| Forfatter |
|
Karlsson Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Denon 2808 receiver, der spiller med Dali Concept-serien i et 5.1-setup. Selvom dette ikke er noget dedikeret stereo-anlæg, vil jeg gerne have en cd-afspiller dertil.
På mange cd-afspillere er der både de klassike left/right RCA-tilslutninger og en digital udgang (optisk eller RCA). I left/right RCA-tilslutningen har afspilleren konverteret det digitale lydspor til et analogt signal. Men hvad kommer der egentlig ud af den digitale? Er det et PCM-signal?
Hvis man bruger den digitale udgang, bliver D/A-konverteren i cd-afspilleren så overhovedet brugt til noget? Har kigget på Denon DCD-500AE og DCD-700AE, men er lidt i tvivl om hvad forskellen på dem egentlig er, men de har begge to digitale udgange. Hvis det overhovedet er muligt vil jeg gerne bruge D/A-konverteren i min receiver (Denon 2808), da jeg er blevet oplyst, at den skulle være bedre end den der sidder i de billige cd-afspillere (og der bliver ikke tale om at købe en monsterafspiller, har et budget på maks. 3.000 kr.). Kan dette lade sig gøre?
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Langt de fleste CD-afspillere har en digitaludgang, og det er SP/DIF!
Du bruger bare et almindeligt signalkabel (RCA) som digitalkabel, og forbinder din CD-afspiller til din 2808; så kan du selv bedømme, hvad der er bedst.
|
| Til top |
|
| |
HenJ Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej carlson. Du kan roligt købe en billig cd spiller  , når du som sagt vil bruge d/a i dennonen, så bliver cden kun brugt til transport.
__________________ Mvh HenJ
-----------------------------
Lidt rør har man vel altid.
Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
der kan så godt være meget forskel på transport cd'er
Oplevede en kæmpe forskel fra en denon dcd 1015 til den jeg har nu Teac T1
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
HenJ skrev:
Hej carlson. Du kan roligt købe en billig cd spiller , når du som sagt vil bruge d/a i dennonen, så bliver cden kun brugt til transport.
|
|
|
Hvorfor kan han så roligt købe en billig cdafspiller Drevet har lige så stor betydning som DA delen i en cd. Der er kæmpe lydforskel på de forskellige drev.
Så jeg vil bestemt råde dig til at lytte flest maskiner igennem og også dvdafspillere da mange af den kan overraske ved musik, når de bliver brugt som rent drev.
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
qweqqe Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 239
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEg kører denon avr 3805 + Denon dcds10 og har testet med både optisk og coax og begge havde tendens til at bliver skinger i lyden.
Invisterede i et par rca kabler isteden for, det gav altsa mere varm musik hos mig.
|
| Til top |
|
| |
HenJ Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
HenJ skrev:
Hej carlson. Du kan roligt k�be en billig cd spiller , n�r du som sagt vil bruge d/a i dennonen, s� bliver cden kun brugt til transport.
|
|
|
Hvorfor kan han s� roligt k�be en billig cdafspiller Drevet har lige s� stor betydning som DA delen i en cd. Der er k�mpe lydforskel p� de forskellige drev.
S� jeg vil bestemt r�de dig til at lytte flest maskiner igennem og ogs� dvdafspillere da mange af den kan overraske ved musik, n�r de bliver brugt som rent drev.
|
|
|
Ja selvfølig er der forskæld på transport osse, men som udgangspunkt, læser laseren jo på samme måde, osse et billigt pc drev, som læsere 1:1, men når nu vi er i snurrerund afd. er der jo nok ikke de store forskælde aligevel (og det er ikke for at nedgøre surrund, har selv været der, men kvalitet koster jo penge, og dengang brugte jeg en H/K dvd 25 til både film og musik, og det var udemærket, men idag koster min transport og Dac 23 K) så ja, dvdafspillere kan overraske. PS; er desvære der nu, hvor alt under 10k 'er for billigt'  (man bliver så dejlig højrøvet med alderen  ) __________________ Mvh HenJ
-----------------------------
Lidt rør har man vel altid.
Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
|
| Til top |
|
| |
Selveste Thomas Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
læse anmedelsen hvor de tester cd-afspiller til ca. 10kg. jeg har helt klart tænkt mig at kigge nærmrer på denne Rotel RCD-06, den lyder rigtig fin, og så er den rimelig billig? Nogle der har erfaring med den eller i det hele taget mærket Rotel?
Den er lidt dyrer end 3 kg, men hvis man kunne give en plovmand mere, og få en kanon lyd, er det måske det værd? __________________ //Selveste Thomas
|
| Til top |
|
| |
Karlsson Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene
Jeg er dog stadig en lille smule i tvivl.
Hvad består dataene på en lyd-cd egentlig af? Er det et rent PCM-spor, der ligger på cd'en? Fordi i så fald, så vil det vel betyde, at det er den samme strøm af 0'er og 1-taller, der bliver sendt ud gennem en cd-afspillers optiske udgang som rent faktisk ligger på disken. I så fald sker der vel ingen behandling af signalet overhovedet i cd-afspilleren, og dens opgave er sådan set reduceret til bare at sende datastrømmen videre. Og så _burde_ der vel ikke kunne være nogen lydforskel på resultatet uanset hvilken afspiller der læser skiven? Eller hvad?
Pierre er inde på, at det kan der godt alligevel, men jeg forstår ikke rigtigt hvorfor. Er der nogen drev, der ikke læser alla data korret, eller hvordan skal det forklares?
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karlsson skrev:
|
Pierre er inde på, at det kan der godt alligevel, men jeg forstår ikke rigtigt hvorfor. Er der nogen drev, der ikke læser alla data korret, eller hvordan skal det forklares?
|
|
|
Jeg er ikke en teknik nørd som ved hvad og hvorfor. Men jeg kan lytte (og er god til det).
Jeg har pt. et rent drev som afspiller (c.e.c.) som er tilsluttet min DAC. På min nuværende DAC har jeg haft omk 12 forskellige cdafspillere (alle mellem 10 & 28K) samt 3 dvdafspillere tilsluttet som rent drev og ikke 2 har lydt ens og enda lydt meget forskelligt. En enkelt dvdafspillere (i den dyre ende) har lydt bedre end cdafspillere i samme prisklasse.
Jeg kan ikke fortælle dig hvorfor at drev lyder forskelligt men det gør de, andre som siger andet har endten en ringe hørelse eller aldrig expermenteret med det. __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 25 Marts 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korrekt; ingen drev lyder ens. End ikke 2 Sony drev fra eksempelvis en 2500kr mid-fi og en habil ES´er lyder ens.
Hvorfor? Aner det ikke!
Personligt er jeg til Philips CDM-drev, dem med radial-laser på hall-motor.
Lidt lekture: http://www.freepatentsonline.com/4468595.html
|
| Til top |
|
| |