Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 20:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Krav til kabler når man køre digitalt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hej.
Her i eftermiddag skal jeg optage noget fra en mixerpult, og det skal ned på min MacBook. Nu er det så at der er digitalt output på mixere i Phono
stik, og min MacBook køre analog/digitalt mini-jack stik ind, kan vi bare bruge et normalt Phono-miniJack kabel eller skal det være et specielt kabel
til det?
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

Holst01
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hej Christian

Jeg ved ikke så meget om digital lyd vs. analog lyd og sådan.

Men inden for mit fag (elektronik industri) så er der forskel på kabler når vi snakker digital / analog. Skærmingen er forskellig, men der har kun en stor betydning over lange afstande og sådan. Jeg tror ikke det er noget du ville kunne mærke noget til.

Men følger selv lige lidt med i tråden her og ser andre svar..

Til top Vis Holst01's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holst01

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Kablet vi bruger er kun 1-3meter så det er begrænset hvor meget støj der kan nå at komme, det er mere det om selve kablet er helt anderledes
bygget op, så man smadre signalet fuldstændigt hvis ikke kablet er rigtigt. Foreksempel er XLR kabler ikke bare XLR kabler, hvis de bruges til lyd
skal der være så lidt modstand som muligt, hvor hvis de bruges til DMX(styrings form af scenelys) så skal der være 128 Ohms modstand i kablerne,
og de kan derfor ikke bruges til lyd.

Det er mere sådan nogle forskelle jeg er bange for om der kan være på digitalt og analog kabel.
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

Brandt00
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Digital kabler plejer at have en modstand på 75 Ohm.
Til top Vis Brandt00's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brandt00

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Citat: Kablet vi bruger er kun 1-3meter så det er begrænset hvor meget støj der kan nå at komme, det er mere det om selve kablet er helt anderledes Det er det, det handler slet ikke om støj, og idet du holder dig nede i disse længder vil det være meget umuligt og inducere støj på.
bygget op, så man smadre signalet fuldstændigt hvis ikke kablet er rigtigt. Foreksempel er XLR kabler ikke bare XLR kabler, hvis de bruges til lyd
skal der være så lidt modstand som muligt, hvor hvis de bruges til DMX(styrings form af scenelys) så skal der være 128 Ohms modstand i kablerne,
og de kan derfor ikke bruges til lyd.

Det er mere sådan nogle forskelle jeg er bange for om der kan være på digitalt og analog kabel. Det er præcis det der er.

dit kabel skal have en impedans på 75 ohm, da den skal matche, udgangen i din mixer  og indgangen i din mac de er begge på 75 ohm. så et 75 ohm's kabel med et 75 ohms rca stik i den ene ende og 75 ohm jack  i den anden ende vil være optimalt

Du kan direkte sammenligne det med martin's dmx overførsel grunden til de skal være matchet med en impedans på 128 er pga det er en hurtig data overførsel, det samme er din overførsel fra mixer til mac.

Om det vil virke med et almindelig kabel vil det nu nok, men du vil også få lavet stående bølger i kablet og det vil nedsætte din opløsning i bit's. Så lang tid selve kablet er 75 ohm går det nok så kan du leve med almindelige rca og jack stik da jeg tror et jack stik i 75 ohm er svært og finde.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Så når jeg ikke kan få et 75 ohms kabel, vil det være det bedste bare at køre analog hele vejen?

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt er det en optisk-digital indgang, der sidder i mini-jack stikket på din MacBook - så du vil ikke komme langt med det elektrisk (coaxiale) digitale signal fra mixeren
Derfor skal du enten bruge den analoge indgang eller lave det elektriske signal om til optisk.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes