Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: digitale kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det er ikke for at være flabet, men nu provokerer jeg lidt for at skabe en debat.

Min påstand er at Digitale kabler ikke har nogen somhelst betydning for lydkvaliteten.

Hvad siger i ?

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Prøv at søg på forummet - du er ikke den eneste der har skabt lidt debat med den holdning
Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Prøv selv om du kan høre forskel Længere er diskussionen ikke
for mit vedkommende

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hej jan.

Det drejer sig vel om kvalitet, eller hvor døv man er, bruger et sæt Diamondblack (audioquest) til 2 kanaler, og det lyder bedre end det taralabs jeg brugte før. samme pris, samme øre, samme denon avr1802.

Men til 5.1 er det da et coaix fra supra

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke høre forskel mellem min Meridian 568 og 596 dvd, og jeg har prøvet kabler til mange penge og til næsten ingen.

Jeg mener så længe ens da konverter / processor opfatter dataerne som enten et 1 eller 0 så bliver det det samme på den anden side af konverteren. Der findes simpelthen ikke en lus uden om daén der kan opfange noget andet.

Så kan der være noget med om de data så kommer i den rigtige rækkefølge, tempo, og om de faktisk er de rigtige data. altså jitter. Et kabel kan ikke gøre noget ved jitter, da jitter er tidsforskydelser så kan kablet ikke vide noget om hvilke data der er for hurtige osv. Kablet kan godt skabe jitter hvis den er påvirket af støj osv. men så er det jo ikke kablet men støjkilden der er problemet.
Et kabel i almindelig forstand uden nogle aktive/passive komponenter kan ikke fungere som et jitter reduserende kredsløb.
Det er ikke det samme som i det analoge domæne hvor det er selve strømstyrken og frekvensen der er bestemmende for hvad der kommer frem i den anden ende. her vil et kabel virke som en modstand, det gør den ikke i det digitale.

mvh
Jan

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Hvad med "pakketab" om man så må sige .. altså at man mister 1 taller og nuller på vejen? Er det forekommen eller er det ikke noget der sker af betydning når man snakker video og lyd ?

Jeg er selv i syv sind omkring hvilken ny dvd afspiller jeg skal købe for kan ikke finde ud af om jeg skal stile mod en med DVI eller om det er fuldstændig ligemeget. Har desuden hørt at man kun kan trække DVI 5 meter, og så må der jo være noget om "pakketab" problemet.

Jeg tænkte på hvorfor man ikke bare bruger optiske kabler til video også, der kan da ikke være meget tab i sådan et.... eller er jeg helt ude hvor jeg ikke kan bunde ?

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Hmm det var et godt spørgsmål.. Efter hvad jeg ved og har hørt, vil optiske kabler være at foretrække, men mange er sikkert uenig.. He he..

Til top Vis JanM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanM

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

ja garenteret ... :)

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

JanM skrev:

Hmm det var et godt spørgsmål.. Efter hvad jeg ved og har hørt, vil optiske kabler være at foretrække, men mange er sikkert uenig.. He he..

tjaa det har vi diskuteret før men optiske kabler er noget dårligere da der sker en konvatering i begge ender hvor et elektrisk signal bliver til en lyssignal og i den anden ende et lyssignal igen til et elektrisk signal. Derfor har du indsat 2 led extra og det gøres ikke ustraffet.

Jo der er forskel på digital kabler men hvorfor det ved jeg ikke jeg kan blot høre det.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Fair enough ..

Men ville være lækkert med en forklaring hvis der er nogen der ved det ..

ellers må jeg jo bare igang med at søge forummet igennem

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Guld indholdet i det iltfri kobber, som der bruges i kablerne, gør altid en forskel, dvs. mere guld, mindre modstand/signaltab... Men om det er noget det menneskelige øre kan opfange.. Hmmm tjae. Jeg er i forvejen halvdøv på det ene øre pga. noget nytårskrudt for år tilbage, men øjnene fejler nu ikke noget. ...... Og ja, der ryger noget signal når der skal konverteres til lys, men hvormeget og kan det høres/ses??

Jeg er i tvivl.

Til top Vis JanM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanM

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Man skal passe på ikke at blande digital signal transmision og analog.

når vi taler billeder er DVI digital alt andet er analog,, og i analog sammenhæng vil modstanden betyde noget. i digital sammenhæng betyder modstanden i kablets kobber bare at signalet ikke når frem lige så hurtigt, ikke at der midstes nogle data. At data når frem lidt senere betyder ikke noget, bare de når frem i den konstante strøm og rækkefølge, at det hele er 3 milisekunder forsinket betyder intet for lydkvaliteten.

optiske kabler er i princippet bedre, men i HIFI sammenhæng har man gjort det at båndbreden på den konverterings elektronik er mindre end på den elektriske og det er primært det der gør at man ikke mener den er så god. det betyder sikkert ikke noget i mange anlæg men i et super godt sourround anlæg skal der så mange data igennem at det måske kniber med at konverteringen kan fælge med. Ellers vilé det optiskal kabel være det bedste.

prøv at læse denne her:

http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html

Der er også den phykologiske faktor. når man har ændret noget ved et anlæg, ja så skal det også lyde anderledes, og helst bedre.
Jeg har f.eks. hørt en der mente at hvis han ligger en pude over han 70kg tunge Mark Levinson forstærker, så lyder det bedre fordi det dæmper rystelser.
Og en der mener at ved at sætte en størrere sikring i huset så vil forstærkeren kunne trække mere stræm og lyden blive bedre. Dette er stik imod ohms lov. En forstærker trækker den strøm den har brug for uanset hvilken sikring du har, er de for lille sprænger sikringen. Men tro kan flytte bjerge.

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Jammen, jonas har da fat i noget.

Har prøvet et optisk contra coaix, til samme pris, og med coaix er der (for mig) mere hul igennem, (kenwood CD til Dennon 1802) har også tidligre brugt optisk til min pc, og der er det så bedre, så det handler vel om sinaglkilden til og fra...

Men igen, til 2 kanaler bruger jeg analog

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Problematikken ved overførsel af data vha kabler er lidt mere kompliceret end i har skudt jer ind på her.

Først mht. optisk overførsel, så har Jonas ret for så vidt angår Toslink. Denne standard er ike særlig bredbåndet og derfor vil flankerne på 1 tallerne ikke være lodrette, ligesom hele forløbet af firkantsignalet kan være helt afrundet. Det gør det sværere at skelna fra et 0 og ligeledes skal elektronikken først genkende den udtværede firkant som et 1 tal, før den kna reagere.
Anderledes forholder det sig med ST link eller AT&T, som standarden også hedder. Her er båndbredden ligesåhøj eller højere end for Coax.

Mht. digitalkablerne og forskellen imellem dem, så vil jeg vove pelsen og bedyre, at der er forskel. Forskellen er væsentligt anderledes end forskellen er på alm. analoge interconnects, her er det sværere, at beskrive hvad der sker, fordi det vitterligt er mærkeligt.

Gruden til at der er forskel på disse kabler, kan foruden båndbredde have noget med ind/udstråling at gøre, ligesom den karakteristiske impedans er vigtig.

Prøv at fjerne antennekablet på dit TV og så tilslut det hele med noget lysnetledning i stedet. Pludselig har du skygger på skærmen el. lign. Det skyldes stående bølger i kablet, som forårsages af en forkert karakteristisk impedans.
Der kan med andre ord opstå skygge signaler, som enten udfaser informationer eller f.eks. tilfører phantominformationer ved tilstrækkeligt niveau til, at elektronikken tror den skal reagere.
HF kredsløb er særdeles følsomme for den slags, faktisk skal konstruktøren af digitale kredsløb ofte slås med, at printbaner skal lægges i bestemte mønstre, hvor sving skal ske i buede forløb - ikke skarpe sving. Komponenter kan skulle placeres i bestemte vinkler i forhold til hinanden, for at forhindre ind/udstråling eller krybestrømme.
Forbryder man sig mod disse ting, kan straffen være disse stående bølger eller udfasninger.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Det er intet mystisk i forskellen på digitalkabler.

Forskellen skyldes jitter i kablet. Prøv at læse lidt mere på siden som du har sendt link til.

Jitter kan frembringes på flere måder : støj på signalet, mistilpasning, lav båndbredde. Der er sikkert mange andre faktorer som spiller ind.

Bygger din påstand om at der ikke er nogen forskel på at der ikke sker transmissionsfejl ?

Jeg tror ikke på at der sker fejl i transmisionen så skal kablet være meget dårligt.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej Jan

Forskellen skyldes jitter i kablet. Prøv at læse lidt mere på siden som du har sendt link til.

Jitter kan frembringes på flere måder : støj på signalet, mistilpasning, lav båndbredde. Der er sikkert mange andre faktorer som spiller ind.

Bygger din påstand om at der ikke er nogen forskel på at der ikke sker transmissionsfejl ?

Jeg tror ikke på at der sker fejl i transmisionen så skal kablet være meget dårligt.

Hej LGrau
Kan kun erklære mig enig!
Den lange forklaring var blot for at ilustrere, men fænomenet med TV og SPDIF er faktisk det samme.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Det er ganske rigtig der er mange ting der kan forårsage jitter og at jitter er den hyppigste årsag til forskelle. Og selfølgelig skal impedansen være i orden. Men der er min påstand at kablet har en meget meget lille betydning i denne sammenhæng. og det er også det jeg kan læse på det link jeg sendte.
Det der har størrere betydning er som  Kurt von Kubik skriver printbaner osv. Det kan også forekomme ved dårlige strømforsyninger og indblanding fra andre kredsløb på printene. Det er blandt andet derfor de dyre cd / DVD spillere adskiller de digitale print og bruger 2 eller flere strømforsyninger.
Som der også skrives på det omtalte link så har man prøvet at måle jitter i forskellige DVD afspillere og der var betydelig flere jitter i en billig Grundig end i de dyre maskiner.
Så min pointe er at vil du forbedre din CD/ dvd lyd så kan du ikke gøre det med et kabel, medmindre det er et kabel med et kredsløb der nedsætter jitter. Fordi der enten er vilklet bomuld eller teflon omkring ændrer ikke på jitterne de vil stadig være der, da det er kilden der forårsager dem.

