede nogle "kanter" og hvid diskant ( hurra for farvemetaforer!).

Men ingen erfaringer med spændningsregulatorer, det kunne være spændende og høre om det giver noget...

Jeg har hørt rygter om en modificering hvor fabrikken skiftede analogboardet med et fuldt balanceret et. I den originale konverteres der til ikke balanceret før udgangsmodulerne (HDAM). Det er (var?) vist en ganske omfattende og dyr modificering, som skulle gøre CD16 til en af de bedste cd-afspillere overhovedet.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 August 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Sandkassen: Isopropyl-alkohol/isopropanol kan købes på det lokale apotek til bare 20-25 kr for en deciliter, og så er der til 5 år, mindst.

Det skal være den model uden 60% vand; så virker det også ret logisk, at man IKKE skal bruge gin eller vodka, godt-så!

Husholdningssprit er til vinduesvask/polering, og før i tiden afsprittede man også sine hårde hvidevarer, men det kan nutidens øko-bemalede overflader vist ikke tåle?!

Skrappere rengøringsmidler med salmiak og sårn, kan få laserlinsen til at gryne/blive mat, og så er det endeligt godnat for den laser!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Sandkassen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Elovelo: Ja jeg kiggede på de der fire dutter - de så ud til at sidde helt normalt.

Hvor stor er udgiften omtrent, når man skifter Opamp's og sætter nye kondensatorer i kalorius? Hvad med DAC? Er den så god, at der ikke er nogen grund til at skifte, eller?

I øvrigt tak for indlæg til d'herrer.

Hilsen

Carsten

elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Alpha Akustik

Sendt: 14 August 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige fundet denne beskrivelse af modificeringer: http://www.positive-feedback.com/Issue30/diy.htm

jeg mener at der var to opamps og de kostede 100-200 hver, men det er et par år siden såååå...
Det bedste er vel at smække en benchmark DAC 1 på eller lignende, men den lyder jo ganske godt og "analogt" den kære Marantz, så lidt modificeringer uden at skifte DAC'en er ikke det dummeste.
Jeg fjernede iøvrigt to lytter pr. kanal,  der sidder i serie med signalet lige før udgangen og det hjalp en del. Dog kommer der et lille plop når man tænder, men ikke noget der generer.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 August 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

elovelo skrev:

Jeg fjernede iøvrigt to lytter pr. kanal,  der sidder i serie med signalet lige før udgangen og det hjalp en del. Dog kommer der et lille plop når man tænder, men ikke noget der generer.

Det lyder nu lidt farligt. Elektrolytterne sidder der for at spærre for DC, og det "plop" du hører, tyder på at du har DC på udgangen. Har du evt. prøvet at måle på udgangsstikket ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Alpha Akustik

Sendt: 14 August 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

ja jeg målte på det da jeg satte det op. DC'en bliver ædt i min forforstærker af to duelund kondensatorer, dvs. lige før effektforstærkerne, uha ja man skal ikke have dc på udgangene på sin effekttrin!!  Men kvaliteten af de kondensatorer, der er i serie med signalet har en kæmpe indflydelse på lyden, og der sidder typisk en del i en normal signalkæde. Min havde pr. kanal 2 i CD'en og 5 i min forforstærker og et par spoler, pga. af sikkerhedskrav og nogle rem og seler ingeniører hos Kenwood.

Jeg har kunnet nøjes med 1 !!

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 04:20 | IP-adresse registreret  

Sandkassen skrev:
Hej igen

Jeg ved ikke, om det med rotationen har været et mærkværdigt tilfælde, eller om det faktisk er motoren, den er gal med. Tidligere i dag åbnede jeg kalorius og kunne nu konstatere, at fejlen havde muteret en anelse (der må være tale om virus!) - nu ville den spille ca 10 sek. af et nummer, hvorefter den stoppede. Jeg havde forinden forsøgt yderst forsigtigt med en tør vatpind, idet jeg ikke lå inde med de ovenfor beskrevne mirakeldråber.

Apparatus er nu indleveret ved JJ Teknik - som straks var friske med at tilbyde nye spændingsregulatorer, hvis ellers de får gang i min fnullepus igen, da dette efter (deres) sigende skulle påvirke lyden i ganske positiv retning - kan nogen bekræfte dette? Det skulle blandt andet udmønte sig i strammere bas. Anyone?

Rare mennesker i øvrigt og med ganske lækkert grej i butikken - et kig værd! Nu venter jeg så med bævende underlæbe på dommen.

Hilsen

Carsten

Hvad blev dommen? Blev den lavet? Og hvad måtte det stå dig i?

Har selv en CD16 med lidt af de samme problemer som beskrevet i dit første indlæg. I mit tilfæde var løsningen et nyt gummibånd til motoren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes