Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ibook G4, Spørgsmål... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 December 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en ældre Ibook G4, som det meste af min musik ligger på. Jeg kunne godt tænke mig, at Ibook´en afløste min gamle Ipod som lydkilde i mit stereoanlæg.

Jeg har forbundet Ibook´en til min forstærker således: Fra minijackstikket til hørertelefonerne til forstærkerens CD indgang... Enkelt og effektivt. Men er det den bedste måde at gøre det på? Kan man opnå bedre lyd, ved at gøre noget andet?

Til top Vis PEN67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PEN67

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 December 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

hvad med en squeezebox.

læs evt tråden her på sitet

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst lidt på lektien omkring SB, men jeg kan ikke helt forstå, hvorfor lydkvaliteten skulle bliver bedre af, at jeg skyder nogen mellemled ind imellem IBook´en og forstærkeren. Er det på grund af en bedre DAC eller pga. et "rent" digitalt signal?

Skal forstærkeren have en speciel indgang, for at gøre brug af SB metoden?

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 06 December 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Når du nu har en Mac, er en AirPort Extreme jo det oplagte valg. Den går dog ikke helt så mange roser for sin lydkvalitet som SB'en, men den skulle vist være OK (har ikke hørt nogle af dem).
Alternativt mener jeg, at en G4 iBook har indbygget optisk udgang? Så er det jo bare at bruge pengene på en god DAC - hvis du altså ikke har noget imod ikke at være "trådløs" mere.

Og kvaliteten bliver bedre, fordi der bliver brugt bedre komponenter i et rigtig lydkort (og i SB'en / APE'en). Derudover er der noget elektronisk støj inde i sådan en computer, det slipper man også for.

Husk dog at kvaliteten ikke bliver bedre, end de filer der er til rådighed. Så hvis alt dit musik ligger som 128 kb AAC, vil du nok ikke opleve den store forbedring. Afspiller du derimod et tabsfrit format (ALAC, FLAC eller lign.) kan du få rigtig god lyd med en computer.

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

AirPort´en ser godtnok for fed ud. Garanteret den nemmeste løsning. Jeg er begyndt at lægge alle mine CD´ere ind igen i Aplle Lossless format. Jeg ved ikke, hvor meget forskel jeg kan hører, men så ved jeg, det er i orden.

Tak for svarene, spændende med alle de nye muligheder... Og dyrt

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

PEN67 skrev:

AirPort´en ser godtnok for fed ud. Garanteret den nemmeste løsning. Jeg er begyndt at lægge alle mine CD´ere ind igen i Aplle Lossless format. Jeg ved ikke, hvor meget forskel jeg kan hører, men så ved jeg, det er i orden.

Jep, tror også sådan en AirPort bare spiller
Ang. lossless kan jeg, selv på mit meget moderate anlæg, høre en forskel, så synes helt bestemt det kan betale sig.

PEN67 skrev:

Tak for svarene, spændende med alle de nye muligheder... Og dyrt

Ja, der findes rigitg mange spændende produkter - og der kommer bestemt ikke færre med tiden. Så computer-as-source er bare rigtig farligt, hvis man ikke har et pengetræ

Til top Vis Mark.S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mark.S

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 December 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Hej!
Ibook g4 har desværre ikke nogen digital udgang nej..
Kan du høre forskel på at du spiller fra ipod eller ibook? ibook er alt andet end lige noget bedre, men er det nu heller. Men faktisk langt bedre end de pc'er der har været i mit hjem. Er det et krav at det skal være trådløst? Hvis ikke synes jeg du skal kigge efter en trends UD10. Den fungerer som ganske udemærket  usb dac, og især med den lille batteristrømforsyning, spiller den langt bedre end ibook. Og ikke mindst kan den også given dig en digitaludgang, så du senere, (hvis du skulle få lyst) kan sætte en anden dac på. Kig på den! Den er billig, og rigtig god!

Og husk selvfølgelig at slå din equalizer og lydforbedring og alt det helt fra i itunes. Det er af det onde, hvis ikke der spilles på virkelig dårlige højtalere. Det bliver du gladere for i længden:-)
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 December 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Lyden fra ibooken bliver ikke bedre af at blive transporteret tråløst fremfor i et kabel.