I mit tilfælde hvor jeg har en Meridian 596 og en 568 processor, så er der i begge lavet jitter reduserende kredsløb i form af deres trible buffering system. 596érn læser data fra skiven op til flere gange og validerer daterne før den sender dem videre. ikke som andre cd spillere der har et fejl korections kredsløb der faktisk, ud fra nogle indbyggede faktorer, gætter på de data der evt. mangler. Meridian metode er en rigtig datalogisk måde at anskue tingene på. Og i digital sammenhæng er det data på det tidspunkt, det er først efter DAén det bliver lyd som vi i traditionel forstand kender det.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hej Jan.

Du har helt ret i at digitalkablet måske bidrager mindre til jitter end printbaner, dårlig forsyning m.m.

Men underligt nok er vi i stand til at høre forringelsen. Vi kan også høre hvis vi f.eks. skifter CD afspiller, selvom vi har nogle højtalere som fovrænger langt kraftigere.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
LGrau skrev:

Hej Jan

Hej LGrau
Kan kun erklære mig enig!
Den lange forklaring var blot for at ilustrere, men fænomenet med TV og SPDIF er faktisk det samme.

Hej Kurt Von Kubik.

Det var en god forklaring og jeg er også helt enig. Mistilpasning har sikkert en stor del af skylden for Jitter.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:

Det er ganske rigtig der er mange ting der kan forårsage jitter og at jitter er den hyppigste årsag til forskelle. Og selfølgelig skal impedansen være i orden. Men der er min påstand at kablet har en meget meget lille betydning i denne sammenhæng. og det er også det jeg kan læse på det link jeg sendte.
Det der har størrere betydning er som  Kurt von Kubik skriver printbaner osv. Det kan også forekomme ved dårlige strømforsyninger og indblanding fra andre kredsløb på printene. Det er blandt andet derfor de dyre cd / DVD spillere adskiller de digitale print og bruger 2 eller flere strømforsyninger.
Som der også skrives på det omtalte link så har man prøvet at måle jitter i forskellige DVD afspillere og der var betydelig flere jitter i en billig Grundig end i de dyre maskiner.
Så min pointe er at vil du forbedre din CD/ dvd lyd så kan du ikke gøre det med et kabel, medmindre det er et kabel med et kredsløb der nedsætter jitter. Fordi der enten er vilklet bomuld eller teflon omkring ændrer ikke på jitterne de vil stadig være der, da det er kilden der forårsager dem.

I mit tilfælde hvor jeg har en Meridian 596 og en 568 processor, så er der i begge lavet jitter reduserende kredsløb i form af deres trible buffering system. 596érn læser data fra skiven op til flere gange og validerer daterne før den sender dem videre. ikke som andre cd spillere der har et fejl korections kredsløb der faktisk, ud fra nogle indbyggede faktorer, gætter på de data der evt. mangler. Meridian metode er en rigtig datalogisk måde at anskue tingene på. Og i digital sammenhæng er det data på det tidspunkt, det er først efter DAén det bliver lyd som vi i traditionel forstand kender det.

hej Jan!
Du har selvfølgelig en pointe omkring nødvendigheden af et godt kabel, for så vidt angår Meridian systemet.
Der er dog lige et par forhold, som triple buffering ikke hjælper på.
Du kan læse mere detaljeret om dette her: http://electronics.howstuffworks.com/framed.htm?parent=cd.ht m&url=http://www.ee.washington.edu/conselec/CE/kuhn/cdau dio2/95x7.htm

Meridian er jo kendt for, at anvende CD-ROM drev i deres maskiner, de kører måske oven i købet med 2 eller flere gange normal hastigheden.
Det giver naturligvis mulighed for, at checke om en evt. fejl skyldes en tilfældig fejlaflæsning på discen.
Netop disse fejlaflæsninger har Meridian værket hverken bedre eller dårligere muligheder for, at undgå end andre løbeværker. Det drejer sig nemlig om data, hvor en del af disse indeholder informationer om dataéne - subcodes" om du vil. Disse er nøje beskrevet i det link jeg lagde.
Der findes ikke nogen smarte måder, at undgå fejlaflæsninger på, eller at kompensere for dem, som ikke allerede er indbygget i CD standarden. Fejl skal altså erstattes af data, der delvist er fremkommet som resultat af et regnestykke og delvist gætteri. Om regnestykket udføres én eller flere gange, ser jeg ikke nogen forbedring i, men et dublespeed drev vil alt andet lige, kunne eliminere "tilfældige fejlaflæsninger" som typisk kunne opstå ved opsamling af vibrationer el. lign i apparatet.
Buffer systemet er så et tillægskredsløb til reduktion af jitter der kunne opstå mellem de 2 apparater. Dem er der mange teorier om, f.eks. Altmann der på siden www.jitter.de har et bud på, hvad der er muligt at attenuere og hvad der ikke er.
Det er i hvert tilfælde spændende læsning.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes