| Forfatter |
|
Pølsemanden Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lagt mærke til at der tit er nogle som spørger om hvad der er det bedste lydkort, så jeg tænkte at det ville være nemmere at lave et emne som blev løbende opdateret i dette indlæg om hvad flertallet synes der er det bedste lydkort. Min mening vil jo selvfølgelig skinne igennem, da det jo nu er mig som opdaterer dette indlæg.
Jeg vil dele det op i forskelige kategorier, hvor nogle af dem kender jeg ikke ret meget til, bl.a surround lydkort. Jeg kender selv mest til studie-kort, da jeg har rodet med dem igennem mit arbejde. Jeg håber at I andre kan komme med nogle indspark til hvad I mener er det bedste, og hvis der mange som synes det vil de blive tilføjet til listen.
Håber på masser af indspark, da jeg jo kun har hørt en lille del af hvad der findes på markedet.
Mvh
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
PCI Lydkort (ikke surround)
1. RME HDSP AES-32 med BOB32 (20 000,-)
http://www.rme-audio.de/en_products_hdsp_aes32.php
Da dette er et temmelig stort system er der nok ikke mange der kan bruge dette, men jeg mener at det er et af de bedste lydende lydkort jeg nogensinde har hørt. Jeg har dog ikke hørt storebroderen til dette lydkort, med de helt dyre output boxe
2. Lynx Studio LynxTWO (7000,-)
http://www.lynxstudio.com/lynxtwo.html
Dette er et rigtigt godt lydkort efter min mening. Selv om det har noget tid på bagen er det stadigt et rigtigt godt kort. Dette kort har jeg sidende i min maskine derhjemme og er rigtig glad for det. Det har også 2 lillebrødre med stereo udgang, men dem har jeg aldrig hørt spille.
3. MARIAN Trace 8 (3000,-)
http://www.marian.de/en/products/trace8
Dette kort koster ca. 3000, og til den pris tror jeg ikke man kan finde et bedre kort. Jeg synes det spiller hamrende godt. Det bliver brugt meget i TV branchen.
4. ?
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
USB Lydkort (ikke surround)
1. MOTU 828mkII (4000,-)
http://www.motu.com/products/motuaudio/828mkII
Et rigtigt godt spillende lydkort til USB, men det kan dog ikke spille op med de bedste til Firewire eller PCI efter min mening.
2. MARIAN UCON CX (4000,-)
http://www.marian.de/en/products/ucon_cx
Lige så godt lydkort som MOTUen oven over.
3. LEXICON OMEGA STUDIO (1500,-)
http://www.lexiconpro.com/ProductIndex.aspx?ProductID=6
Dette lydkort overraskede mig meget, da det ikke koster mere end 1500,- og det spille rigtigt godt til prisen efter min mening.
4. SilverStone Ensemble EB01 (1000,-)
http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=eb 01&area=
Det er et USB lydkort med fortrinlig lyd til prisen, der ligger omkring de 1000 kroner. / Anders K.
5. MAYA44 USB (1400)
http://www.audiotrak.net/products/maya44usb/
Nu har jeg fået lyttet lidt til det der AudiotraK Maya, og jeg synes det er OK, hverken mere eller mindre. Det er noget mudret i bassen og lidt fladt i toppen, lidt ligesom der er lagt et tæppe hen over højttaleren.
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
USB Lydkort surround
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Firewire profecionel lydkort (nogle med mulighed for surround)
1. Mackie ONYX 1200 F (ca. 17000,-)
http://www.mackie.com/products/1200f/index.html
Noget af det bedste af de bedste jeg har hørt til dato.
2. RME Fireface 400 (ca. 7000)
http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_400.php
Den spiller rigtigt godt. Den har også en storebror med flere ind og ud hvis man skal bruge det, men lydkvaliteten er den samme.
Jeg bruger det selv til surround. Og al dekodning sker i softwaren, som sender ukodet digitalt multichannel signal til kortet, som udelukkende forestår DA konverteringen. Derfor kan jeg afspille ALT, da der findes codecs til alle formater. /Brian 321
3. YAMAHA GO46 (ca. 3000,-)
http://www.yamahasynth.com/products/go46/index.html
Et billigt lille lydkort som har fået noget af teknologien fra Yamahas store mixere. Det spiller fremragende til prisen. Det mangler lige det sidste for at spille op med RME Fireface, men det koster også under halvdelen.
4. Echo Audiofire 8 ( ca 4000,-)
http://www.echoaudio.com/Products/FireWire/AudioFire8/index. php
Også et godt lydkort synes jeg. Det findes desuden i 2, 4 og 12 udgange også, hvis man ikke skal bruge 8 udgange, men jeg har ikke hørt dem spille så jeg ved ikke om de spiller lige så godt.
5. ??
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Firewire lydkort surround
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
PCMCIA / Express card (ikke surround)
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
PCMCIA / Express card surround
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt initiativ 
Nu er det jo hovedsageligt studielydkort i den dyre ende du har med, har nu hørt nogle af kortene i den 'billige' ende? Her tænket jeg på produkter fra EMU (både PCI og USB), M-Audio eller Audiotrak.
Lige et spørgsmål: Du skriver at MOTU 828mkII ikke spiller lige så godt som FireWire eller PCI-kortene, hvorfor? Har det noget med USB-interfacet af gøre, eller? __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
|
Godt initiativ 
Nu er det jo hovedsageligt studielydkort i den dyre ende du har med, har nu hørt nogle af kortene i den 'billige' ende? Her tænket jeg på produkter fra EMU (både PCI og USB), M-Audio eller Audiotrak. Jeg har ikke hørt så mange af de billige lydkort, da jeg primært har arbejdet/prøvet de dyre studiekort. Jeg håber derfor at der er nogle andre som kan komme med nogle indspark der. Der er også alle surround lydkortene, hvor jeg ikke kender ret meget til dem.
Lige et spørgsmål: Du skriver at MOTU 828mkII ikke spiller lige så godt som FireWire eller PCI-kortene, hvorfor? Har det noget med USB-interfacet af gøre, eller?
Jeg tror ikke at det har noget at gøre med USB-interfacet at gøre, de andre lydkort er efter min mening bare bedre
|
|
|
Mvh
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Tominta Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil absolut anbefale:
Asus Xonar D2 (7.1 - PCI)
|
| Til top |
|
| |
Anders K Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg vil gerne anbefale SilverStone EB-01. Det er et USB lydkort med fortrinlig lyd til prisen, der ligger omkring de 1000 kroner. Der kan i øvrigt fås en Klasse T forstærker på 2x15w (EB-02) i nøjagtigt samme design, så man kan få en stilet, vellydende lille pakke til at stå på skrivebordet. Parret med et par hæderlige højtalere kan man få rigtig meget god lyd for pengene.
Jeg har selv lydkortet, men forstærkeren har jeg ikke hørt endnu. På nettet har jeg dog set den sammenlignet med Trends. __________________ Infinity Kappa 90
NAD Silverline S100
NAD Silverline S200
Cambridge Azur 640T
Cambridge Azur 640C v.2
Cambridge Azur 640P
REGA Planet 1
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne måske være en ide at nedfælde hvilke af kortene, der har balancerede udgange, og hvilke der understøtter multichannel output. Sidstnævnte er nemlig relativt sjældent i de dyre "pro" kort, men det er en nødvendighed, hvis du ønsker at anvende kortets DAC ifm. afspilning af medie med surroundsound (DVD m.m.)
Og lige inden jeg klikker "indryk indlæg" ser jeg at du har kategoriseret lydkortene ifølge deres "surround" egenskaber.
Så har jeg istedet en rettelse - RME Fireface (har selv 400'eren) understøtter faktisk surround.
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg foreslå at du tilretter din emne til følgende: Det bedste lydkort til HIFI brug !!!!
På den måde undgåes alle spillelydkortene, da stedet her jo er et HIFI forum og ikke et EDB forum. 
PS: Mit eget bud er lydkortene fra Audiotrak, men det er dog uden at have kendskab til de mange andre produkter der findes.
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
|
Det kunne måske være en ide at nedfælde hvilke af kortene, der har balancerede udgange, og hvilke der understøtter multichannel output. Sidstnævnte er nemlig relativt sjældent i de dyre "pro" kort, men det er en nødvendighed, hvis du ønsker at anvende kortets DAC ifm. afspilning af medie med surroundsound (DVD m.m.)
Og lige inden jeg klikker "indryk indlæg" ser jeg at du har kategoriseret lydkortene ifølge deres "surround" egenskaber.
Så har jeg istedet en rettelse - RME Fireface (har selv 400'eren) understøtter faktisk surround.
|
|
|
Nu kender jeg ikke ret meget til surround sound, så kan du ikke lige hjælpe med at forklare. Hvis et lydkort har multichannel support kan det så afspille alle de forskellige surround-formater, og hvordan skal man gøre det (skal man indstalere nogle codec eller en bestemt player?)
Jeg har næsten altid kun brugt en stereoudgang fra de kort jeg har rodet med, så jeg har aldrig prøvet at sætte et suround setup op, men det må være det næste jeg skal prøve at rode lidt med.
Mvh
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
|
Må jeg foreslå at du tilretter din emne til følgende: Det bedste lydkort til HIFI brug !!!!
På den måde undgåes alle spillelydkortene, da stedet her jo er et HIFI forum og ikke et EDB forum. 
PS: Mit eget bud er lydkortene fra Audiotrak, men det er dog uden at have kendskab til de mange andre produkter der findes.
|
|
|
Jeg mener ikke at man skal udelukke nogle kort bare fordi de er lavet til primært spil og ikke koster en bondegård, sæt nu at en af de producenter havde fundet de vise sten.
Jeg har lige lånt et audiotrack-kort af en bekendt, det er et Maya 44. Jeg vil prøve at høre hvordan det lyder, sammenlignet med mit eget kort for derefter at give min mening om det.
Mvh
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders K skrev:
|
Hej!
Jeg vil gerne anbefale SilverStone EB-01. Det er et USB lydkort med fortrinlig lyd til prisen, der ligger omkring de 1000 kroner. Der kan i øvrigt fås en Klasse T forstærker på 2x15w (EB-02) i nøjagtigt samme design, så man kan få en stilet, vellydende lille pakke til at stå på skrivebordet. Parret med et par hæderlige højtalere kan man få rigtig meget god lyd for pengene.
Jeg har selv lydkortet, men forstærkeren har jeg ikke hørt endnu. På nettet har jeg dog set den sammenlignet med Trends.
|
|
|
Har tilføjet den under USB lydkort, men kender den ikke personligt selv. Har tilføjet din komentar.
Mvh
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tominta skrev:
|
Vil absolut anbefale:
Asus Xonar D2 (7.1 - PCI)
|
|
|
Har tilføjet det. Kan du ikke skrive lidt mere om det?
Mvh
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pølsemanden skrev:
Brian321 skrev:
|
|
|
|
Nu kender jeg ikke ret meget til surround sound, så kan du ikke lige hjælpe med at forklare. Hvis et lydkort har multichannel support kan det så afspille alle de forskellige surround-formater, og hvordan skal man gøre det (skal man indstalere nogle codec eller en bestemt player?)
Jeg har næsten altid kun brugt en stereoudgang fra de kort jeg har rodet med, så jeg har aldrig prøvet at sætte et suround setup op, men det må være det næste jeg skal prøve at rode lidt med.
Mvh
Thomas
|
|
|
Fidusen er at få softwaren (Powerdvd, Media player etc.) til at dekode surroundsound formatet og så bare sende det dekodede multichannel signal til lydkortet. Problemet med de fleste prof. lydkort er bare at det kun stiller x antal stereo devices til rådighed i windows. Som f.eks.
Soundcard xxx channels 1-2
Soundcard xxx channels 3-4
Soundcard xxx channels 5-6
osv.
Vælger man så en af disse devices i sit medie afspilnings software vil du kun få to kanaler ud (sikkert front kanalerne).
Her adskiller RME kortet sig ved at stille devices til rådighed, som rent faktisk understøtter multichannel. Så i sit medie afspilnings software vælger du bare en af de RME devices, der ifølge manualen understøtter multichannel.
|
| Til top |
|
| |