Jeg har osse en mac og sender via en Air Port Extreme tiil min forstærker, men det er fordi der er langt imellem dem. I Apple lossless eller AIFF lyder det "fint", og godt nok. Ikke på højde med en CD-maskine, men godt nok til mit arbejdsværelse.

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kan helt klart hører forskel på IPod´en og IBook´en. Nu har jeg aldrig været den store audiofile type, og min hørelse er ikke hvad den har været, men lyden fra IBook´en er langt mere detaljeret. Nu kan jeg hører, at nogen af mine indspilninger er decideret dårlige, det blev camoufleret af IPod´en før.

Det er bestemt ikke et krav, at systemet skal være trådløst. Trådløst er da smart, men det er i første omgang lyden det handler om.

Hvad mener i om denne her: http://www.roland.com/products/en/UA-1EX/

Den er billig, og har så vidt jeg kan se præcis de ind- og udgange der er brug for. Kan der være noget negativt omkring strømforsyningen sammenlignet med Trends´en?

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til Airport´en: Er fidusen ikke, at signalet bliver sendt digitalt til Airport´en, og man derved omgår IBook´ens indbyggede DAC? Det er selvfølgelig kun en fordel, hvis DAC´en i Airport´en er bedre, eller der er mindre "støj" der.

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Bare lige for at lege lidt har jeg bestilt det førnævnte Roland UA-1EX. Den er billig, ca. 600,-, og hvis lyden skuffer, kan man jo altid investere i en bedre DAC. Om ikke andet, bliver vi forhåbentlig alle lidt klogere - Jeg gør ihvertfald

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

PEN67 skrev:

Bare lige for at lege lidt har jeg bestilt det førnævnte Roland UA-1EX. Den er billig, ca. 600,-, og hvis lyden skuffer, kan man jo altid investere i en bedre DAC. Om ikke andet, bliver vi forhåbentlig alle lidt klogere - Jeg gør ihvertfald

Har læst lidt om den Edirol / Roland, men har aldrig hørt nogle kommenterer lyden, så du meget gerne lige give den et par ord med på vejen. Til den pris er den jo et seriøst alternativ til Silverstone EB01 og Firestone Fubar II, der ellers er gode bud i den prisklasse.

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har den med posten i morgen eller mandag, og jeg skal nok huske at skrive mere om den.

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Øv, posten udeblev, så intet nyt herfra.

Er der nogen der har prøvet eksterne lydkort via Firewire? Synes jeg har læst et sted, at Firewire skulle være bedre, med hensyn til jitter (kan selvfølgelig ikke huske hvor).

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Så kom den. Har lige brugt den sidste times tid på at lytte. Det er klart bedre end med IBook´ens hovedtelefonudgang. Langt mere detaljeret og velopløst lydbillede, og bassen er mere præcis og veldefineret. Det er næsten som at gå fra en transistorradio til et rigtigt stereoanlæg. Bare et eksempel: På Glenn Goulds Goldberg Variations fra 1981 sidder Gould og nynner med, mens han tramper løs i klaveret. Via Hovedtelefonindgangen var det næsten ikke til at hører, men nu står det meget tydeligt i lydbilledet. Næsten for meget af det gode!

Boxen er supernem at installere, og der følger en glimrende manual med. Der er Line Out, Line In, Optisk Ind og Optisk Ud i kombination med hovedtelefonstik (måske mindre godt, hvis man vil have en ekstern DAC). Man kan vælge op til 24 bit/96 kHz (jeg har indtil videre kun prøvet 16 bit/44,1 kHz). Boxen er AISO 2.0, WDM og CoreAudio kompatibel. Jeg kører lige nu via boxens hovedtelefonudgang til forstærkeren, da jeg derved kan får et lidt kraftigere signal (der er kun Volume Out på hovedtelefonudgangen).

Altså, til prisen (615,-) er det her produkt sgu i orden. Klar lydmæssig forbedring.    

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes