Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 19:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Arcam Alpha 5cd-afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 September 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Nå, da jeg nu synes min Sony PS1 lyder flot, men ikke har nogen synderlig fin cd-afspiller at sammenligne med, har jeg købt en Arcam Alpha 5 .

Er den noget værd, og hvad burde den reelt koste, er lige blevet efterset og fået skiftet tandhjul (olie og tændrør).

Ved ikke om det jeg gav var for meget, men vil lige hører hvad man skal give for sådan en, som skulle spille uden problemer og hvordan lydkvaliteten egentlig er ?

(måske lidt hovedkuls handel, men det skal der til ind imellem).

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

pfo1955
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 September 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Nej, den er ikke meget værd , måske 1000 men lyder faktisk dejlig dynamisk og levende - lidt grovkornet og da sikkert meget bedre end en Sony japser

Til top Vis pfo1955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pfo1955

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 September 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Nogle ynder at modificere deres Arcam Alpha 5/5+.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 September 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Nå, da jeg nu synes min Sony PS1 lyder flot, men ikke har nogen synderlig fin cd-afspiller at sammenligne med, har jeg købt en Arcam Alpha 5 .

Er den noget værd, og hvad burde den reelt koste, er lige blevet efterset og fået skiftet tandhjul (olie og tændrør).

Ved ikke om det jeg gav var for meget, men vil lige hører hvad man skal give for sådan en, som skulle spille uden problemer og hvordan lydkvaliteten egentlig er ?

Er i tvivl om du mener "alpha 5" eller bare "5"?

Synes ikke jeg kender andre end alpha modellen?

Jeg har lige solgt en for 1500 kr. I min verden er det en fremragende afspiller til ,pengene, var i alle tilfælde glad for min indtil jeg faldt for noget andet, den tjente mig i 5 år

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Hans J skrev:

Jeg har lige solgt en for 1500 kr. I min verden er det en fremragende afspiller til ,pengene, var i alle tilfælde glad for min indtil jeg faldt for noget andet, den tjente mig i 5 år

Hvorfor er du forvirret mener jeg har skrevet alpha 5 hver gang .

Men er den et okay reference punkt i forhold til PS1 ?

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 September 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Ikke for at lede tråden helt off-topic, men må jeg interesseret spørgen hvilken afløser din arcam fik, rattan?
Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Så nu fik jeg min Arcam ind af døren .

Strøm på den, WWHHHHAAAATTTTTTT den virker ikke .

Mail til sælger, den virkede inden han sendte den, han havde testet inden.

hmmm, kassen så fin ud, møg.

Skrev til sælger om det var ok at åbne, det havde han ikke noget imod så det gjorde jeg.

Pi* drevet kørte ikke rundt.

Mail frem og tilbage, sælger kunne ikke hjælpe mig ydeligere .

Desperat man gør desperarte ting, splittede den fuldstændig ad, fandt ud af motor stødte imod ramme, trak forsigtigt i cd-ringen (der hvor cd hviler på), et lille "klik", på med strøm så snurrede skidtet, på med kabler og nu snurrer den lystigt .

Første indtryk er en rigtig fin lyd, meget detaljeret, et fint køb synes jeg.

Så nu skal der sammenlignes .

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 September 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Ahh... Det var godt at den virkede

Jeg går selv og venter på en afspiller som kommer med posten, og man er jo altid lidt nærvøs for postens behandling af ens lille skrøbelige afspiller

Men tillykke med den, der er helt sikkert en fornuftig opgradering i forhold til PS1

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Andreas KBH skrev:

Ahh... Det var godt at den virkede

Jeg går selv og venter på en afspiller som kommer med posten, og man er jo altid lidt nærvøs for postens behandling af ens lille skrøbelige afspiller

Men tillykke med den, der er helt sikkert en fornuftig opgradering i forhold til PS1

Mange tak.

Det er nu første gang jeg har fået noget ind af døren som ikke var ok, pakken viste ikke tegn på overlast, men bliver pakken droppet fra 1 meters højde eller mere og så ned på siden, så kan det jo ikke ses, men udstyret inde i kan godt tage skade.

Ved første prøvelyt fornemmer jeg klart bedre lyd. Skal dog have eksperimenteret lidt mere med PS1, bare for sjov, jeg kan ikke slippe tanken om skjulte reserve i den. Er også lidt på jagt efter mod´s til Arcam, fik den til en fin pris og jeg mener jeg er stødt på forskellige nemme mods.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 September 2007 kl. 04:07 | IP-adresse registreret  

Allerførst; blæret at det ikke har lykkedes Post-DK at ødelægge denne fine CD-afspiller!

Dernæst; "helt sikkert en fornuftig opgradering i forhold til PS1" (Playstation One?)  Øh-jo, men det er da også en mid-fi/folke-hifi CD-afspiller til rundt 6000 kr for mere end 10 år siden, så et eller andet kan den nok gøre, for at bibringe sin ejer lidt vellyd. Arcam Alpha 5 går for rundt 1000kr; lidt dyrere med nyt tandhjul, lidt billigere, hvis den er "brugt op". En Alpha 5 skal stå med permanent netspænding på 24/7/365, ikke noget med standby eller sårn, så lyder den langt bedre og ikke grovkornet, som mange påstår!   

Og tilsidst; tillykke, du vil blive glad.

Venligst en Arcam-ejer for life.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Allerførst; blæret at det ikke har lykkedes Post-DK at ødelægge denne fine CD-afspiller!

Dernæst; "helt sikkert en fornuftig opgradering i forhold til PS1" (Playstation One?)  Øh-jo, men det er da også en mid-fi/folke-hifi CD-afspiller til rundt 6000 kr for mere end 10 år siden, så et eller andet kan den nok gøre, for at bibringe sin ejer lidt vellyd. Arcam Alpha 5 går for rundt 1000kr; lidt dyrere med nyt tandhjul, lidt billigere, hvis den er "brugt op". En Alpha 5 skal stå med permanent netspænding på 24/7/365, ikke noget med standby eller sårn, så lyder den langt bedre og ikke grovkornet, som mange påstår!   

Og tilsidst; tillykke, du vil blive glad.

Venligst en Arcam-ejer for life.

Takker for de fine ord, jeg synes nu ikke den lyder grovkornet, men nu er jeg jo også halvgammel og tabet i det øvre frekvens område bliver fint kompenseret af den tiltagenede tinitus .

Måtte slippe kr. 810,- inkl forsendelse, så det var jo en mindre formue .

PS1 er ikke playstation one, playstation one kom efter PS1 (rette betegnelse er vel egentlig Playstation), det er vigtigt man får fat i en af de første PS´er, hvis man vil rode med den som afspiller, den har model-nr SCPH 1002. Jeg har fået fat på to styk, så jeg skal rode lidt mere med dem, de koster jo ikke alverden, men ellers sælger jeg dem igen inden så længe, grundet tidsmangel. Jeg har ikke tid til de store mods man kan finde på nettet. Det jeg mangler at prøve, er at trække lydsignalet ud fra A/V-stikket. Men det er nu sjovt at rode med det, og så til en billig penge. Hvis man bruger en remote fra en PS2 så virker den også på PS1, så man har fuld betjeningskomfort . Og så er den næsten lige så hurtig som Arcam til skift af numre/opstart af cd, den er godt nok hurtig sådan en Arcam .

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 September 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Send mig en PB med din E-mailadresse; så sender jeg dig en servicemanual på Arcam´en i PDF.

Rar at have, hvis du skal "mode" den.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 12 September 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Send ALDRIG en cd-afspiller med posten...det gjorde jeg med min Marantz CD6000 OSE engang, efter at have solgt den til en kunde i den anden ende af landet mod forudbetaling. Fik så en opringning hvor jeg fik at vide den ikke virkede.

Valgte at han måtte sende den tilbage, gad ikke stå med nogle beskyldninger om snyd selvom køberen ret beset burde tage risikoen når han nu ikke kan afhente!

Hmm det gør jeg bare aldrig igen, ihvertfald ikke uden jeg har aftalt med køber han løber risikoen 100%.

Bare et godt råd til dem der overvejer at sende

PS: Alpha 5 faldt ikke i min smag da jeg købte den for 13 år siden, men det er i høj grad et spørgsmål om...ja smag.

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 12 September 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle også ønske meg en Arcam Alpha 5. Den har den berømte, musikalske Philips TDA 1541 converter. Jeg har ikke hørt bedre...
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

kvaal skrev:
Jeg skulle også ønske meg en Arcam Alpha 5. Den har den berømte, musikalske Philips TDA 1541 converter. Jeg har ikke hørt bedre...

Den spiller rigtig flot, er meget glad for den

Taurus skrev:

Send ALDRIG en cd-afspiller med posten...det gjorde jeg med min Marantz CD6000 OSE engang, efter at have solgt den til en kunde i den anden ende af landet mod forudbetaling. Fik så en opringning hvor jeg fik at vide den ikke virkede.

Hvis du stadigvæk har den, sender du den bare til mig billigt .

Hvad kunne du ikke lide ved Arcam´en ?

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 12 September 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig...hvis du lige lægger 1200 dask!

Syntes den var for bamset og samtidig rodet i klangen, og fuldstændigt uden detaljer i diskanten....ligesom en 300 krs discman, men sikkert også fordi jeg har været vant til et lidt mere stramt lydbillede på diverse japsermaskiner.

Min Primare jeg har nu har dog ingen af de problemer Alpha 5 har

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Mighty-boy skrev:
Ikke for at lede tråden helt off-topic, men må jeg interesseret spørgen hvilken afløser din arcam fik, rattan?

jamen det må du da, omend det pt er sendt med en stor server disk og 10.000 "albums" i forskellige formater i stedet for en afspiller. Men jeg skal da klart have fundet ud af noget anda et på et tidspunkt. Lige nu står den bare på baghøjtalere i stedet for, så må det komme hen af vejen. *S*

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
rattanhuset skrev:

Hans J skrev:

Hvorfor er du forvirret mener jeg har skrevet alpha 5 hver gang .

Men er den et okay reference punkt i forhold til PS1 ?

Ups var vist lidt "f**ked" da jeg skrev det indlæg :-D

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Sendt: 13 September 2007 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er også ejer af sådan en spilledåse. 5+ (hvad er egentligt forskellen på 5 og 5+ modellen)???

Synes den spiller fint som den er. Men påtænker også at "tweake" den. Den spiller rigtigt godt osv. men er måske lidt for "pæn" i lyden til tider. Fik den for et par mdr. siden. Den var som taget ud af originalemballagen. Og med det oprindelige tandhjul. Jøps, det funker fint................endnu

Sendt med Pest Danmark UDEN at tage skade Og det til en nærmest latterlig pris på en lille plovmand. Og så kan man skutte forlange meget mere! Ikke til den pris..

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:

Ja, jeg er også ejer af sådan en spilledåse. 5+ (hvad er egentligt forskellen på 5 og 5+ modellen)???

Synes den spiller fint som den er. Men påtænker også at "tweake" den. Den spiller rigtigt godt osv. men er måske lidt for "pæn" i lyden til tider. Fik den for et par mdr. siden. Den var som taget ud af originalemballagen. Og med det oprindelige tandhjul. Jøps, det funker fint................endnu

Sendt med Pest Danmark UDEN at tage skade Og det til en nærmest latterlig pris på en lille plovmand. Og så kan man skutte forlange meget mere! Ikke til den pris..

Aner ikke hvori forskellen består, men du har da godt nok været heldig, det var godt nok billigt.

Taurus skrev:

Selvfølgelig...hvis du lige lægger 1200 dask!

Syntes den var for bamset og samtidig rodet i klangen, og fuldstændigt uden detaljer i diskanten....ligesom en 300 krs discman, men sikkert også fordi jeg har været vant til et lidt mere stramt lydbillede på diverse japsermaskiner.

Min Primare jeg har nu har dog ingen af de problemer Alpha 5 har

Kan slet ikke nikke genkendende til din beskrivelse af lyden, på ingen måde. Lyder nærmest som om den var defekt. Lyden er "sprød" og veldefineret fra min Arcam, med masser af detaljer, sangstemmer gengiver den også helt flot. Men det er jo også hele signalvejen der skal passe sammen . Har også læst nogen som beskriver lyden som grov, gad vide om der har været flere varianter af samme model ?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes