Emne: Fejl på Teac VRDS 10 SE-drev ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 05 November 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej dér.
Jeg er havnet i den ulykkelige situation, at mit TEAC VRDS 10SE-drev lige pludselig er mere eller mindre dødt. Det vil sige, at jeg for ganske få uger siden skiftede laseren i min spille, da den gamle var udtjent. Jeg fik derfor fat i en spritny laser, så jeg igen kunne komme til at opleve vellyd fra min DAC-drec-combo, der p.t. består af netop TEAC VRDS 10 SE og en fremragende ADYTON DAC.
Nå, men efter jeg havde skiftet laser i drevet og skulle til at nyde musikken igen, oplevede jeg til skræk og rædsel, at laseren ikke læste skiverne, som forventet. Med andre ord, der skete ikke en hujende fis.
Af med låget på drevet for at se, hva der foregik inde i maskinen. Når skuffen kører ind, bevæger laseren sig ind i starten af skiven for at aflæse denne, men VRDS-mekanismen slipper sit tag i skiven som den skal gøre, når man fx trykker på eject, og laseren bevæger sig tilbage til sin udgangsposition.
Drevet bevæger sig på ingen måde, altså skiven roterer slet ikke, når den ligger i drevet.
Jeg er meget forundret over dette fænomen og må i samme stund fortælle, at jeg ikke besidder de nødvendige kvalifikationer til at komme med et bud på, hvad der kan være galt.
Så, kære folk, er der en sjæl med forstand på sådanne drev og evt. har oplevet lign fejl, der er i stand til at komme med et bud på, hvopr fejlen ligger?
På forhånd, TAK!
Med venlig hilsen
Rune aka FLEX
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 05 November 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
God aften i de danske stuer.
Det lader til, at der p.t. ikke er nogle, der har et seriøst bud på, hvor fejlen evt. kan ligge henne...hmm, hvad gør jeg så?
Er der én, der ved, hvor jeg evt. kan få min spille set igennem...om der findes et specielt TEAC-værksted her i DK, eller om enhver radio/tv-mekaniker kan teste og finde fejlen?
Hjælp!!!
De bedste hilsner
Rune aka FLEX
|
| Til top |
|
| |
Thomas P Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 05 November 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rune
Pudsigt men jeg har faktisk haft næsten samme situation med et Teac T1. Fik skiftet laseren, men oplevede efterfølgende samme problem som dig. Tilbage på værkstedet, og jeg mener fejlen skyldes en defekt i skufffen der gjorde at signalet til at fortsætte i processen efter cd'en er i position, ikke skete, noget i den stil under alle omstændigheder. Fejlen blev tilsyneladende løst ved at reducere hastigheden i lukke sekvensen en anelse, hvorved "signalet" blev fanget korrekt. Efter det, fungerede maskinen 100 % ok.
Jeg henvendte forøvrigt her på forummet ang. fejlen, og flere var venlige at svare. Det er tilsyneladende en rigtig god ide at få skuffe mekanismen serviceret og "smurt" en gang hver ca. 2. år.
Mit drev blev lavet lokalt i Esbjerg, så jeg ved ikke hvem der ellers er at anbefale. LC Audio i Viborg gør vistnok en del i eftermontering af L'clocks, så måske det var værd at give dem et ring.
mvh
Thomas P.
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 05 November 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas P skrev:
|
Hej Rune
Pudsigt men jeg har faktisk haft næsten samme situation med et Teac T1. Fik skiftet laseren, men oplevede efterfølgende samme problem som dig. Tilbage på værkstedet, og jeg mener fejlen skyldes en defekt i skufffen der gjorde at signalet til at fortsætte i processen efter cd'en er i position, ikke skete, noget i den stil under alle omstændigheder. Fejlen blev tilsyneladende løst ved at reducere hastigheden i lukke sekvensen en anelse, hvorved "signalet" blev fanget korrekt. Efter det, fungerede maskinen 100 % ok.
Jeg henvendte forøvrigt her på forummet ang. fejlen, og flere var venlige at svare. Det er tilsyneladende en rigtig god ide at få skuffe mekanismen serviceret og "smurt" en gang hver ca. 2. år.
Mit drev blev lavet lokalt i Esbjerg, så jeg ved ikke hvem der ellers er at anbefale. LC Audio i Viborg gør vistnok en del i eftermontering af L'clocks, så måske det var værd at give dem et ring.
mvh
Thomas P.
|
|
|
Hej Thomas.
Tusinde tak for dit indspark til denne tråd.
Det glæder mig, at jeg ikke er blevet helt tosset...endnu
Jeg har virkelig haft svært ved at forstå, hvorfor den lige pludselig ikke ville læse skiverne.
Denne justering af lukkemekanismens hastighed, har det noget med selve clock'en at gøre og i givet tilfælde hvad skulle det have at sige?
Eller er lukkemekanismens hastighed noget man selv kan justere, eller skal den et smut forbi den lokale smed?
Mange tak for dine svar.
Venligst
Rune
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rune.
Jeg har haft en tilsvarende fejl på en oprindlig VRDS 10. I dette tilfælde var det en switch som sidder neden under skuffen som skulle renses. Jeg er ikke sikker på at de to modeller har helt samme drev, men prøv at fjerne skuffen, og se om der ikke sidder en switch under den. Dette gøres lettest ved at hive LIDT op (Forsigtigt!) i den tap som sidder i venstre side af skuffen, og så blot trække den helt ud af spillen.
Forvirret!?. Så send mig en pb med dit telefonnummer, så skal jeg forsøge at forklare det.
Mvh. Lars.
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Highmass skrev:
|
Hej Rune.
Jeg har haft en tilsvarende fejl på en oprindlig VRDS 10. I dette tilfælde var det en switch som sidder neden under skuffen som skulle renses. Jeg er ikke sikker på at de to modeller har helt samme drev, men prøv at fjerne skuffen, og se om der ikke sidder en switch under den. Dette gøres lettest ved at hive LIDT op (Forsigtigt!) i den tap som sidder i venstre side af skuffen, og så blot trække den helt ud af spillen.
Forvirret!?. Så send mig en pb med dit telefonnummer, så skal jeg forsøge at forklare det.
Mvh. Lars.
|
|
|
Hej Lars.
Se det lyder da som en ting, der lige skal prøves, inden den lokale grovsmed får lov til at bruge den helt store hammer.
Jeg tester det senere i dag og vender tilbage med en respons derpå. Jeg har nemlig haft skuffe mv. ude af spillen før og det er jo ganske lige til. Så, det må være næste step i løsningen på det mystisk opståede problem.
Fortsat god dag og tak for responsen.
Mvh. Rune
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Argh...
Så, har jeg endnu engang haft toppen af spillen og prøvet det lille fif med at rense switchen, der sidder til højre ved skuffen....Og stadig hjalp det lige lidt.
Jeg må snart tilstå, at jeg er lige ved at kaste spillen i den lokale å.
Nå, men det var et forsøg værd....men, det kom den desværre ikke til at spille af. Det er altså underligt, synes jeg. Laseren kører fint ind under skiven og VRDS-mekanismen griber fat i skiven og gør klar til at afspille pladen. Skiven flytter sig ca. 1-2 mm, hvorefter der gives slip på cd-skiven...jeg er lost in space.
Tak for input drenge.
Mvh. Rune
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 06 November 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Jeg ville da helt sikkert prøve at rense den omtalte kontakt. Umiddelbart er VRDS 10 et virkelig holdbart drev. Hvis du ikke selv får fusket det, så ville jeg også prøve Lars "LC audio" Nielsen. Firmaet i Viborg hedder nu sound2vision og hjemmesiden er (gæt engang)
www.sound2vision.dk
Jeg kan anbefale Lars som en yderst kompetent og seriøs gut. Han har faktisk lavet lidt arbejde p min Teac P-500 og en DAC som jeg stadige kan fryde mig over. Jeg betale under 1500 kr. for at få skiftet fire opamps, sløjfet "mute" kredløbet og sat ny lyslederudgang i drevet. De får en god anbefaling herfra.
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 07 November 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bradman.
Jeg har været hele renseprocessen igennem, men intet virker. Måske denne lille switch har taget skade under installationen af den nye laser, hvor jeg også havde skuffen ude.
Det ender nok med, at jeg må tage kontakt til Lars fra Sound2vision og få ham til at kigge maskinen igennem fra enden til anden.
Du skal i hvert fald have tak for din henvisning og svar.
mvh. Rune
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 07 November 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLEX skrev:
|
Hej Bradman.
Jeg har været hele renseprocessen igennem, men intet virker. Måske denne lille switch har taget skade under installationen af den nye laser, hvor jeg også havde skuffen ude.
Det ender nok med, at jeg må tage kontakt til Lars fra Sound2vision og få ham til at kigge maskinen igennem fra enden til anden.
Du skal i hvert fald have tak for din henvisning og svar.
mvh. Rune
|
|
|
Øv, det er drilagtigt! Du har selv købt og monteret laseren, skriver du. Er det den rigtige laser?
Det er ikke den samme laser der skal bruges i de forskellige VRDS 10-modeller!
I VRDS 10SE bruges en forholdsvis billig laser i forhold til den oprindelige VRDS 10. Jeg husker ikke lige numrene på disse lasere. De er i øvrigt begge fra Sony...
Den oprindelige VRDS 10 brugte/bruger en 3-strålet glaslaser, mens SE-modellen vist bruger en billigere variant i plastic.
Jeg er ret sikker på, at der ikke er noget alvorligt galt med din VRDS. Den skal nok komme til at virke igen! :-)
MVH.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels.
Ja, jeg har selv skiftet laseren, og det var sådan set ikke det store problem...pladsen var dog lidt trang til de store fingre.
Laseren, der er skiftet er en SONY KSS-151A RP, og det er den samme der er blevet monteret. LAseren er helt ny og er købt i Tyskland til 100 Euro. Om det er den billige udgave, skal jeg lade være usagt. Det var i hvert fald den dyreste udgave jeg kunne finde på Internettet via E-Bay.
Som tidligere fortalt, så ender det nok med, at den må et smut forbi Lars hos www.sound2vision.dk, så jeg igen kan få gang i drevet. Måske, er det bare den lille switch, der skal skiftes.
Tak for de optimistiske ord og forslag vedr. spillen.
Mvh. Rune
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLEX skrev:
|
Hej Niels.
Ja, jeg har selv skiftet laseren, og det var sådan set ikke det store problem...pladsen var dog lidt trang til de store fingre.
Laseren, der er skiftet er en SONY KSS-151A RP, og det er den samme der er blevet monteret. LAseren er helt ny og er købt i Tyskland til 100 Euro. Om det er den billige udgave, skal jeg lade være usagt. Det var i hvert fald den dyreste udgave jeg kunne finde på Internettet via E-Bay.
Som tidligere fortalt, så ender det nok med, at den må et smut forbi Lars hos www.sound2vision.dk, så jeg igen kan få gang i drevet. Måske, er det bare den lille switch, der skal skiftes.
Tak for de optimistiske ord og forslag vedr. spillen.
Mvh. Rune
|
|
|
Hej Rune...
Det vil sige, at du har købt en laser med samme typebetegnelse som den der sad i forvejen?
KSS151A er den "dyre" som bruges i VRDS 10
KSS240A er den "billige" som bruges i VRDS 10SE
Jeg har kigget på den tyske side, og kan se, at sælger skriver, at man nogen gange kan finde KSS151A også i en (ikke-SE) VRDS10. Det har jeg ikke hørt om før, men derfor kan det jo godt være korrekt!
Havde din maskine en KSS151A i inden du skiftede laser?
Hvis ja - virkede maskinen med denne laser??
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels.
Det havde den lige præcist og den virkede perfekt, indtil den selvfølgelig begyndte at slå lidt knuder på sig selv.
Så, det er nemlig den dyre model, der sad i før og som sidder i nu.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad gjorde din spille inden du skiftede laser? Noget tyder på at den ikke får FOK(focus OK) signalet.
mvh
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
Hvad gjorde din spille inden du skiftede laser? Noget tyder på at den ikke får FOK(focus OK) signalet.
mvh
|
|
|
Inden jeg skiftede laser spillede den ganske fint, men efter en rum tid begyndte den at springe mellem numrerne. Det vil sige, at den stod ikke og hakkede sig fast på et bestemt punkt, men sprang fx bare til ind midt i næste nummer. Somme tider spillede den helt uden problemer i fx en uge, men så begyndte den at opføre sig som om den havde sit eget liv.
Hvad vil det sige, at den ikke har FOK og hvordan kan man rette den fejl?
Mvh. Rune
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvornår købte du din VRDS 10se?
En bekendt havde samme problem som dig ca. 2 uger efter købet. Det viste sig, at tidligere ejer havde skiftet laseren til en helt ny, men forkert model, få dage inden han solgte den.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 08 November 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Hvornår købte du din VRDS 10se?
En bekendt havde samme problem som dig ca. 2 uger efter købet. Det viste sig, at tidligere ejer havde skiftet laseren til en helt ny, men forkert model, få dage inden han solgte den.
|
|
|
Det er vel ca. 1 års tid siden...maks!
Jeg købte den også brugt og på det tidspunkt virkede den helt upåklageligt. Den forige ejer havde købt den fra ny og det er en af de sidste modeller, der løb af båndet fra TEAC, inden de overgik til navnet ESOTERIC.
Hvorfor problemet er opstået er stadig uvist for mig.
Mvh. Rune
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 09 November 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
FOK signalet er den første betingelse elektronikken stiller for at komme igang efter der er kommet strøm på laseren. Det betyder at linsen i laseren er instillet i focus på skiven for fineste eye-pattern som er det rå signal efter første gangs forstærkning og i dette gemmer sig de digitale nuller og et taller . Derpå sender sensorer et OK signal. Focus og tracking skal kontrolleres ved udskiftning af laser for det er ikke altid automatikken klarer det og det har indflydelse på lydkvaliteten, men dette er et job for teknikere da det kræver brug af oscilloscpe og en del erfaring.
Du kan se om den prøver at focusere ved at starte den uden låg og uden CD og derpå kigge efter(fra siden) om linsen bevæger sig op og ned 2-8 gange. Du må ALDRIG kigge ned i laseren. Den kan skade øjnene.
Men bortset fra det så er det oftest spindle motoren eller slæde systemet som volder problemer og efter at have læst din sidste beskrivelse af problemet så er de ting ikke fritaget for mistanke. Jeg har repareret mange CD afspillere i mit arbejde for KT radio og SCALA HIFI og det er cirka en ud af 20 hvor det er laser-fejl.
Jeg har også sådan en maskine (fungerer fint so far), men hvad koster laseren?

mvh
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 13 November 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLEX skrev:
| Hej dér.
Jeg er havnet i den ulykkelige situation, at mit TEAC VRDS 10SE-drev lige pludselig er mere eller mindre dødt. Det vil sige, at jeg for ganske få uger siden skiftede laseren i min spille, da den gamle var udtjent. Jeg fik derfor fat i en spritny laser, så jeg igen kunne komme til at opleve vellyd fra min DAC-drec-combo, der p.t. består af netop TEAC VRDS 10 SE og en fremragende ADYTON DAC.
Nå, men efter jeg havde skiftet laser i drevet og skulle til at nyde musikken igen, oplevede jeg til skræk og rædsel, at laseren ikke læste skiverne, som forventet. Med andre ord, der skete ikke en hujende fis.
Af med låget på drevet for at se, hva der foregik inde i maskinen. Når skuffen kører ind, bevæger laseren sig ind i starten af skiven for at aflæse denne, men VRDS-mekanismen slipper sit tag i skiven som den skal gøre, når man fx trykker på eject, og laseren bevæger sig tilbage til sin udgangsposition.
Drevet bevæger sig på ingen måde, altså skiven roterer slet ikke, når den ligger i drevet.
Jeg er meget forundret over dette fænomen og må i samme stund fortælle, at jeg ikke besidder de nødvendige kvalifikationer til at komme med et bud på, hvad der kan være galt.
Så, kære folk, er der en sjæl med forstand på sådanne drev og evt. har oplevet lign fejl, der er i stand til at komme med et bud på, hvopr fejlen ligger?
På forhånd, TAK!
Med venlig hilsen
Rune aka FLEX
|
|
|
Prøv at sende en pb til sjoenne. Han reddede bla. min Marantz. Og han har også haft Teac VRDS. Kan være han kan give dig et svar. __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
FOK signalet er den første betingelse elektronikken stiller for at komme igang efter der er kommet strøm på laseren. Det betyder at linsen i laseren er instillet i focus på skiven for fineste eye-pattern som er det rå signal efter første gangs forstærkning og i dette gemmer sig de digitale nuller og et taller . Derpå sender sensorer et OK signal. Focus og tracking skal kontrolleres ved udskiftning af laser for det er ikke altid automatikken klarer det og det har indflydelse på lydkvaliteten, men dette er et job for teknikere da det kræver brug af oscilloscpe og en del erfaring.
Du kan se om den prøver at focusere ved at starte den uden låg og uden CD og derpå kigge efter(fra siden) om linsen bevæger sig op og ned 2-8 gange. Du må ALDRIG kigge ned i laseren. Den kan skade øjnene.
Men bortset fra det så er det oftest spindle motoren eller slæde systemet som volder problemer og efter at have læst din sidste beskrivelse af problemet så er de ting ikke fritaget for mistanke. Jeg har repareret mange CD afspillere i mit arbejde for KT radio og SCALA HIFI og det er cirka en ud af 20 hvor det er laser-fejl.
Jeg har også sådan en maskine (fungerer fint so far), men hvad koster laseren?

mvh
|
|
|
Hopla Tube Mania.
Det sidste først. Laseren til min spille har kostet, som tidligere beskrevet i tråden, 100 Euro.
Jeg har på intet tidspunkt set direkte ned i laseren, med fare for at få ødelagt mit syn
Jeg tror, du har fat i noget af det rigtige m.h.t. FOK-signalet. Det lader til, at laseren gør alt det den skal, men selve drevet roterer på intet tidspunkt, så den skal nok forbi en tekniker ved lejlighed og finindstilles.
Tusinde tak for det kyndige svar.
Mvh. Rune
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|