Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Audacity Flac Squeezeboks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jensradio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 August 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hej - ved ikke helt hvilket EMNE det hører under

Jeg overvejer meget at købe en Squeezeboks og har læst rundt omkring i Forum.-

Min receiver er tilsluttet PC'en (Medion 8386). 

Jeg har optaget en del radio via tuner og brugt bl.a. Musicmatch Jukeboks. På det seneste Creativ MediaSource (Programmet til min Creative Micro), som jeg synes er et meget nem og anvendelig program til mange ting. (MP3 256)

I forbindelse med tilmelding til DR Podcast har jeg prøvet ITunes og har også indspillet nogle af mine CD'er. (mp3 320) -Wav fylder kolosalt og Lossles fatter jeg ikke forskellen på.

Jeg er klar over at Squeezeboks spiller stortset alle formater, men er "designet" til FLAC som skulle være i Audacity. Har kikket lidt på Audacity, men kan ikke finde ud at indspille CD'er, i hvert fald ikke andet end i "Realtime" - er det korrect??? - Skal man først indspille via et andet program og derefter konvertere eller hva?? Og hvad med titlerne på CD/numre (ID3?)

Er det mig der har misforstået noget?

Det primære med Squeezeboksen skulle være let tilgang til en stor del af mine CD'er  og god lyd/betjening. - samt selvfølgelig de allerede indspillede optagelser fra radio.

Jeg ville jo gerne gøre det rigtigt fra starten. Mangler noget sammenfattende omkring Musikformater- Der står ALT rundt om i Forum - og rigtig meget endda.

På forhånd tak

Birgit

Til top Vis Jensradio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensradio

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 August 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Når din receiver nu er tilsluttet computeren, var det jo også en mulighed at købe et bedre lydkort. Så "slipper" du for at skulle bruge SlimServer og betaler ikke for unødige features som fx. den trådløse opkobling. Og så findes der muligheder fra 500 til 10000 kr.

Ang. ripping af CD'er har du ikke meget at bruge Audacity til - det er et program designet til at redigere i lydfiler. Derimod er EAC (Exact Audio Copy) et rigtig godt program, hvis du vægter kvaliteten af dine CD rips højt. Det er dog lidt omstændigt at sætte op - der findes dog efterhånden en del gode guides, som guider dig step by step. Mange programmer kan efterhånden rippe til lossless, så CDex eller MediaMonkey er også muligheder, hvis du vil have FLAC-filer. De finder også alle sammen automatisk titlerne.

Ang. forskellen på wav og lossless er det faktisk meget simpelt. Lossless indeholder den samme lydinformation som wav, det er bare pakket så det fylder mindre (ca. 2/3 - et album fylder mellem 350 og 450 Mb). Altså virker det på samme måde som når fx winzip komprimere billede- eller tekst-filer.

Husted
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 August 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

EAC er efter min mening det bedste program til windows.
FLAC opsætningen klares let med dette lille program:

http://www.digital-inn.de/exact-audio-copy-english/32379-ult imate-eac-pack-released.html
Til top Vis Husted's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Husted

Jensradio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:
Når din receiver nu er tilsluttet computeren, var det jo også en mulighed at købe et bedre lydkort. Så "slipper" du for at skulle bruge SlimServer og betaler ikke for unødige features som fx. den trådløse opkobling. Og så findes der muligheder fra 500 til 10000 kr.

Mener også det er lydkortet i min Aldi/Medion, der kun være bedre. Jeg ved ikke hvilket lydkort der ville passe til PC'en og ville heller ikke have begreb om hvad jeg skulle købe.

Har læst meget godt om Squeezebox og er blevet lidt betaget af den. Kan så også anvende den på andre steder. Er SlimServer noget man helst skal "Slippe" for ?? - og hvad med softwaren Softsqueeze - er den ikke bedre end f.eks. Itunes. ?

Selve betjening på PC og Squeezebox er omtalt pænt (undtagen fjernbetjening). - Sætter stor pris på betjeningskomfort og god udnyttelse af muligheden for sammensætning/søgning på mine CD'er.

Jeg læser stadig rundt omkring og overvejer - men tak for svar

Mvh Birgit

Jensradio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:
Ang. ripping af CD'er har du ikke meget at bruge Audacity til - det er et program designet til at redigere i lydfiler. Derimod er EAC (Exact Audio Copy) et rigtig godt program, hvis du vægter kvaliteten af dine CD rips højt. Det er dog lidt omstændigt at sætte op - der findes dog efterhånden en del gode guides, som guider dig step by step. Mange programmer kan efterhånden rippe til lossless, så CDex eller MediaMonkey er også muligheder, hvis du vil have FLAC-filer. De finder også alle sammen automatisk titlerne.

Tak for svar - Så forstår jeg bedre med Audacity - har snuset lidt til det medredigering af radioopt. (CUT). Har også brugt et lille program,der hedder MP3DirectCut (Komputer).

CDex har jeg brugt lidt - da det er bedre til at finde titler/kunstner end mange andre programmer og kan lave CDplayer.ini filer. Kan nu ikke finde noget, der heder FLAC - men skidt med det. Var også bare nysgerrig, for jeg er ikke så meget inde i de formater.

mvh Birgit

Jensradio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:
Ang. forskellen på wav og lossless er det faktisk meget simpelt. Lossless indeholder den samme lydinformation som wav, det er bare pakket så det fylder mindre (ca. 2/3 - et album fylder mellem 350 og 450 Mb). Altså virker det på samme måde som når fx winzip komprimere billede- eller tekst-filer.

Tak, det lysner hver gang - Det er bare svært hvilket program man skal bruge - f.eks. kan Itunes ikke bruge alle formaterne - hvis man vil have fordelene ved dette program. (organisation/jukebox).

mvh Birgit

Jensradio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Husted skrev:
EAC er efter min mening det bedste program til windows.
FLAC opsætningen klares let med dette lille program:

http://www.digital-inn.de/exact-audio-copy-english/32379-ult imate-eac-pack-released.html

Tak for svar - Måske skal jeg nøjes med MP3 320 -

Jeg overvejer stadig og læser rundt omkring,, men siger tak

Mvh Birgit

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 August 2007 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hvis du allerede organiserer dit mediebibliotek med iTunes, kan du rippe til Apple's eget lossless format; ALAC. Det er samtidig også understøttet af Squeezebox'en, så hvis du vælger at købe sådan en.

En Squeezebox er helt sikkert en lækker maskine, med rigtig mange gode features, så tror roligt du kan købe sådan en.

PerBerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 August 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også helt klart anbefale en Squeezebox, har nu haft en i næsten 1½ år og er meget glad for
den (bruges dog sammen med en Benchmark DAC1).

Til at rippe CD'er med bruger jeg nu dBpoweramp Reference Music Converter 12.2,
har tidligere brugt EAC, men jeg mener at dBpoweramp er noget mere brugervenligt.
Er også ganske god til at konvertere fra et format til et andet.

Jeg mener ikke, at du skal "nøjes" MP3 320, hvis du ripper til FLAC, så skal du kun rippe dine CD'er
engang (hvis du nu vælger MP3 320 og senere finder ud af at du gerne vil bruge et andet format,
så skal du til at rippe igen).
Hvis du ripper til FLAC, så kan du konvertere dine filer til f.eks. MP3/AAC hvis de skal bruges i en bærbar afspiller.
FLAC fylder ganske rigtigt noget mere, men en 500 GB USB disk kan købes for 800,- (husk at købe
2 og bruge den anden til backup og få den opbevaret uden for dit hjem, så du stadig har dine
data i tilfælde af diskcrash/indbrud/brand eller lign.

/Per

Til top Vis PerBerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PerBerg

alexmj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 August 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har 3 stk. SB3 og er særdeles glad for dem

En af dem er koblet direkte til eAR202 REF effektforstærker med et godt signalkabel, det lyder fremragende i forhold til hvad jeg har været vant til.

Brugervenligheden på SB3'erne er helt i top. Foretrækker at have dem på nettet med kabel (mest stabil og hurtigst respons), men ikke hensigtsmæssigt alle steder.

Bruger EAC. Når det er installeret og konfigureret, virker det plug'n'play. Ind med CD'en, tags hentes automatisk og passer!), F4 for detektering af "gap" mellem numrene, Shift F6 og rip udføres. Nemmere kan det næsten ikke være.

(Så ærgrer man sig bare nu over at nogle af CD'erne har været med i bilen og har fået nogle ridser, øv det skal man lade være med).

Nogle af de ældste CD'er er over 20 år gamle, men det er stadig muligt at lave et perfekt "rip"

Med venlig hilsen

Alex Jørgensen

Til top Vis alexmj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alexmj

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 September 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

jeg har lige investeret i en Sonos Løsning fra hifiklubben. OG skal have sat EAC op til at rippe bedst muligt  - evt. til FLAC

råd modtages gerne...

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 September 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

jeg har lige investeret i en Sonos Løsning fra hifiklubben. OG skal have sat EAC op til at rippe bedst muligt  - evt. til FLAC

råd modtages gerne...

Søgefunktionen her i forummet fungerer ellers glimrende...
http://www.teqnilogik.com/tutorials/eac.shtml
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes