Hej alle, er ny herinde, så håber på lidt hjælp fra jer eksperter... Det skal lige siges, at jeg er nybegynder, hvad angår hi-fi, så hvis jeg skriver noget sludder, så bare se bort fra det :)
Jeg har netop købt en Denon AVR-1908 reciever for, at erstatte min gamle Sony A/V-reciever. Samtidig købte jeg et par Dali Concept 1 højtalere, til brug som fronthøjtalere. Mit oprindelige Sony-system blev købt som 5.1 så i øjeblikket køre jeg stadig med de oprindelige Sony baghøjtalere, center-højtalere og subwoofer (har tænkt mig at skifte dem ud lidt efter lidt).
Jeg bruger det ikke så ofte til DVD-film, måske et par gange om ugen, men jeg bruger det primært til musik/TV. Nu vil nogle mene, at en stereo forstærker/reciever måske ville have været bedre, men det blev altså en surround-forstærker/reciever...
Anyway, jeg har lidt problemer med den. Jeg har tilsluttet højtalerne og de fungere fint, men jeg har dog et par spørgsmål.
1. Lyden fra de nye Dali Concept 1 højtalere virker lidt hal-agtig... Sådan lidt metalliske og ekko-agtige... Hvordan kan jeg undgå det ?
2. Jeg har tilsluttet min subwoofer, men i forhold til da jeg brugte Sony-reciveren, så er bassen meget minimal, stortset uhørbar. Har det noget at gøre med "crossover frequenzy", som er sat til 80 ?
3. Derudover har jeg tilsluttet min bærbar computer med et jack-til-phono kabel og det fungere godt. Men stikker jeg jack-stikket i min høretelefonudgang på min stationær, så får jeg ikke andet end støj og en hyletone. Men det virker perfekt på begge mine bærbare. Da jeg brugte min Sony-reciever var der ingen problemer med at afspille fra min stationære. Tror I evt. det vil hjælpe, at bruge et optisk kabel, da min stationære har optisk udgang ?
Ved det er mange spørgsmål, men håber på noget hjælp, da jeg jo helst vil have det bedste ud af min nye anlæg.
Med venlig hilsen
Jakob