Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 22:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Netværkslyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 December 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Da min gamle cdafspiller (cambridge azur 640) ikke virker længere overvejer jeg at gå over til netværkslyd, men hvad skal jeg vælge?

Jeg kan se at flere bruger squeezebox med ok resultat og prisen er da også overkommelig.. hvor dyr en cdafpiller kan squeezeboxen sammenlignes med?

men hvad med netværksdrev (nas), hvad er et godt valg hertil? jeg har pt. en usb harddisk, der kan bruges til backup, så jeg regner ikke med at køre raid.

Jeg kan tælle det til at jeg har ca. 350 cd'er.... så så meget plads er der pt. heller ikke brug for.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 December 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hej mr.Thomsen

Jeg er ret ny indenfor "netværkslyd". Jeg er lige hoppet på vognen med et par kasser fra SONOS. Jeg har en passiv SONOS player, som jeg bruger som digital transport. Et coax-kabel sender signalet til en digital indgang på min CD-afspiller (det kunne i stedet være en decideret DAC). Når jeg afspiller FLAC filer, som er gemt på en Buffalo Linkstation Pro (500 Gb), lyder det nøjagtig som når jeg afspiller en CD i drevet på min CD-afspiller. Denne måde at gøre tingene på, kunne sikkert gøres ligeså godt på en Sueezebox eller en Transporter (begge fra Slimdevices). Forskellen på SONOS og de andre er, at jeg har en trådlød håndterminal (med stort display), hvorfra jeg kan bladre i musikken, mens jeg bliver siddende i stolen (op til ca. 10 meter væk). De 2 andre systemer har vist en "almindelig" fjernbetjening.

Udover min passive player, har jeg en "Bridge", som er en lille kasse som tilsluttes min router. Denne Bridge har så sit eget trådløse netværk, som kommunikerer med min passive afspiller. Det virker efter hensigten, og så er der endda mulighed for at bladre i alverdens internet-radiostationer. Håndterminalen var indkodet med ca. 300 stationer, men man kan selv tilføje / slette stationer. SONOS kan udbygges med op til 32 enheder, så mulighederne er mange. Det er nok kun pengepungen der sætter grænsen (som med så meget andet).

Hvis ikke du har en DAC, og derfor vil bruge en analog udgang fra din kommende netværksafspiller, skal du nok kigge nærmere på en Transporter. Kvaliteten af den indbyggede DAC i Squeezebox og SONOS er vist ikke af ypperste kvalitet, men det afhænger jo naturligvs af, hvad man forventer.

Mine 2 SONOS-kasser samt håndterminal har kostet ca. kr. 6800,- Denne pris ligger vel mellem priserne på en Squeezebox og en Transporter (tættest på Squeezebox). Min NAS-disk fra Buffalo, har koster godt kr. 1600,-

Kig lidt på nettet. Der er mange anmelderlser af diverse "systemer". Måske kommer der en Squeebox-ekspert forbi, som kan fortælle en masse om Slimdevices-produkterne.

Link til test / beskrivelse af SONOS (Stereophile)

Link til SONOS hjemmeside

På min NAS-disk er der plads til ca. 1200 CD'ere i FLAC-formatet (500 Gb), så jeg har god plads endnu.

PS: Der findes iøvrigt en længere tråd om SONOS her på siden. Mener det var "Knoxville" der startede tråden.

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 December 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Kalle_DK, det var knoxville og tråden er lige her og ret spændende:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56530&K W=KrammeAcoustics

Min egen version er en server ( læs pc ) med 1 stk 160 gb + 2 stk 250 gb harddiske som står i mit værksted der alligevel kører 24/7 ....der ligger al min musik i Wave format ( rippet via xp's medieafspiller ), i stuen står der så en pc som er en slags mediecenter, der er også tv/radiokort i. Jeg er superglad for løsningen og har svært ved at gå over til NAS som mange taler om herinde.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Kalle_DK, det var knoxville og tråden er lige her og ret spændende:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56530&K W=KrammeAcoustics

Min egen version er en server ( læs pc ) med 1 stk 160 gb + 2 stk 250 gb harddiske som står i mit værksted der alligevel kører 24/7 ....der ligger al min musik i Wave format ( rippet via xp's medieafspiller ), i stuen står der så en pc som er en slags mediecenter, der er også tv/radiokort i. Jeg er superglad for løsningen og har svært ved at gå over til NAS som mange taler om herinde.

Godt du lige fandt Knoxvilles tråd. Jeg havde ikke lige energi til at lede. Jeg sidder og har medlidenhed med mig selv, mens influenzaen raser i mit hoved

Inden andre går igang med at lave CD'erne om til filer, må jeg lige advare mod at bruge WAV-formatet. Lyden er ganske rigtigt den samme som FLAC (begge formater er ukomprimeret), men WAV understøtter ikke ID-tags (eller hvad sådan noget kaldes). Så går hele fidusen jo fløjten, da man ikke kan se nogen information om den musik man spiller på sin SONOS-terminal eller lignende netværksafspiller. FLAC er "pakket" men altså ikke komprimeret. Til gengæld sparer man ca. 30% af pladsen når man bruger FLAC. Alt dette vidste du sikkert i forvejen ?!

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Godt du lige fandt Knoxvilles tråd. Jeg havde ikke lige energi til at lede. Jeg sidder og har medlidenhed med mig selv, mens influenzaen raser i mit hoved

Inden andre går igang med at lave CD'erne om til filer, må jeg lige advare mod at bruge WAV-formatet. Lyden er ganske rigtigt den samme som FLAC (begge formater er ukomprimeret), men WAV understøtter ikke ID-tags (eller hvad sådan noget kaldes). Så går hele fidusen jo fløjten, da man ikke kan se nogen information om den musik man spiller på sin SONOS-terminal eller lignende netværksafspiller. FLAC er "pakket" men altså ikke komprimeret. Til gengæld sparer man ca. 30% af pladsen når man bruger FLAC. Alt dette vidste du sikkert i forvejen ?!

Arggh også dig, alle er syge lige for tiden.  

Vidste faktisk godt det med id-tags mht. FLAC vs. Wave ( fik det at vide i Sonostråden ), men det er super at du lige nævner det her ...så der ikke er andre der snubler der. Jeg har bevidst valgt Wave fordi jeg ind imellem brænder en blandet musik cd til bilen og fordi jeg som sagt bruger pc'en som medieafspiller ( her er id-tags intakt ). 

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Vidste faktisk godt det med id-tags mht. FLAC vs. Wave ( fik det at vide i Sonostråden ), men det er super at du lige nævner det her ...så der ikke er andre der snubler der. Jeg har bevidst valgt Wave fordi jeg ind imellem brænder en blandet musik cd til bilen og fordi jeg som sagt bruger pc'en som medieafspiller ( her er id-tags intakt ). 

Det er nu slet ikke noget problem (har jeg lige erfaret). Jeg bruger programmet dBpoweramp til at rippe fra musik-CD til FLAC. Dette program indeholder en "konverter", med hvilken man kan  konvertere fra f.eks. WAV til FLAC i et snup-tag. Jeg har lige prøvet med nogle WAV-filer. Det går hurtigt, og virker fint. Programmet koster ca. 100 kroner på nettet, så alting bør vel være i skønneste orden

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Det er nu slet ikke noget problem (har jeg lige erfaret). Jeg bruger programmet dBpoweramp til at rippe fra musik-CD til FLAC. Dette program indeholder en "konverter", med hvilken man kan  konvertere fra f.eks. WAV til FLAC i et snup-tag. Jeg har lige prøvet med nogle WAV-filer. Det går hurtigt, og virker fint. Programmet koster ca. 100 kroner på nettet, så alting bør vel være i skønneste orden

Skal lige have det hele på det rene ....mener du hermed at sådan en som jeg burde bruge FLAC ?  eller ?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 27 December 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Kalle_dk skrev:

Arggh også dig, alle er syge lige for tiden.  

Jeg brænder flac fra mediamonkey uden problemer det går ligesågurtigt som hvis man brænder wav hvis bare man har en noglelunde up-to-date computer.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Må indrømme alt mit også ligger som WAV og er tagget uden problemer i MediaMonkey (om det så er ID tags, ved jeg ikke, men synes der er rigtig godt styr på mit bibliotek)

Hvis bare filnavnet er pænt og rigtigt skrevet ind, er det hele nu til at overskue...
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 December 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

hej jeg har haft kik på sonos, men det er nok lige lidt dyrt..

pt. overvejer jeg nok mest et netværksdrev og en squeezebox, er der nogen der har foreslag en en netværksdisk der fungerer godt med SB?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes