Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: HDMI lyd ud OG bitperfect audio til DAC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morty
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 25 Februar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Kære alle,

Jeg beklager hvis dette spørgsmål er n00b-agtigt, men jeg har læst en masse om dette, og mit hovede spinder snart rundt om mig...

Jeg ville gerne lave en HTPC, som skulle drive både mit TV og mit hifi-anlæg.

Her ville jeg bruge et ATI HD 3450 grafikkort, og lade Windows Vista sende både digital lyd og billed-signal til TV'et via HDMI 1.3 udgangen på ATI kortet. Altså lyd fra film -> HDMI udgang.

Samtidig ville jeg gerne kunne sende "bit-perfect" lyd til min DAC, og bruge PC'en som min nye musik-station for min CD samling. Her havde jeg tænkt at købe et lydkort med S/PDIF udgang, og bruge denne driver med bit-perfect streaming: http://code.google.com/p/cmediadrivers/
Altså hifi lyd -> coax S/PDIF udgang -> DAC.

Spørgsmål 1:
Nu tror jeg at Windows Vista kun kan have én "global default" digitial audio out, altså hvis jeg enabler ovenstående setting til grafikkortets HDMI udgang, så går al min lyd den vej. Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Spørgsmål 2:
Er der en velkendt, vel anerkendt "god løsning" på at bruge een og samme PC til at drive en HDMI 1.3 udgang, og en bit-perfect udgang til en audio DAC? Min gamle DAC har ikke USB eller firewire indgang (X-DAC v.3).

Hvis ikke dette forum kan hjælpe mig, så tror jeg det blir' en Squeezebox til at drive DAC'en via deres media server, og en Windows player til at drive TV'et via HDMI. Så er de to ting da skilt ad, fordi Squeezebox'en får sit signal via Ethernet + SlimServer.

Øv hvor er den slags setups dog besværlige. :-)  Men sikkert riigtig dejlige i dagligdagen. :-)
Til top Vis Morty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morty

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Du kan jo vælge hvilke lydudgang det enkelte program skal bruge. Altså sætter du dit filmafspilningsprogram til at bruge HDMI-udgangen (som Vista nok ser som onboard?) og så sætter du din lydafspiller til at bruge lydkortet (evt. med ASIO for at gå uden om Windows' mikser).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes