| Forfatter |
|
Jensradio Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - ved ikke helt hvilket EMNE det hører under
Jeg overvejer meget at købe en Squeezeboks og har læst rundt omkring i Forum.-
Min receiver er tilsluttet PC'en (Medion 8386).
Jeg har optaget en del radio via tuner og brugt bl.a. Musicmatch Jukeboks. På det seneste Creativ MediaSource (Programmet til min Creative Micro), som jeg synes er et meget nem og anvendelig program til mange ting. (MP3 256)
I forbindelse med tilmelding til DR Podcast har jeg prøvet ITunes og har også indspillet nogle af mine CD'er. (mp3 320) -Wav fylder kolosalt og Lossles fatter jeg ikke forskellen på.
Jeg er klar over at Squeezeboks spiller stortset alle formater, men er "designet" til FLAC som skulle være i Audacity. Har kikket lidt på Audacity, men kan ikke finde ud at indspille CD'er, i hvert fald ikke andet end i "Realtime" - er det korrect??? - Skal man først indspille via et andet program og derefter konvertere eller hva?? Og hvad med titlerne på CD/numre (ID3?)
Er det mig der har misforstået noget?
Det primære med Squeezeboksen skulle være let tilgang til en stor del af mine CD'er og god lyd/betjening. - samt selvfølgelig de allerede indspillede optagelser fra radio.
Jeg ville jo gerne gøre det rigtigt fra starten. Mangler noget sammenfattende omkring Musikformater- Der står ALT rundt om i Forum - og rigtig meget endda.
På forhånd tak
Birgit
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når din receiver nu er tilsluttet computeren, var det jo også en mulighed at købe et bedre lydkort. Så "slipper" du for at skulle bruge SlimServer og betaler ikke for unødige features som fx. den trådløse opkobling. Og så findes der muligheder fra 500 til 10000 kr.
Ang. ripping af CD'er har du ikke meget at bruge Audacity til - det er et program designet til at redigere i lydfiler. Derimod er EAC (Exact Audio Copy) et rigtig godt program, hvis du vægter kvaliteten af dine CD rips højt. Det er dog lidt omstændigt at sætte op - der findes dog efterhånden en del gode guides, som guider dig step by step. Mange programmer kan efterhånden rippe til lossless, så CDex eller MediaMonkey er også muligheder, hvis du vil have FLAC-filer. De finder også alle sammen automatisk titlerne.
Ang. forskellen på wav og lossless er det faktisk meget simpelt. Lossless indeholder den samme lydinformation som wav, det er bare pakket så det fylder mindre (ca. 2/3 - et album fylder mellem 350 og 450 Mb). Altså virker det på samme måde som når fx winzip komprimere billede- eller tekst-filer. __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
Husted Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 20 August 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jensradio Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
| Når din receiver nu er tilsluttet computeren, var det jo også en mulighed at købe et bedre lydkort. Så "slipper" du for at skulle bruge SlimServer og betaler ikke for unødige features som fx. den trådløse opkobling. Og så findes der muligheder fra 500 til 10000 kr. |
|
|
Mener også det er lydkortet i min Aldi/Medion, der kun være bedre. Jeg ved ikke hvilket lydkort der ville passe til PC'en og ville heller ikke have begreb om hvad jeg skulle købe.
Har læst meget godt om Squeezebox og er blevet lidt betaget af den. Kan så også anvende den på andre steder. Er SlimServer noget man helst skal "Slippe" for ?? - og hvad med softwaren Softsqueeze - er den ikke bedre end f.eks. Itunes. ?
Selve betjening på PC og Squeezebox er omtalt pænt (undtagen fjernbetjening). - Sætter stor pris på betjeningskomfort og god udnyttelse af muligheden for sammensætning/søgning på mine CD'er.
Jeg læser stadig rundt omkring og overvejer - men tak for svar
Mvh Birgit
|
| Til top |
|
| |
Jensradio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
| Ang. ripping af CD'er har du ikke meget at bruge Audacity til - det er et program designet til at redigere i lydfiler. Derimod er EAC (Exact Audio Copy) et rigtig godt program, hvis du vægter kvaliteten af dine CD rips højt. Det er dog lidt omstændigt at sætte op - der findes dog efterhånden en del gode guides, som guider dig step by step. Mange programmer kan efterhånden rippe til lossless, så CDex eller MediaMonkey er også muligheder, hvis du vil have FLAC-filer. De finder også alle sammen automatisk titlerne. |
|
|
Tak for svar - Så forstår jeg bedre med Audacity - har snuset lidt til det medredigering af radioopt. (CUT). Har også brugt et lille program,der hedder MP3DirectCut (Komputer).
CDex har jeg brugt lidt - da det er bedre til at finde titler/kunstner end mange andre programmer og kan lave CDplayer.ini filer. Kan nu ikke finde noget, der heder FLAC - men skidt med det. Var også bare nysgerrig, for jeg er ikke så meget inde i de formater.
mvh Birgit
|
| Til top |
|
| |
Jensradio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
| Ang. forskellen på wav og lossless er det faktisk meget simpelt. Lossless indeholder den samme lydinformation som wav, det er bare pakket så det fylder mindre (ca. 2/3 - et album fylder mellem 350 og 450 Mb). Altså virker det på samme måde som når fx winzip komprimere billede- eller tekst-filer. |
|
|
Tak, det lysner hver gang - Det er bare svært hvilket program man skal bruge - f.eks. kan Itunes ikke bruge alle formaterne - hvis man vil have fordelene ved dette program. (organisation/jukebox).
mvh Birgit
|
| Til top |
|
| |
Jensradio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar - Måske skal jeg nøjes med MP3 320 -
Jeg overvejer stadig og læser rundt omkring,, men siger tak
Mvh Birgit
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du allerede organiserer dit mediebibliotek med iTunes, kan du rippe til Apple's eget lossless format; ALAC. Det er samtidig også understøttet af Squeezebox'en, så hvis du vælger at købe sådan en.
En Squeezebox er helt sikkert en lækker maskine, med rigtig mange gode features, så tror roligt du kan købe sådan en.
__________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
PerBerg Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan også helt klart anbefale en Squeezebox, har nu haft en i næsten 1½ år og er meget glad for den (bruges dog sammen med en Benchmark DAC1).
Til at rippe CD'er med bruger jeg nu dBpoweramp Reference Music Converter 12.2, har tidligere brugt EAC, men jeg mener at dBpoweramp er noget mere brugervenligt. Er også ganske god til at konvertere fra et format til et andet.
Jeg mener ikke, at du skal "nøjes" MP3 320, hvis du ripper til FLAC, så skal du kun rippe dine CD'er engang (hvis du nu vælger MP3 320 og senere finder ud af at du gerne vil bruge et andet format, så skal du til at rippe igen). Hvis du ripper til FLAC, så kan du konvertere dine filer til f.eks. MP3/AAC hvis de skal bruges i en bærbar afspiller. FLAC fylder ganske rigtigt noget mere, men en 500 GB USB disk kan købes for 800,- (husk at købe 2 og bruge den anden til backup og få den opbevaret uden for dit hjem, så du stadig har dine data i tilfælde af diskcrash/indbrud/brand eller lign.
/Per
|
| Til top |
|
| |
alexmj Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 3 stk. SB3 og er særdeles glad for dem 
En af dem er koblet direkte til eAR202 REF effektforstærker med et godt signalkabel, det lyder fremragende i forhold til hvad jeg har været vant til.
Brugervenligheden på SB3'erne er helt i top. Foretrækker at have dem på nettet med kabel (mest stabil og hurtigst respons), men ikke hensigtsmæssigt alle steder.
Bruger EAC. Når det er installeret og konfigureret, virker det plug'n'play. Ind med CD'en, tags hentes automatisk og passer!), F4 for detektering af "gap" mellem numrene, Shift F6 og rip udføres. Nemmere kan det næsten ikke være.
(Så ærgrer man sig bare nu over at nogle af CD'erne har været med i bilen og har fået nogle ridser, øv det skal man lade være med).
Nogle af de ældste CD'er er over 20 år gamle, men det er stadig muligt at lave et perfekt "rip"
Med venlig hilsen
Alex Jørgensen
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 02 September 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige investeret i en Sonos Løsning fra hifiklubben. OG skal have sat EAC op til at rippe bedst muligt - evt. til FLAC
råd modtages gerne... __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 02 September 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
jeg har lige investeret i en Sonos Løsning fra hifiklubben. OG skal have sat EAC op til at rippe bedst muligt - evt. til FLAC
råd modtages gerne... |
|
|
Søgefunktionen her i forummet fungerer ellers glimrende... http://www.teqnilogik.com/tutorials/eac.shtml
|
| Til top |
|
| |